NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel
Geplaatst: zo 16 mar 2008, 22:30
NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel
Van onze verslaggeefster Samira Ahli
gepubliceerd op 13 maart 2008 05:01, bijgewerkt op 13 maart 2008 07:46
AMSTERDAM - De NS promoot gezond eten, maar doet patat in de aanbieding. Het Voedingscentrum ziet liever volkorenbrood.
In de hal van het Amsterdamse centraal station staan Suzanne (19) en Jeffrey (21) gebogen over het nieuwe boekje met gezonde aanbiedingen van de eetwinkeltjes van de NS. ‘Patat staat er ook in’, verbaast Suzanne zich. De studente vind het prettig dat friet goedkoper is, ‘maar of dat nou zo gezond is?’.
De NS, of beter dochteronderneming Servex, dat een groot deel van de horeca op de stations runt, lanceerde deze week de landelijke Vitality Campagne. Samen met multinational Unilever wil de NS met deze actie reizigers ‘informeren dat je ook verantwoord kunt eten op het station’, zegt NS-woordvoerder Michiel Jonker. ‘In al de stationwinkels kun je het Vitality Magazine halen, met tips.’
Het ‘magazine’ is een boekje met kortingsbonnen voor allerlei snacks en drankjes die op het station worden verkocht. Achterop de pagina’s staat hoeveel calorieën, suikers en vetten de diverse producten bevatten, ‘zodat de reiziger precies weet wat hij binnen krijgt’, aldus Jonker.
Een flesje vetvrije drinkyoghurt van Optimel blijkt goed voor 99 kilocalorieën (Kcal), Chocomel light telt er 159, het patatje en de pizzapunt – beide in de aanbieding – bevatten respectievelijk 258 en 249 Kcal. De calorieënbom is de bruine ciabatta met ham met 436 Kcal per broodje, ook in de aanbieding.
Met de campagne zegt de NS zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. ‘Nederlanders worden dikker. Op deze manier willen wij een steentje bijdragen aan de oplossing’, zegt Jonker.
Het Voedingscentrum is kritisch. ‘Wij hadden graag andere producten in de aanbieding gezien’, laat een voorlichtster weten, ‘zoals melk, fruit of een volkorenbroodje met iets bescheidener beleg.’ Wie verantwoord eet, houdt volgens het Voedingscentrum op een dag 300 á 400 calorieën over voor tussendoortjes. ‘Met de aanbiedingen van de NS zit je daar snel overheen’, zegt de voorlichtster.
Onder het kopje ‘Hoe eet je gezond?’ leert het boekje van de NS en Unilever de reiziger dat een gemiddelde man per dag 2.500 calorieën mag hebben en een vrouw 2.000. Verantwoorde producten zijn op het station te herkennen aan het Ik kies bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn.
Niet elke winkel is betrokken bij de NS-actie. Natuurwinkel Erica, vol met verantwoorde crackers en supplementen, mag niet meedoen. ‘Wij horen ook niet bij Servex’, verklaart medewerkster Hillie. Ook juicebar Shakie’s valt buiten de boot. Verantwoorder voedsel dan de bagels, shakes en yoghurtjes van de sappenbar is moeilijk denkbaar, maar ze zijn niet in de aanbieding. ‘Wij horen pas sinds 29 februari bij Servex’, is de uitleg van medewerkster Annelore Legerzee. De campagne van de NS en Unilever was al eerder in gang gezet.
Op het station raakt Jeffrey licht geïrriteerd. ‘Tegenwoordig moet alles gezond. Alles is slecht voor je, bier is ook slecht’, zegt de student. ‘Daarom zeg ik, doe alles met mate.’
Bron: Volkskrant
Van onze verslaggeefster Samira Ahli
gepubliceerd op 13 maart 2008 05:01, bijgewerkt op 13 maart 2008 07:46
AMSTERDAM - De NS promoot gezond eten, maar doet patat in de aanbieding. Het Voedingscentrum ziet liever volkorenbrood.
In de hal van het Amsterdamse centraal station staan Suzanne (19) en Jeffrey (21) gebogen over het nieuwe boekje met gezonde aanbiedingen van de eetwinkeltjes van de NS. ‘Patat staat er ook in’, verbaast Suzanne zich. De studente vind het prettig dat friet goedkoper is, ‘maar of dat nou zo gezond is?’.
De NS, of beter dochteronderneming Servex, dat een groot deel van de horeca op de stations runt, lanceerde deze week de landelijke Vitality Campagne. Samen met multinational Unilever wil de NS met deze actie reizigers ‘informeren dat je ook verantwoord kunt eten op het station’, zegt NS-woordvoerder Michiel Jonker. ‘In al de stationwinkels kun je het Vitality Magazine halen, met tips.’
Het ‘magazine’ is een boekje met kortingsbonnen voor allerlei snacks en drankjes die op het station worden verkocht. Achterop de pagina’s staat hoeveel calorieën, suikers en vetten de diverse producten bevatten, ‘zodat de reiziger precies weet wat hij binnen krijgt’, aldus Jonker.
Een flesje vetvrije drinkyoghurt van Optimel blijkt goed voor 99 kilocalorieën (Kcal), Chocomel light telt er 159, het patatje en de pizzapunt – beide in de aanbieding – bevatten respectievelijk 258 en 249 Kcal. De calorieënbom is de bruine ciabatta met ham met 436 Kcal per broodje, ook in de aanbieding.
Met de campagne zegt de NS zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. ‘Nederlanders worden dikker. Op deze manier willen wij een steentje bijdragen aan de oplossing’, zegt Jonker.
Het Voedingscentrum is kritisch. ‘Wij hadden graag andere producten in de aanbieding gezien’, laat een voorlichtster weten, ‘zoals melk, fruit of een volkorenbroodje met iets bescheidener beleg.’ Wie verantwoord eet, houdt volgens het Voedingscentrum op een dag 300 á 400 calorieën over voor tussendoortjes. ‘Met de aanbiedingen van de NS zit je daar snel overheen’, zegt de voorlichtster.
Onder het kopje ‘Hoe eet je gezond?’ leert het boekje van de NS en Unilever de reiziger dat een gemiddelde man per dag 2.500 calorieën mag hebben en een vrouw 2.000. Verantwoorde producten zijn op het station te herkennen aan het Ik kies bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn.
Niet elke winkel is betrokken bij de NS-actie. Natuurwinkel Erica, vol met verantwoorde crackers en supplementen, mag niet meedoen. ‘Wij horen ook niet bij Servex’, verklaart medewerkster Hillie. Ook juicebar Shakie’s valt buiten de boot. Verantwoorder voedsel dan de bagels, shakes en yoghurtjes van de sappenbar is moeilijk denkbaar, maar ze zijn niet in de aanbieding. ‘Wij horen pas sinds 29 februari bij Servex’, is de uitleg van medewerkster Annelore Legerzee. De campagne van de NS en Unilever was al eerder in gang gezet.
Op het station raakt Jeffrey licht geïrriteerd. ‘Tegenwoordig moet alles gezond. Alles is slecht voor je, bier is ook slecht’, zegt de student. ‘Daarom zeg ik, doe alles met mate.’
Bron: Volkskrant