Pagina 1 van 2

Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:08
door Geert
Somda orakelt:
Inmiddels zijn er maatregelen genomen om de punctualiteit van de serie s9200 te verbeteren.
Het vertrek vanaf Wgm is 5 min. eerder. Vanaf Asd en Shl wordt richting Brusz 2 min. eerder en vanaf Gv 1 min. eerder vertrokken.
Van de treinen richting Asd wordt bij Kalmthout een evt. vertraging gemeten. Als op Rsd de vtg 3 - 5 min. is, dan mogen reizigers met bestemming Ddr de aansluitende s5100 richting Gvc nemen of wachten op de s2100 uit Vs... De s1900 die op Ddr na de Benelux binnenkomt, wordt op Bd een minuut opgehouden, zodat de s9200 zijn oorspronkelijke pad terugkrijgt. Bij meer dan +5 wordt naast Ddr ook Asd overgeslagen en vanaf Shl leeg naar Wgm gereden.
Ik zeg: symptoombestrijding. :roll: Zoek dan liever uit waar die vertragingen vandaan komen en los dat op een gerichte manier op.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:12
door Daantje
Ik vind dit ook geen goede ontwikkelingen. De dienstverlening naar je reizigers toe gaat alleen maar achteruit op deze mannier. Andere treinen die al vol zitten (s2100) worden nog voller door reizigers uit de Benelux en dat lijkt me ook geen goede zaak. De Benelux heeft zó vaak een vertraging van ongeveer 5 minuten dat je er al bijna niet meer vanuit kan gaan dat dat ding op Dordrecht zal stoppen of door zal rijden naar Amsterdam Centraal waar je wel rekening mee moet houden bij het plannen van je reis. Ik dacht trouwens dat veel vertraging ook veroorzaakt wordt door korte keringen en dat probleem maak je toch juist alleen maar erger door eerder te vertrekken? Ik ben blij dat ik niet meer elke dag afhankelijk ben van die trein.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:26
door Ruben
Schaf dan de stop in Ddr gelijk helemaal af idd. En reizigers die naar Asd willen kunnen helemaal niet van het ding op aan, slechte service dit!

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:34
door Daniel
Het een minuutje ophouden van de s1900 gaat trouwens ook niet echt helpen lijkt me: Roosendaal - Dordrecht is nou niet echt een traject waar je lekker vertragingen inloopt, waardoor een s9200 met ca. +5 nog altijd tegelijk met de s1900 in Lage Zwaluwe is.
Als je het ding dan Dordrecht al voorbij wilt laten rijden werkt het net zo handig om de s1900 naar spoor 2 te sturen, zodat de s9200 hem daar in kan halen.

Zowiezo lijken deze maatregelen volstrekt willekeurig over de rug van de reizigers van/naar Dordrecht gekozen (er gaat immers een reismogelijkheid naar Schiphol en Amsterdam verloren die juist wel redelijk op het overige OV aansluit, de s2200 doet dat namelijk net niet).
In tijdwinst zou het effectiever zijn om juist Rotterdam Centraal over te slaan en dat heeft ook nog eens relatief veel kleinere gevolgen voor de reizigers! Het alternatief naar Dordrecht levert +15 op (voor Dordrecht-Schiphol/Amsterdam zelfs +20!), terwijl Rotterdam overslaan slechts +3 betekend voor de reizigers die toevallig in Rotterdam zelf moeten zijn of van Rotterdam naar Den Haag HS reizen. Naar Utrecht heb je alleen een overstap meer, maar geen extra vertraging: je kunt in Dordrecht op hetzelfde perron op de s1900 overstappen en dan is in Rotterdam nogsteeds de s2800 te halen.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:39
door Daantje
Zeg nou zelf, er zijn echt meer internationale reizigers geinteresseerd in Rotterdam dan in Dordrecht. Naar mijn mening dient die trein toch in eerste belang nog wel internationale reizigers boven nationale reizigers die er toevallig ook gebruik van kunnen maken (zeker op het traject Dordecht - Amsterdam waar ook 4 andere treinen per uur rijden).

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:39
door Geert
Reiziger Ddrs schreef:In tijdwinst zou het effectiever zijn om juist Rotterdam Centraal over te slaan en dat heeft ook nog eens relatief veel kleinere gevolgen voor de reizigers! Het alternatief naar Dordrecht levert +15 op (voor Dordrecht-Schiphol/Amsterdam zelfs +20!), terwijl Rotterdam overslaan slechts +3 betekend voor de reizigers die toevallig in Rotterdam zelf moeten zijn of van Rotterdam naar Den Haag HS reizen. Naar Utrecht heb je alleen een overstap meer, maar geen extra vertraging: je kunt in Dordrecht op hetzelfde perron op de s1900 overstappen en dan is in Rotterdam nogsteeds de s2800 te halen.
Maar het regelmatig overslaan van Rtd zou een nog grotere blamage voor Hispeed betekenen (hoewel Asd overslaan bij meer dan +5 ook niet echt imagoverhogend is) :roll: Het zal ook nog wel een minuutje tijdswinst schelen dat je in Ddr op hoge snelheid doorkomt en in Rtd toch af moet remmen naar 40 km/h.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:42
door Stefan
Ik vind dit ook echt slecht, fijn als je 's ochtends op het station in Ddr aankomt met de veronderstelling dat je 'lekker' met de Benelux naar Antwerpen of Brussel denkt te gaan, en dan blijkt 'ie Ddr over te slaan, sta je dan.. Dan maar naar Rsd en dan met de stopper? Lijkt me ook niet echt een fijne optie... :roll:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:43
door Daantje
Ik zou er als internationale reiziger niet vrolijk van worden als ik naar Amsterdam wil maar ineens ergens gedumpt wordt in een tunnel wat blijkbaar station Schiphol is omdat mijn trein niet verder rijdt en dat blijkt dat ook nog eens niet incidenteel maar redelijk standaard te zijn omdat het ding 5 minuten vertraging heeft. Wat maken mij op dat moment die vijf minuten uit? Hoe goed je het ook omroept het zal zorgen voor een hoop verwarring en ik denk dat heel veel mensen de volgende keer nog wel eens nadenken of ze echt wel met de Benelux willen reizen.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:46
door Daniel
Daantje schreef:(zeker op het traject Dordecht - Amsterdam waar ook 4 andere treinen per uur rijden).
Waarvan je er aan maar twee wat hebt als je met ander OV naar het station komt, aangezien het een nogal scheve kwartiersdienst is.

@Geert: in Dordrecht kan je ook niet op hoge snelheid doorkomen vanwege de redelijk scherpe bocht voor het station. Goed, je mag er wel harder dan 40 volgens mij.

Maarja, overslaan van welk station dan ook is een blamage natuurlijk. Het probleem zit 'm er vooral in dat je niet vantevoren weet of de trein wel of niet gaat stoppen. Dat in combinatie met het gebrek aan aankondiging van vertragingen van treinen uit het zuiden in Dordrecht (de eerste kloppende vertragingsaanduiding voor de s1900 moet ik nog meemaken) maakt het er allemaal niet handiger op.
Durf erop te wedden dat ze het gaan presteren om te roepen dat de s9200 niet stopt als de s2200 net weg is...

@Stefan: het gaat alleen om de BNL de andere kant op :wink:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:48
door Ruben
Het ding heeft 50 minuten om te keren in Asd, als het dan toch meer dan +5 heeft, laat het dan maar keren op een of ander spoortje daar. Reiniging en terug naar Brussel ermee. Bovendien krijg je met dat ritje via Asdz naar Wgm ook elke keer omgekeerde composities met de eerste klas aan de andere kant.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:55
door JeePee
Rtd overslaan ipv Ddr is onzinnig. Het is zoals Daantje al zei een internationale trein. Niet een simpele trein voor reizigers tussen Ddr en Rtd. Asd laten vallen bij +5 is een pure schande. Reizigers vervoeren ipv treintjes rijden is weer eens te moeilijk...

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 22:59
door Daantje
Het enige positieve van dit bericht is dat er nu eindelijk wel eens open en eerlijk naar buiten gebracht wordt dat de mogelijkheid er is dat die trein opgeheven wordt vanaf Schiphol en niet verder doorrijdt naar Amsterdam Centraal. In de praktijk gebeurt dat nu ook al vaak maar is er nergens iets over bekend zodat je er ook geen rekening mee kunt houden.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:03
door Ruben
Het is wel in lijn met de Schipholwoede die momenteel woedt bij NS (Hispeed). De t140 die naar Schiphol wordt gegooid terwijl iedereen naar Asd wil, en nu dus een t9200 die er zijn eindstation heeft terwijl iedereen naar Asd wil. Had dan trouwens een stop in Asdz ingepland, als het dan toch een zakenreizigertreintje moet zijn.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:03
door tsov
Stefan schreef:Ik vind dit ook echt slecht, fijn als je 's ochtends op het station in Ddr aankomt met de veronderstelling dat je 'lekker' met de Benelux naar Antwerpen of Brussel denkt te gaan, en dan blijkt 'ie Ddr over te slaan, sta je dan.. Dan maar naar Rsd en dan met de stopper? Lijkt me ook niet echt een fijne optie... :roll:
Ik vind dit wel een punt trouwens, waarbij ik me gelijk afvraag of de schrap van Ddr alleen uit of ook náár België geldt?

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:04
door Daantje
In het artikel staat dat deze maatregelen alleen gelden voor de treinen richting Amsterdam :)

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:04
door Meltrain
Hij geldt alleen uit België (zie bericht Reiziger_Ddrs hierboven).
De stop ook naar België schrappen kan gewoonweg niet.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:11
door IC3
Reiziger Ddrs schreef: In tijdwinst zou het effectiever zijn om juist Rotterdam Centraal over te slaan en dat heeft ook nog eens relatief veel kleinere gevolgen voor de reizigers!
Niet eens: voor de doorgaande reiziger Rotterdam C. <-> Roosendaal - Vlissingen wil je dit echt niet doen. Ook een fatsoenlijke verbinding Roosendaal <-> Gorinchem - Geldermalsen gaat helemaal verloren. NIet dat dit nu een veelgevraagde verbinding is, maar wil je het OV attractief houden, dan moet je reizigers in ieder geval de mogelijkheid geven te kiezen voor trein danwel auto, zonder dat het al te veel in reistijd uit mag maken.
Dit plan voor de Benelux is gewoon waardeloos en als we hier met zulke creatieve voorstellen moeten komen als jij om Rotterdam over te willen slaan, geeft dat wel aan dat de getroffen maatregelen niet attractief zijn. De enige juiste maatregelen: ruimere dienstregeling met vooral ruimere kering in Brussel en betrouwbaar materieel.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:19
door Daniel
JeePee schreef:Rtd overslaan ipv Ddr is onzinnig. Het is zoals Daantje al zei een internationale trein. Niet een simpele trein voor reizigers tussen Ddr en Rtd.
Maar wel een internationale trein met een aanzienlijke binnenlandse functie in zowel België als Nederland. Trouwens, waar heb ik het gehad over reizigers tussen Ddr en Rtd? Nergens zover ik weet en dat zijn daarnaast ook nog eens de reizigers die er eigenlijk geen last van hebben (net als die naar Den Haag trouwens) omdat de s1900 toch al vrijwel tegelijk met een vertraagde BNL zou rijden.
Het gaat juist om het reizigersverkeer naar met name Schiphol en in iets mindere mate Amsterdam Centraal dat er een verbinding mee verliest.

Maargoed, nog eens verder erover gedacht: als je nou echt in één klap je +5 kwijt wilt zijn, laat het ding dan doorrijden in Roosendaal (daar staat het ding 5 minuten stil namelijk). Om de Zeeuwse reizigers hun halfuursverbinding met de randstad te laten behouden zou je dan, zoals in de spits nu al gebeurd, de stoptrein uit Vlissingen in Roosendaal door moeten laten gaan naar Dordrecht e.v. als s2100. Daar heb je van/naar Antwerpen tenminste ook nog een "alternatief" in de vorm van het stoptreintje.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: do 06 nov 2008, 23:39
door Meltrain
Hmm, dat kan ook.
Het enige nadeel is dat reizigers richting Breda en Tilburg dan om moeten reizen via Dordrecht.

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 02:07
door playertwo
Zag overigens vanavond op teletekst staan dat Dordrecht bij de 9249 werd geschrapt, terwijl gewoon netjes op tijd was. Oftewel: puur gelul dat Dordrecht enkel wordt overgeslagen bij vertraging. Om het nog wat onduidelijker te maken reed de 9257 met ruim een half uur vertraging (13 minuten in Roosendaal), gewoon door naar Amsterdam, en met stop in Dordrecht :mrgreen:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 09:31
door Geert
NS-Reiziger schreef:Het ding heeft 50 minuten om te keren in Asd, als het dan toch meer dan +5 heeft, laat het dan maar keren op een of ander spoortje daar. Reiniging en terug naar Brussel ermee. Bovendien krijg je met dat ritje via Asdz naar Wgm ook elke keer omgekeerde composities met de eerste klas aan de andere kant.
Is er in Asd wel plaats voor een trein met een dergelijke lange kering?

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 10:33
door Raymond
Blijkens deze post op Somda is dit de prezieze situatie met de 9200:
Als de 9200 bij Kalmthout bij de meting 3 tot 5 min vertraging heeft word de beslissing gemaakt door niet meer in Ddr te stoppen
Bij 6 tot 15 minuten gaat de 9200 echter wel stoppen in Ddr ( krijgt een vaste vertrektijd :44 in Rsd ) maar word vanaf Shl opgeheven en gaat dan idd rechtstreeks naar de Meer..
Bij 16 tot 24 minuten krijgt de 9200 nieuwe vaste vertrektijd van :56 uit Rsd, ook dan word deze trein opgeheven te Shl.. Stopt echter wel in Ddr

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 10:37
door Karl
Geert schreef:Is er in Asd wel plaats voor een trein met een dergelijke lange kering?
Kan je 'm niet even op Dijksgracht laten wachten dan? In Asd schoonmakers erin, naar Dijksgracht en dan weer terug, schoonmakers eruit en naar België.

Overigens - persoonlijk - lekker om de 1900 op te houden, dan mis ik dus altijd (want dat kreng is altijd telaat) m'n overstap en daardoor ook m'n bus. :(

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 11:12
door Daniel
meltrain schreef:Het enige nadeel is dat reizigers richting Breda en Tilburg dan om moeten reizen via Dordrecht.
Dat nadeel is er niet, want die reizigers wordt zowiezo al aangeraden in Dordrecht over te stappen. Daar hoef je (als de BNL op tijd is) namelijk maar 5 minuten te wachten tegen 26 in Roosendaal :wink:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 11:35
door Daantje
Reiziger Ddrs schreef:Maargoed, nog eens verder erover gedacht: als je nou echt in één klap je +5 kwijt wilt zijn, laat het ding dan doorrijden in Roosendaal (daar staat het ding 5 minuten stil namelijk). Om de Zeeuwse reizigers hun halfuursverbinding met de randstad te laten behouden zou je dan, zoals in de spits nu al gebeurd, de stoptrein uit Vlissingen in Roosendaal door moeten laten gaan naar Dordrecht e.v. als s2100. Daar heb je van/naar Antwerpen tenminste ook nog een "alternatief" in de vorm van het stoptreintje.
Daarbij vergeet je dat er ook een aanzienlijke hoeveelheid reizigers Belgie - Zeeland vv is die dan dus niet meer de mogelijkheid hebben om vanuit Belgie richting Zeeland te reizen. Zeeland is altijd meer op Belgie gericht geweest vanwege de ligging dus dit lijkt me ook geen goed alternatief.