Reiziger mag niet de dupe worden van HSL-concessie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Reiziger mag niet de dupe worden van HSL-concessie

Bericht door Daniel »

Kamermeerderheid: reiziger mag niet de dupe worden van concessies
In september lanceerde de spoorsector het plan “Ruimte op rails”. In een scenario van het plan zouden binnenlandse intercity’s mogelijk ook via de HSL-Zuid gaan rijden. Dit blijkt echter niet mogelijk doordat de binnenlandse treinen en de hogesnelheidstreinen twee verschillende concessies zijn. Uit interviews van treinreiziger.nl blijkt dat het CDA, de VVD en SP vinden dat dit geen belemmering mag zijn. Als gewone intercity’s ook van de HSL gebruik mogen maken, kunnen er mogelijk meer reizigers profiteren van de lijn.

“Wel moet de capaciteit ervoor zijn. Een vervoerder als de NS moet het ook zelf willen om bijvoorbeeld bestaande intercity’s via de HSL te laten rijden.” Zegt VVD’er Paul de Krom.
De spoorsector pleitte in september eensgezind voor hoge frequenties. In een scenario van dit plan zouden de intercity’s Den Haag – Eindhoven via de HSL-Zuid gaan rijden. Een woordvoerder van de NS liet echter weten dat dit deel van het plan nu niet uitvoerbaar is, omdat binnenlandse treinen onder een andere concessie vallen dan hogesnelheidstreinen.

Het CDA zegt open te staan voor ideeën die dit probleem kunnen oplossen. “Het moet wel veilig en betaalbaar zijn” zegt de CDA’er Ger Koopmans.

Of binnenlandse intercity’s straks echt over de HSL gaan rijden is afwachten. De concessie zou dan veranderd moeten worden. De NS kon tevens nog niet zeggen of zij de mogelijkheid wil hebben om met binnenlandse treinen over de HSL te rijden.

Treinreiziger.nl attendeerde de fractiespecialisten er verder op dat de NS in 2002 aangaf dat bij deze infra-heffing treintickets voor de HSL tot twee keer duurder te kunnen worden dan de gewone tickets. Het spoorbedrijf gaf aan te vrezen voor maatschappelijke onrust, en pleitte bij de overheid een lagere infraheffing. Voor de NS zou dat geen verschil opleveren, maar er zouden dan wel meer reizigers van de nieuwe lijn gebruik kunnen maken. Voor het CDA staat deze infraheffing vast en wilde verder niet reageren. Alle partijen waren het er wel over eens dat het aanvaardbaar was dat tickets via de HSL-Zuid duurder worden dan de gewone trein. Wat de precieze prijs van een HSL-ticket gaat worden is nu nog onbekend.

Bron: Treinreiziger.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Wubbo »

Goh, heeft NS niet al eens een plan ingediend voor een integratie van de HSL-Zuid in het binnenlandse spoorwegnet en is dat toen niet door de politiek direct naar de prullenbak verwezen omdat het niet voldoende geld op zou leveren? :roll:
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Thijs »

Inderdaad. Het toont aan hoe kortzichtig men is en hoe jammerlijk dat proces van de HSL-aanbesteding destijds verlopen is. Het had zoveel beter kunnen zijn. :cry:

Maar misschien zeggen we over 5 jaar wel: de HSL is een gigantisch succes, waar hebben we het nou nog over? Je weet het niet, altijd positief blijven. :P
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Jurjen »

Thijs schreef:Inderdaad. Het toont aan hoe kortzichtig men is en hoe jammerlijk dat proces van de HSL-aanbesteding destijds verlopen is. Het had zoveel beter kunnen zijn. :cry:

Maar misschien zeggen we over 5 jaar wel: de HSL is een gigantisch succes, waar hebben we het nou nog over? Je weet het niet, altijd positief blijven. :P
Rijden er dan al treinen over, dan..? ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Daniel »

Ja :P Ze zijn alleen nog leeg en rijden slechts als test...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door leeca »

waarom zou je trage binnenlandse treinen over de HSL willen laten rijden? daar is die lijn toch helemaal niet voor bedoeld

Laten we liever zorgen dat er snel hogesnelheidstreinen kunnen rijden.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door tsov »

Mijns inziens wordt er juist bedoeld dat er treinen met geschikt materieel een deel 'afsnijden' over de hsl, waardoor je dus óók op een verbinding als Rotterdam - Eindhoven (- Limburg) profijt van de hsl hebt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Wubbo »

Het oude plan voorzag in ieder geval in IC Maxx (ik meen met 2 X-en, maar met 1 mag ook) met 200 over de HSL, en dan door naar Eindhoven en Groningen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Vinny »

leeca schreef:waarom zou je trage binnenlandse treinen over de HSL willen laten rijden? daar is die lijn toch helemaal niet voor bedoeld

Laten we liever zorgen dat er snel hogesnelheidstreinen kunnen rijden.
Ik heb in het geruchtencircuit opgevangen dat het dan gewoon een vervolg-order is van die Albatrosjes. Die krijg je dan als IC? in de s1900 ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Wubbo »

Zijn er nu al geruchten over welk materieel er besteld gaat worden, terwijl dat materieel nog geen meter heeft gereden (dus ook geen idee of het hier in Nederland bevalt) en het nog lang (heel lang) niet zeker is dat de HSL in het binnenlandse net wordt geïntegreerd? :shock:

Die IC Maxx-en van toendertijd waren dubbeldekkers trouwens.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door webguy »

Idd, onder andere daarom is V-IRM toch "25-kV voorbereid"?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Vinny »

Dat wel, maar of VIRM ooit voor 200 km/h toegelaten wordt? Ik heb er een hard hoofd in. Ach, in 2015 wordt het hoofdnet toch aanbesteed. Ik heb zo'n gevoel dat voor die tijd het HSL-contract wordt ontbonden...; na 2015 leven trouwens toch weer in een compleet andere wereld. De spoorsector is een dynamische omgeving...; hoewel nog geen kwart van de oorspronkelijke ideeen ten uitvoer zijn gebracht...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door webguy »

V-IRM is op 200km/u berekend. Dat ze vervolgens 't vermogen softwarematig naar beneden hebben geschroefd is een ander verhaal :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door playertwo »

Vinny schreef:Dat wel, maar of VIRM ooit voor 200 km/h toegelaten wordt? Ik heb er een hard hoofd in. Ach, in 2015 wordt het hoofdnet toch aanbesteed. Ik heb zo'n gevoel dat voor die tijd het HSL-contract wordt ontbonden...; na 2015 leven trouwens toch weer in een compleet andere wereld. De spoorsector is een dynamische omgeving...; hoewel nog geen kwart van de oorspronkelijke ideeen ten uitvoer zijn gebracht...
Je gelooft echt dat ze dat complete net gaan aanbesteden, gezien de investeringen die NS nu aan het doen is? Daarmee jaag je dus de helft van de gebruikers de file in, omdat je nog slechtere aansluitingen gaat krijgen, met een hele boel extra (en bovenal onnodige) overstappen. Het hoofdrailnet zal op versnipperd en opgeslitst gaan worden met alle gevolgen van dien.
Overigens heeft enkel NS voldoende materieel om op 1500 te kunnen rijden, dus ik ben benieuwd wie, en bovenal met welk materieel, dat anders zou kunnen gedaan worden. Ze kunnen NS als zijnde BV nooit verplichten om hun materieel te verkopen (als ze het slim aanpakken) of te verhuren. Daarvoor maakt het niet uit of de staat de Nederlanden of wie dan ook aandeelhouder is. Gelukkig zal de ondernemingskamer van het Gerechtshof dan altijd gaan ingrijpen en dit soort onzin terugdraaien.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Geert »

playertwo schreef:Het hoofdrailnet zal op versnipperd en opgeslitst gaan worden met alle gevolgen van dien.
Oh, wanneer is dat dan besloten?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef:Ze kunnen NS als zijnde BV nooit verplichten om hun materieel te verkopen (als ze het slim aanpakken) of te verhuren.
In het --vooralsnog dus theoretische-- geval dat NS de concessie verliest (wat me niet erg waarschijnlijk lijkt), zullen ze het materieel zelf toch nergens meer in kunnen zetten, verkopen of verhuren is dan wel de meest logische stap.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Wubbo »

Ik neem aan dat er iets in het contract komt als dat de zittende vervoerder ervoor moet zorgen dat de overgang flexibel verloopt. Dan zal NS dus wel moeten verhuren/kopen/leasen/whatever.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door BR628 »

playertwo schreef:Daarmee jaag je dus de helft van de gebruikers de file in.
Oh prima toch, wordt het tenminste weer wat rustiger in de trein =)
hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 01:09

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door hkuyeren »

Overigens is er inmiddels een update van het artikel. De reactie van ProRail is toegevoegd
Reactie ProRail
Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de capaciteit niet het probleem is. Wel wijst de woordvoerder erop dat de huidige treinen vanwege de bovenleidingspanning en het beveilingssysteem niet zomaar via de HSL kunnen rijden. ProRail: "Met de nodige aanpassingen zou regulier materieel over de HSL kunnen, maar dat is niet wenselijk."
(Bij het artikel hoort eigenlijk ook een filmpje, te zien via http://www.treinreiziger.nl/interview.php?id=813 en YouTube)

Ik heb de interviews namens www.treinreiziger.nl mogen afnemen, en het verbaasde met name hoe weinig bepaalde kamerleden er van wiste. Ger Koopmans dacht bijvoorbeeld dat hogesnelheidstreinen niet over bestaand spoor zouden kunnen doorrijden vanwege veiligheid. Daarna verwees ik naar het aanvankelijke bod van NS, maar dat dit door Netelenbos werd afgewezen.
Maar goed, ik hoop dat HSL's alsnog over het bestaand spoor mogen, en dat de IC's Den Haag - Ehv toch mogelijk over de HSL kunnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door Vinny »

@ Beheer: zouden jullie de titel van het topic de tag [HSL] kunnen krijgen?

Ik vind het een nogal lastig verhaal. In feite zegt ProRail dat het HSL spoor geschikt is voor verkeer + 250 km/h, en dat dit met het huidige materieel niet wenselijk is. Dat betekent dus een vervolgorder voor de Albatros (als dat materieel bevalt). Ik zou in ieder geval het contract met de HSA opbreken als ik de overheid was en de HSL integraal in het hoofdnet opnemen voor de periode 2015 en verder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van HSL-concessie

Bericht door Wubbo »

Och, als iemand denkt alle infraheffing terug te kunnen verdienen met treinen die op de HSL 160 rijden, dan mogen ze van mij hoor. Met andere woorden: die snelheid is geen vaststaand feit. Mijn geheugen zegt dat IC Maxx met 200 was bedacht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Bericht door ODRAIL »

hkuyeren schreef:Overigens is er inmiddels een update van het artikel. De reactie van ProRail is toegevoegd
Reactie ProRail
Ik heb de interviews namens http://www.treinreiziger.nl mogen afnemen, en het verbaasde met name hoe weinig bepaalde kamerleden er van wiste. Ger Koopmans dacht bijvoorbeeld dat hogesnelheidstreinen niet over bestaand spoor zouden kunnen doorrijden vanwege veiligheid. Daarna verwees ik naar het aanvankelijke bod van NS, maar dat dit door Netelenbos werd afgewezen.
Is het mischien misschien mogelijk een filmpje te maken zonder achtergrond muziek. het zou de verstaanbaarheid zeer ten goede komen (ik ben namelijk slecht horend :idea: )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten