Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Jultar »

Alweer een paar dagen geleden (10 oktober september) zijn alle moties van de Tweede Kamer aangenomen. Nu is het afwachten wat de minister ermee gaat doen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023P17659

Edit: oktober natuurlijk inderdaad :X
Laatst gewijzigd door Jultar op vr 13 okt 2023, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

10 oktober bedoel je lijkt me :Y Maar wat is nu de betekenis van het oproepen om 2 keer per uur Amr - Hdr na 22.00 uur te bedienen? Dat gebeurt nu al :roll:
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daan! »

De vraag is wat NS er mee van plan is.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

waldo79 schreef: vr 13 okt 2023, 13:23 10 oktober bedoel je lijkt me :Y Maar wat is nu de betekenis van het oproepen om 2 keer per uur Amr - Hdr na 22.00 uur te bedienen? Dat gebeurt nu al :roll:
De 3089 ontbreekt al in zuidelijke richting en de 3074 en 3078 zullen vanaf 10 dec ook worden ingekort tot Amr.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Oké, dan heb ik niets gezegd :X
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Jultar »

Daan! schreef: vr 13 okt 2023, 13:27 De vraag is wat NS er mee van plan is.
De NS heeft alleen indirect te maken met de moties. De minister zal moeten kijken of deze moties overgenomen worden in de nieuwe HRN-concessie en eventueel uitleg moeten geven aan de Tweede Kamer waarom een motie niet overgenomen wordt.
Als NS en de minister niet tot een overeenstemming kunnen komen, dan zal uiteraard de HRN concessie niet aan NS gegund kunnen worden, maar in deze fase van het proces lijkt mij dat persoonlijk onlogisch, ook al zal er vast aan beide kanten wat water bij de wijn gedaan moeten worden.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daan! »

Dat weet ik, maar daar reageerde ik helemaal niet op.

Het ging erom dat Waldo zei dat NS nu al twee keer per uur rijdt tot Den Helder.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Niet verbazingwekkend, gelet op de reacties. Al vraag ik mij nog steeds af waarom NS dit plan heeft ingebracht als je de politieke reacties van tevoren kunt voorspellen.

Wat ik mij wel afvraag: gaat NS de tarieven voor gebruik van meer rustige treinen alsnog verlagen?
Of is het wachten nu op een nieuwe coalitie en eventueel invoeren van een goedkoop dalabonnement?
Beul van de blindegeleidelijn
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door AnderzamNL »

Ik neem aan dat de spitsheffing en dalkorting onder dezelfde 'tariefdifferentiatie' vallen. Dus ik verwacht dat dat ook niet doorgaat.
Maar goed, we zullen wel zien.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mdk »

Het tariefdifferntiatieplan van NS betrof het toepassen van extra korting op de rustigste treinen en het toepassen van een extra heffing op de drukste treinen om zo meer spreiding te creëren, dus zowel push- als pullprikkels. Door de korting en heffing op elkaar af te stemmen had het kostenneutraal uitgevoerd moeten worden. Nu is dus inderdaad het gehele plan van tafel, dus zowel de extra korting als de extra heffing. De situatie zoals hij nu is met spits- en dalurentarieven in abonnementen blijft gehandhaafd.
Bij twijfel altijd klagen
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Weer een nieuwe vervoerder die zich meld voor opentoegangdiensten: https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... dam-londen

Hiermee begint het nu wel erg vol te worden op de HSL als geen van de vervoerders zich terugtrekt of de aanvraag inkrimpt vanwege de vele concurrentie. Daarnaast probeert deze nieuwe vervoerder ook enkele treinen per dag te verlengen van/naar Groningen wat vermoedelijk lastig in te passen wordt op de Flevolijn tussen de HRN treinen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door TffpaA »

Wat zou hier nou voor bedrijfsfilosofie achter zitten? Is het niets meer dan gewoon 'ach, we proberen het eens, wie weet hoe ver we komen!'? Zit er nog iets van subsidie achter voor bedrijven die zich aanmelden waarmee een bepaalde omzet cq winst gegarandeerd is, ook als je voorstel uiteindelijk een lege huls blijkt te zijn? Of is hier meer/iets serieuzers aan de hand?
🗣
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Cas »

Over die Heuro is al helemaal niks te vinden online, dus dat wordt sowieso niks.
Waar halen ze de treinen, personeel, vergunningen en toelatingen vandaan? Als ze nou de Valleilijn zouden overnemen snapte ik het, daar ligt alles duidelijk vast en kan je een stel FLIRTjes ofzo regelen, maar open access HSL gaat nooit gebeuren zonder de expertise en slagkracht van een groter concern.
請勿靠近車門
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

De vervoerder bestaat welgeteld één maand https://www.oozo.nl/bedrijven/amsterdam ... otrain-b-v .
Ben benieuwd waar ze financiering hebben gevonden.

Hoe dan ook: concurrentie op Amsterdam-Londen is altijd goed.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daniel »

Nog eentje: https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... -frankfurt

Qbuzz wil dus ook naar Frankfurt gaan rijden waarbij binnenlands vervoer mogelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

sirvinniei schreef: ma 13 nov 2023, 16:53 De vervoerder bestaat welgeteld één maand https://www.oozo.nl/bedrijven/amsterdam ... otrain-b-v .
Ben benieuwd waar ze financiering hebben gevonden.

Hoe dan ook: concurrentie op Amsterdam-Londen is altijd goed.
Ze hebben ook een mooie website: https://www.heurotrain.com/

Daarnaast werd het tijd om Eurostar op te schudden met een hogere frequentie naar Londen en NS/DB naar Frankfurt.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door April064 »

Veel van de teksten op de "About Us" pagina van Heurotrains lijkt geschreven door een AI, maar ik juich extra treinen altijd toe, zolang het voor een goede prijs en van goede kwaliteit is.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

15 keer per dag naar Londen met tussenstops in Schiphol en Antwerpen en dienstregelingen ontworpen op basis van een ETR.1000. Volkomen ongeloofwaardig. Geen financiële onderbouwing, geen enkel besef van de grenscontroles, van de regels voor de Eurotunnel of van materieel überhaupt. Flopvoorstel al voordat het was ingediend. Kan rechtstreeks naar de papierbak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Staat benoemd in het voorstel, bij ontbreken van faciliteiten voor douane en veiligheidscontrole wordt de trein verdeeld in een deel naar Londen en een deel naar Brussel.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MarkNL »

Suus schreef: ma 13 nov 2023, 20:50 15 keer per dag naar Londen met tussenstops in Schiphol en Antwerpen en dienstregelingen ontworpen op basis van een ETR.1000. Volkomen ongeloofwaardig. Geen financiële onderbouwing, geen enkel besef van de grenscontroles, van de regels voor de Eurotunnel of van materieel überhaupt. Flopvoorstel al voordat het was ingediend. Kan rechtstreeks naar de papierbak.
Precies wat ik dacht. Zolang het geen subonderdeel is van FS (wat dan een geldschieter zou kunnen zijn), is het compleet gebakken lucht naar mijn idee.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Ik zou de aandacht even wijzen op deze opmerking onderaan de website:
https://www.heurotrain.com/ schreef:A project conducted by Marveltest
Dat is een bedrijf wat kijkt of er ergens op de markt vraag naar bestaat voordat er een investering in gedaan wordt. Het lijkt dus juist de bedoeling te zijn wat lucht te bakken, om te zien hoeveel mensen die lucht wel lekker vinden ruiken.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door erjeebee »

Dat is een bedrijf wat kijkt of er ergens op de markt vraag naar bestaat
Waar haal je dat vandaan?
Het is een marketing bedrijf, niet een markt onderzoeker.
Althans zo lees ik hun website.

Maar die Heuro website is een verzameling algemeniteiten/modetermen waar de honden nauwelijks brood van lusten, aangelengd met, inderdaad, gebakken lucht.
Ik haal daar werkelijk nul relevante informatie uit.

Op de markt bestaat overigens vraag naar appels zo heb ik van drs. P. geleerd
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Dit artikel uit 2019 bijvoorbeeld. Ik vind het ook raar dat ze weinig concreets op hun website vermelden, maar wellicht dat buzzwords meer effect hebben om klanten binnen te halen. Of ze hebben hun concept in die 4 jaar omgegooid. Het lijkt me in ieder geval nog steeds gebakken lucht.
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door KL577 »

Daniel schreef: ma 13 nov 2023, 17:29 Nog eentje: https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... -frankfurt

Qbuzz wil dus ook naar Frankfurt gaan rijden waarbij binnenlands vervoer mogelijk is.
Die eerste twee ritten die QBuzz aanvraagt liggen precies in het pad van de ICE 121 en de ICE 105 :s .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten