OV met 1,5 meter beleid

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Education
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Education »

Nou ben benieuwd:
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door en-es »

Ja, ik ook!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Mikos »

Anders ik wel!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Ardan »

Ik heb het idee dat er het één en ander mist in je post. Kun je dat nog aanvullen?
Ik doe ook maar wat
Bemined
Berichten: 5946
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Bemined »

Gewoon praktisch onmogelijk. Even als voorbeeld de metro van Rotterdam erbij pakkend: inzetnorm is normaal zo'n 400 reizigers, bij 1,5 meter regel kom je op zo'n 70 reizigers uit. Je kan amper 20% van het aantal reizigers aan in de spits dus. Zolang die 1,5 meter regel van kracht blijft zal thuiswerken de norm moeten worden, heel misschien dat het kan om eens per week naar kantoor te gaan mits men een systeem heeft dat voor voldoende spreiding kan zorgen (evenredige verdeling over de week én een brede spits). Hetzelfde geld dan voor het vervolgonderwijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Suus »

Op een normale dag zijn er 5 miljoen check-in’s. Met de middelen die het OV in Nederland heeft kan je geen normaal functionerende anderhalvemetereconomie in stand brengen, tenzij je inderdaad in shifts op kantoren gaat werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Mikos »

De meeste vervoerders voeren geen 1,5 meter beleid, maar een 1 meter 60 beleid. Omdat je als buschauffeur of niet bij de pedalen komt of niet boven het stuur uit. Conducteurs van NS moeten ook minimaal 1 meter 60 zijn, omdat ze anders geen defecte deuren af kunnen sluiten. Of dat discriminatie op lengte is, durf ik niet te zeggen.

Wellicht dat er andere beroepsgroepen zijn waar je beter met je beperkte lengte uit de voeten kunt, Education?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door sirvinniei »

Misschien maar verplichte gezichtsbedekking in het ov? Bescherming tegen besmetting geeft het niet, maar het vermindert wel flink de verspreiding. Daarnaast zijn mensen zo minder geneigd om aan hun gezicht te zitten.
Moet natuurlijk wel de grootste piek voorbij zijn en de ICs een stuk leger zitten.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door en-es »

Verplichte gezichtsdekking, temperatuurmetingen bij de ov-poortjes. Ik denk dat een anderhalf meter beleid niet gaat werken. Zodoende verdienen vervoersbedrijven niks meer en gaan ze failliet. Voordeel is dan wel dat we niet meer met het OV kunnen reizen. Ook geen pretrondjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Suus »

Ik sta kritisch tegenover verplichte beschermkapjes. Dat zorgt ervoor dat communiceren met en voor slechthorenden/doven praktisch onmogelijk wordt. Voor een grote groep mensen is liplezen een belangrijke manier om te communiceren. Je hebt niet altijd een gebarentolk bij de hand en veel doven, zeker de doven die niet vanaf hun geboorte slechthorend/doof zijn kunnen geen eens gebarentaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Aking »

Sowieso was gezichtsbedekking toch net verboden in het OV? :')

Of is dat hele Corona een complot van Mohammed om daar vanaf te komen? :o
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door en-es »

Om eerlijk te zijn heb ik wel wat complot-theorieën gelezen over dit virus, ja! *O*
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door DDietzen »

Mijn twee centjes: om het OV nog een beetje rendabel te kunnen houden, vermoed/voorzie ik structurele bezuinigingen op de operatie. Dat schetst ongeveer zo'n toekomstbeeld:
  • Voor het busvervoer wordt meer ingezet op vrijwilligers met 8-persoonsbusjes. Als GVB of RET verre toekomstplannen hadden voor automatisch metrobedrijf, halen ze die beter heel rap naar voren (want scheelt in de personeelskosten). In beginsel gaan Sprinters zonder HC op pad en gaat de machinist sleutelen (evt muv de langste/drukste treinen).
  • Trein, tram en metro gaan zoveel mogelijk met lage frequentie en op lengte rijden, om personeelskosten uit te sparen. De HRN-concessie-eis van 2x/u een trein doordeweeks overdag wordt gereduceerd naar 1x/u, in weekend en superdal komt 1x/2u op sommige trajecten in beeld.
  • Vervoersbedrijven gaan stevig aan de lobby voor geforceerde en gecoördineerde reizigersspreiding vanuit de maatschappij (dus bijv. centrale coördinatie van les- en kantoortijden, weg met die 9-tot-5-mentaliteit!). Hogere tarieven en een reserveringssysteem voor bv. intercity's vind ik persoonlijk lastig omdat het het openbaar vervoer veel minder laagdrempelig maakt, maar ze moeten wel serieus worden overwogen. In elk geval zal vol worden ingezet op zitplaatszoekers en actuele druktevoorspellingen-/meldingen om reizigers zoveel mogelijk te spreiden.
  • In alle modaliteiten zal men qua materieel moeten kijken naar hoe de virusverspreiding zo goed mogelijk kan worden benut: bijvoorbeeld door (doorzichtige) schotten tussen twee rijen stoelen, en wellicht een 2+1-configuratie in 2e klas en 1+1 in de 1e klas.
  • Nationalisering (of een vergelijkbare creatieve constructie) en/of subsidiëring op grotere schaal ligt voor de hand, om te voorkomen dat OV wegvalt doordat alle vervoersbedrijven omkukelen.
Maar goed, alles makkelijker gezegd dan gedaan. Dus schieten maar op dit toekomstbeeld :Y

En oh ja, om nog even te dromen: we gebruiken de vrijkomende capaciteit op het spoor om nog een trits nieuwe internationale treinen in te leggen, zodat de intra-Europese vliegtuigsector goeddeels kan worden opgedoekt. Lelystad Airport mag best open, maar alleen als Schiphol dan gelijk dichtgaat *O*
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door en-es »

De vliegtuigen moet zich ook houden aan de anderhalve meter. Daar gaat ook wel het een en ander veranderen. *trein*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Aking »

Dus klaar met ketters die voor een grijpstuiver naar de andere kant van Europa vliegen? *O* *trein* *O*
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door en-es »

Zeker weten. De ketters kunnen het wel schudden. Ook goedkoop naar New York en Bangkok kunnen ze vergeten. *O*
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat je beter met een hogere frequentie dan een lage frequentie kunt rijden. Zeker als je reizigerslimieten in gaat stellen is het fijn als het volgende voertuig snel komt. Op rustige lijnen zou je met taxi's frequent kunnen rijden. Het schaalvoordeel van bussen wordt grotendeels teniet gedaan, dus taxi's kunnen nog wel eens een stuk goedkoper uitvallen. Bovendien hebben taxichauffeurs sowieso weinig te doen.

Iets anders: ik vind het wel heel humoristisch hoe de OV-vakbonden tijdens de stakingen tegen zorgpersoneel zeiden dat ze maar eigen vervoer moesten regelen en ze zichzelf nu als een vitale sector zien die ten alle tijde moet blijven rijden. Het is niet alsof een arts buiten de coronacrisis geen levens redt.
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door teun »

Staken is toch een drukmiddel?
Bemined
Berichten: 5946
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Bemined »

Zolang de maatregelen van kracht blijven zal het ziekteverzuim hoger zijn. De normale dienstregeling zal dan geen optie zijn, je zult bijvoorbeeld enkele spitstreinen moeten schrappen. Ik zou inzetten op het maximaliseren van de treinlengtes van de resterende treinen, zolang je onder de norm blijft waar een extra HC nodig is. Indien mogelijk die norm iets versoepelen zodat SLT12/ICM8 ook met één HC mag. Met die 1,5 meter zijn de perrons toch rustiger waardoor je die paar meters extra treinlengte wel moet kunnen overzien. Bij twee stellen dubbeldeks of drie stellen enkeldeks zou ik de tweede HC wel handhaven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: [*] Voor het busvervoer wordt meer ingezet op vrijwilligers met 8-persoonsbusjes.
Zo'n beetje de eerste maatregel die werd doorgevoerd, was het opheffen van de buurtbussen, aangezien die vaak maar één deur hebben en de 1,5 meter-regel daarin niet uitvoerbaar is.
Jouw voorstel gaat dus ook niet werken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door Aking »

Nou denk ik dat meneer van der Leegte of anders een paar Chinezen best in staat zijn om een klein busje te ontwerpen met schotten tussen de verschillende inzittenden.

En als ze echt niet weten hoe kunnen ze altijd nog even bij de dienst Vervoer en Ondersteuning van Justitie kijken. :Y

Afbeelding
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door VIRM »

Met reizigers spreiden kom je toch al een heel eind? Schooltijden buiten de spitstijden laten beginnen en eindigen, meer thuiswerken voor kantoorpersoneel...
Beul van de blindegeleidelijn
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door ibodejoode »

Ik reisde (inmiddels al meer dan een maand geleden) als gepensioneerde vrij regelmatig buiten de spits, nu helaas niet meer. Ik schat dat ik in 75% van de gevallen in drukke treinen zat (bezetting minimaal 75%). Als zoals hierboven gepleit wordt voor meer spreiding worden de daluren nog drukker. Dit betekent m.i. dat de 1,5 m maatregel voor het OV onmogelijk is. Zo simpel is het.

Als deze maatregel lang blijft, dan krijg je een omgekeerd effect van wat we willen. Meer mensen gaan (alleen) met de auto en wordt het op de weg drukker, zeker als weer meer mensen naar kantoor gaan en meer bedrijven open gaan.

Ik zie het hier in het Noorden (ik woon in Franeker) al op de A31. We hebben hier (gelukkig) weinig corona, maar de A31 is (ik heb nog geen echte getallen) erg druk. Veel bedrijven hier zijn nog gewoon in bedrijf en de werknemers carpolen niet meer (mag niet) maar gaan nu elk met de eigen auto. Zie je ook met bestelbusjes. Verplicht maar 1 man aan boord, de andere rijdt erachter in zijn eigen auto.

Ikzelf ben een OV liefhebber, maar voor mij en mijn echtgenoot blijft maar 1 reismogelijkheid over: de auto, kan ik overal komen en heb ik niets met een 1,5 m beperking.

In mijn opinie is het sluiten van horeca, pretparken, musea etc. veel minder erg dan het reizen met OV. Hoeveel scholieren / studenten gaan niet met het OV. Daar ligt dus een gigantische uitdaging voor overheid en OV-bedrijven
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door jelmerrr »

Hoe wil je als sommige studenten anders op school komen? Dat lijkt me een uitdaging. Zelfde als lesuren spreiden: hoe wil je de lessen van scholen gaan spreiden?
TLP
Berichten: 1561
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OV met 1,5 meter beleid

Bericht door TLP »

ibodejoode schreef:Ik reisde (inmiddels al meer dan een maand geleden) als gepensioneerde vrij regelmatig buiten de spits, nu helaas niet meer. Ik schat dat ik in 75% van de gevallen in drukke treinen zat (bezetting minimaal 75%). Als zoals hierboven gepleit wordt voor meer spreiding worden de daluren nog drukker. Dit betekent m.i. dat de 1,5 m maatregel voor het OV onmogelijk is. Zo simpel is het.
Mijn ervaring met drukte in de daluren is dat dit met name komt doordat treinen niet op maximale lengte rijden: een trein kan in de daluren met 4 bakken daardoor even druk zijn als een trein in de spits met 10 bakken. Bij de NS valt hiermee genoeg winst te behalen, gezien de materieelinzet op Koningsdag, de keerzijden ervan zijn dat bij een dergelijke structurele materieelinzet er minder reserves zijn voor storingen, er meer bakkilometers worden gemaakt, er minder tijd is voor onderhoud. Ik heb van de gedecentraliseerde spoorlijnen echter te weinig overzicht of dergelijke winst überhaupt te behalen is vanwege mogelijke kraptes in het materieelpark en perronlengtes op sommige stations.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 205 gasten