Dienstregeling 2009

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Vinny » Ma 13 Okt 2008, 23:52

Met andere woorden, de stuurstanden van de Benelux gaan er per 14 december uit, waardoor er weer ergens een aantal ICRm B-bakken vandaan moet worden gehaald om de treinen op sterkte te houden met 7 bakken?
Wordt er dan ook aan de serie 11.8 (de tractie) een grote revisie gegeven, of wordt deze aan de kant gezet, of blijft men daar nog wel mee aanmodderen?
Nou er wordt vooruit gelopen op de situatie waarin in de Benelux uitsluitend per TRAXX wordt getrokken en - medio 2009 - via het HSL spoor gaat rijden. Ik verwacht nochthans in december nog wel gewoon 11.8 - Bs in de Benelux; maar daar kan je niet de dienstregeling op bouwen. De stop in Brussel Noord zal definitief vervallen en ook Mechelen zal in 2010 waarschijnlijk niet meer bediend worden door de Beneluxtrein of haar opvolger (de Albatros).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor dvdhoven » Di 14 Okt 2008, 07:55

Hij gaat na Spandau de Innenring op. Dat is de oudste Ringstrecke.
De Aussenring is een DDR baksel met gebruikmaking van al deels voor handen zijnde sporen. Gebouwd om al het binnenverkeer van de DDR dat nog transit door West Berlijn ging om West Berlijn te kunnen leiden.
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Caspar » Za 18 Okt 2008, 01:28

ou er wordt vooruit gelopen op de situatie waarin in de Benelux uitsluitend per TRAXX wordt getrokken en - medio 2009 - via het HSL spoor gaat rijden. Ik verwacht nochthans in december nog wel gewoon 11.8 - Bs in de Benelux; maar daar kan je niet de dienstregeling op bouwen. De stop in Brussel Noord zal definitief vervallen en ook Mechelen zal in 2010 waarschijnlijk niet meer bediend worden door de Beneluxtrein of haar opvolger (de Albatros).

Als ik kijk naar binnenkomende t9200 treinen op Asd dan zijn die met de grootste vertragingen doorgaans degene waar Traxx'n voor hangen. :roll: Heb afgelopen maand al een paar keer een dag gehad met 0% punctuele treinen op de t9200 (binnenkomend) op Asd gedurende mijn werkdag. :neg:

(en dan meet ik vanaf +5 of meer)

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor playertwo » Za 18 Okt 2008, 22:14

Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Jurjen » Za 18 Okt 2008, 22:29

playertwo schreef:Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.

Wat is daar nou weer belangrijk aan?

Raymond
Berichten: 1056
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Raymond » Za 18 Okt 2008, 22:31

Het is natuurlijk wel te verklaren dat die TRAXX treinen vaker te laat zijn: de "oude treinen" met loc en stuurstand konden veel korter keren in België. Maar aangezien er maar 1 TRAXX-loc per trein meegaat moet die in Brussel dus omlopen en dat kost veel tijd. Blijkbaar meer tijd dan ingeroosterd is..

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Vinny » Za 18 Okt 2008, 22:41

playertwo schreef:Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.

Als het de schuld van de Loc. is, dan is dat niet bijster relevant natuurlijk ;) Die is van Bombardier, dus dat is dan de schuld van een Duitser...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Geert » Za 18 Okt 2008, 22:44

Die locs doen het wel, maar het omlopen zal inderdaad wel te veel tijd kosten.
Mij valt ook op dat de Traxx-treinen relatief vaak vertraagd zijn, hoewel de vertraging de laatste tijd minder erg lijkt te zijn dan vlak na de introductie van de Traxx-treinen :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Daniel » Za 18 Okt 2008, 23:12

Kleinigheidje: de loc loopt niet om in Brussel Zuid :wink: Ze doen er iets soortgelijks als in Den Haag Centraal met de s1900: aan de ene kant de loc eraf en aan de andere kant een andere loc eraan.
Op HGBTF staan daar nog wat foto's van, waarop je kan zien dat de aan te koppelen loc ook dwars door het andere treinverkeer richting z'n trein moet. Dat kan natuurlijk voor vertraging zorgen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Caspar » Zo 19 Okt 2008, 08:59

Ik weet in ieder geval dat het omlopen in Asd veel tijd kost. ongeveer 50 minuten bij de keren dat ik het heb zien gebeuren. Vaak is het idd iets met de loc, die luchtproblemen veroorzaakt bij de remmen, waardoor er niet vertrokken kan worden, en het allemaal langer duurt.

beneluxreiziger
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 09 Jul 2008, 21:58

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor beneluxreiziger » Wo 22 Okt 2008, 09:31

playertwo schreef:Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.


Hallo,

Ik volg dit forum met veel belangstelling en dit onderwerp nodigde me uit om ook eens een berichtje te plaatsen...

Ik reis vier dagen per week heen en weer tussen Antwerpen en Rotterdam en ik kan vertellen dat de meeste vertragingen ontstaan tussen Antwerpen en Roosendaal. De trein is vaak al te laat in Antwerpen, maar meestal loopt hij om onverklaarbare redenen onderweg vertraging op, om na Roosendaal achter de stoptrein te komen. De andere kant op moet in Roosendaal vaak op de vertraagde trein uit Brussel gewacht worden, omdat daar het treinpersoneel vandaan moet komen. Ook dan sukkelen we vervolgens achter de stoprtrein aan. Defecte locomotieven en vertragingen op het Nederlandse net zijn er wel, maar minder veelvuldig.

Verder vind ik het een slechte zaak dat er stops vervallen door beperkingen van nieuw materieel (omdat het oude uit elkaar valt). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het gepland omlopen van een goed functionerende locomotief meer dan een half uur kost!

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Mikos » Wo 22 Okt 2008, 16:16

Eens. Dat ze de stop te Brussel Noord eruit gooien is te belachelijk voor woorden. Nu ben je dus verplicht via Brussel Centraal (voor diegenen die daar nog niet eerder zijn geweest: Dat stelt niks voor, er komen een aantal treinen, maar het stelt vrij weinig voor.) te reizen om bijvoorbeeld naar de luchthaven te komen. Te stom voor woorden. Laat ze dan Centraal eruit gooien; dan krijg je zoiets als een metro-netwerk door de CityRail (ed) en rijden de echt belangrijke treinen Centraal voorbij, maarja...

Ben blij dat ik niet meer in Zaventem werk, elke keer vanuit Nederland naar de luchthaven wordt op die manier geen pretje meer... :|

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Ruben » Wo 22 Okt 2008, 16:20

Mikos schreef:Ben blij dat ik niet meer in Zaventem werk, elke keer vanuit Nederland naar de luchthaven wordt op die manier geen pretje meer... :|

Was het dat ooit dan? :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Mikos » Wo 22 Okt 2008, 16:23

Nouja, kijk, euhm... Als we het even dienstregelingtechnisch houden (8-)), dan viel het opzich nog wel mee. Als de BNL maar op tijd reed (jaja, hoevaak deed hij dat nou?) dan had ik een overstap van 10 minuten. Als ik die niet haalde.. euhm.. ja, dan volgens mij een kwartier later weer een, dus op zich viel dat wel mee...

Maar, op dat vlak heb ik me destijds ook al heel erg lopen ergeren, hoor. Alle andere vlakken ga ik hier nu niet noemen... :wink:

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Cookie » Vr 07 Nov 2008, 00:43

Het viel me zonet toevallig op dat DRGL 2009 voor Nederland ook in Hafas staat 8-) .

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Geert » Vr 07 Nov 2008, 09:24

Ah :D Gisteren stond hij ook al in de Belgische INT-planner, maar Hafas is natuurlijk wel makkelijker :)

math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:40

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor math1985 » Vr 07 Nov 2008, 10:44

Geert schreef:Gisteren stond hij ook al in de Belgische INT-planner, maar Hafas is natuurlijk wel makkelijker :)


De belgische internationale planner *is* (een interface op) Hafas, net zoals bahn.de een interface op Hafas is.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Geert » Vr 07 Nov 2008, 10:55

Dat weet ik, maar op Hafas kon je nog niet plannen en op de Belgische planner wel ;-). En de interface van de Duitse Hafas vind ik prettiger :)

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor BR628 » Vr 07 Nov 2008, 21:37

Iemand al opgevallen dat vanaf 14-12-2008 de 10586 (Lw v 22:34) na Zwolle doorrijdt als IC naar Utrecht Centraal?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Caspar » Vr 07 Nov 2008, 21:39

Dat stond toch ook in alle persberichtjes? (al werd daar over de IC uit Groningen geschreven, maar zal in Zwolle gecombineerd worden neem ik aan)

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor BR628 » Vr 07 Nov 2008, 21:56

Kan ik me vaag iets over herinneren inderdaad. Al blijkt maar al te vaak dat al dat soort zaken weer niet gelden voor Leeuwarden. Zie bijvoordeeld de eerste trein op zondag... Het enige voordeel is trouwens dat de 22:34 trein IC blijft tussen Zl en Ut. In de huidige situatie is er iig nog een overstap op de 5600 in Zl, per saldo gaat men er dus maar deels op vooruit.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Caspar » Za 08 Nov 2008, 12:42

Heb ik het ook goed gezien dat er een paar sprinters van de 4000 serie vanaf Uitgeest doorrijden naar Alkmaar in de spits?

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor Jurjen » Za 08 Nov 2008, 19:44

Caspar schreef:Heb ik het ook goed gezien dat er een paar sprinters van de 4000 serie vanaf Uitgeest doorrijden naar Alkmaar in de spits?

Nee, dan heb je waarschijnlijk op zondag gekeken. De enige treinen tussen Utg en Amr zijn s3400 en s4700. s3400 elke dag, de hele dag. s4700 ma-za 's avonds, zo de hele dag.

Wel is er een extra trein ingelegd op vrijdag- en zaterdagnacht met vertrek om 1:46 uit Asd (nu laatste vertrek 1:10), aankomst in Amr om 2:34 (nu laatste aankomst 1:50). Toch weer extra 'staptijd'! =)

leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor leeca » Za 15 Nov 2008, 19:54

In ieder geval de 2200 wordt nog steeds een Sneltrein genoemd, terwijl verzekerd werd dat in de dienstregeling 2009 er enkel nog Sprinters en Intercity's bij de NS zouden rijden. :evil: Het heeft ongetwijfeld iets te maken met de HSL-zuid, maar slordig is het wel.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Berichtdoor reisthijs » Za 15 Nov 2008, 20:19

Slordig? Tja, er werd ook verzekerd dat er in 2009 treinen over de HSL zou rijden... zolang dat nog niet het geval is kunnen de plannen voor de Oude Lijn dus ook niet doorgaan.

:!: Ik merk nu trouwens ook dat de dienstregeling voor 2009 eindelijk ook op NS.nl staat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten