Pagina 6 van 8

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 15 nov 2008, 21:14
door leeca
jammer dat het in essentie zinnige tweetreinensysteem op zo'n manier op de tocht komt te staan!

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 15 nov 2008, 23:27
door Geert
Er zijn volgens mij ook veel intercity's die in wezen een verkapte sneltrein zijn (ik noem een s4900, een s8800). Op die manier houd je alsnog een soort drietreinensysteem in stand, ook al zijn er nog maar twee naampjes voor.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 09:35
door Vinny
Dat is een beetje 'back to the future'..., in het spoorboekje van 1989 worden alleen intercity's apart aangegeven. Snel- en stoptreinen werden op één hoop gegooid. Ook daar veel afwisseling: stoptreinen die niet in Diemen stoppen en intercity's die stoppen in Dordrecht-Zuid...

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 15:05
door leeca
Geert schreef:Er zijn volgens mij ook veel intercity's die in wezen een verkapte sneltrein zijn (ik noem een s4900, een s8800). Op die manier houd je alsnog een soort drietreinensysteem in stand, ook al zijn er nog maar twee naampjes voor.
Ik vind dat je een intercity niet zozeer als een langeafstandstrein moet zien, maar simpelweg als een trein die niet overal stopt - of dat nu alleen niet in Haarlem Spaarnwoude is of op vrijwel alle stations onderweg. De Sprinter blijft dan bestaan als trein die wel overal stopt. Persoonlijk zie ik niet in waarom je in Nederland ook nog eens een Sneltrein zou moeten hebben.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 15:12
door tsov
Nouja, ik vind nog steeds dat je een s8800/s4900-achtig geval niet op één hoop kunt gooien met bijvoorbeeld een s500...

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 15:15
door leeca
Ik vind Nederland te klein voor echte intercity's - en ik denk dat het duidelijker is voor de gewone alledaagse reiziger als er maar twee soorten treinen zijn. De wereld bestaat, al zou je het misschien anders willen :wink: niet uit alleen railfanatici.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 18:15
door Suus
Het enige probleem van het tweetreinensysteem vind ik dat sommige treinen aangemerkt als intercity wel stoppen op bepaalde stations, en andere niet. Neem nu de introductie van de intercity Amsterdam CS - Enkhuizen met de nieuwe dienstregeling, die stopt dus niet op Zaandam, terwijl de s800/s3000 dat wel doen. En zo zijn er wel meer van dat soort dingen te noemen.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 20:33
door playertwo
De spitssneltrein / spitsintercity tussen Amsterdam en Enkhuizen doet nu al precies hetzelfde, alleen per 2009 de gehele dag, en tijdens de spits 4x per uur. Dat de s800 en s3000 daar wel stoppen is mooi meegenomen voor Zaandam, en komt vooral omdat er te weinig stoppers zijn tussen Alkmaar en Amsterdam.
Overigens is Zaandam vooral gericht op Amsterdam, en niet op de kop van Noord-Holland en West-Friesland (als je de streekbenamingen niet kent had je beter moeten opletten op de lagere school). Tussen beide steden zijn heel erg veel treinen per uur gepland dus die 2 minder zal vrij weinig uitmaken, daar er ook nog een stoptrein rijdt tussen Zaandam en Hoorn.
Een zelfde probleem heb je tussen Arnhem en Nijmegen met de s3600 die er als stoptrein rijdt. Ook speelt het in Woerden, waar de s8800 wel stopt de rest van de intercity's niet, hoewel de s8800 eigenlijk gewoon een stoptrein is, die door capaciteitsgebrek tussen Utrecht en Woerden niet kan stoppen op de tussengelegen stations.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 21:43
door Suus
Dat weet ik ook wel, maar consequent kan je het niet noemen, ik denk dat dat wel redelijk verwarrend is, vooral door de diagrammen die op de vertrekstaten staan. Daar wordt het soms ook op een vrij vreemde manier weergeven overigens, als voorbeeld deze uit Hilversum: http://www.ns.nl/vertrekstaten/hvs3.pdf

De trein naar Almere Oostvaarders is een intercity, maar wordt op de vertrekstaat zo niet getoond. Dat is een oplossing voor het probleem van Naarden-Bussum in dit geval, maar eigenlijk geeft naar mijn idee wel aan dat ze de Intercity ook niet serieus nemen. Het gebruik van de naam intercity voor zowel sneltreinen als intercities is wel duidelijker voor de gebruiker (lees als trein dat stations overslaat), maar het levert wel dit soort problemen op, wat de dienstregeling niet altijd duidelijker maakt.

Dat wil overigens niet zeggen dat de treinen dan op nog meer stations moeten gaan stoppen, want dan kunnen we net zo goed meteen weer alleen met sprinters gaan rijden en als een metro gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 21:48
door Daantje
leeca schreef:In ieder geval de 2200 wordt nog steeds een Sneltrein genoemd, terwijl verzekerd werd dat in de dienstregeling 2009 er enkel nog Sprinters en Intercity's bij de NS zouden rijden. :evil: Het heeft ongetwijfeld iets te maken met de HSL-zuid, maar slordig is het wel.
De s2200 was toch juist de enige trein die nog sneltrein mocht heten?

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 22:10
door Geert
leeca schreef:
Geert schreef:Er zijn volgens mij ook veel intercity's die in wezen een verkapte sneltrein zijn (ik noem een s4900, een s8800). Op die manier houd je alsnog een soort drietreinensysteem in stand, ook al zijn er nog maar twee naampjes voor.
Ik vind dat je een intercity niet zozeer als een langeafstandstrein moet zien, maar simpelweg als een trein die niet overal stopt - of dat nu alleen niet in Haarlem Spaarnwoude is of op vrijwel alle stations onderweg. De Sprinter blijft dan bestaan als trein die wel overal stopt. Persoonlijk zie ik niet in waarom je in Nederland ook nog eens een Sneltrein zou moeten hebben.
Nou ja, de sneltrein bestaat op dit moment nog steeds voor een aantal treinseries, alleen noemen we het dan
- een intercity die op een aantal stations stopt waar geen andere intercity's stoppen (s8800, s4900), of
- een stoptrein die stations overslaat (s14100, tot voor kort s6000, binnenkort de 17400 in de spits)
Verder vind ik het best dat de sneltrein afgeschaft is/wordt, maar wees dan ook consequent in het stoppen op IC-stations of geef het beestje een andere naam.

@Daantje: s2200 wordt bij de herconstructie van de Oude Lijn een intercity.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 22:12
door Wubbo
Ik kan me voorstellen dat er gekozen wordt voor een tweetreinensysteem (al hebben we een drietreinensysteem: de hogesnelheidstreinen tellen tegenwoordig ook als treinsoort - maar dat terzijde), maar doe het dan goed. Van het huidige systeem van uitzondering op uitzondering op uitzondering wordt namelijk niemand wijzer. Dus dat betekent dat als je kiest voor Zaandam als IC-station je alle ICs er laat stoppen, en niet de huidige flauwekul. Dan heb je naar je reiziger toe een duidelijk systeem, want het huidige is echt niet uit te leggen.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 23:22
door Vinny
Het probleem is veel meer een te enge opvatting van het begrip 'Intercity'. Wat mij betreft worden de s4900, s8800 en s3900 's avonds en op zondag als sprinter/stoptrein "stopt niet te..." betitelt...
Daarnaast ben ik van mening dat juist de verwarring van een overal stoppende intercity tussen Zwolle en Groningen vs een vrijwel nergens stoppende intercity op dat traject groter is, en díe discrepantie is al wat langer in de dienstregeling zichtbaar...

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:21
door Meltrain
Nog een leuke verbetering: de eerste s9200 naar Brussel Zuid vertrekt een uur eerder.
Deze t9208 genoemde trein zal echter wel starten in Rotterdam.
Laat dat nou eens handig zijn als ik toevallig eens 's ochtends vroeg naar Brussel wil. :wink:

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:29
door BR628
Vinny schreef:Daarnaast ben ik van mening dat juist de verwarring van een overal stoppende intercity tussen Zwolle en Groningen vs een vrijwel nergens stoppende intercity op dat traject groter is, en díe discrepantie is al wat langer in de dienstregeling zichtbaar...
Punt heb je, maar het is daar juist dan weer zo, dat die stoppende IC na Zl door rijdt als echte IC. Das toch wel een verschil met die anderen.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: ma 15 dec 2008, 23:01
door Jurjen
Schoonheidsfoutje waarvan ik me afvraag of het écht niet anders kan: IC t888 komt om 23:59 aan in Ehv. Nachtnettrein t21402 vertrekt om 23:57 naar de Randstad via Utrecht. t890 komt om 00:29 aan, Nachtnettrein t21452 vertrekt om 00:28 naar Rotterdam e.v. Een half uur later uiteraard eenzelfde non-aansluiting: IC t892 komt om 1:00 aan, trein t21406 vertrekt om 00:57. :'(

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: ma 15 dec 2008, 23:42
door Justin
meltrain schreef:Deze t9208 genoemde trein zal echter wel starten in Rotterdam.
Laat dat nou eens handig zijn als ik toevallig eens 's ochtends vroeg naar Brussel wil. :wink:
Nochthans zag ik bij doorkomst op Zwd vanochtend haast geen enkele hond erin zitten :P. Wel handig voor m'n zus, die gaat over 3 dagen ermee naar Londen, dus die eerste trein komt wel als geroepen :p.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 00:22
door Caspar
Ik heb begrepen dat de Benelux weer gewoon om .56 uit Amsterdam vertrekt. Waar waren die 2 minuten eerdere vertrek afgelopen 2 maanden dan goed voor? Of beter, wat is er nu verbeterd aan de punctualiteit, dienstregeling technisch gezien?

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 07:24
door IC3
Justin schreef:Nochthans zag ik bij doorkomst op Zwd vanochtend haast geen enkele hond erin zitten :P. Wel handig voor m'n zus, die gaat over 3 dagen ermee naar Londen, dus die eerste trein komt wel als geroepen :p.
In die trein stappen in Rotterdam nog niet zo veel mensen in, maar in Roosendaal weer wel. De eerste trein naar Brussel reed in de vorige dienstregeling om 7.34 in Roosendaal weg en forenzen waren daar niet erg blij mee. Kortom, gelukkig dat men heeft ingezien dat die vroege trein toch een toegevoegde waarde heeft.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 11:46
door M57
Caspar schreef:Ik heb begrepen dat de Benelux weer gewoon om .56 uit Amsterdam vertrekt. Waar waren die 2 minuten eerdere vertrek afgelopen 2 maanden dan goed voor? Of beter, wat is er nu verbeterd aan de punctualiteit, dienstregeling technisch gezien?
Mijn diensten reppen ook van .56, maar de actuele vertrektijden reppen van .54. Dat zal wel weer last minute aangepast zijn.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 19:14
door Chauf21
Vandaag zou 'ie 'gewoon' om 16.54 uur vertrekken. Het werd 17.nogwat, ik heb het niet afgewacht ;)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 19:36
door Vinny
Caspar schreef:Ik heb begrepen dat de Benelux weer gewoon om .56 uit Amsterdam vertrekt. Waar waren die 2 minuten eerdere vertrek afgelopen 2 maanden dan goed voor? Of beter, wat is er nu verbeterd aan de punctualiteit, dienstregeling technisch gezien?
Nee hij is toch weer planmatig naar .54 geschoven.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 19:58
door Daniel
Chauf21 schreef:Vandaag zou 'ie 'gewoon' om 16.54 uur vertrekken. Het werd 17.nogwat, ik heb het niet afgewacht ;)
Volgens de omroep in Dordrecht is het +15 geworden. Trouwens ook nog iets nieuws in Dordrecht sinds de nieuwe dienstregeling: spoor 5 wordt zowaar gebruikt op de tijden dat de s2100 er niet staat te keren :o

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 20:10
door Vinny
Spoor 15 wordt planmatig gebruikt voor internationale treinen in Amsterdam. Persoonlijk ben ik er niet heel ongelukkig mee, kan ik vrijdag gewoon nog sneller naar mijn ouders; maar het lijkt me zelf een niet Thalys/Int. IC waardig perron...

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 16 dec 2008, 20:14
door Suus
Dat is volgens mij het enige perron zonder lift, das niet handig nee met die stapels koffers :?

Ik dacht dat 13a het standaard perron was voor internationale treinen richting België :?: