Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
DPDelft schreef: ↑di 14 feb 2023, 13:09
Voor de vakbonden is de werkdruk natuurlijk ook een belangrijk punt. Werkgevers vinden dat er geen ding voor de cao.
De vakbonden willen meer pauzes vastleggen binnen de CAO, zodat iedereen gelijker behandeld wordt. De vervoerders geven echter aan dat dit per situatie anders kan zijn en ook afhangt van de type wegen die bereden worden.
Krijgen chauffeurs overigens de pauze wel of niet betaald?
Nee, dat hoeft niet.
Je hebt 4 soorten onderbrekingen volgens CAO:
Van kort naar lang:
Onderbreking (bijv. voor sanitaire stop): (betaald) geen minimumtijd in CAO genoemd. (Bijlage 35)
Pauze: (betaald) minimaal 1x15 minuten netto in diensten of dienstdelen >4h00, minimaal 1x30 of 2x15min netto in diensten >5h30 (Artikel 19.6a)
Onbetaalde rust: (onbetaald) op standplaats, minimaal 30, maximaal 45 minuten lang (Bijlage 11.a.11 en 11.a.16) Noot: de pauze mag ook langer dan 45 minuten zijn, maar dan is alles boven de 45 minuten betaald.
Gebroken dienst-rust: (onbetaald) op standplaats, minimaal 1h31mn (Bijlage 11.4.1.3)
Die onbetaalde rust wordt dan bij Syntus in ieder geval niet toegepast, althans ik heb dat nooit gezien. Het is of betaalde pauze of gebroken dienst. Zijn er bedrijven waar dat wel toegepast wordt dan?
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Ik neem aan dat die extra gewenste pauzes dan wel onbetaald zijn?
Of willen de bonden het OV nog onbetaalbaarder maken door hun exorbitante looneisen te compenseren met een productiviteitsverlaging?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Tom98 schreef: ↑di 14 feb 2023, 18:02
Die onbetaalde rust wordt dan bij Syntus in ieder geval niet toegepast, althans ik heb dat nooit gezien. Het is of betaalde pauze of gebroken dienst. Zijn er bedrijven waar dat wel toegepast wordt dan?
Connexxion past het standaard niet toe. Ik weet niet hoe het in Arnhem/Nijmegen gaat, daar hebben veel stadsbuschauffeurs nog heel andere bedrijfsregelingen dan de rest vna het bedrijf, maar het fijne weet ik er niet van.
Over het algemeen zit men er niet op te wachten, al zijn er mensen die zeggen dat de dienst er rustiger van wordt. Vooral van chauffeurs die veel laat rijden hoor ik dat ze liever een 45 minuten onbetaalde rust hebben waarin ze goed kunnen eten.
Ik heb wel diensten met onbetaalde rust gemaakt voor bijhuurbedrijven (bijvoorbeeld voor TCR in Hoorn en Alkmaar toen die vanaf juli 2018 tot hun failissement in NHN reden)
Hoe vaak komt een standplaatspauze voor? En is zo'n pauze diensttijd of niet? Ik puzzel graag aan dienstregelingen (West-Brabant en Zeeland voor nu), maar kom met de weekenden slecht uit voor taxilijnen.
Op mijn vestiging is er 1 dienst (die ik toevallig op dit moment aan het rijden ben) die pauze op de standplaats heeft. Dit is om na de spits een bus op de stalling te krijgen. De pauze is zoals alle pauzes gewoon betaald.
Vroeger vrijwel nooit in de gebieden die ik gedaan heb, maar met het wisselen van electrische bussen steeds meer.
In Alkmaar is tegenwoordig ongeveer ⅓ van de pauzes op de standplaats en de rest op het station (en een paar in Purmerend en Schagen).
Maar in bijvoorbeeld Hoorn staat de opkomstcomputer in de kantine, op de garage bij het bus- en treinstation. Alle pauzes (behalve die in Medemblik, de Den Helders of bij de Zingende Wielen) zijn daar "op standplaats".
Ook in Huizen was het busstation kantine, garage én standplaats.
Maar dat maken het nog geen onbetaalde rusten, óok niet als ze langer dan 29mn duren.
Taxi heeft een heel andere CAO en dus ook andere pauzeregeling. Die hebben pauze als ze 15mn ergens stilstaan, daar hoeft geen tafel, stoel, koffievoorziening of toilet te zijn, en reken maar dat ze die niet betaald krijgen.
Die diensten die ik destijds maakte voor TCR moesten aan de OV- én Touringcar-CAO voldoen. Beide bedrijfstakken vallen onder de arbeidstijdenwet, maar OV maakt gebruik van een regeling uit het arbeidstijdenbesluit waar Tour geen gebruik van maakt, namelijk dat 30mn per dienst voldoende is. Tour moet 1x15 én 1x30mn pauze hebben per dienst. Die diensten hadden dus méér pauze dan OV-diensten, maar minder betaalde tijd. Bovendien telt de diensttijd niet door tijdens een onbetaalde rust, dus een overspanning van 9h45 was mogelijk terwijl dat bij ons max 9h00 is (voor niet-gebroken).
Een tourchauffeur die ov rijdt krijgt 6/6 betaald in plaats van de gebruikelijke 5/6, maar er mag dan wel een uur pauzetijd van zijn dag worden ingehouden.
Ook liggen de toeslagen en het maximale uurloon anders. Even uit mijn hoofd is de maximale trede besloten vervoer ongeveer gelijk aan trede 10 van de cao ov.
Op jaarbasis loopt het verschil in loonkosten behoorlijk op. Je kan dus ontzettend veel geld besparen door werk uit te besteden.
^^ wat toch apart is, omdat er van gelijk werk, gelijk loon sprake moet zijn. Rijdt een tour chauffeur een OV dienst, dient er toch volgens OV CAO betaald te worden?
Natuurlijk is er dan een grijs gebied qua schaal/trede verdeling ..
In theorie wel, maar in sommige aanbestedingen is toegestaan dat deels Besloten CAO geldt.
En wordt altijd 100% uitgevoerd wat logisch is? Geld besparen is geld besparen zullen veel bedrijven vinden en dus grotere kans de concessie te winnen.
Zelfs in theorie hoeft dat niet. Want het staat gewoon in de cao besloten vervoer.
Als je op papier een tourbedrijf bent (en dat ben je zodra "het uitvoeren van ongeregeld personenvervoer over de weg" jouw doelstelling is) mag je al je rijdend personeel op lijndienst verhuren zonder naar een andere cao te moeten. Of het voor een uur per maand is of veertig uur per week maakt niet uit; voor de cao blijf je touringcar chauffeur.
Bij een groot touringcarbedrijf hebben ze de ov-chauffeurs ooit een contract aangeboden volgens de cao openbaar vervoer. Men kwam er al heel snel achter dat dit niet handig was en alle contracten werden met terugwerkende kracht hersteld naar besloten vervoer. Dit scheelde het bedrijf enkele honderden euros per chauffeur per maand.
Het ging er in dit geval om dat, door de tourchauffeurs diensten te laten doen die niet aan de tour-CAO (dus maar 2x15mn pauze) voldeden, ze niet zomaar meer in het buitenland konden werken.
Buitenlandse inspecties kennen wel de nederlandse tour-CAO-regels, maar niet de OV-CAO-regels. Althans, dat is de reden waarom het mij gevraagd is.
Mij is altijd verteld dat je OV niet op kaart rijdt omdat het arbeidstijdenwet is en geen rijtijden. Dus je registreert alles als overige werkzaamheden op het moment dat je onder de rijtijdenwet gaat werken.
De 2x15 zal dan niet als overtreding worden geregistreerd zolang je binnen de maximale arbeidstijd en minimale rust blijft.
Klopt (behalve dat iedereen onder elke wet valt. Maar er is een regeling in de rijtijdenwet dat OV ook op een geregistreede dienstregeling mag rijden. Bovendien maakt OV gebruik van een regeling uit het arbeidstijdenbesluit, waardoor ze verminderde pauzes mogen hebben).
Een tourchauffeur moet wel te allen tijde kunnen aantonen dat hij/zij zich aan de rijtijdenwet heeft gehouden. Door de tachograafschijf, of voor overige werkzaamheden op een andere manier, bijvoorbeeld een dienstrooster met diensten. En dat moet dan aan de regels voldoen, en de buitenlandse inspecteurs kennen de OV-regels niet waar IVW die wel kent.
Nog niets gezien in de media hierover, maar ik krijg net een brief en stakingformulier thuis van de CNV over een stakingsaanzegging voor OV en Multimodaal op woensdag 22 en vrijdag 24 februari als er voor 20-2 geen akkoord ligt.
Binnenkort (er wordt geen datum genoemd) is er een grote conferentie over de toekomst van het OV. Alle betrokken partijen zijn uitgenodigd: de directies van NS, stadsvervoerders en streekvervoerders zoals Arriva en Keolis, maar ook medewerkers van het ministerie I&W, beleidsmakers van gemeenten en provincies en reizigersvereniging Rover. Ook FNV en CNV kregen een uitnodiging.
Prima idee zou je zeggen, maar het FNV schreeuwt alweer moord en brand. Want onderhandelaars zijn niet welkom. Hopelijk zullen ze toch iemand sturen, want het lijkt mij een goede eerste stap op weg naar de broodnodige verandering.
Tom024 schreef: ↑vr 17 feb 2023, 10:05
Nog niets gezien in de media hierover, maar ik krijg net een brief en stakingformulier thuis van de CNV over een stakingsaanzegging voor OV en Multimodaal op woensdag 22 en vrijdag 24 februari als er voor 20-2 geen akkoord ligt.
Ze zeggen dat er dit keer alleen in de spits gereden wordt. Dus dan zullen ze tussendoor de boel blokkeren denk ik, zodat er helemaal niets rijdt. Anders is het een stap terug.
Dus dan zullen ze tussendoor de boel blokkeren denk ik
Nee, dat levert alleen maar rottigheid op. Werkgevers en bonden roepen niet voor niets op om elkaar (de chauffeurs) keuze om wel/niet te staken te respecteren. Maar leuk dat je probeert de boel weer wat op te ruien.
zone2000 schreef: ↑vr 17 feb 2023, 12:19
Met deze patstelling vraag ik me af wat een staking nog gaat opleveren.
Minder klanten, daardoor minder chauffeurs nodig en zo minder werkdruk? Of geen werkdruk als er uiteindelijk chauffeurs ontslagen moeten worden.
Meer geld voor hogere salarissen komt er dan in elk geval niet beschikbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...