‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
MaaS is uit, BRT is in:
https://www.ovpro.nl/bus/2020/07/28/bus ... oor-spoor/
@beheer: kan er misschien een proefballonicoontje bij? Bijv. in de vorm van een kabelbaan of monorail...
https://www.ovpro.nl/bus/2020/07/28/bus ... oor-spoor/
@beheer: kan er misschien een proefballonicoontje bij? Bijv. in de vorm van een kabelbaan of monorail...
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Iets met het wiel opnieuw uitvinden?
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Probleem is dat je bij een bus hoe lang ook toch met relatief kleine eenheden blijft rijden, die echt grote stromen passagiers niet aankunnen. Dat hebben we gezien bij de verbinding tussen Utrecht en de Uithof.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 28 jul 2020, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
BRT is het stokpaardje van de huidige Staatssecretaris (zie ook de studie naar de Lelylijn waar vanuit het ministerie ook een bus alternatief moest worden onderzocht), dus is het niet zo gek dat het KiM hiernaar onderzoek doet.
Het leest wel een beetje als mosterd na de maaltijd. Straks concluderen ze nog dat een BRT systeem weleens nuttig zou kunnen zijn tussen Purmerend en Amsterdam, Schiphol en Haarlem, Schiphol en Uithoorn, Zoetermeer en Leiden, Utrecht en Gorinchem/Breda of iets dergelijks.
Het leest wel een beetje als mosterd na de maaltijd. Straks concluderen ze nog dat een BRT systeem weleens nuttig zou kunnen zijn tussen Purmerend en Amsterdam, Schiphol en Haarlem, Schiphol en Uithoorn, Zoetermeer en Leiden, Utrecht en Gorinchem/Breda of iets dergelijks.
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Misschien wel kansrijk voor Eindhoven?
Ik zou het alleen wel een andere naam geven. BRT klinkt zo anglicistisch. Maak er dan iets Nederlands van, waarin de hoogwaardigheid ervan tot uitdrukking komt.
Hoogwaardig Bus Vervoer, ofzo.
Ik zou het alleen wel een andere naam geven. BRT klinkt zo anglicistisch. Maak er dan iets Nederlands van, waarin de hoogwaardigheid ervan tot uitdrukking komt.
Hoogwaardig Bus Vervoer, ofzo.
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
HOV Bus misschien? En zullen we die dingen in Eindhoven dan zelfrijdend maken? Er zit daar een busbouwer en een technische universiteit. Die moeten dat wel kunnen toch?
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
"HOV Bus"? Haha nee, kom nou.
:')
:')
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Kunnen we het niet naar Wubbo Ockels vernoemen? Die hield toch zo van bussen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Oftewel de WOB (Wubbo Ockels Bus)? (A)
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Deze thread is nu al ontspoord.
Maar hey: het gaat over bussen en die kunnen niet ontsporen! *bus*
Maar hey: het gaat over bussen en die kunnen niet ontsporen! *bus*
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Nee, WOB is wat we gebruiken als een infraproject weer voor de zoveelste keer gigantisch uitloopt (A)Wievank schreef:Oftewel de WOB (Wubbo Ockels Bus)? (A)
Hoe dan ook: ik denk dat BRT wel wat in aantrekkelijkheid heeft gewonnen nu de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd is. Een T100 bus gaat nu idealiter overdag even snel als privévervoer.
Ik heb geen onderschrift
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Tenzij het een trolleybus is! *O*Alargule schreef:Deze thread is nu al ontspoord.
Maar hey: het gaat over bussen en die kunnen niet ontsporen! *bus*
🍉
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Nou raak ik de draad kwijt...
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Ook andere bussen kunnen ontsporen hoorHainje schreef:Tenzij het een trolleybus is! *O*Alargule schreef:Deze thread is nu al ontspoord.
Maar hey: het gaat over bussen en die kunnen niet ontsporen! *bus*
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Kortom, we hebben geen idee of het werkt. Die Landelijke Pilot Snelbus (kennelijk uitgevoerd in 2016 maar ik had er nog nooit van gehoord. Was dat niet ook de tijd dat NS bussen liet rijden om overvolle treinen te ontlasten, waar vervolgens niemand in zat?) had volgens dit artikel volgens de staatssecretaris "nauwelijks effect op de filedruk". Het zou gaan om 3 tot 5% minder voertuigen. Of dat dagelijks is of dat dat het aantal voertuigen dat af en toe blijft staan is wordt niet duidelijk uit het artikel.Er is nog weinig ervaring opgedaan met BRT-verbindingen tussen steden, al lijken hier wel kansen te liggen. “Ervaringen uit het verleden, met name de Landelijke Pilot Snelbus, suggereren dat de bus in staat is automobilisten ertoe te verleiden om de auto te laten staan. Op die manier kan de BRT-bus een bijdrage leveren aan het tegengaan van congestie op het wegennet.”
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Dat ging toen om die spitslijn Almere-Rijnsweerd, extra ritten op Hilversum - Huizen - Amsterdam en nog iets. Trajecten waar de trein geen rol van betekenis kan spelen door de lange reistijd. Veel van die bussen waren/zijn zelfs met file nauwelijks sneller als je een herkomst en bestemming langs de lijn hebt. Het potentieel is dus niet heel groot.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Tsja die snelwegbus was ook nauwelijks BRT te noemen. Ik denk dat de enige BRT achtige lijnen rond Almere en rond de Zuidtangent te vinden zijn.
Veel R-net lijnen komen ook wel in de buurt
Veel R-net lijnen komen ook wel in de buurt
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 28 jul 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Feitelijk hebben wij in Almere een BRT-systeem op de stadsdienst: vrije busbanen met daarop hoogfrequentie busdiensten met korte reistijden. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Die derde was Breda/Oosterhout-Utrecht. Ik heb net het rapport zitten lezen, maar volgens mij is de conclusie vooral dat als je ergens veel reclame voor maakt, het gebruik stijgt.Klaasje schreef:Dat ging toen om die spitslijn Almere-Rijnsweerd, extra ritten op Hilversum - Huizen - Amsterdam en nog iets. Trajecten waar de trein geen rol van betekenis kan spelen door de lange reistijd. Veel van die bussen waren/zijn zelfs met file nauwelijks sneller als je een herkomst en bestemming langs de lijn hebt. Het potentieel is dus niet heel groot.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Gezien deze regering lijkt het me logisch dat de staatssecretaris 'BRT' als stokpaardje ziet.
Immers: de bus(infra) is de verantwoordelijkheid van de provincies en gemeenten, terwijl het spoor de verantwoordelijkheid is van de landelijke overheid.
Dus door in te zetten op 'BRT' in plaats van de trein, kan de staatssecretaris zijn handen ervan af trekken en makkelijk roepen "provincies en gemeenten, doe er maar iets mee". Dit lijkt me een typische VVD-afleidingsmanoeuvre om maar niets met het OV te hoeven doen.
Immers: de bus(infra) is de verantwoordelijkheid van de provincies en gemeenten, terwijl het spoor de verantwoordelijkheid is van de landelijke overheid.
Dus door in te zetten op 'BRT' in plaats van de trein, kan de staatssecretaris zijn handen ervan af trekken en makkelijk roepen "provincies en gemeenten, doe er maar iets mee". Dit lijkt me een typische VVD-afleidingsmanoeuvre om maar niets met het OV te hoeven doen.
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Maar dat langzamer rijden maakte toch zo weinig uit in reistijd? :Xsirvinniei schreef:nu de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd is. Een T100 bus gaat nu idealiter overdag even snel als privévervoer.
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
@SuperGhost,
Logische analyse, alleen is de staatssecretaris een haar van D66.
Logische analyse, alleen is de staatssecretaris een haar van D66.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
In 2016 ging het om de routes Den Bosch-Utrecht Uithof, Veghel-Utrecht CS, Waalwijk-Utrecht CS en Castricum-Klaasje schreef:Dat ging toen om die spitslijn Almere-Rijnsweerd, extra ritten op Hilversum - Huizen - Amsterdam en nog iets.
Amsterdam Zuid. Was bedacht als oplossing voor het materieeltekort bij NS, maar het hielp niet echt.
Bussen zijn gewoon geen goed alternatief voor spoor op (voor Nederlandse begrippen) lange afstanden, zoals ook dit rapport concludeert.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Ja, dat zijn die NS-bussen. Dat staat natuurlijk los van de andere proef. Wat hier wel opvalt is dat de NS-bussen ofwel ontzettend parallel lopen of een herkomst hebben waar er naar verwachting überhaupt weinig treinreizigers zijn.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’
Ik vind het niet zo opvallend dat zo'n bus deels parrallel rijdt met de spoorlijn die men probeert te ontlasten.
Het idee was ook dat reizigers die normaal meerdere vervoermiddelen nodig hadden om op hun bestemming te komen, de hele reis nu met één bus konden maken. Dan kom je dus al snel uit op een herkomst of bestemming waar geen trein komt.
Het idee was ook dat reizigers die normaal meerdere vervoermiddelen nodig hadden om op hun bestemming te komen, de hele reis nu met één bus konden maken. Dan kom je dus al snel uit op een herkomst of bestemming waar geen trein komt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten