Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Dat zou alleen een probleem zijn bij de 2000, van wie de theoretische spitsritten nu tegelijkertijd met de 5600 gepland aankomen/vertrekken in Utrecht van/naar Amersfoort. Dat is echter vrij makkelijk op te lossen, door de extra IC van/naar Zwolle te koppelen aan de 2800 en de 2000 voortaan standaard te kortwieken tot Den Haag - Utrecht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

Is de 2800 niet te vroeg in Putten voor de inhaling van de 5600?

Eventueel zou de 11600/11700 verlengd kunnen worden, die rijdt een 4-tal minuten later en zal de 5600 minder hinderen rondom Pt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Zo te zien niet:
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

				IC600	SP5600	IC2800
Zwolle			V	10:50	10:53	10:04
Wezep					11:00
't Harde				11:06
Nunspeet				11:12
Harderwijk				11:20	10:25
Ermelo					11:24
Putten			A	11:14d	11:28	10:30d
Putten			V		11:32		
Nijkerk					11:37
Amersfoort Vathorst			11:42
Amersfoort Schothorst			11:46
Amersfoort Centraal	A	11:25	11:50	10:41
Amersfoort Centraal	V	11:28	11:51	10:43
Den Dolder				11:58
Bilthoven				12:02
Utrecht Overvecht			12:07
Utrecht Centraal		11:41	12:11	10:56
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Kijk, dat past mooi. Dat de 2000 dan ingekort moet worden tot Utrecht hoeft ook niet per se een probleem te zijn, aangezien je al een extra IC toevoegt met de 3e/4e IC Zwolle-Utrecht, dus het aantal IC's op Amersfoort-Utrecht blijft gelijk en de reizigers in de huidige IC Zwolle-Utrecht worden dan natuurlijk ook verspreid over 4 i.p.v. 2 intercity's, waardoor de druk op die IC ook al verlicht wordt. Wellicht zou je wel moeten/kunnen kijken of de 600 dan in Utrecht nog een (korte) cross-platform overstap op de 2000 kunt aanbieden.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Je gaat alleen twee keer door een goederenpad heen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

1 minuut voor de stoptrein in Amersfoort lijkt me ook vrij krap, de opvolging op Overvecht van de 5600 op de achteropkomende IC ook. 8 minuten keren op Utrecht met deze trein klinkt ook nog niet gelijk als een succesverhaal, de huidige 5600 is al regelmatig te laat en zal dat met een inhaling in Putten zeker niet minder worden.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door rooddolfijn »

Op Overvecht kan deze opvolging gewoon, toen de 2000 nog doorreed naar Amersfoort vertrokken de 2000 en 5600 gelijktijdig uit Utrecht C. en kwamen daar ook te gelijkertijd aan.

Jouw opmerking over de korte opvolging op Amersfoort begrijp ik niet.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Ik neem aan dat dat gaat over de halteringstijd van 1 minuut die Z2N voor de 5600 heeft gepland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daniel »

Een aankomst van extra die IC om .41 op Amersfoort Centraal is ook een uitdaging. Da's een opvolging van 0 minuten op de IC naar Schiphol (op 7), 1 minuut op die naar Den Haag (op 6) en op 5 staat de IC uit Amsterdam dan al te keren en op spoor 4 heb je een conflict met de om .39 vertrekkende stoptrein richting Barneveld.
Zou je op zich op kunnen lossen door de IC uit Amsterdam op 4a te laten keren, maar dan staat die weer idioot ver van de trappen terwijl ze dat op spoor 5 nu juist zo mooi verbeterd hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Amersfoort gaat nog verbouwd worden waarbij er de nodige 1:12 en 1:15 wissels komen te liggen, mogelijk dat de rijtijd hierdoor wat omlaag kan en een opvolging die nu krap is dan beter gaat. Maar kan deze discussie niet beter in het ideeënforum gehouden worden? Want het heeft weinig meer te maken met de concessie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daniel »

De oostkant van Amersfoort is echter al verbouwd, het is de westkant die komend jaar verbouwd wordt. Bij binnenkomst uit Zwolle heb je dus geen voordelen t.o.v. de huidige situatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 20:19
VIRM schreef: za 23 dec 2023, 18:10 Vanuit Lelystad kun je dit denk ik makkelijk doen door de 2400 door te trekken. Maar hoe doe je dat vanuit Amersfoort, waar de 5600 ergens in de weg gaat zitten als ik het goed zie? Tenzij je een extra IC ietwat weet te vertragen door bijvoorbeeld extra te stoppen in Harderwijk. ;)
Voor Amersfoort-Zwolle zal je daar inderdaad wel een infra-aanpassing voor nodig hebben. Ik denk dat één aanpassing mogelijk al genoeg zou kunnen zijn, namelijk door station Putten te verplaatsen naar de andere zijde van de overweg en dan aan de al aanwezige zijsporen aan te leggen. Intercity's kunnen dan de sprinter inhalen terwijl deze op zo'n lichtelijk verplaatst station Putten staan. Dit zorgt wel voor een iets langere reistijd voor die sprinter, maar je zou dat deels kunnen ondervangen door 2 van die 4 IC's dan in Harderwijk te laten stoppen (de 2 die in Putten de sprinter passeren), zodat de sprinterreizigers vanaf Harderwijk en noordelijker dan op de intercity kunnen overstappen. Alleen Ermelo zou dan nog het nadeel van een iets langere reistijd ervaren, terwijl Harderwijk en de noordelijkere sprinterstation er dan zelfs op vooruit kunnen gaan. Ook kan dit de drukte in de sprinter doen verlichten (ook een ander groot probleem in de spits)
Ik dacht dat het met deze relatief kleine aanpassing al inpasbaar zou moeten zijn.
Maar een verplaatste station Putten met zijsporen kost toch geen 100 miljoen euro?
Een extra lange reistijd hoeft niet persé een probleem te zijn: kijk maar naar de 7400 die in Wormerveer wordt ingehaald door de 800.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 22:50 Ik neem aan dat dat gaat over de halteringstijd van 1 minuut die Z2N voor de 5600 heeft gepland.
Kleine context: die 1 minuut schetste ik alleen vanwege afronding als zodanig, de eigenlijke rijtijd van Schothorst naar Amersfoort Centraal is namelijk geen 240 seconden maar eerder 210. Samen met de verbouwing van Amersfoort aan de westzijde kom je dan in de praktijk op twee minuten halteertijd (genoeg voor die stop inclusief personeelswissel), maar met afronding naar boven voor aankomsttijd en naar beneden voor vertrektijd staat dan dan als 1 minuut in mijn schets.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

VIRM schreef: di 26 dec 2023, 19:04
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 20:19
VIRM schreef: za 23 dec 2023, 18:10 Vanuit Lelystad kun je dit denk ik makkelijk doen door de 2400 door te trekken. Maar hoe doe je dat vanuit Amersfoort, waar de 5600 ergens in de weg gaat zitten als ik het goed zie? Tenzij je een extra IC ietwat weet te vertragen door bijvoorbeeld extra te stoppen in Harderwijk. ;)
Voor Amersfoort-Zwolle zal je daar inderdaad wel een infra-aanpassing voor nodig hebben. Ik denk dat één aanpassing mogelijk al genoeg zou kunnen zijn, namelijk door station Putten te verplaatsen naar de andere zijde van de overweg en dan aan de al aanwezige zijsporen aan te leggen. Intercity's kunnen dan de sprinter inhalen terwijl deze op zo'n lichtelijk verplaatst station Putten staan. Dit zorgt wel voor een iets langere reistijd voor die sprinter, maar je zou dat deels kunnen ondervangen door 2 van die 4 IC's dan in Harderwijk te laten stoppen (de 2 die in Putten de sprinter passeren), zodat de sprinterreizigers vanaf Harderwijk en noordelijker dan op de intercity kunnen overstappen. Alleen Ermelo zou dan nog het nadeel van een iets langere reistijd ervaren, terwijl Harderwijk en de noordelijkere sprinterstation er dan zelfs op vooruit kunnen gaan. Ook kan dit de drukte in de sprinter doen verlichten (ook een ander groot probleem in de spits)
Ik dacht dat het met deze relatief kleine aanpassing al inpasbaar zou moeten zijn.
Maar een verplaatste station Putten met zijsporen kost toch geen 100 miljoen euro?
Een extra lange reistijd hoeft niet persé een probleem te zijn: kijk maar naar de 7400 die in Wormerveer wordt ingehaald door de 800.
Waar beweer ik dat dan? Ik zeg juist dat het een relatief goedkope oplossing is om dat voor elkaar te krijgen en dat de nadelen zeer beperkt zijn. ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

VIRM schreef: di 26 dec 2023, 19:04Maar een verplaatste station Putten met zijsporen kost toch geen 100 miljoen euro?
Er zal grond onteigend moeten worden aan beide kanten van het spoor voor de perrons, waarschijnlijk ook nog een gebouw gesloopt moeten worden. Het nieuwe station moet een nieuwe toegankelijke ingang krijgen (het huidige station gebruikt de overweg voor toegankelijke toegang), de voorzieningen zoals het parkeerterrein moet worden verplaatst, de huurder van het huidige stationsgebouw krijgt waarschijnlijk een schadevergoeding. Infrastructureel zal de overweg zal waarschijnlijk ook door een tunnel vervangen moeten worden en de vier wissels door snellere exemplaren vervangen moeten worden.

Volgens mij is dit allemaal nog niet eens begroot bij vier intercity's tussen Zwolle en Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Philip »

Het stationsgebouw staat leeg en de grond aan de noordzijde van het station is vanwege de kleine perceelsgrootte nauwelijks bruikbaar voor de landbouw. Vandaar dat de grondeigenaar er een zonnepark op wilde aanleggen, maar dat is afgewezen.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Durashift »

Aan de oostkant van het spoor, ten noorden van de overweg, zit toch een veevoeder bedrijf? Daar heb je dan geen ruimte, vooralsnog.

.Klinkt makkelijk ' ff een perron opnieuw aanleggen' maar als je daar plannen voor gaat maken zal het hele gebied gaan schuiven door de wensenlijstjes van belanghebbenden, de eisen van deze tijd bij nieuwbouw én een toekomstbestendig ontwerp. Dat is een 10 jaren plan joh.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Dat mag het ook best zijn. De concessie loopt toch tot 2033, en heeft ook meerdere toekomstbeelden in fases.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Philip »

Durashift schreef: wo 27 dec 2023, 23:57 Aan de oostkant van het spoor, ten noorden van de overweg, zit toch een veevoeder bedrijf? Daar heb je dan geen ruimte, vooralsnog.

.Klinkt makkelijk ' ff een perron opnieuw aanleggen' maar als je daar plannen voor gaat maken zal het hele gebied gaan schuiven door de wensenlijstjes van belanghebbenden, de eisen van deze tijd bij nieuwbouw én een toekomstbestendig ontwerp. Dat is een 10 jaren plan joh.
Klopt. Ik wilde alleen even een paar dingen aanvullen.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Corendon wil met eigen treinen gaan rijden naar Brussel en Düsseldorf

Vliegvakantiebedrijf Corendon wil met treinen gaan rijden op een aantal trajecten. In eerste instantie kijkt het bedrijf naar een verbinding met Brussel, maar daarna is ook het Duitse Düsseldorf een optie.

Dat bevestigt Corendon na berichtgeving in de Telegraaf.

Plannen
Voorlopig zijn het allemaal nog plannen, maar topman Atilay Uslu laat aan de krant weten een eigen trein, in de kleuren van Corendon, al voor zich te zien.

Het is niet de bedoeling om een reguliere dienstregeling te gaan rijden waarbij iedereen in kan stappen. De treinreizen moeten in pakket worden aangeboden aan klanten, die vervolgens hun reis met het vliegtuig voortzetten.

Bron en meer: RTL Nieuws

Is het niet veel makkelijker om KLM na te apen: gewoon stoelen inkopen bij Eurostar? voor het traject Brussel - Schiphol
Beul van de blindegeleidelijn
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

Hoe duurzaam ben je bezig als bedrijf je alleen voor je aanreis voor de vliegreis een trein gaat aanbieden. Je kunt je dan beter richten op bestemmingen dichtbij Nederland, want het spoor rondom Schiphol zit al zo goed als vol. Tenzij ze zoals Arriva nachttreinen gaan aanbieden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Erg duurzaam, want je kunt korte vluchtjes naar Brussel en Düsseldorf schrappen.
Ik heb geen onderschrift
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

Corendon doet niet aan korte vluchtjes, die doen aan vakantiereizen.
Ze willen dus Belgen en Duitsers naar Schiphol halen en/of vluchten van Schiphol naar Zaventem of Düsseldorf verplaatsen (vanwege capaciteitsproblemen op Schiphol).

Erg efficiënt zal dat niet zijn, want ik denk dat die treinen dan vaak stil staan. Dan kun je beter nog een regelmatige dienst gaan rijden en daar gereserveerde plaatsen op verkopen voor je eigen reizigers.
Koop een paar Coradia Streams, die hebben toelating voor België en zullen ze voor Duitsland ook krijgen en je kunt ze in onderhoud geven bij NS.
Maar ja, waarom maak je dan niet een deal met NS.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Die treinen puur voor luchtreizigers gebruiken lijkt me nogal onrendabel. Afgezien van het feit of er rijpaden zijn.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door April064 »

Dit klinkt meer als een proefballonnetje dan iets wat ook echt gaat gebeuren....
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten