De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Daniel » Wo 29 Okt 2008, 20:25

De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

De NS was vijftien jaar geleden blij dat ze af was van suffe spoorlijntjes als Groningen-Veendam en Winterswijk-Zutphen. Maar inmiddels groeit het aantal reizigers daar sterker dan op de drukke trajecten.

Nog niet zo lang geleden waren lijnen als Zutphen-Winterswijk, Veendam-Groningen en Arnhem-Tiel ten dode opgeschreven.

Het was een kwestie van tijd voor de laatste trein voorbij zou komen en de laatste machinist het licht uit zou doen.

Anno 2008 is alles anders. De regionale spoorlijnen waar de NS heeft plaatsgemaakt voor andere vervoersbedrijven, beleven een revival. Tussen 2002 en 2006 groeide het aantal reizigers op de regionale spoorlijnen met bijna 12 procent, een percentage dat bijna twee keer zo hoog is als op de lijnen waar de NS wel is blijven rijden. In het westen blijft de groei vooralsnog achter, maar vooral in het oosten en noorden was die zeer groot.

Het is er nu zo druk dat twee trajecten al de officiële status overbelast hebben verkregen: Arnhem-Zevenaar en Amersfoort-Ede. Die laatste lijn raakt dat predikaat komend jaar weer kwijt, omdat goederenvervoerder Railion haar treinen over andere sporen laat rijden. Maar tussen Arnhem en Zevenaar is sprake van structurele overbelasting van het spoor. In de spits staan is al niets bijzonders meer geworden. De gemiddelde bezetting van een spitstrein is er nu 126 procent, wat betekent dat een kwart van de mensen moet staan.

De opleving komt nadat de exploitatie in handen is gekomen van provincies. En vaak nadat er openbare aanbestedingen zijn geweest. Waar een lijn in de Achterhoek of Oost-Groningen voor de NS vooral een kostenpost was, waren ze voor provincies en kleine vervoersbedrijven als Syntus juist zeer interessant. Syntus ontwikkelde in de Achterhoek een systeem waarbij de bus op de trein aansloot. Dat idee werd elders overgenomen en zorgde voor extra reizigers in de trein.

De groei gaat in de komende jaren naar verwachting verder. De provincies zijn zeer optimistisch gestemd. Zo verwacht Gelderland op het traject Amersfoort-Ede in iets meer dan tien jaar een ruime verdubbeling van het aantal passagiers. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) is minder optimistisch maar rekent nog altijd op een groei van 76 procent.

Inmiddels willen de regionale overheden nog meer. Ze willen extra rails, extra stations en elektrificatie van lijnen. Of er voor al deze ambities geld is, is maar zeer de vraag. Minister Eurlings heeft voorlopig niet meer dan 139 miljoen euro uitgetrokken.

Voor dure plannen voor extra spoor of extra stations op de regiolijntjes heeft hij helemaal geen geld uitgetrokken. De wensen en ambities van alle regionale overheden heeft hij alleen onder het kopje 'ambitie' opgesomd.

Bron: De Gelderlander
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor webguy » Wo 29 Okt 2008, 20:32

Ze vergeten te melden bij het overbelast raken van lijnen dat dat al gebeurt zo snel als er meer vraag is dan aanbod: dat de vraag niet altijd realistisch is voor het aanwezige spoor is een andere kwestie ;)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Caspar » Wo 29 Okt 2008, 20:34

De overbelasting Arnhem- Zevenaar heeft niets te maken met het gegroeide aantal reizigers richting Doetinchem en Winterswijk. Worden wat dingen door elkaar gehaald in dit stukje.
Als je Virm in zou zetten in de huidige treintjes die kant op, zou iedereen wel kunnen zitten maar is de lijn nog steeds overbelast :lol:
Laatst gewijzigd door Caspar op Wo 29 Okt 2008, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Daan » Wo 29 Okt 2008, 20:34

Mooi stukje :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Wubbo » Wo 29 Okt 2008, 20:45

Overigens geldt dat niet alleen bij het reizigersvervoer maar ook bij het goederenvervoer, dat lijntjes die iedereen dood waande opeens weer veel vervoer zien.

En heb ik iets gemist wat betreft Veendam? ;-)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Ruben » Wo 29 Okt 2008, 20:49

Reiziger Ddrs schreef:Het is er nu zo druk dat twee trajecten al de officiële status overbelast hebben verkregen: Arnhem-Zevenaar en Amersfoort-Ede. Die laatste lijn raakt dat predikaat komend jaar weer kwijt, omdat goederenvervoerder Railion haar treinen over andere sporen laat rijden. Maar tussen Arnhem en Zevenaar is sprake van structurele overbelasting van het spoor. In de spits staan is al niets bijzonders meer geworden. De gemiddelde bezetting van een spitstrein is er nu 126 procent, wat betekent dat een kwart van de mensen moet staan.
We hebben het hier aan de ene kant over overbelasting door goederentreinen, en aan de andere kant over overbelasting van materieel. Dat laatste lijkt me niet door goederentreinen te komen.

Reed Railion over de KippenValleilijn, of over het stuk Amf - Bnn (richting Apd)? Naar mijn weten was namelijk alleen dat stuk overbelast verklaard.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Caspar » Wo 29 Okt 2008, 21:11

Nouja het is in dusverre overbelast dat Connexxion niet 4x per uur naar Barneveld Centrum kan doorrijden nu met de huidige infra. Maar dat zal dit artikel in ieder geval niet op doelen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Wubbo » Wo 29 Okt 2008, 21:50

Daarvoor wordt de infra toch voor 14-12 op aangepast?

In ieder geval was die hele lijn overbelast verklaard toen Connexxion gedwongen was treinen rond de spitsen op te heffen omdat Railion er met een goederentrein doorheen wilde. Die goederentreinen zijn inmiddels omgeleid, dus Connexxion rijdt weer een regelmatige dienst.

aswnl
Berichten: 97
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:46
Contact:

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor aswnl » Vr 31 Okt 2008, 12:57

Gegeven de reizigersomvang in de Randstad is de groei op de nevenlijnen in absolute aantallen naar alle waarschijnlijkheid altijd nog kleiner dan in de Randstad.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De suffe lijntjes van weleer zijn nu groeiers

Berichtdoor Vinny » Vr 31 Okt 2008, 13:43

^^ In de Randstad is er ook flink aan het spoor vertimmerd. Dat is op veel regionale lijnen niet of nauwelijks aan de orde geweest. Die lijnen moeten het daar hebben van openbare aanbestedingen en nieuw materieel. Overigens wel een combinatie die groei kan genereren. In de Randstad moeten we het vaak nog doen met oude overheidsmolochen die de spreekwoordelijke koffiepot centraal stellen in hun dienstverlening in plaats van de reiziger...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast