Dienstregeling 2009

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Thijs »

Freek schreef:er vanuit gaande dat de 3100 in het pad van de 2000 of 3700 gaat rijden betekent dat in zuidelijke richting er wel een overstap in Arnhem is richting Nijmegen. Lijkt me.
Bovendien zal de 7600 richting het zuiden dan ook wel een lange haltering krijgen, aankomst is namelijk .06, dat betekent dat deze dus gelijk binnenkomt met de 3000 richting nijmegen. Deze toch eerst moeten vertrekken richting nijmegen, kortom lange haltering voor de 7600.
Ja, aankomst nieuwe 3600 in Arnhem wordt dan gewoon .20/.50 en om .24/.54 gaat de 3100 van Arnhem naar Nijmegen. Dus in zuidelijke richting heb je em wel. Ik hoop heel erg dat er nog iets bedacht wordt voor de noordelijke richting...

En de 7600 komt om .07/.37 aan straks, en zal om .11/.41 vertrekken. Als je vanuit Utrecht komt met de 3000, heb je dus straks een mooie overstap op de stoptrein naar Nijmegen ;)

Overigens: de rijtijden zijn volgens Michiel op Somda alleen te halen met..... sprintermaterieel! :shock: :P
Freek schreef:Wat is de algemene gedachte, een vooruit gang voor de reiziger?
Ontlasting Arnhem. Je hebt nu een hele lange kering van de 3600, die gaat eruit. Dus je krijgt netjes een IC op spoor 3 van Roosendaal naar Zwolle en op spoor 7 of iets dergelijks die uit Zwolle naar Roosendaal. Scheelt je een perron. Verder gaat de oude 2000, nu 3100, continu door naar Nijmegen. Scheelt je rangeren. Eigenlijk is verder de enige die erop vooruit gaat, de reiziger die op Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid reist. Voor een grote reizigersstroom is dit zeer nadelig.
Vinny schreef:
Waarbij de 3600 6 minuten gaat halteren te Arnhem en stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen blijft.
En dat met getrokken mat.? :shock:
Doet ie nu toch ook? :P
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Woepje »

Groningen - Zwolle krijgt 2x per uur een IC die alleen in Assen stopt en 2x per uur een stoptrein. Oftewel: 700 wordt net als de 500 en de 9100 gaat 2x per uur rijden ipv 1x per uur. En de aansluiting te Zl van de 3600 (aankomst .14/44) op de 500/700 (vertrek .17/47 naar Groningen blijft ook gehandhaafd dankzij een cross-platform overstap van 3 minuten. 3600 vertrekt dan weer van spoor 7, dus wordt gerangeerd (heeft lange kering). En dit alles is ook in het topic op somda gemeld, dus ik bedenk bovenstaande niet zelf.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny »

Hmm, ik vond het vandaag toch wel prettig; Een trein waar ik, zonder over te stappen in Zwolle, gewoon in Meppel uit kon stappen 8-) (daar moest ik wezen namelijk)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Caspar »

Het Leeuwarden deel zal dat wel blijven doen denk ik :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Wubbo »

Thijs schreef:Ontlasting Arnhem. Je hebt nu een hele lange kering van de 3600, die gaat eruit. Dus je krijgt netjes een IC op spoor 3 van Roosendaal naar Zwolle en op spoor 7 of iets dergelijks die uit Zwolle naar Roosendaal. Scheelt je een perron. Verder gaat de oude 2000, nu 3100, continu door naar Nijmegen. Scheelt je rangeren. Eigenlijk is verder de enige die erop vooruit gaat, de reiziger die op Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid reist. Voor een grote reizigersstroom is dit zeer nadelig.
Het is dus voordelig voor de reizigers uit de richting Utrecht (4x per uur door naar Nijmegen) en voor de reizigers van Elst, Arnhem Zuid en Nijmegen Lent (de hele dag door 4x per uur een trein). De enigen die er nadeel van ondervinden zijn de reizigers van boven Zutphen naar Nijmegen (van Zutphen en Dieren wordt de langere reistijd gecompenseerd met een frequentieverhoging naar Nijmegen).

Merk trouwens op dat de door jou zo bepleite aansluiting Nijmegen - Apeldoorn door de doortrek van de 7600 weer de hele dag door geboden wordt, al is het niet altijd op de IC.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Thijs »

Dat is waar ;) En daar ben ik ook wel blij mee. Maar op welke manier dit gebeurt, ben ik niet blij. De reistijden maken een flinke klap.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door deadlock »

Ik vind getrokken materieel heeeeel mooi, maar ik wil het niet in de 3600 :'( Ze hebben niet genoeg plaatsen in de spits en het optrekken lukt é�cht niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Woepje »

3600 wordt dan waarschijnlijk ook met VIRM gereden, dus niet alleen getrokken materieel. Als men met ingang van de nieuwe dienstregeling 50% van de treinen met VIRM en de overige 50% met ICRm laten rijden en er blijkt een tekort aan capaciteit te zijn, dan zal er tegen die tijd wel wat geschoven worden met de VIRM en krijg je bijvoorbeeld 75% VIRM en 25% ICRm. Maar eerst eens afwachten of die 3600 er ook daadwerkelijk komt...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Daan »

Woepje schreef:Groningen - Zwolle krijgt 2x per uur een IC die alleen in Assen stopt en 2x per uur een stoptrein.
De 9100 gaat volgend jaar ook gereden worden met DM'90?
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Woepje »

Ja met DM'90. Zie de berichten van Keesje halverwege de pagina
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Daan »

Okee, leuk :) Hebben die Buffels voorlopig iig nog wat te doen. Ben ook benieuwd hoeveel ruimte dit in de ICs tussen Gn en Zl oplevert.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Caspar »

Even over dat getrokken mat tussen Zwolle en Roosendaal, tussen Zwolle en Nijmegen moet 7 rijtuigen ICR(m) toch wel afdoende zijn? Volgens mij is 7 rijtuigen ICR(m) ongeveer gelijk aan 4xV?
Over de situatie ten zuiden van Nijmegen kan ik niets zeggen, kom daar sporadisch eens.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Daan »

3x Plan V: 384 plaatsen
1x VIRM-VI: 567 plaatsen
7 bakken ICRm, uitgaande van twee keer B-A-B en een Bs: 502 plaatsen
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door WSM »

Deze snap ik niet helemaal. NS stelt voor om de 7000-serie in de vakantiedrgl niet te rijden tussen Apd - Aml en Aml - Es. Hoe kom je dan op de stoptreinstations?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Ruben »

Waar staat dat :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door WSM »

http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 219474.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , allerlaatste pagina.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Ruben »

Ah dank je. :)

Naja ze zullen die halfuurdienst tussen de spitsen wel bedoelen, of misschien zelfs tijdens de spitsen. En anders verbussen we het boeltje wel :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Freek »

Daan schreef:3x Plan V: 384 plaatsen
1x VIRM-VI: 567 plaatsen
7 bakken ICRm, uitgaande van twee keer B-A-B en een Bs: 502 plaatsen
Wat dus, gezien de bezetting van de VIRM-VI in de spits een tekort aan zitplaatsen zal opleveren in de nieuwe 3600
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Mark »

WSM schreef:Deze snap ik niet helemaal. NS stelt voor om de 7000-serie in de vakantiedrgl niet te rijden tussen Apd - Aml en Aml - Es. Hoe kom je dan op de stoptreinstations?
In de vakantiedrgl zal de 7000 net als nu 1x per uur rijden en alleen tussen Apeldoorn en Almelo ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Wubbo »

Over ICRm in de nieuwe 3600: als je dat zo regelt dat de drukste spitstreinen op Zl-Nm gewoon met VIRM rijden, lijkt me dat geen probleem. Tussen de spitsen en in tegenspitsrichting is mijn indruk dat 7 bakken ICRm ook wel voldoet.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Freek »

Wubbo schreef:Over ICRm in de nieuwe 3600: als je dat zo regelt dat de drukste spitstreinen op Zl-Nm gewoon met VIRM rijden, lijkt me dat geen probleem. Tussen de spitsen en in tegenspitsrichting is mijn indruk dat 7 bakken ICRm ook wel voldoet.
Als ja, we praten wel over de NS :wink: Bovendien weet ik niet echt of er op het gehele traject sprake is van een tegenspits richting. Immers Deventer-Zwolle is in de ochtendspits druk, maar de andere kant op richting Nijmegen geld dit ook. Bovendien heb ik het gevoel dat de 3700 een lange ochtendspits kent, een goede uitloop tot aankomst in Arnhem/Nijmegen rond 10.00 uur. De vraag is dan ook hoe dat geregeld moet worden, immers als ze in de echte ochtendspits richting zwolle rijden, rijden ze op het genoemde tijdstip juist richting Arnhem/Nijmegen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door IC3 »

Bij de 3600 heb je eigenlijk alleen maar een echte tegenspits 's ochtends op het traject Breda-Roosendaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Wubbo »

Dan nog is de spits niet overal even druk: die 7 bakken ICR kan in de meeste treinen volgens mij wel...
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door IC3 »

Dat denk ik ook ja. Wel zou er een Bf in de compositie moeten komen: voor fietsen is alleen maar plaats in de stuurstand, en 't is altijd maar weer afwachten of 'tie voor of achter zit. In de setjes ICRm die in de 2000 rijden, stoppen ze drie van deze Bf-rijtuigen achter elkaar, wat ik niet logisch vind.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Ruben »

NS wil meer treinen laten rijden
Uitgegeven: 25 april 2008 12:45
Laatst gewijzigd: 25 april 2008 14:22

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf december nog meer treinen laten rijden.

Zo krijgt West-Friesland een uitgebreide intercityverbinding met Amsterdam, gaan er nachttreinen rijden op het traject Utrecht-Gouda-Rotterdam en rijden er straks per uur vier stoptreinen en vier intercity's tussen Arnhem en Nijmegen.

Dat maakte NS vrijdag bekend. In totaal gaat het aantal dagelijkse treinritten met 3 procent omhoog met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 14 december.

Spoorbeheerder ProRail moet nog wel instemmen met de plannen van NS.

Proef

De nachttrein betreft een proef van twee jaar in de nachten van donderdag, vrijdag en zaterdag. NS speelt met de nieuwe verbinding in "op de toename van de mobiliteit van uitgaanspubliek in de nachten in de Randstad".

Reistijd

De reistijd tussen Utrecht en Rotterdam daalt dankzij de uitbreiding van het nachtnet met een uur. Afgelopen december werd het nachtnet ook al uitgebreid. Sindsdien hebben de grote steden in Noord-Brabant in de nachten van donderdag, vrijdag en zaterdag ook aansluiting op het nachtnet in de Randstad.

Frequenties

Naast de proef met nachttreinen tussen Utrecht, Gouda en Rotterdam komen er overdag en in de avond op allerlei plaatsen treindiensten bij. Zo gaan de frequenties van stoptreinen omhoog op de lijnen Utrecht-Breukelen-Amsterdam, Hoorn-Schiphol-Hoofddorp, Apeldoorn-Almelo-Enschede en Haarlem-Amsterdam CS.

Stoptreinen

De treinverbinding tussen West-Friesland en Amsterdam wordt flink verbeterd. Nu rijden er naast de stoptreinen alleen in de spits vier intercity's tussen Amsterdam CS, Hoorn en Enkhuizen. Vanaf december wordt deze intercitydienst uitgebreid naar de rest van de dag.

Buiten de spits rijden er twee intercity's per uur op het traject. Tussen Hoorn en Enkhuizen stoppen deze intercity's bij elk station.

Nijmegen

Op de lijn Nijmegen-Schiphol gaat tot ongeveer 20.00 uur om het half uur een intercity rijden. En er komt weer een doorgaande intercity op de route Zwolle-Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Roosendaal. Deze intercity stopt tussen Arnhem en Nijmegen op alle stations.

Stations

Met ingang van de nieuwe dienstregeling neemt NS ook nieuwe stations in gebruik. Het gaat dan om Amsterdam Holendrecht (tussen Abcoude en Amsterdam Bijlmer ArenA) en Amsterdam Hemboog (vlakbij station Sloterdijk).

http://www.nu.nl/news/1542130/32/NS_wil ... ijden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten