Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Dank, die wijzigingen zouden op 1 januari 2024 van kracht moeten worden, dus bij de capaciteitsverdeling voor dienstregeling 2025 zouden deze gewijzigde regels toegepast moeten gaan worden. Dit betreft als ik het goed begrijp echter een tussenstap tot de algehele herziening van de spoorwegwet, dus er kunnen nog meer wijzigingen aankomen, maar dit had uiteraard prioriteit omdat ProRail anders geen handvat had om de couppoging van Arriva af te wenden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Karl »

Dank allen. Weer wat geleerd. De spoorwegwereld blijft fascineren.
En de keuze van de overheid om zo halsstarrig aan Ns te blijven vasthouden eveneens.
Het is een spectrum.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Dat laatste snap ik dus wel. De NS is van de overheid, dus de winsten vloeien terug naar de overheid i.p.v. naar het buitenland. Daarnaast heeft de overheid daarbij dan ook gedurende de concessie een eventuele mogelijkheid in te grijpen door het bestuur weg te sturen als enige aandeelhouder.

Voor de overheid is het dus het voordeel dat de regering alle verantwoordelijkheid kan afschuiven op het NS-bestuur, terwijl ze dus wel (indirect) de macht houdt doordat ze het bestuur kan vervangen als die niet naar haar luisteren.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Cas »

Bovendien heeft de Tweede Kamer meerdere keren aangegeven dat ze willen dat de NS het hoofdrailnet uitvoeren. In die zin is het een democratische keuze.
請勿靠近車門
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

Arriva wil vanaf 2026 24 stoptrein- en 2 intercitytrajecten overnemen.

https://www.volkskrant.nl/economie/arri ... ~bc94f6d7/

De wensplanning volgens Arriva:
  • 2026: Amsterdam - Hoofddorp, Apeldoorn - Enschede, Eindhoven - Heerlen, Lelystad - Zwolle
  • 2027: Amsterdam - Brussel, Zwolle - Utrecht
  • 2028: Zutphen - Wijchem, Arnhem - Dordrecht, Arnhem - Ede Wageningen, Den Bosch - Deurne, Weert - Tilburg Universiteit
  • 2029: Vlissingen - Breda, Dordrecht - Roosendaal, Den Haag - Dordrecht
  • 2031: Utrecht - Almere, Utrecht - Hoofddorp, Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal, Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda, Utrecht - Baarn
  • 2032: Amersfoort Vathorst - Amsterdam, Almere Oostvaarders - Den Haag, Lelystad - Amsterdam
  • 2033: Uitgeest - Rotterdam, Amsterdam - Zandvoort aan Zee, Amsterdam - Hoorn, Den Haag - Haarlem
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13203
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Ik wil ook wel eens wat, maar de Tweede Kamer heeft duidelijk gemaakt dat de concessie naar NS gaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Heeft deze journalist dan wel verder aan hoor en wederhoor gedaan vraag ik me af?
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Ligt het aan mij of zijn dit letterlijk alle Sprinter verbindingen van NS die men hier even opsomt?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8858
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ArrivaBas »

Niet helemaal. Buiten de Randstad is het lijstje wel aardig compleet. Helemaal vast staat de gunning overigens nog niet. Er is deze week een Kamerdebat over de NS, zowel over de nieuwe concessie Hoofdrailnet als de voorgenomen spitsheffing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Arriva op Baarn-Utrecht. Is weer wat anders. Afwisseling!
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

En welk probleem lost dit op? Hooguit op een Haarlem - Hoorn, waar er volgens mij best wat onvrede is over de dienstregeling van NS.

Verder zou dit natuurlijk het personeelstekort bij NS oplossen: lijkt mij dat het merendeel van het personeel bij NS wil blijven vanwege de betere CAO. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Wellicht dat NS beter gaat presteren met meer concurrentie. Geen concurrentie maakt lui en gemakzuchtig. :roll:
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Stijngeluk »

Concurrentie? Arriva heeft dat wel dan op hun trajecten? (even arriva gezien dat hun dit bij ACM erin gooien)
VIRM schreef: za 23 sep 2023, 09:21 Verder zou dit natuurlijk het personeelstekort bij NS oplossen: lijkt mij dat het merendeel van het personeel bij NS wil blijven vanwege de betere CAO. ;)
Ik was de podcast aan het luisteren van BNR over de NS, en daar zei een vervoersdeskundige (ik ben even de naam vergeten) van, ja leuk dat andere dat willen gaan doen, maarja, de vakbonden willen dan natuurlijk dezelfde CAO als nu de NS heeft, en je krijgt dan vanzelf zn grote organisatie als de NS, je krijgt ingewikkeldere materieelomlopen en personeelomlopen, en uiteindelijk kom het er dan op neer dat een andere partij het hoogstwaarschijnlijk rond hetzelfde niveau als NS zal gaan doen met dezelfde kosten en dezelfde problemen.
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Stijngeluk schreef: za 23 sep 2023, 10:04 Concurrentie? Arriva heeft dat wel dan op hun trajecten? (even arriva gezien dat hun dit bij ACM erin gooien)
Jazeker! De t32701 vormt een halfuurs-tussentrein voor de 1400, en de t32702 concurreert in de vroege uren met de 1418 Shl-Ut en de 4417 Ht-Ehv. (A)
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door jelmerrr »

VIRM schreef: za 23 sep 2023, 09:21 En welk probleem lost dit op? Hooguit op een Haarlem - Hoorn, waar er volgens mij best wat onvrede is over de dienstregeling van NS.

Verder zou dit natuurlijk het personeelstekort bij NS oplossen: lijkt mij dat het merendeel van het personeel bij NS wil blijven vanwege de betere CAO. ;)
Probleem niet maar Apeldoorn-Enschede zou wel aanbesteed kunnen worden in toekomst met Zwolle-Enachede. Door de andere CAO kun je dan misschien Apeldoorn-Almelo wel halfuurverbinding maken tijdens avond en weekend.
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Ja, op dat soort lijntjes waar NS minder vaak rijdt kan het toegevoegde waarde hebben. Maar op een traject als Uitgeest - Amsterdam of Den Haag - Dordrecht zie ik het niet zo?
Beul van de blindegeleidelijn
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Stijngeluk »

Eigenlijk is dit toch zoals Hettinga zelfs zegt: Wij willen alle sprinters gaan rijden, intercities mag NS lekker doen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

en-es schreef: za 23 sep 2023, 09:48 Wellicht dat NS beter gaat presteren met meer concurrentie. Geen concurrentie maakt lui en gemakzuchtig. :roll:
Ik vraag me af of er wel concurrentie is als Arriva de sprinters zou doen en NS de intercity's. Presteert NS veel beter ten zuiden van Roermond sinds Arriva daar op hetzelfde spoor rijdt?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door JothamvW »

Presteert Arriva eigenlijk zelf wel beter dan NS en Veolia deden?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Om eerlijk te zijn lees ik wel eens verhalen over treinuitval.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Commendatore »

En op basis van wat ik zo zag zijn die treinen op de Maaslijn ook een afgeragde bende. Meer algemeen schijnen defecte toiletten ook een probleem te zijn.

Niet zo hoog van de toren blazen, Arriva...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

De treinen op de Maaslijn zouden eigenlijk ook al bijna vervangen zijn door een mooie vloot FLIRT-treinen die nu werkloos staan te wachten op wat komen gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 901
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

Tsja. Uitgeest-Rotterdam is met een halfuursdienst op Breukelen-Rotterdam echt niet goed bediend. En mijn ervaring is dat de vraag er wel is, Het is voor Amsterdam oost/Zuidoost naar Rotterdam Noordoost een sneller verbinding (en veel goedkoper) dan de ICD, en tussen Amstel/Bijlmer en Alexander zelfs sneller dan de IC via Ut. Dit is echt een ondergewaardeerde en onderbediende verbinding, volgens mij de enige HRN-verbinding in het hart van de randstad die het ook in de spits met slechts 2 treinen (spr's!) pupr moet doen.

Mijn ervaring (n=1, maar de komende 2 jaar 1xpw) leert dat op het rustigste deel (Bkl-Wd) in de ochtendspits (A Rtd 08:10ish) nét geen staanplaatsen meer waren, en op Capelle zelfs reizigers achterbleven.
rooddolfijn
Berichten: 781
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door rooddolfijn »

Een paar jaar geleden was Woerden - Amsterdam Bijlmer een van de volste trajecten van de NS. Extra treinen zouden er welkom zijn, persoonlijk dacht ik aan het doortrekken van de 7700 via Woerden en Bijlmer naar Amsterdam Zuid. Hierdoor worden reizigers verdeeld afhankelijk van hun bestemming, de Zuidas of Amstel & Centraal.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten