Dienstregeling 2009
Geplaatst: zo 16 mar 2008, 12:38
Even de (eventuele) veranderingen op een rijtje:
1. Meer treinen Almelo - Enschede
Na overleg met de regionale overheden wil NS in dienstregeling 2009 de stoptrein (Apeldoorn-) Deventer – Almelo van maandag tot en met zaterdag patroonmatig verlengen van en naar Enschede. Hierdoor gaan er meer treinen rijden tussen Almelo en Enschede.
Op werkdagen gaan er hierdoor vier stoptreinen per uur rijden tussen Almelo en Enschede. Zaterdags en 's avonds rijdt de stoptrein Apeldoorn - Deventer - Almelo één keer per uur. Op deze tijdstippen zal het aantal treinen dus van 2 naar 3x per uur gaan.
2. Uitbreiding Nachtnett van en naar Gouda
De Nederlandse spoorwegen willen in 2009 en 2010 ervaring op doen om in de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag ook nachttreinen te laten rijden van en naar Gouda.
Dat blijkt uit de adviesaanvraag die de NS naar de consumentenorganisaties heeft gestuurd. De NS wil op genoemde nachten graag nachtnettreinen laten rijden tussen Rotterdam - Gouda - Utrecht. Reizigers tussen Rotterdam en Utrecht moeten nu nog reizen met de nachtnettrein die via Den Haag en Amsterdam rijdt.
Of de nachtnettreinen er gaan komen, is nog maar de vraag. Op dit moment is nog onduidelijk of er voldoende infrastructuurcapaciteit beschikbaar is voor deze treindiensten. Dit moet uit nader onderzoek blijken.
3. Reizigers Arnhem - Den Haag moeten overstappen
Vanaf het spoorboekje 2009 moeten reizigers vanuit Arnhem, Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist voor Gouda en Den Haag gaan overstappen in Utrecht. Dat komt omdat de intercity vanaf dat moment niet meer naar Den Haag, maar naar Schiphol zal rijden.
Vanaf Utrecht zal er een vervangende trein naar Den Haag gaan rijden. Reizigers naar Gouda en Den Haag behouden dezelfde reistijd, maar moeten in Utrecht gaan overstappen.
Daar staat tegen over dat reizigers naar Amsterdam Bijlmer, Amsterdam Zuid en Schiphol een rechtstreekse verbinding krijgen. Daarmee gaan er tussen Utrecht en Schiphol meer treinen rijden.
4. Minder treinen Amsterdam Zuid - Breukelen
Zoals aangekondigd in het ontwerp "Dienstregeling 2007", zal per spoorboekje 2009 de stoptrein Amsterdam Zuid - Rhenen worden ingekort tot Breukelen - Rhenen.
Doordat de stoptreinen Amsterdam Zuid - Rhenen vanaf 2009 kunnen keren in Breukelen, zullen er minder treinen gaan rijden tussen Amsterdam Zuid en Breukelen.
In de spits blijven de wijzigingen echter beperkt: dan worden de stoptreinen ingekort tot Amsterdam Bijlmer - Rhenen. Alleen Amsterdam RAI verliest daarmee zijn rechtstreekse verbinding met Utrecht.
Reizigers voor de stadsregio Amsterdam kunnen in de spits in Amsterdam Bijlmer overstappen op de metro.
5. Meer treinen Breukelen - Utrecht
Vanaf december gaat het nieuwe spoorboekje in. Vanaf dat moment zullen er tussen Breukelen en Utrecht vier treinen per uur gaan rijden.
Nu rijden er nog maar twee treinen per uur. In de spits zullen twee treinen doorgaan tot aan Veenendaal Centrum en twee tot Rhenen. Buiten de spits zullen de twee treinen naar Veenendaal slechts rijden tot Utrecht Centraal.
Tussen Breukelen en Amsterdam Zuid verdwijnt de rechtstreekse stoptrein. Reizigers voor Amsterdam moeten straks in Breukelen gaan overstappen. Reizigers voor Amsterdam Bijlmer en Abcoude kunnen in de spits wel rechtstreeks blijven reizen.
6. Meer treinen tussen Schiphol en Utrecht
Per dienstregeling 2009 wil NS vier keer per uur een intercity laten rijden tussen Schiphol en Utrecht. De twee nieuwe treinen zullen komen vanuit Arnhem / Nijmegen.
In de spits zal de trein uit Nijmegen komen, in de daluren uit Arnhem. Tussen Nijmegen - Utrecht zal de nieuwe intercity naar Schiphol de trein naar Den Haag gaan vervangen.
Die zal op genoemd traject gaan verdwijnen. Reizigers voor Den Haag en Gouda zullen in Utrecht een overstap gaan krijgen.
Tussen Schiphol - Amsterdam Zuid - Amsterdam Bijlmer en Utrecht zal een kwartierdienst ontstaan. Schiphol zal straks uit nog meer plaatsen rechtstreeks bereikbaar worden.
7. Per 2009 alsnog nieuwe dienstregeling Amsterdam - Hoorn - Enkhuizen
Aanvankelijk had de dienstregeling Enkhuizen - Hoorn - Amsterdam / Schiphol al in 2008 moeten wijzigen. Dat was toen niet mogelijk omdat nieuwe perrons in Amsterdam Sloterdijk nog niet klaar waren.
Per december 2008, als de nieuwe dienstregeling 2009 in gebruik genomen wordt, wil de NS alsnog de geplande wijzigingen doorvoeren.
Hierdoor zal er in de spits vier keer per uur een Intercity gaan rijden van Enkhuizen naar Hoorn. Deze intercity stopt tussen Enkhuizen en Hoorn op alle tussengelegen stations. In de daluren zullen dit twee intercity's zijn.
Vanuit Hoorn Kersenboogerd zal twee keer per uur een stoptrein naar Schiphol gaan rijden. Stoptreinreizigers voor Amsterdam Centraal moeten in Amsterdam Sloterdijk overstappen.
Volgens de NS heeft deze wijziging een positief effect op 11.000 reizigers, en een negatief effect op 160 reizigers per dag.
8. Snellere reistijd Amsterdam - Deventer
In 2009 zullen de intercity's Amsterdam naar Deventer een kortere reistijd krijgen. Dit komt doordat Deventer een nieuw perron krijgt, waardoor de trein niet meer in Apeldoorn hoeft te wachten.
In de dienstregeling 2008 moet de intercity Amsterdam - Deventer zo'n 10 minuten wachten in Apeldoorn. De intercity naar Enschede krijgt voorrang en haalt in Apeldoorn de IC Amsterdam - Deventer in.
In 2009 is dat niet meer nodig. Dit komt doordat Deventer een nieuw perron heeft gekregen. Reizigers Amsterdam - Deventer krijgen door de wijziging straks een kortere reistijd.
9. Haarlem - Amsterdam: meer spitstreinen
NS wil vanaf 14 december 2008 meer treinen gaan inzetten tussen Amsterdam en Haarlem. Dat blijkt uit een adviesaanvraag die de NS naar consumentenorganisaties heeft verzonden.
De stoptrein Den Haag - Haarlem wil de NS in de spits doortrekken naar Amsterdam. Daardoor komen er in de spits vier stoptreinen per uur te rijden tussen Amsterdam en Haarlem.
Door het doortrekken van deze stoptrein krijgen reizigers uit Voorhout en Hillegom in de spits een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.
Het aantal treinen dat in de spits in Haarlem Spaarnwoude stopt, verdubbelt.
Bron: treinreiziger.nl
Zo, alle veranderingen voor de dienstregeling 2009 staan hier nu. Let er op dat plannen misschien veranderd zijn, ik weet niet wanneer deze berichten op de website treinreiziger zijn geplaatst. En mochten er inmiddels nieuwe plannen opgedoken zijn, dan mag dat hier natuurlijk ook gemeld worden.
Verder blijkt dus dat de intercity Groningen - Schiphol en Enschede - Schiphol niet worden doorgetrokken naar Leiden Centraal en Den Haag Centraal in verband met het fiasco van de HSL. In 2010 zullen we daar misschien meer over horen, mits de HSL dan ook begint te rijden.
1. Meer treinen Almelo - Enschede
Na overleg met de regionale overheden wil NS in dienstregeling 2009 de stoptrein (Apeldoorn-) Deventer – Almelo van maandag tot en met zaterdag patroonmatig verlengen van en naar Enschede. Hierdoor gaan er meer treinen rijden tussen Almelo en Enschede.
Op werkdagen gaan er hierdoor vier stoptreinen per uur rijden tussen Almelo en Enschede. Zaterdags en 's avonds rijdt de stoptrein Apeldoorn - Deventer - Almelo één keer per uur. Op deze tijdstippen zal het aantal treinen dus van 2 naar 3x per uur gaan.
2. Uitbreiding Nachtnett van en naar Gouda
De Nederlandse spoorwegen willen in 2009 en 2010 ervaring op doen om in de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag ook nachttreinen te laten rijden van en naar Gouda.
Dat blijkt uit de adviesaanvraag die de NS naar de consumentenorganisaties heeft gestuurd. De NS wil op genoemde nachten graag nachtnettreinen laten rijden tussen Rotterdam - Gouda - Utrecht. Reizigers tussen Rotterdam en Utrecht moeten nu nog reizen met de nachtnettrein die via Den Haag en Amsterdam rijdt.
Of de nachtnettreinen er gaan komen, is nog maar de vraag. Op dit moment is nog onduidelijk of er voldoende infrastructuurcapaciteit beschikbaar is voor deze treindiensten. Dit moet uit nader onderzoek blijken.
3. Reizigers Arnhem - Den Haag moeten overstappen
Vanaf het spoorboekje 2009 moeten reizigers vanuit Arnhem, Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist voor Gouda en Den Haag gaan overstappen in Utrecht. Dat komt omdat de intercity vanaf dat moment niet meer naar Den Haag, maar naar Schiphol zal rijden.
Vanaf Utrecht zal er een vervangende trein naar Den Haag gaan rijden. Reizigers naar Gouda en Den Haag behouden dezelfde reistijd, maar moeten in Utrecht gaan overstappen.
Daar staat tegen over dat reizigers naar Amsterdam Bijlmer, Amsterdam Zuid en Schiphol een rechtstreekse verbinding krijgen. Daarmee gaan er tussen Utrecht en Schiphol meer treinen rijden.
4. Minder treinen Amsterdam Zuid - Breukelen
Zoals aangekondigd in het ontwerp "Dienstregeling 2007", zal per spoorboekje 2009 de stoptrein Amsterdam Zuid - Rhenen worden ingekort tot Breukelen - Rhenen.
Doordat de stoptreinen Amsterdam Zuid - Rhenen vanaf 2009 kunnen keren in Breukelen, zullen er minder treinen gaan rijden tussen Amsterdam Zuid en Breukelen.
In de spits blijven de wijzigingen echter beperkt: dan worden de stoptreinen ingekort tot Amsterdam Bijlmer - Rhenen. Alleen Amsterdam RAI verliest daarmee zijn rechtstreekse verbinding met Utrecht.
Reizigers voor de stadsregio Amsterdam kunnen in de spits in Amsterdam Bijlmer overstappen op de metro.
5. Meer treinen Breukelen - Utrecht
Vanaf december gaat het nieuwe spoorboekje in. Vanaf dat moment zullen er tussen Breukelen en Utrecht vier treinen per uur gaan rijden.
Nu rijden er nog maar twee treinen per uur. In de spits zullen twee treinen doorgaan tot aan Veenendaal Centrum en twee tot Rhenen. Buiten de spits zullen de twee treinen naar Veenendaal slechts rijden tot Utrecht Centraal.
Tussen Breukelen en Amsterdam Zuid verdwijnt de rechtstreekse stoptrein. Reizigers voor Amsterdam moeten straks in Breukelen gaan overstappen. Reizigers voor Amsterdam Bijlmer en Abcoude kunnen in de spits wel rechtstreeks blijven reizen.
6. Meer treinen tussen Schiphol en Utrecht
Per dienstregeling 2009 wil NS vier keer per uur een intercity laten rijden tussen Schiphol en Utrecht. De twee nieuwe treinen zullen komen vanuit Arnhem / Nijmegen.
In de spits zal de trein uit Nijmegen komen, in de daluren uit Arnhem. Tussen Nijmegen - Utrecht zal de nieuwe intercity naar Schiphol de trein naar Den Haag gaan vervangen.
Die zal op genoemd traject gaan verdwijnen. Reizigers voor Den Haag en Gouda zullen in Utrecht een overstap gaan krijgen.
Tussen Schiphol - Amsterdam Zuid - Amsterdam Bijlmer en Utrecht zal een kwartierdienst ontstaan. Schiphol zal straks uit nog meer plaatsen rechtstreeks bereikbaar worden.
7. Per 2009 alsnog nieuwe dienstregeling Amsterdam - Hoorn - Enkhuizen
Aanvankelijk had de dienstregeling Enkhuizen - Hoorn - Amsterdam / Schiphol al in 2008 moeten wijzigen. Dat was toen niet mogelijk omdat nieuwe perrons in Amsterdam Sloterdijk nog niet klaar waren.
Per december 2008, als de nieuwe dienstregeling 2009 in gebruik genomen wordt, wil de NS alsnog de geplande wijzigingen doorvoeren.
Hierdoor zal er in de spits vier keer per uur een Intercity gaan rijden van Enkhuizen naar Hoorn. Deze intercity stopt tussen Enkhuizen en Hoorn op alle tussengelegen stations. In de daluren zullen dit twee intercity's zijn.
Vanuit Hoorn Kersenboogerd zal twee keer per uur een stoptrein naar Schiphol gaan rijden. Stoptreinreizigers voor Amsterdam Centraal moeten in Amsterdam Sloterdijk overstappen.
Volgens de NS heeft deze wijziging een positief effect op 11.000 reizigers, en een negatief effect op 160 reizigers per dag.
8. Snellere reistijd Amsterdam - Deventer
In 2009 zullen de intercity's Amsterdam naar Deventer een kortere reistijd krijgen. Dit komt doordat Deventer een nieuw perron krijgt, waardoor de trein niet meer in Apeldoorn hoeft te wachten.
In de dienstregeling 2008 moet de intercity Amsterdam - Deventer zo'n 10 minuten wachten in Apeldoorn. De intercity naar Enschede krijgt voorrang en haalt in Apeldoorn de IC Amsterdam - Deventer in.
In 2009 is dat niet meer nodig. Dit komt doordat Deventer een nieuw perron heeft gekregen. Reizigers Amsterdam - Deventer krijgen door de wijziging straks een kortere reistijd.
9. Haarlem - Amsterdam: meer spitstreinen
NS wil vanaf 14 december 2008 meer treinen gaan inzetten tussen Amsterdam en Haarlem. Dat blijkt uit een adviesaanvraag die de NS naar consumentenorganisaties heeft verzonden.
De stoptrein Den Haag - Haarlem wil de NS in de spits doortrekken naar Amsterdam. Daardoor komen er in de spits vier stoptreinen per uur te rijden tussen Amsterdam en Haarlem.
Door het doortrekken van deze stoptrein krijgen reizigers uit Voorhout en Hillegom in de spits een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.
Het aantal treinen dat in de spits in Haarlem Spaarnwoude stopt, verdubbelt.
Bron: treinreiziger.nl
Zo, alle veranderingen voor de dienstregeling 2009 staan hier nu. Let er op dat plannen misschien veranderd zijn, ik weet niet wanneer deze berichten op de website treinreiziger zijn geplaatst. En mochten er inmiddels nieuwe plannen opgedoken zijn, dan mag dat hier natuurlijk ook gemeld worden.
Verder blijkt dus dat de intercity Groningen - Schiphol en Enschede - Schiphol niet worden doorgetrokken naar Leiden Centraal en Den Haag Centraal in verband met het fiasco van de HSL. In 2010 zullen we daar misschien meer over horen, mits de HSL dan ook begint te rijden.