Mogelijk is hier al eens eerder aandacht aan besteed maar ik kon het niet vinden hier. Misschien een leuk topic en het blijft ook telkens veranderen als het oudste materieel uit dienst gaat.
Wie weet wat het oudste materieel is dat nu nog rondrijdt in Nederland? Niet als museumvoertuig, maar gewoon in commerciële dienst. En hoe zit dit met infrastructuur?
Ik doe een aanzet uit het hoofd, vul vooral aan als iemand het beter denkt te weten of als het oudste voertuig uit dienst is en er weer een ander oudste voertuig is.
Oudste treinstel (elektrisch)
NS 4011 (ICMm Koploper) , 14 december 1983
Oudste treinstel (diesel)
Oudste rijtuig (reizigers)
61 84 10-70 351-5 Apmz10, juli 1980
61 84 10-70 378-8 Apmz10, juli 1980
https://www.v250.nl/intercity-rijtuigen ... -10-70-372
Oudste locomotief (reizigers)
NS 1739, december 1992
Oudste rangeerlocomotief (goederen)
Railpro 604 (ex NS), 1955
Oudste hoofdlijnlocomotief (goederen, electrisch)
1215, 16 mei 1952
Oudste hoofdlijnlocomotief (goederen, diesel)
?
Misschien de Captrain 203-101 ex DR 110 368-8 uit 1971?
(bron V100-online.de)
Oudste metrostel
GVB 45, 1990
Oudste tramstel
HTM 3045, 1982
Oudste lijnbus in dienst bij concessiehouder
Transdev 5810, juli 2007
Oudste lijnbus in dienst bij onderaannemer in regulier gebruik voor Openbaar Vervoer (met CiCo & traceerbaar via busposities.nl)
Arriva Touring 7167 uit juli 2004
https://busposities.nl/voertuig/arr_MBIntegro_7167
Oudste touringcar/voormalige lijnbus zonder museaal kenmerk (niet regulier ingezet op lijndiensten)
Drenthe Tours 31 (Eso 6224) uit 1976
https://busposities.nl/voertuig/dht_mb200_31/foto
Oudste busstation (ruwbouw)
Gaasperplas, Amsterdam (na de floriade van 1982 buiten abris onveranderd.
Oudste stationsgebouw
Valkenburg (1853)
Oudste stationsgebouw dat nog (gedeeltelijk) dienst doet als stationsgebouw (kaartverkoop, toiletten enz.)
?
Oudste treinserie (treinserie die altijd, onafgebroken, onder zelfde honderdtal heeft gereden op in elk geval 1 tractdeel)
?
oudste buslijn (lijn die altijd onafgebroken op tenminste 1 trajectdeel altijd heeft gereden)
?
Misschien lijn 3 in Utrecht die al door de Amsterdamsestraatweg reed toen tramlijn 3 werd opgeheven in 1938?
oudste tramlijn (lijn die altijd onafgebroken op tenminste 1 trajectdeel altijd heeft gereden)
Oudste trams/treinen/bussen/Ov in commerciële dienst
Oudste trams/treinen/bussen/Ov in commerciële dienst
Laatst gewijzigd door ovforens op do 27 okt 2022, 00:25, 11 keer totaal gewijzigd.
Re: Oudste trams/treinen/bussen in commerciële dienst
Een van de oudste voormalige lijnbussen in commerciële dienst is deze uit april '76. https://busposities.nl/voertuig/dht_mb200_31/foto
Re: Oudste trams/treinen/bussen in commerciële dienst
O dat lijkt een goede kanshebber. Ik heb hem toegevoegd.
Re: Oudste trams/treinen/bussen in commerciële dienst
Het hoort er niet echt bij, maar het busstation van Amsterdam Gaasperplas is waarschijnlijk sinds de floriade van 1982 helemaal niets meer veranderd (behalve dat er nieuwe typen abri's staan). Ik vermoed dat het daarmee wel eens een van de oudste busstations in onverbouwde staat zou kunnen zijn.
Re: Oudste trams/treinen/bussen in commerciële dienst
Op zich ook wel interessant om toe te voegen. Overigens vraag ik mij af of iemand weet hoe oud Kralingse Zoom is in Rotterdam. Ook flink op leeftijd.
Re: Oudste trams/treinen/bussen/Ov in commerciële dienst
Ja, maar dat is wel enigszins veranderd. De bussen bufferen tegenwoordig boven, terwijl dat vroeger (vroege jaren 00) nog beneden was.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Oudste trams/treinen/bussen/Ov in commerciële dienst
Het busstation van Kralingse Zoom opende tegelijk met de metro in 1982. Op een foto van 1980 kan je het in aanbouw zien: https://hdl.handle.net/21.12133/E95D6D2 ... 628DDA90A2
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Oudste trams/treinen/bussen/Ov in commerciële dienst
De Rotterdamse tramlijn 4 rijdt sinds 1967 tussen Molenlaan en Heemraadsplein (met uitzondering van een hele korte periode in de jaren 90 toen het westelijke deel van de lijnen 4 en 6 geruild was).
Voor die tijd reed tramlijn 14 op die route.
Voor die tijd reed tramlijn 14 op die route.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten