Vergoeding voor OV 2022
Vergoeding voor OV 2022
https://www.nu.nl/economie/6195247/verg ... angen.html
Dit lijkt me goed nieuws. Hopelijk keren de reizigers snel terug.
Michiel
Dit lijkt me goed nieuws. Hopelijk keren de reizigers snel terug.
Michiel
Re: Vergoeding voor OV 2022
De vraag is nu vooral wat er in 2023 gaat gebeuren. De vergoeding is voor de rest van het jaar, daarna is er geen vergoeding meer als ik de berichten mag geloven. Dan is het dus alleen een doekje voor het bloeden.
Re: Vergoeding voor OV 2022
De buservoerders zijn lui.
Ga aan de slag met dagdienstregelingen.
Je ziet nu al dat de vrijdagen rustig zijn.
Waarom dan net zoveel rijden als donderdagen?
Introduceer nieuwe kaartsoorten. Geef ook de dalurenkorting in de ochtendspits (feit is dat de ochtenden nog steeds rustig zijn)
Wat doet de vervoerder. Schrappen lukraak ritten op alle dagedelen en verhogen de tarieven.
Dat is namelijk gemakkelijk, gemukzucht.
Ga aan de slag met dagdienstregelingen.
Je ziet nu al dat de vrijdagen rustig zijn.
Waarom dan net zoveel rijden als donderdagen?
Introduceer nieuwe kaartsoorten. Geef ook de dalurenkorting in de ochtendspits (feit is dat de ochtenden nog steeds rustig zijn)
Wat doet de vervoerder. Schrappen lukraak ritten op alle dagedelen en verhogen de tarieven.
Dat is namelijk gemakkelijk, gemukzucht.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Vergoeding voor OV 2022
Huibf, hoe heb je dan regelmaat voor de klant?
Re: Vergoeding voor OV 2022
Op deze manier is er voor vervoerders inderdaad geen prikkel om eens kritisch naar de eigen organisatie en (personeels)kosten te kijken.
De toegevoegde waarde van een deursluitmedewerker in een kort stoptreintje is exact 0.0. De regionale vervoerders bewijzen immers dat de deuren ook door de machinist gesloten kunnen worden.
Daarnaast mogen ook de arbeidsvoorwaarden van het personeel eens kritisch bekeken worden. Doorbetaalde pauzes heeft de rest van Nederland ook niet, terwijl de rest van Nederland ook wel eens wat langer door moet in de pauze als het werk anders niet af is.
Als deze vergoeding volgend jaar wordt afgeschaft is dat alleen maar toe te juichen. Anders wordt het OV een soort subsidiezombie, waar het geld vervolgens vooral gebruikt wordt om het al verwende personeel nog verder in de watten te leggen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Uiteindelijk zullen de zwakke buslijntjes hiervan de dupe zijn (zie bijvoorbeeld lijn 135 en 138 op Goeree-Overflakkee) die nu al op de tocht staan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vergoeding voor OV 2022
Als er echt -30% scenario's aan te pas komen dan blijft het niet beperkt tot zwakke buslijntjes. Op die zwakke lijntjes is qua besparing aan DRU immers ook niet heel veel meer te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vergoeding voor OV 2022
De meeste busvervoerders hebben geen stoptreinen en dus geen deursluitmedewerkers, althans, niet in hun busconcessies.
Als je stopt met doorbetalen van de pauzes dan krijg je een netto loonsverlaging. Je hebt dan de bussen snel en langdurig voor de poort.Daarnaast mogen ook de arbeidsvoorwaarden van het personeel eens kritisch bekeken worden. Doorbetaalde pauzes heeft de rest van Nederland ook niet, terwijl de rest van Nederland ook wel eens wat langer door moet in de pauze als het werk anders niet af is.
Het "doorwerken in de pauze als het werk anders niet af is" is voor een kantoorklerk even wat anders dan voor een buschauffeur, die eerste heeft geen rij- en rusttijdenbesluit met IWV die hem en zijn werkgever beboet als hij onder het koffie drinken nog even 3 stempeltjes zet.
Het lijkt me de huidige "rij 90-95% en krijg betaald tot je geen verlies meer maakt"-regeling inderdaad afgeschaft moet worden; vervoerders krijgen écht geen enkele prikkel want bij winst maken moeten ze onmiddelijk terug naar 100% van het vervoer. Het zijn dus voor eventuele aandeelhouders echt "dode investeringen".Als deze vergoeding volgend jaar wordt afgeschaft is dat alleen maar toe te juichen. Anders wordt het OV een soort subsidiezombie, waar het geld vervolgens vooral gebruikt wordt om het al verwende personeel nog verder in de watten te leggen.
Vervoerders krijgen voor corona ook al subsidie. Als dat nou gewoon heronderhandeld wordt met hopelijk nog meer stimuleringsprikkels, dan ben ik niet tegen subsidie.
Het personeel in het OV verdient zeker geen slecht salaris. Maar, anders dan een eenmalige uitkering van bruto €1200 in maart dit jaar, heeft het personeel er 0% bij gekregen in de corona-jaren. De laatste CAO is afgelopen in juni 2020. Dus dat "nog verder in de watten leggen" zie ik niet zo.
De tarieven kunnen (bus)vervoerders niet zelf verhogen, dat moet de provincie/opdrachtever voor ze doen. En die hebben dat in Coronatijd maar in beperkte mate gedaan.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Vergoeding voor OV 2022
Van NS hoorden we al wel op hoeveel % ze zitten op niveau 2019. Daar werd een getal van 80% doordeweeks en een hoger percentage in het weekend genoemd. Liggen die percentages bij het regionale OV nu dan nog zo laag dat 30% afschalen volgend jaar verwacht mag worden? Ook blijven er structurele ontwikkelingen die met een pot geld niet teruggedraaid kunnen worden. De trend van instappen in de dorpjes naar een situatie waar je met de fiets naar een halte aan de grote weg gaat blijft gewoon doorgaan en wordt versterkt door het groeiende aantal 30 km zones in de dorpen. Daarom zie ik voor bijvoorbeeld Werkendam de oude situatie nooit weer terugkeren. Dat geldt ook voor de verschuiving van OV naar (electrische) fiets voor de wat kortere afstanden. Kortom: investeren in OV is prima, maar doe dat wel in zaken met perspectief.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Die regelmaat is toch al niet zo strak als bij het railvervoer en ook daar zijn enkele spitstreinen of afschalingen in de daluren.
Veel schoollijnen hebben ook afwijkende tijden op basis van de lesroosters.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er moet wel landsbreed een oplossing gevonden worden voor mensen die regelmatig maar niet dagelijks in de spits reizen. Met het thuiswerken zijn er daar een hoop van bijgekomen, maar er is geen enkel abonnement of kortingsstructuur voor hen. Zelfs al werk je maar 1 dag per week thuis dan is een trajectabbonement het soms al niet meer waard. Die reizigers jaag je op dit moment dus massaal de auto in.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vergoeding voor OV 2022
Het probleem bij het regionale OV zit niet zo zeer in het nog massaal wegblijven van de reizigers, maar vooral in het wegblijven van inkomsten. En dat is vooral gerelateerd aan forensen die ofwel nog niet terug in de bus zijn, ofwel nu gebruik maken van een goedkoper parttime abonnement dat er in diverse regio's al is. Zo'n abonnement is natuurlijk aantrekkelijk voor die forens, maar de inkomsten voor de vervoerder liggen alsnog lager dan voorheen.Dennenboom schreef: ↑vr 15 apr 2022, 22:45Liggen die percentages bij het regionale OV nu dan nog zo laag dat 30% afschalen volgend jaar verwacht mag worden?
De bezetting als percentage van pré-Corona loopt dus nu harder op dan de inkomsten, wat wel een serieus probleem kan worden als je vervolgens gaat bezuinigen om inkomsten en uitgaven beter in evenwicht te brengen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vergoeding voor OV 2022
Ik las dat ze uitgaan van 90% na de zomer. Ik denk dat je die laatste 10% niet terug kunt laten komen zonder eerst de dienstregeling weer op te schalen tot het niveau voor corona. Als mijn bus maar meer 1x per uur zou gaan ipv elk half uur dan zou ik ook voor ander vervoer kiezen als dat enigszins mogelijk is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vergoeding voor OV 2022
Ligt een beetje aan het gebied natuurlijk hoe groot de afschaling überhaupt is geweest. Niet overal zijn lijnen naar uurdiensten gegaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er zijn ook kwartierdiensten naar halfuurdiensten gegaan; volledige buslijnen geschrapt, zondagen en/of zaterdagen geschrapt, nachten geschrapt, noem het allemaal maar op.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Vergoeding voor OV 2022
De vraag is ook vooral welke reiziger er terugkomt. Grote kans dat de wegblijvende reizigers de forenzen zijn. In de spitsen wat schrappen hoeft helemaal niet zo erg te zijn, dat scheelt versterkingsritten of hele hoge frequenties. Voor vervoerders zijn die uren ook de duurste uren, omdat je daarop je materieelbehoefte moet afstemmen. Vereist wel dat je goed naar je netwerk kijkt en waarschijnlijk je complete dienstenpakket overhoop moet gooien, maar ik ga nog niet mee in de stelling van Daniël dat het wegblijven van de forens per definitie slecht is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vergoeding voor OV 2022
Ik zeg nergens dat het wegblijven van de forens slecht is. Wel dat het wegblijven van de inkomsten die die forensen opleverden, waardoor het herstel van de opbrengsten langzamer gaat dan het herstel van de bezetting, slecht is voor het voorzieningenniveau.
Want in de spits is het vooral sterke verspitsing die duur is (kost extra materieel immers). Maar spitsritten die gewoon goed bezet zijn met reizigers met dure kaartjes subsidiëren natuurlijk indirect wel de minder rendabele ritten.
Want er zijn natuurlijk ook nog genoeg lijnen die in de spits geen extra materieel gebruiken, juist daar wordt het geld mee verdiend en dan doen wegblijvende forensen dus wel pijn.
Zeker ook mee eens overigens dat het netwerk op de nieuwe realiteit afstemmen ook belangrijk is. Maar je moet dan ook wel goed opletten daar geen reizigers die er nu nog wel zijn mee weg te jagen.
Want in de spits is het vooral sterke verspitsing die duur is (kost extra materieel immers). Maar spitsritten die gewoon goed bezet zijn met reizigers met dure kaartjes subsidiëren natuurlijk indirect wel de minder rendabele ritten.
Want er zijn natuurlijk ook nog genoeg lijnen die in de spits geen extra materieel gebruiken, juist daar wordt het geld mee verdiend en dan doen wegblijvende forensen dus wel pijn.
Zeker ook mee eens overigens dat het netwerk op de nieuwe realiteit afstemmen ook belangrijk is. Maar je moet dan ook wel goed opletten daar geen reizigers die er nu nog wel zijn mee weg te jagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vergoeding voor OV 2022
Dat hoeft niet, als je een Provincie hebt die begaan is met het OV. Stop met de flauwelijk van MaaS, Flex etc, stop de waanzin van een te hoog aanbod op HOV.
Waar dus geschrapt moet worden in een 10 minuten frequentie en ga naar een 15 minuten dienst, waar dat kan (en dan kan vaak....)
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Vergoeding voor OV 2022
Ik vraag me af of provincies wel van hun HOV af willen als dat momenteel de drukkere lijnen zijn
Re: Vergoeding voor OV 2022
Dat hangt er heel erg van af wie de reiskosten betaalt.verfmeer schreef: ↑za 16 apr 2022, 00:14 Met het thuiswerken zijn er daar een hoop van bijgekomen, maar er is geen enkel abonnement of kortingsstructuur voor hen. Zelfs al werk je maar 1 dag per week thuis dan is een trajectabbonement het soms al niet meer waard. Die reizigers jaag je op dit moment dus massaal de auto in.
Voorheen had ik bijvoorbeeld Altijd Vrij, oftewel een afgekocht reisrecht, die ik maandelijks declareerde bij mijn werkgever.
Medio 2020 werd gezegd dat dat niet meer mag van de Belastingdienst, dus moeten we nu elke reis afzonderlijk declareren. Als ik nu dus dagelijks naar kantoor zou gaan (wat ik niet doe) zorg ik dus voor meer inkomsten dan voorheen. Zelf merk ik er echter niets van (behalve dan dat ik in mijn vrije tijd niet meer "gratis" met de trein kan).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Mijn two cents: omdat relatief meer forensen dan vrijetijdsreizigers wegblijven uit de trein, zou de NS eens moeten kijken naar het tariefaanbod voor die eerste groep. Forensen zijn vaak spitsreizigers. Die betalen nu het volle pond, en er zijn niet echt aantrekkelijke abonnementen voor. Altijd Vrij is bijvoorbeeld 3,5x zo duur als Dal Vrij, met als enige verschil het kunnen reizen in de spits. De reden daarvoor is dat de NS het liefst zo veel mogelijk reizigers uit de spits weert (zo pleit de NS al jaren om het SOV niet langer geldig te laten zijn in de spits), maar de gedachte daarachter is achterhaald: de enorme piekbelasting in de spits van voor corona is er niet meer, de gangpaden staan niet meer vol om acht uur 's ochtends en vijf uur 's middags. (Oké, behalve als de NS weer eens een te korte trein inzet ) Zeker de beperking in de middagspits is volgens mij niet meer nodig. Met andere woorden, maak reizen in de spits aantrekkelijker, en de forensen komen vanzelf weer terug.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Zolang de spitsen voor een hogere materieel- en personeelsinzet zorgen zijn dat (en dus de spitsforensen) in zekere zin ook kostenposten. Dat die wat meer betalen is zo gek nog niet.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er zijn ook gewoon weer volle spitstreinen, zeker op dinsdag en donderdag. Dat waren altijd al de meest populaire kantoordagen en hybride werken maakt dat effect alleen maar sterker (voor mij reden die dagen thuis te werken).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Die op volle lengte rijden, zoals voor corona? De enige drukke treinen in de spits waar ik in heb gezeten, waren treinen die niet op volle lengte reden maar juist korter waren dan anders.
Zeker, maar de verhouding tussen spits en dal is zoek naar mijn mening.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Inderdaad. De 500, 600, 700, 1500, 1600, 1700, 1800, 2000 en 2600 zijn echt alweer behoorlijk druk in de spits met ICM-9 en geen vrije zitplaatsen. Heb zelfs alweer een ICM-12 voorbij zien komen in de 622 laatst
Ook met de 140/240 gaat het weer goed. De laatste weken is de bezetting vrij hoog (mede door de Duitse paasvakantie)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten