Pagina 1 van 1

Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 00:02
door JeePee
Op bahnforum (Klik!) wordt gemeld dat CNL 300/301 naar Wenen in verband met het niet kunnen verkrijgen van een aantrekkelijker treinpad, ingekort wordt tot Wenen - Dortmund :( .

Mensen die wat beter Duits kunnen moeten het maar ff beter vertalen ;) , maar dit is wat ik er van begreep. Ik zou het erg jammer vinden. Op zulke relaties kan de trein een fatsoenlijk alternatief zijn voor het vliegtuig (voor de meer recreatieve reiziger voornamelijk) naar mijn mening...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 00:19
door Geert
bahnforum schreef:Wien - Amsterdam wird wieder eingestellt! Der Versuch, eine bessere Ankunft in Amsterdam CS zu erreichen ist nicht nur nicht gescheitert, sondern wurde von NS Internationaal mit einer neuen, um 60 Minuten späteren Trasse beantwortet, was kommerziell nicht mehr verkaufbar ist. Der Zuglauf wird wieder auf Wien - Dortmund gelegt.
Men probeerde een aantrekkelijker treinpad te kunnen krijgen, maar NS Hispeed (NS Internationaal) antwoordde daarop met een treinpad waarbij de aankomst in Amsterdam een uur later zou zijn...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 10:24
door webguy
Wat NS Hispeed er nou mee te maken heeft snap ik niet echt, het zal wel om Prorail gaan ofzo... Verder las ik op OVL een reactie dat juist die CNL erg 'succesvol' was, met heeel veel boekingen in de lente en zomer. Misschien dat ze alsnog een beter pad kunnen krijgen...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 10:25
door Aking
:( Dat is wel erg snel om zo'n verbinding na een jaar alweer "de nek om te draaien" :(

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 13:58
door neudalhausenstadbahn
Pffffff das echt balen, ik hoop toch dat er een oplossing voorkomt en dat alle huidige verbindingen blijven.

Het verschuiven van de tijden zou van de treinen naar Milaan en Wenen is het enige wat ik op m'n wensen lijstje heb staan, en uur later vertrekken richting Duitsland zou hem beter te spotten maken voor mij :wink:

Groetjes Michiel

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:20
door Meltrain
webguy schreef:Wat NS Hispeed er nou mee te maken heeft snap ik niet echt, het zal wel om Prorail gaan ofzo...
Misschien omdat hij in Nederland onder licentie van NS HiSpeed rijdt, ofzo? :?
Als dat zo is, verbaast het me overigens niks: NS HiSpeed probeert alles om zeep te helpen, wat niet 'snel' is (zie Benelux :x ).

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:29
door BR628
Kortom, elke liefhebber van de CNL treinen weet wat er te doen staat, mits mooi weer :--) Weekend van 29 en 30 maart rijden de CNL's vanaf Utrecht via Venlo naar Duitsland... Kortom: Leuke fotostekken tussen Utrecht en Boxtel zoeken en platen die treinen! ;)

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:52
door Aking
Ik ben wel CNL Liefhebber... maar ben minder van de foto's... mag dat ook? :p

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:52
door tsov
meltrain schreef:Misschien omdat hij in Nederland onder licentie van NS HiSpeed rijdt, ofzo? :?
CNL rijdt juist niet onder NS HiSpeed, daarom hangen er ook Railion-locs voor... Het staat me bij dat DB Autozug ofzo een eigen licentie heeft en dat ze voor de trekkracht Railion inhuren.

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:57
door Meltrain
tsov schreef:
meltrain schreef:Misschien omdat hij in Nederland onder licentie van NS HiSpeed rijdt, ofzo? :?
CNL rijdt juist niet onder NS HiSpeed, daarom hangen er ook Railion-locs voor... Het staat me bij dat DB Autozug ofzo een eigen licentie heeft en dat ze voor de trekkracht Railion inhuren.
O ja, zo was het. En ze gebruiken die Raillion-locs omdat dat goedkoper is dan NS (al had ik liever een 1200 van ACTS gehad 8-) ).
Dan kan NS HiSpeed misschien in de weg zitten omdat zij op dat tijdstip een ICE naar Asd willen laten rijden.

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 02:05
door Vinny
God wat erg een uurtje later aankomen. Ik zit niet te wachten op een overstap in Dórtmund!

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 08:08
door JeePee
Met die CNL kwam je al vrij laat aan en ik kan me goed voorstellen dat CNL een pad van een uur eerder wil hebben. Als er geantwoord wordt met een pad van een uur later, kan ik me goed voorstellen dat CNL andere oplossingen gaat kiezen. Vergeet ook niet de keertijd op Watergraafsmeer wel erg kort wordt. Die is nu al erg krap en een uur minder kan echt niet. Jammer dat die moeilijke opstelling in Nederland nu waarschijnlijk een succesvolle CNL de nek om gaat draaien.

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 10:25
door Vinny
Er staat dat het nieuwe treinpad 'Commercieel niet verkoopbaar is'. Dat is pertinente onzin. Ik als treinreiziger ga liever dit jaar nog een weekend naar Wenen om zo de overstap in Dortmund te ontlopen dan dat ik het erg vind dat deze trein een uurtje later aankomt. Daarnaast vind ik het een bericht met een hogelijk speculatief kartakter. Wat ik me wel kan voorstellen is dat ProRail / NS dit soort treinen liever niet in de ochtendspits wil laten rijden. Daarnaast zijn de rangeerbewegeingen op Amsterdam weliswaar een lust voor het oog; maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat ze het reguliere treinverkeer best in de weg kunnen zitten.

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 10:27
door Wubbo
Een pad van een uur eerder dan nu (wordt dan 11.00 uur in Utrecht) kan ik niet echt een pad in de ochtendspits noemen...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: di 18 mar 2008, 20:03
door neudalhausenstadbahn
@Vinny, het is logies dat een aankomst tijd van ongeveer 13.30u commercieel niet verkoopbaar is, normaal komen nachttrein ergens tussen 7.00u en 10.30u op hun eindbestemming, verder zal inderdaad de keertijd op de Meer gewoon simpel weg te krap zijn ivm al het rangeerwerk uit te voeren, want dat is heel veel werk :wink: .

Verder vraag ik me af waarom jij in Dortmund gaat overstappen? :shock: , niet echt logies lijkt me dat je dan Duisburg, Düsseldorf of Köln neemt :wink: 8-) . Het stuk Duisburg-Dortmund 2x rijden kost je inderdaad veel extra tijd :lol: , als alles goed aansluit hoeft een overstap in Duisburg, Düsseldorf of Köln niet veel extra tijd te kosten :wink: .

Groetjes Michiel

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: di 18 mar 2008, 20:08
door Aking
T kost als ik t goed heb wel extra euri's dat was althans "vroeger" zo... als ik toen naar Wenen wilde was het sparnight of freifahrt Duisburg - Wien en een extra cnlticket

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 08:34
door Vinny
Verder vraag ik me af waarom jij in Dortmund gaat overstappen? :shock: , niet echt logies lijkt me dat je dan Duisburg, Düsseldorf of Köln neemt :wink: 8-) . Het stuk Duisburg-Dortmund 2x rijden kost je inderdaad veel extra tijd :lol: , als alles goed aansluit hoeft een overstap in Duisburg, Düsseldorf of Köln niet veel extra tijd te kosten :wink:
Keulen is misschien een leuke plaats. Maar sowieso zit ik niet te wachten op overstappen die er of zo krap zijn dat je je aansluiting mist (een ramp indien je treinreserveringen gemaakt hebt, en daarnaast heb ik in Duitsland uitermate slechte ervaringen gehad met dit soort zaken, waarvan een uur in de rij staan voor het Kundenzentrum niet bijdraagt tot een leuk vakantiegevoel), of de overstappen zijn zo ruim dat je op een gegeven moment echt niet weet wat je op zo'n station nog te zoeken hebt. Daarnaast zijn de steden in het Roergebied foeilelijk, dus een leuke wandeling zit er vaak niet in. En je betaalt je of scheel aan kofferopslag, of je moet de hele tijd je bagagge in de gaten houden. Ik kom persoonlijk (en dat geld voor veel meer mensen) dan gewoon liever om 13.30 aan. En wat dan nog dat het niet 's ochtends vroeg is: je gaat na aankomst toch niet meteen werken...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 17 sep 2008, 01:15
door Jurjen
Op de website van CityNightLine zijn de verbindingen voor 2009 gepubliceerd. Hieronder de voor Nederland relevante:

Amsterdam - Zürich Pegasus
Rijdagen: Dagelijks van 26 maart tot en met 1 november; daarbuiten donderdag t/m zondag
Opmerkingen: Van 27 december t/m 19 april verlengd naar Brig via Thun, Spiez, Frutigen, Kanderstieg, Goppenstein

Amsterdam - München Pollux
Rijdagen: Dagelijks van 27 maart tot en met 2 november; daarbuiten vrijdag t/m zondag
Opmerkingen: Van 27 december t/m 19 april verlengd naar Innsbruck via Kufstein, Wörgl, Jenbach

Amsterdam - Wien Eridanus
Rijdagen: vrijdag t/m zondag
Opmerkingen: Andere dagen beperkt tot Dortmund Hbf

Amsterdam - Kobenhavn Borealis
Rijdagen: dagelijks

Amsterdam - Praha Kopernikus
Rijdagen: dagelijks

Amsterdam - Milano Apus
Rijdagen: vrijdag t/m zondag
Opmerkingen: Andere dagen beperkt tot Dortmund Hbf

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 17 sep 2008, 14:58
door Reiziger Delft
Zeer jammer dat ze niet allemaal dagelijks blijven rijden. :(

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 17 sep 2008, 15:03
door Karl
Amsterdam - Zürich Pegasus
Rijdagen: Dagelijks van 26 maart tot en met 1 november; daarbuiten donderdag t/m zondag
Opmerkingen: Van 27 december t/m 19 april verlengd naar Brig via Thun, Spiez, Frutigen, Kanderstieg, Goppenstein

Amsterdam - München Pollux
Rijdagen: Dagelijks van 27 maart tot en met 2 november; daarbuiten vrijdag t/m zondag
Opmerkingen: Van 27 december t/m 19 april verlengd naar Innsbruck via Kufstein, Wörgl, Jenbach
Deze treinen worden verlengd wanneer ze niet rijden?

En inderdaad jammer dat de verbindingen niet meer worden aangeboden, maar het is ook wel begrijpelijk, als je ziet hoeveel (lees: hoe weinig) mensen er in die treinen zitten...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 17 sep 2008, 15:57
door Vinny
Mwah, in Nederland fungeert de trein als 'zubringer'; hoewel er in Amsterdam/Utrecht/Arnhem niet zoveel reizigers zijn, is deze toch vanaf halverwege Duitsland volgeboekt. Dat komt natuurlijk door het reserveringssysteem waarin het moeilijk, zoniet onmogelijk is om de trein te gebruiken voor bijv. Amsterdam - Emmerich...

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 17 sep 2008, 19:23
door Jurjen
Karl schreef:
Deze treinen worden verlengd wanneer ze niet rijden?
Uiteraard alleen op de binnen de genoemde periode vallende rijdagen... Dit t.b.v. wintersportreizigers.

Re: Veranderingen CNL in 2009

Geplaatst: wo 17 sep 2008, 20:11
door Karl
Jurjen schreef:Uiteraard alleen op de binnen de genoemde periode vallende rijdagen... Dit t.b.v. wintersportreizigers.
Had het "daarbuiten" gemist, :koffie:.