Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Kinderen tot en met 12 jaar oud zijn de enige uitzondering op de mondkapjesplicht. Zover ik weet is er in Nederland geen uitzondering voor mondkapjes om medische redenen. Dit is geregeld in de noodverordeningen:
Artikel 2.7 schreef:
  1. Vervoerders richten voorzieningen voor openbaar vervoer en overig bedrijfsmatig personenvervoer zodanig in en nemen daarmee samenhangende maatregelen, zodat reizigers in staat worden gesteld zoveel mogelijk een afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen in acht te nemen en reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen in voertuigen en vaartuigen.
  2. De voorzitter kan na overleg met de vervoerder voorzieningen voor openbaar vervoer en overig bedrijfsmatig personenvervoer beëindigen of beperken, indien:
    1. de inrichting van deze voorzieningen en de daarmee samenhangende maatregelen reizigers niet of onvoldoende in staat stelt zoveel mogelijk een afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen in acht te nemen of het dragen van een mondkapje door reizigers van 13 jaar en ouder niet in acht wordt genomen;
    2. en de beëindiging van deze voorziening het transport van personen die werkzaam zijn in vitale processen of transport dat anderszins noodzakelijk is voor de mobiliteit van Nederland niet onnodig belemmert.
Toelichting
Dit artikel ziet op de voorzieningen en maatregelen die de vervoerder dient te treffen om het gebruik van de openbaar vervoer voorzieningen of van bedrijfsmatig personenvervoer mogelijk te maken met inachtneming van de beperkende maatregelen met betrekking tot het houden van 1,5 meter afstand tussen alle in de voorziening aanwezige personen en het dragen van een niet- medisch mondkapje door reizigers van 13 jaar en ouder in voertuigen en vaartuigen. Onder de te nemen maatregelen valt ook het op adequate wijze zichtbaar duidelijk maken van dergelijke maatregelen en het geven van aanwijzingen aan reizigers voor het juist gebruik van voorzieningen. Denk daarbij aan het éénrichtingsverkeer op de stations of perrons, het afplakken van stoelen in voertuigen en/of vaartuigen, verplichte ingang/uitgang van voertuigen en/of voorzieningen, het door middel van borden geven van aanwijzingen etc.

De afspraken tussen de overheid en het OV over de wijze waarop de 1,5m samenleving wordt ingevuld binnen het OV zijn hierbij ook van belang (https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... v-protocol) Het beëindigen of beperken van het openbaar vervoer kan bij spoed ook mondeling geschieden.

In de handhaving van die maatregelen is een belangrijke rol weggelegd voor de BOA’s (domein IV) in dienst van de vervoerder. In voorkomende gevallen zullen deze aanwijzingen geven op grond van artikel 73 WP2000 juncto 53 BP2000 in het belang van een juist gebruik van de voorzieningen van openbaar vervoer en de opvolging van de maatregelen die bijdragen aan het in acht nemen van de afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen en het dragen door reizigers van 13 jaar en ouder van een niet-medisch mondkapje in voertuigen en vaartuigen. Handhaving kan tevens plaatsvinden op grond van artikel 52BP2000.

Immers uitgangspunt zal zijn dat BOA’s en ook de overige medewerkers van het OV, de reizigers er op wijzen, eventueel tot 2 keer toe, zich aan de maatregelen te houden, waaronder het dragen van een mondkapje in de voertuigen of vaartuigen, voordat er een aanwijzing wordt gegeven aan de reiziger. Die aanwijzing kan eruit bestaan dat de reiziger wordt gevraagd alsnog een mondkapje te dragen, danwel – bij weigering – het voertuig of vaartuig te verlaten. In geval dat de reiziger dan uiteindelijk de aanwijzing niet opvolgt dan wordt er proces-verbaal opgemaakt voor het niet opvolgen van de aanwijzing. Dit betreft dus veelal het niet opvolgen van de aanwijzing tot het dragen van een mondkapje, maar dat kunnen dus ook andere aanwijzingen zijn in het belang van de orde, rust, veiligheid en de goede bedrijfsgang in het OV.

De vervoerders zijn gehouden reizigers van 13 jaar en ouder te verplichten in de voertuigen een mondkapje te dragen. Het gaat hierbij om een niet-medisch mondkapje. In het openbaar vervoer is de uitzonderingsbepaling van artikel 1 lid 2 onder b van de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van toepassing nu de bescherming van de gezondheid tegen het COVID-19 virus het noodzakelijk maakt om in het openbaar vervoer een mondkapje te dragen en aan het mondkapje verder geen eisen zijn gesteld anders dan dat het de neus en mond moet bedekken. De gezichtsbedekking kan dienen ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid. Er is dus geen sprake van overtreding van artikel 1 lid 1 van de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding in het openbaar vervoer.
Bron: VR RR

Ik zie dus niet precies wat de conducteur fout deed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

Immers uitgangspunt zal zijn dat BOA’s en ook de overige medewerkers van het OV, de reizigers er op wijzen, eventueel tot 2 keer toe, zich aan de maatregelen te houden, waaronder het dragen van een mondkapje in de voertuigen of vaartuigen, voordat er een aanwijzing wordt gegeven aan de reiziger.
Ik heb geen onderschrift
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Personeel moet inleveren: NS wil salarissen bevriezen

Bericht door Mr-W »

Als het aan NS ligt krijgt het personeel er de komende twee jaar geen eurocent bij. Met die inzet start de NS vandaag de gesprekken met de vakbonden van het treinpersoneel. Dat melden bronnen aan RTL Z.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... bevriezing


Acties dreigen bij NS
Vakbond FNV weigert akkoord te gaan met verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Dat laat de bond weten bij de hervatting van de cao-onderhandelingen met NS. “Voorafgaand aan deze onderhandeling heeft een ruime meerderheid van onze leden aangegeven acties niet te schuwen”, stelt FNV-bestuurder Henri Janssen
https://www.treinreiziger.nl/acties-dreigen-bij-ns/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Dat wordt nog een hete herfst dan. Maar volgens mij kunnen we het niet mooier maken in de nieuwe realiteit.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Die Henri Jansen rijdt nog het liefst treintjes zonder reizigers. Die zijn immers een groot gevaar voor de gezondheid van het personeel. Die vent is echt een gevaar voor het voortbestaan van het OV.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Ik vind dit een heel raar stukje:
Bij de vakbond voor rijdend personeel laat de afdeling Amsterdam geen 'collega's te kunnen vinden die begrip hebben voor de bezuinigingsplannen'. "Wij horen alleen maar zorgen en angst om niet flexibel genoeg te zijn. Stel dat het je niet lukt alle veranderingen direct bij te benen?"
Mensen zijn bang dat ze niet flexibel genoeg kunnen zijn, en daarom moet NS niet op het salaris besparen? Zijn ze daar bij de vakbond vergeten dat het OV midden in een bestaanscrisis zit?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door JothamvW »

Van wat ik de laatste tijd meemaak met reizen van/naar werk valt dat reuze mee, maar dat zal wel aan mij liggen...

Ik voorspel weer gewoon achterblijvers te Elst voor de 7624 over anderhalve maand namelijk...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Wubbo »

Dat is dan waarschijnlijk erg regionaal. Wat ik meemaak zijn nogal lege treinen, zelfs als de vorige is uitgevallen. Vorige week had ik de eerste trein die weer reed na een aanrijding. Gereden met een VIRM-IV en nog niet eens zitvol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

JothamvW schreef:Van wat ik de laatste tijd meemaak met reizen van/naar werk valt dat reuze mee, maar dat zal wel aan mij liggen...
Gaat echt vies tegenvallen. Zo denkt de Rijksoverheid dan vanaf 1 september weer mensen op kantoor mogen gaan werken, maar slechts 10% van de ambtenaren mogen tegelijkertijd aanwezig zijn. En de komende maanden gaat dat percentage maar heel geleidelijk weer omhoog, als de ontwikkelingen het toelaten. En die is in de Randstad op het moment negatief.
Ik voorspel weer gewoon achterblijvers te Elst voor de 7624 over anderhalve maand namelijk...
Ik niet. Een aanzienlijk deel van het hoger onderwijs zal ook na de zomervakantie nog doorgaan met digitaal onderwijs. Niet meer volledig digitaal, maar zeker niet uitsluitend klassikaal. En diverse onderwijsinstellingen hebben al akkoorden bereikt over een grotere spreiding van lesuren over de dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Dat laatste zorgt voor een betere verdeling van de reizigers over de dag. Dat is ook voor het OV een betere optie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Maar het zorgt er wel voor dat je minder personeel nodig hebt voor de spitsuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

Suus schreef:Mensen zijn bang dat ze niet flexibel genoeg kunnen zijn, en daarom moet NS niet op het salaris besparen? Zijn ze daar bij de vakbond vergeten dat het OV midden in een bestaanscrisis zit?
Hele rare vakbondslogica. Als mensen niet flexibel kunnen of willen zijn, is dat nou niet bepaald een reden om een salarisverhoging toe te kennen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

@Dennenboom: Precies, ik verwacht zelf vanaf september ook wel weer een stukje meer reizigers. Niet net zo druk als voor half maart, maar wel beter gevuld dan nu.

Sowieso neemt de drukte in de treinen zeker in de daluren ook al weer aardig toe, toen de versoepelingen net waren ingegaan was het echt nog stukken leger in de trein.

@Suus: Minder voor de spitsuren ja, maar niet persé minder personeel per dag. Het zou zomaar kunnen dat in de daluren meer vervoer nodig wordt op lijnen die nu zeer sterk verspitst zijn, wanneer de grote reizigersstromen zich meer over de dag verspreiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

Dennenboom schreef:Die Henri Jansen rijdt nog het liefst treintjes zonder reizigers. Die zijn immers een groot gevaar voor de gezondheid van het personeel. Die vent is echt een gevaar voor het voortbestaan van het OV.
100% eens. We hebben te maken met een economische teruggang die zijn weerga niet kent in de recente geschiedenis. Het personeel van de staatsspoorwegen staat echter al te piepen als hun salaris een keertje niet verhoogd wordt. Terwijl ze gewoon hun baan houden!!!!

Denk dat er veel mensen zijn die hier direct voor zouden tekenen in de huidige situatie.

Rupsjes nooitgenoeg die werknemers van de staatsspoorwegen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

En waar willen de vakbonden nu precies de loonsverhoging van betalen? Dat vakbonden en werkgevers bij voorbaat stelling nemen in de media is één ding, maar zoals door andere gebruikers is gezegd staat de OV-sector nu voor een gigantische uitdaging. Om deze houding aan te nemen…
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Vakbonden zijn hun voeling met sociale rechtvaardigheid voor een groot deel kwijtgeraakt. Het is een belangenclub voor oudere mensen met een vaste baan geworden. Op wat langere termijn zullen zich hierdoor op een zijspoor rangeren. M.b.t het werken aan meer sociale rechtvaardigheid wordt hun rol al door andere organisaties overgenomen..
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 05 aug 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door AppleMoose »

Er staat jullie niets in de weg om actief lid te worden van een vakbond en de boel proberen te veranderen :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Dat laat ik liever aan de jongere forummers over. Ik behoor tot de groep waar de vakbonden al voor opkomen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door JordiBrabant »

Het "probleem" van vakbonden is hetzelfde als met mondkapjes, het heeft pas echt effect als er genoeg mensen meedoen. Jammer genoeg zijn we er in Nederland niet collectivistisch genoeg voor.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Ik vind dit een heel raar stukje:
Bij de vakbond voor rijdend personeel laat de afdeling Amsterdam geen 'collega's te kunnen vinden die begrip hebben voor de bezuinigingsplannen'. "Wij horen alleen maar zorgen en angst om niet flexibel genoeg te zijn. Stel dat het je niet lukt alle veranderingen direct bij te benen?"
Mensen zijn bang dat ze niet flexibel genoeg kunnen zijn, en daarom moet NS niet op het salaris besparen? Zijn ze daar bij de vakbond vergeten dat het OV midden in een bestaanscrisis zit?
Volgens mij trek je verbanden die er niet gesteld worden in dat Treinreiziger artikel.

- NS verlangt van het personeel inderdaad meer flexibiliteit. Dat wordt niet aan het salaris gekoppeld.

-NS top levert 10% salaris in. Zal dat ook op de pensioenaandeel zijn of andere emolumenten of sec het basisloon?

Bevriezing van het salaris voor NS medewerkers, onder het mom van crisistijd, kan ik nog wel billijken wanneer deze mensen in de afgelopen, goede en overvloedige jaren, daarvan ook geprofiteerd hebben. Maar, met 1,2% verhoging vorig jaar.. lijkt mij daar geen sprake van.

Wat de vakbondsman ook zegt: NS doet dat wat het kabinet / ministerie vraagt: volledige dienstregeling rijden. MInusterie betaald.. maar verlangt wel een korting van 7% op de meerkosten..
Nou, wát maken die 7% nou uit op het totale bedrag?
Moeten de NS medewerkers die procenten dan kennelijk maar ophoesten? Is wel raar, toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

De zin komt uit het RTL-artikel, waar het eerst erover gaat dat de vakbond voor rijdend personeel het niet eens is met de CAO-voorstellen van NS en vervolgens ook nog eens tekeer gaat tegen het verlangen van NS dat haar personeel flexibeler wordt. Dan maak ik daar op uit dat de vakbond tegen beide is. Maar dat lijkt mij in deze crisis toch wat lastig haalbaar :?:

Personeel van NS heeft overigens 5,8% loonsverhoging gehad in de afgelopen 2,5 jaar, waarbij ook de onregelmatigheidstoeslag is verhoogd. En de medewerkers hadden een baangarantie tot 1 april van dit jaar. Dat is best wel gedurfd, als deze hele toestand vorig jaar had gespeeld had NS geen kant opgekund.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door jelmerrr »

En daarbij zijn genoeg sectoren die hetzelfde doen: geen loonsverhoging om te zorgen voor genoeg banen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door huibf »

Fnv = minder werken voor meer geld.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mr-W »

jelmerrr schreef:En daarbij zijn genoeg sectoren die hetzelfde doen: geen loonsverhoging om te zorgen voor genoeg banen.
Veel mensen bij andere bedrijven zullen hier blij mee zijn, ze behouden hun baan in ruil voor een klein loonoffer. Zelfs met bevriezing van de huidige CAO zijn de arbeidsvoorwaarden nog ontzettend goed.
en-es schreef:Dat wordt nog een hete herfst dan. Maar volgens mij kunnen we het niet mooier maken in de nieuwe realiteit.
Met een herfst vol met stakingen duurt het alleen maar langer voordat het openbaar vervoer hersteld :wink:
JordiBrabant schreef:Het "probleem" van vakbonden is hetzelfde als met mondkapjes, het heeft pas echt effect als er genoeg mensen meedoen. Jammer genoeg zijn we er in Nederland niet collectivistisch genoeg voor.
De vakbonden zijn eerder vergrijst door de ontzuiling, net zoals de ledenaantallen van bijv omroepverenigingen.
Voor NS zelf is het ook vervelend dat Nederland niet zo collectivistisch is, dat maakt het lastiger om Japan Rail concepten in Nederland te implementeren.
Suus schreef:Maar het zorgt er wel voor dat je minder personeel nodig hebt voor de spitsuren.
Zeker bij busvervoer ga je dit merken, de versterkingsrit is niet meer nodig, maar ook het aantal treinen dat met meerdere conducteurs gereden moet worden vanwege bepaalde treinlengtes neemt af bij een betere spreiding.
JothamvW schreef:Van wat ik de laatste tijd meemaak met reizen van/naar werk valt dat reuze mee, maar dat zal wel aan mij liggen...

Ik voorspel weer gewoon achterblijvers te Elst voor de 7624 over anderhalve maand namelijk...
Momenteel is volgens mij 50% van de reizigers inmiddels weer terug in het openbaar vervoer ten opzichte van een reguliere zomer. Ik betwijfel of dit percentage ook in september haalbaar is met het nodige thuiswerken en eventuele maatregelen vanwege een heropleving van het virus, zoals een mondkapjesplicht in stadscentra.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Durashift »

Suus schreef: (..)

Personeel van NS heeft overigens 5,8% loonsverhoging gehad in de afgelopen 2,5 jaar, waarbij ook de onregelmatigheidstoeslag is verhoogd. En de medewerkers hadden een baangarantie tot 1 april van dit jaar. Dat is best wel gedurfd, als deze hele toestand vorig jaar had gespeeld had NS geen kant opgekund.
Okay, dat klinkt iets beter, al mag dat ook wel tijdens de vette jaren. Tevens is er in de jaren daarvoor wel wat ingeleverd, dus wat is de reële stijging :?:

Eigenlijk, en dat is voor veel bedrijfstakken zo, vind ik, dient er naar de afgelopen 10 jaar gekeken te worden. Hoeveel werkenden hebben toen niet een loonoffer gegeven omdat het crisis was. Niet alleen een loonoffer, de overheid kwam ook hier en daar wat meer innen.. :twisted:

Werd het beter.. kwamen er dan direct arbeidsplaatsen bij of... moest het meerwerk door dezelfde mensen gedaan worden?

Toen kwamen de laatste jaren van economisch herstel aan.. maar wat was er veel te horen dat de lonen achterbleven. Zelfs een punt van MP Rutte.

Want hé.. bedrijven moesten nog vet op de botten kweken, kwamen net uit een crisisi..dus ff rustig aan met de beloning hoor.. -o-

Kortom, eigenlijk kan het nooit.. loonsverhoging.. In crisistijden niet.. na de crisis niet want hersteltijd.. en die tijd wordt wel gerekt totdat er een nieuwe crisis is.. Zo houdt men de mensen wel kort. :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten