Pagina 1 van 1

Reiziger mag niet de dupe worden van HSL-concessie

Geplaatst: vr 14 nov 2008, 19:56
door Daniel
Kamermeerderheid: reiziger mag niet de dupe worden van concessies
In september lanceerde de spoorsector het plan “Ruimte op rails”. In een scenario van het plan zouden binnenlandse intercity’s mogelijk ook via de HSL-Zuid gaan rijden. Dit blijkt echter niet mogelijk doordat de binnenlandse treinen en de hogesnelheidstreinen twee verschillende concessies zijn. Uit interviews van treinreiziger.nl blijkt dat het CDA, de VVD en SP vinden dat dit geen belemmering mag zijn. Als gewone intercity’s ook van de HSL gebruik mogen maken, kunnen er mogelijk meer reizigers profiteren van de lijn.

“Wel moet de capaciteit ervoor zijn. Een vervoerder als de NS moet het ook zelf willen om bijvoorbeeld bestaande intercity’s via de HSL te laten rijden.” Zegt VVD’er Paul de Krom.
De spoorsector pleitte in september eensgezind voor hoge frequenties. In een scenario van dit plan zouden de intercity’s Den Haag – Eindhoven via de HSL-Zuid gaan rijden. Een woordvoerder van de NS liet echter weten dat dit deel van het plan nu niet uitvoerbaar is, omdat binnenlandse treinen onder een andere concessie vallen dan hogesnelheidstreinen.

Het CDA zegt open te staan voor ideeën die dit probleem kunnen oplossen. “Het moet wel veilig en betaalbaar zijn” zegt de CDA’er Ger Koopmans.

Of binnenlandse intercity’s straks echt over de HSL gaan rijden is afwachten. De concessie zou dan veranderd moeten worden. De NS kon tevens nog niet zeggen of zij de mogelijkheid wil hebben om met binnenlandse treinen over de HSL te rijden.

Treinreiziger.nl attendeerde de fractiespecialisten er verder op dat de NS in 2002 aangaf dat bij deze infra-heffing treintickets voor de HSL tot twee keer duurder te kunnen worden dan de gewone tickets. Het spoorbedrijf gaf aan te vrezen voor maatschappelijke onrust, en pleitte bij de overheid een lagere infraheffing. Voor de NS zou dat geen verschil opleveren, maar er zouden dan wel meer reizigers van de nieuwe lijn gebruik kunnen maken. Voor het CDA staat deze infraheffing vast en wilde verder niet reageren. Alle partijen waren het er wel over eens dat het aanvaardbaar was dat tickets via de HSL-Zuid duurder worden dan de gewone trein. Wat de precieze prijs van een HSL-ticket gaat worden is nu nog onbekend.

Bron: Treinreiziger.nl

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: vr 14 nov 2008, 21:04
door Wubbo
Goh, heeft NS niet al eens een plan ingediend voor een integratie van de HSL-Zuid in het binnenlandse spoorwegnet en is dat toen niet door de politiek direct naar de prullenbak verwezen omdat het niet voldoende geld op zou leveren? :roll:

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: za 15 nov 2008, 13:55
door Thijs
Inderdaad. Het toont aan hoe kortzichtig men is en hoe jammerlijk dat proces van de HSL-aanbesteding destijds verlopen is. Het had zoveel beter kunnen zijn. :cry:

Maar misschien zeggen we over 5 jaar wel: de HSL is een gigantisch succes, waar hebben we het nou nog over? Je weet het niet, altijd positief blijven. :P

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: za 15 nov 2008, 15:09
door Jurjen
Thijs schreef:Inderdaad. Het toont aan hoe kortzichtig men is en hoe jammerlijk dat proces van de HSL-aanbesteding destijds verlopen is. Het had zoveel beter kunnen zijn. :cry:

Maar misschien zeggen we over 5 jaar wel: de HSL is een gigantisch succes, waar hebben we het nou nog over? Je weet het niet, altijd positief blijven. :P
Rijden er dan al treinen over, dan..? ;-)

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: za 15 nov 2008, 17:11
door Daniel
Ja :P Ze zijn alleen nog leeg en rijden slechts als test...

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 15:09
door leeca
waarom zou je trage binnenlandse treinen over de HSL willen laten rijden? daar is die lijn toch helemaal niet voor bedoeld

Laten we liever zorgen dat er snel hogesnelheidstreinen kunnen rijden.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 15:17
door tsov
Mijns inziens wordt er juist bedoeld dat er treinen met geschikt materieel een deel 'afsnijden' over de hsl, waardoor je dus óók op een verbinding als Rotterdam - Eindhoven (- Limburg) profijt van de hsl hebt.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 21:55
door Wubbo
Het oude plan voorzag in ieder geval in IC Maxx (ik meen met 2 X-en, maar met 1 mag ook) met 200 over de HSL, en dan door naar Eindhoven en Groningen.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 23:11
door Vinny
leeca schreef:waarom zou je trage binnenlandse treinen over de HSL willen laten rijden? daar is die lijn toch helemaal niet voor bedoeld

Laten we liever zorgen dat er snel hogesnelheidstreinen kunnen rijden.

Ik heb in het geruchtencircuit opgevangen dat het dan gewoon een vervolg-order is van die Albatrosjes. Die krijg je dan als IC? in de s1900 ;)

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 23:17
door Wubbo
Zijn er nu al geruchten over welk materieel er besteld gaat worden, terwijl dat materieel nog geen meter heeft gereden (dus ook geen idee of het hier in Nederland bevalt) en het nog lang (heel lang) niet zeker is dat de HSL in het binnenlandse net wordt geïntegreerd? :shock:

Die IC Maxx-en van toendertijd waren dubbeldekkers trouwens.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 23:19
door webguy
Idd, onder andere daarom is V-IRM toch "25-kV voorbereid"?

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 23:28
door Vinny
Dat wel, maar of VIRM ooit voor 200 km/h toegelaten wordt? Ik heb er een hard hoofd in. Ach, in 2015 wordt het hoofdnet toch aanbesteed. Ik heb zo'n gevoel dat voor die tijd het HSL-contract wordt ontbonden...; na 2015 leven trouwens toch weer in een compleet andere wereld. De spoorsector is een dynamische omgeving...; hoewel nog geen kwart van de oorspronkelijke ideeen ten uitvoer zijn gebracht...

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: zo 16 nov 2008, 23:39
door webguy
V-IRM is op 200km/u berekend. Dat ze vervolgens 't vermogen softwarematig naar beneden hebben geschroefd is een ander verhaal :)

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: ma 17 nov 2008, 00:50
door playertwo
Vinny schreef:Dat wel, maar of VIRM ooit voor 200 km/h toegelaten wordt? Ik heb er een hard hoofd in. Ach, in 2015 wordt het hoofdnet toch aanbesteed. Ik heb zo'n gevoel dat voor die tijd het HSL-contract wordt ontbonden...; na 2015 leven trouwens toch weer in een compleet andere wereld. De spoorsector is een dynamische omgeving...; hoewel nog geen kwart van de oorspronkelijke ideeen ten uitvoer zijn gebracht...
Je gelooft echt dat ze dat complete net gaan aanbesteden, gezien de investeringen die NS nu aan het doen is? Daarmee jaag je dus de helft van de gebruikers de file in, omdat je nog slechtere aansluitingen gaat krijgen, met een hele boel extra (en bovenal onnodige) overstappen. Het hoofdrailnet zal op versnipperd en opgeslitst gaan worden met alle gevolgen van dien.
Overigens heeft enkel NS voldoende materieel om op 1500 te kunnen rijden, dus ik ben benieuwd wie, en bovenal met welk materieel, dat anders zou kunnen gedaan worden. Ze kunnen NS als zijnde BV nooit verplichten om hun materieel te verkopen (als ze het slim aanpakken) of te verhuren. Daarvoor maakt het niet uit of de staat de Nederlanden of wie dan ook aandeelhouder is. Gelukkig zal de ondernemingskamer van het Gerechtshof dan altijd gaan ingrijpen en dit soort onzin terugdraaien.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: ma 17 nov 2008, 09:04
door Geert
playertwo schreef:Het hoofdrailnet zal op versnipperd en opgeslitst gaan worden met alle gevolgen van dien.

Oh, wanneer is dat dan besloten?

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: ma 17 nov 2008, 09:12
door reisthijs
playertwo schreef:Ze kunnen NS als zijnde BV nooit verplichten om hun materieel te verkopen (als ze het slim aanpakken) of te verhuren.
In het --vooralsnog dus theoretische-- geval dat NS de concessie verliest (wat me niet erg waarschijnlijk lijkt), zullen ze het materieel zelf toch nergens meer in kunnen zetten, verkopen of verhuren is dan wel de meest logische stap.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: ma 17 nov 2008, 09:17
door Wubbo
Ik neem aan dat er iets in het contract komt als dat de zittende vervoerder ervoor moet zorgen dat de overgang flexibel verloopt. Dan zal NS dus wel moeten verhuren/kopen/leasen/whatever.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: ma 17 nov 2008, 09:53
door BR628
playertwo schreef:Daarmee jaag je dus de helft van de gebruikers de file in.
Oh prima toch, wordt het tenminste weer wat rustiger in de trein =)

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: di 25 nov 2008, 01:18
door hkuyeren
Overigens is er inmiddels een update van het artikel. De reactie van ProRail is toegevoegd
Reactie ProRail
Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de capaciteit niet het probleem is. Wel wijst de woordvoerder erop dat de huidige treinen vanwege de bovenleidingspanning en het beveilingssysteem niet zomaar via de HSL kunnen rijden. ProRail: "Met de nodige aanpassingen zou regulier materieel over de HSL kunnen, maar dat is niet wenselijk."
(Bij het artikel hoort eigenlijk ook een filmpje, te zien via http://www.treinreiziger.nl/interview.php?id=813 en YouTube)

Ik heb de interviews namens www.treinreiziger.nl mogen afnemen, en het verbaasde met name hoe weinig bepaalde kamerleden er van wiste. Ger Koopmans dacht bijvoorbeeld dat hogesnelheidstreinen niet over bestaand spoor zouden kunnen doorrijden vanwege veiligheid. Daarna verwees ik naar het aanvankelijke bod van NS, maar dat dit door Netelenbos werd afgewezen.
Maar goed, ik hoop dat HSL's alsnog over het bestaand spoor mogen, en dat de IC's Den Haag - Ehv toch mogelijk over de HSL kunnen.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: di 25 nov 2008, 18:16
door Vinny
@ Beheer: zouden jullie de titel van het topic de tag [HSL] kunnen krijgen?

Ik vind het een nogal lastig verhaal. In feite zegt ProRail dat het HSL spoor geschikt is voor verkeer + 250 km/h, en dat dit met het huidige materieel niet wenselijk is. Dat betekent dus een vervolgorder voor de Albatros (als dat materieel bevalt). Ik zou in ieder geval het contract met de HSA opbreken als ik de overheid was en de HSL integraal in het hoofdnet opnemen voor de periode 2015 en verder.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van HSL-concessie

Geplaatst: di 25 nov 2008, 20:25
door Wubbo
Och, als iemand denkt alle infraheffing terug te kunnen verdienen met treinen die op de HSL 160 rijden, dan mogen ze van mij hoor. Met andere woorden: die snelheid is geen vaststaand feit. Mijn geheugen zegt dat IC Maxx met 200 was bedacht.

Re: Reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Geplaatst: wo 26 nov 2008, 19:25
door KM46
hkuyeren schreef:Overigens is er inmiddels een update van het artikel. De reactie van ProRail is toegevoegd
Reactie ProRail
Ik heb de interviews namens http://www.treinreiziger.nl mogen afnemen, en het verbaasde met name hoe weinig bepaalde kamerleden er van wiste. Ger Koopmans dacht bijvoorbeeld dat hogesnelheidstreinen niet over bestaand spoor zouden kunnen doorrijden vanwege veiligheid. Daarna verwees ik naar het aanvankelijke bod van NS, maar dat dit door Netelenbos werd afgewezen.
Is het mischien misschien mogelijk een filmpje te maken zonder achtergrond muziek. het zou de verstaanbaarheid zeer ten goede komen (ik ben namelijk slecht horend :idea: )