Basisdienstregeling
Basisdienstregeling
Het lijkt mij goed om een apart draadje te hebben om de basisdienstregeling te bespreken? De reisplanner wordt namelijk as we speak bijgewerkt, dus er komt steeds meer informatie vrij.
Naar mijn mening zitten er wel wat foute keuzes in de dienstregeling. Zo had ik liever gezien dat men wel een intercity zou behouden vanuit de Randstad naar Zwolle. Voor noordelijk Nederland gaan de reistijden echt fors oplopen, veel te fors. Een voorbeeldje:
Amsterdam Zuid - Groningen wordt 03:29, is normaal 02:00. Komend weekend zelfs 03:59 ivm werkzaamheden.
Amsterdam Zuid - Leeuwarden wordt 03:53, is normaal 02:02
Een oplossing zou zijn om toch 2x per uur een Intercity te behouden, zodat je in ieder geval een paar keer per dag normale reistijden kan aanbieden.
Naar mijn mening zitten er wel wat foute keuzes in de dienstregeling. Zo had ik liever gezien dat men wel een intercity zou behouden vanuit de Randstad naar Zwolle. Voor noordelijk Nederland gaan de reistijden echt fors oplopen, veel te fors. Een voorbeeldje:
Amsterdam Zuid - Groningen wordt 03:29, is normaal 02:00. Komend weekend zelfs 03:59 ivm werkzaamheden.
Amsterdam Zuid - Leeuwarden wordt 03:53, is normaal 02:02
Een oplossing zou zijn om toch 2x per uur een Intercity te behouden, zodat je in ieder geval een paar keer per dag normale reistijden kan aanbieden.
Re: Basisdienstregeling
Het personeel wordt momenteel steeds schaarser, er zijn bijna geen reizigers, en alleen noodzakelijk forenzenverkeer wordt nog als acceptabel gezien. Voor een verbinding als die naar het hoge noorden is het dus niet zo erg dat de IC's wegvallen, het zijn nou eenmaal bijzondere tijden.
Re: Basisdienstregeling
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Basisdienstregeling
Dat. En reizen — zeker op langere afstand — is op dit moment geen heel goed idee, dus het is contraproductief om een optimale dienstverlening in de lucht te houden. En al helemaal als die lucht ook het enige is dat van die IC's gebruik maakt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Basisdienstregeling
Niks aan toe te voegen. Vanochtend passeerde ik rond 8.50 de binnenkomende trein naar Venlo in Den Bosch. Daar zaten naar schatting zo'n 20 passagiers in een 8 bakken dubbeldekker. Dit terwijl de dienstregeling al is uitgedund tot eens per half uur in plaats van elke 10 minuten.
Re: Basisdienstregeling
Al verbaast het mij wel dat men de dienstregeling van bepaalde sprinters op papier niet heeft geoptimaliseerd door bijvoorbeeld lange wachttijden op knooppuntstations wat in te korten nu deze niet meer cruciaal zijn voor de spoorcapaciteit, zodat elders gewenste aansluitingen geboden kunnen worden. De [serie=Sprinter|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] kan op Leiden Centraal richting Den Haag best 1 of 2 minuten korter halteren en in rijtijd verlegd worden, zodat op Den Haag Centraal een aansluiting ontstaat op de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] richting Delft en Rotterdam en vice versa. Zelfs de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] kan met het huidige reizigers- en treinaanbod volgens mij best een korte stop maken op Den Haag HS, dan ben je er ook en dan hebben tussengelegen stations zelfs geen last van aangepaste vertrektijden. Bovendien kan de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] op Almere Oostvaarders en/of Lelystad ook korter halteren zodat in Zwolle een aansluiting ontstaat op de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] naar Groningen. Ben benieuwd of hier in de praktijk rekening meer gehouden gaat worden.
Re: Basisdienstregeling
Overigens lijkt het er vooralsnog op dat op enkele trajecten de 2x/uur-regel niet zo strak gehanteerd wordt. Zo rijdt de intercity tussen Leiden en Utrecht ook tussen Woerden en Utrecht, naast een sprinter. De sprinters tussen Utrecht Centraal en Tiel/'s-Hertogenbosch rijden evenwel het gehele traject in plaats van één serie van/naar Geldermalsen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Basisdienstregeling
We weten ook nog niet of de aangepaste dienstregeling doordeweeks anders zal zijn. Vooralsnog is de reisplanner nog maar tot en met zondag aangepast, op maandag zie ik alle reisadviezen nog voorkomen in ieder geval.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Basisdienstregeling
Gek toch dat er geen echte nooddienstregeling achter de hand is waar NS op kan terugvallen in geval terug naar een sterk uitgedunde dienstregeling moet en we het moeten doen met de gewone dienstregeling waar veel treinen uit gehaald zijn. Ook die lange wachttijden van sprinters op IC stations kosten natuurlijk personeel.
Hopelijk dat het ministerie en de reizigersorganisaties dit mee kunnen nemen en voortaan bij een adviesaanvraag ook eisen dat er een nooddienstregeling wordt bijgevoegd. Want ook bij extreem weer of een grote griepgolf zou dat wel eens nodig kunnen zijn...
Hopelijk dat het ministerie en de reizigersorganisaties dit mee kunnen nemen en voortaan bij een adviesaanvraag ook eisen dat er een nooddienstregeling wordt bijgevoegd. Want ook bij extreem weer of een grote griepgolf zou dat wel eens nodig kunnen zijn...
Re: Basisdienstregeling
Er ligt te allen tijde een vast LUD-plan klaar. Dat dit nu niet uit de kast getrokken wordt, komt omdat de NS nog verder wil gaan om een betrouwbare dienst uit te voeren met een hoger ziekteverzuim.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Basisdienstregeling
Het (preventief) ziekteverzuim ligt nu bijna twee keer zo hoog als in een griepepidemie. Denk dat wel een hoop verklaart.
Re: Basisdienstregeling
Een wat?ArrivaBas schreef:een vast LUD-plan
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Basisdienstregeling
Zou zomaar kunnen dat men die basisdienstregeling ook met moeite kan waarmaken...
Re: Basisdienstregeling
Landelijk Uitgedunde Dienstregeling of fappers-/Mikosjargon van soortgelijke strekking *O*trolly schreef:Een wat?ArrivaBas schreef:een vast LUD-plan
Re: Basisdienstregeling
Volgens dit filmpje zou er een hele nieuwe dienstregeling zijn: https://twitter.com/NS_online/status/12 ... 1917956096
Terwijl het nu alleen lijkt op geschrapte treinseries, waarbij de nog wel rijdende treinen op hun normale tijd rijden.
Terwijl het nu alleen lijkt op geschrapte treinseries, waarbij de nog wel rijdende treinen op hun normale tijd rijden.
Re: Basisdienstregeling
Wel opvallend dat er bij NS zo'n hoog verzuim is.. Bij ons wordt zelfs nog aangegeven dat er volop verlof mogelijk is en hebben we niet meer gedaan dan vakantiediensten rijden, wat hooguit 2 man op een dag scheelt :X
Aan onze "buskant" is er wel hoog verzuim, daar komt de vakantiedienst wel goed uit, maar dat verzuim was ook al redelijk hoog voor deze crisis.
Aan onze "buskant" is er wel hoog verzuim, daar komt de vakantiedienst wel goed uit, maar dat verzuim was ook al redelijk hoog voor deze crisis.
Re: Basisdienstregeling
Maar waar basseer je die nooddienstregeling op? Elke noodsituatie is anders en vraagt een andere dienstregeling. Nu vanwege enorme vraaguitval en een groot personeelsgebrek. Bij noodweer neemt het aantal reiziger wel iets af, maar veel minder en heb je in principe een normale beschikbaarheid van je personeel. Je zou dan nog meerdere verschillende nooddienstregelingen kunnen maken, maar ik denk dat de vervoerskundige en planners van de NS wel betere dingen te doen hebben.SuperGhost schreef:Gek toch dat er geen echte nooddienstregeling achter de hand is waar NS op kan terugvallen in geval terug naar een sterk uitgedunde dienstregeling moet en we het moeten doen met de gewone dienstregeling waar veel treinen uit gehaald zijn. Ook die lange wachttijden van sprinters op IC stations kosten natuurlijk personeel.
Hopelijk dat het ministerie en de reizigersorganisaties dit mee kunnen nemen en voortaan bij een adviesaanvraag ook eisen dat er een nooddienstregeling wordt bijgevoegd. Want ook bij extreem weer of een grote griepgolf zou dat wel eens nodig kunnen zijn...
Basislijn
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Basisdienstregeling
Bij hoesten, lichte verkoudheid e.d. waarbij je normaal naar je werk zou gaan wordt nu geadviseerd / geeist dat je je ziek meldt. Dus logisch dat er meer personeel thuis zit.marvinkok schreef:Wel opvallend dat er bij NS zo'n hoog verzuim is.. Bij ons wordt zelfs nog aangegeven dat er volop verlof mogelijk is en hebben we niet meer gedaan dan vakantiediensten rijden, wat hooguit 2 man op een dag scheelt :X
Aan onze "buskant" is er wel hoog verzuim, daar komt de vakantiedienst wel goed uit, maar dat verzuim was ook al redelijk hoog voor deze crisis.
Re: Basisdienstregeling
Toch hadden sommige dingen in deze dienstregeling volgens mij mooier gekund.
Vooropgesteld: lange-afstandsvervoer moet nu niet gestimuleerd worden. Maar lokaal woon-werk-verkeer is voor zorg en cruciale beroepen erg belangrijk. Dan is het lastig uitlegbaar dat je alle intercity's in het noorden schrapt, maar de 9000 niet verlengt naar Zl. Als je bijvoorbeeld uit Hr of Swk naar Zl wil (op zich geen ongewone reis). Dan moet je 26 minuten wachten in Mp. Dat is echt bizar lang. Of Ledn-Rtd. Normaal een forensafstand (met nota bene een ziekenhuis vlak bij het station) wordt ook veel langer. Daar had het NS gesierd als ze iets anders hadden geregeld.
Vooropgesteld: lange-afstandsvervoer moet nu niet gestimuleerd worden. Maar lokaal woon-werk-verkeer is voor zorg en cruciale beroepen erg belangrijk. Dan is het lastig uitlegbaar dat je alle intercity's in het noorden schrapt, maar de 9000 niet verlengt naar Zl. Als je bijvoorbeeld uit Hr of Swk naar Zl wil (op zich geen ongewone reis). Dan moet je 26 minuten wachten in Mp. Dat is echt bizar lang. Of Ledn-Rtd. Normaal een forensafstand (met nota bene een ziekenhuis vlak bij het station) wordt ook veel langer. Daar had het NS gesierd als ze iets anders hadden geregeld.
Re: Basisdienstregeling
Kan ook zijn dat ze nu snel iets in elkaar geflanst hebben en dat er vanaf volgende week zaterdag een wat fatsoenlijkere dienstregeling wordt gereden.
🍉
Re: Basisdienstregeling
De [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] staat nog steeds in de planner voor zaterdag, dus neem aan dat nog niet alles is bijgewerkt?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Basisdienstregeling
Zelfs in de ziekenhuiswereld zijn weinig ziekenmeldingen. Bij de NS wel. Zijn die mensen ziek of melden ze ziek omdat ze bang zijn ziek te worden ?
Re: Basisdienstregeling
Ziekenhuizen zijn niet representatief, die personeelsleden melden zich omwille van het werk niet zo snel ziek. Bij NS is er veel publieksinteractie...groter risico op besmetting.
Basisdienstregeling
Leiden - Delft is wel erg de pineut. Van 0:20 met de IC naar 1:06 met een 32 minuten overstap op Den Haag Centraal. Dat moet toch beter kunnen.
Dat er nog wel IC’s Amsterdam - Enkhuizen verbaast me dan juist weer. Daar had ik een doorrijdende 3300 verwacht.
Dat er nog wel IC’s Amsterdam - Enkhuizen verbaast me dan juist weer. Daar had ik een doorrijdende 3300 verwacht.
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Basisdienstregeling
Littlebusdriver schreef:Zelfs in de ziekenhuiswereld zijn weinig ziekenmeldingen. Bij de NS wel. Zijn die mensen ziek of melden ze ziek omdat ze bang zijn ziek te worden ?
Mensen in de zorg mogen zich enkel ziek melden wanneer ze symptomen van corona vertonen én koorts (38+) hebben. (Ik denk dat dit ook geldt voor de politie, de brandweer en het leger) De rest van Nederland mag/moet zich al ziek melden bij wat gesnotter en daarbij is het hebben van koorts geen voorwaarde. (Terwijl niet iedereen die besmet is met corona ook koorts krijgt...) Dát verklaart ook het behoorlijke verschil.waldo79 schreef:Ziekenhuizen zijn niet representatief, die personeelsleden melden zich omwille van het werk niet zo snel ziek. Bij NS is er veel publieksinteractie...groter risico op besmetting.
Goh.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten