Pagina 1 van 1

NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 22:30
door Geert
NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel
Van onze verslaggeefster Samira Ahli
gepubliceerd op 13 maart 2008 05:01, bijgewerkt op 13 maart 2008 07:46


AMSTERDAM - De NS promoot gezond eten, maar doet patat in de aanbieding. Het Voedingscentrum ziet liever volkorenbrood.
In de hal van het Amsterdamse centraal station staan Suzanne (19) en Jeffrey (21) gebogen over het nieuwe boekje met gezonde aanbiedingen van de eetwinkeltjes van de NS. ‘Patat staat er ook in’, verbaast Suzanne zich. De studente vind het prettig dat friet goedkoper is, ‘maar of dat nou zo gezond is?’.

De NS, of beter dochteronderneming Servex, dat een groot deel van de horeca op de stations runt, lanceerde deze week de landelijke Vitality Campagne. Samen met multinational Unilever wil de NS met deze actie reizigers ‘informeren dat je ook verantwoord kunt eten op het station’, zegt NS-woordvoerder Michiel Jonker. ‘In al de stationwinkels kun je het Vitality Magazine halen, met tips.’

Het ‘magazine’ is een boekje met kortingsbonnen voor allerlei snacks en drankjes die op het station worden verkocht. Achterop de pagina’s staat hoeveel calorieën, suikers en vetten de diverse producten bevatten, ‘zodat de reiziger precies weet wat hij binnen krijgt’, aldus Jonker.

Een flesje vetvrije drinkyoghurt van Optimel blijkt goed voor 99 kilocalorieën (Kcal), Chocomel light telt er 159, het patatje en de pizzapunt – beide in de aanbieding – bevatten respectievelijk 258 en 249 Kcal. De calorieënbom is de bruine ciabatta met ham met 436 Kcal per broodje, ook in de aanbieding.

Met de campagne zegt de NS zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. ‘Nederlanders worden dikker. Op deze manier willen wij een steentje bijdragen aan de oplossing’, zegt Jonker.

Het Voedingscentrum is kritisch. ‘Wij hadden graag andere producten in de aanbieding gezien’, laat een voorlichtster weten, ‘zoals melk, fruit of een volkorenbroodje met iets bescheidener beleg.’ Wie verantwoord eet, houdt volgens het Voedingscentrum op een dag 300 á 400 calorieën over voor tussendoortjes. ‘Met de aanbiedingen van de NS zit je daar snel overheen’, zegt de voorlichtster.

Onder het kopje ‘Hoe eet je gezond?’ leert het boekje van de NS en Unilever de reiziger dat een gemiddelde man per dag 2.500 calorieën mag hebben en een vrouw 2.000. Verantwoorde producten zijn op het station te herkennen aan het Ik kies bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn.

Niet elke winkel is betrokken bij de NS-actie. Natuurwinkel Erica, vol met verantwoorde crackers en supplementen, mag niet meedoen. ‘Wij horen ook niet bij Servex’, verklaart medewerkster Hillie. Ook juicebar Shakie’s valt buiten de boot. Verantwoorder voedsel dan de bagels, shakes en yoghurtjes van de sappenbar is moeilijk denkbaar, maar ze zijn niet in de aanbieding. ‘Wij horen pas sinds 29 februari bij Servex’, is de uitleg van medewerkster Annelore Legerzee. De campagne van de NS en Unilever was al eerder in gang gezet.

Op het station raakt Jeffrey licht geïrriteerd. ‘Tegenwoordig moet alles gezond. Alles is slecht voor je, bier is ook slecht’, zegt de student. ‘Daarom zeg ik, doe alles met mate.’

Bron: Volkskrant

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 22:36
door webguy
Grappig, tijdens een afgelopen klantenpanel legden we juist ook de nadruk dat Smullers misschien ook iets gezonds moest doen :)

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 00:38
door Justin
Heb dat ook aangegeven bij zo'n enquête en ook meerdere malen gezegd...

Ik wil wel gezond eten, maar dan moet er eerst voldoende aanbieding zijn. En als ik dan 2,85 moet neertellen voor één broodje, waar bijna drie kaassoufflees of anderhalve patat in kunnen gaan voor dezelfde prijs, dan is de keus als student wel snel gemaakt... En heb ook niet echt zin in een magnetronmaaltijd bij de AH :p. Dus dan maar mijn honger opsparen totdat ik thuis ben ;)

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 09:00
door waldo79
Ach, ik ben wel meer broodjes gaan kopen. Die zijn qua prijs vergelijkbaar met een bakker. En af en toe een vette hap kan geen kwaad :wink:

Alles met mate!

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 10:50
door AppleMoose
Geert schreef: Met de campagne zegt de NS zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. ‘Nederlanders worden dikker. Op deze manier willen wij een steentje bijdragen aan de oplossing’, zegt Jonker.
Dit heeft niks met maatschappelijke verantwoordelijkheid te maken maar dit is gewoon puur graantje meepikken van de hype die momenteel heerst. en geef ze eens ongelijk, het is dik geld verdienen. Maar hou asjeblieft op met "maatschappelijke verantwoordelijkheid" want daar gaat het niet om, jullie willen gewoon geld verdienen, prima, maar zeg dat dan ook gewoon eerlijk :roll:

en je kan gewoon alles eten, ook een vette bak patat met een flinke klodder mayo erbij, als je het maar niet elke dag doet. en dat geldt voor alles. :)

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 10:52
door Ruben
De mensen die echt in aanspraak komen voor de Sonja Bakker kliniek zijn degenen die elke dag al om 8 uur 's ochtends de vette hap opeten en dan claimen dat ze er niks aan kunnen doen. :lol:

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 20:36
door Fles
kreeg vandaag ook een mailtje van een collega idd. Is al 3 weken ziek. "het hoesten houdt maar niet op boe-hoe :( "

Joh, zouden die twee builen shag per dag er misschien wat mee te maken hebben? :shock:

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 20:39
door Caspar
Heb vandaag de enquete gemaakt van Lekker eten op het station over brood. Ook daar natuurlijk weer veel aandacht voor gezond eten op het station etc. Op de vraag: wat denkt u dat een vers belegd broodje en een flesje Spa blauw kost? heb ik geantwoord 3,50€ ondanks dat ik weet dat het minstens 4,5€ à 5€ zal zijn. Zou er wat mee worden gedaan als iedereen lagere tarieven noemt?

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 20:48
door Jeroen
^^^ kwestie van vraag en aanbod. Men klaagt wel, maar koopt het toch wel. Dan ga je als commercieel bedrijf je prijzen natuurlijk niet verlagen.

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 20:54
door Caspar
Maar welk wel denkend mens zal 5€ invullen voor een belegd broodje en flesje water? Lijkt me dus een beetje overbodige vraag, tenzij ze willen zien van: ''Goh iedereen denkt een euro of 3, maar betaalt wel fijn 5 euro, kijk eens hoeveel geld we uit de zak kunnen kloppen''

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: di 18 mar 2008, 13:42
door waldo79
^Je moet Servex als plaatsvervanger van de horeca zien. Zo bezien hanteert Servex hele gemiddelde prijzen 8-)

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 14:03
door Karl
Maar in een café betaal je ook voor de beleving, je kan even gaan zitten, uitzicht, sfeer en dergelijke, de gemiddelde Servextent heeft mijn inziens absoluut geen uitnodigende sfeer.

Re: NS wil reiziger weglokken bij vette pizzapunt en frikadel

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 17:32
door Vinny
^^ Je betaalt gewoon voor de bediening. Ik vind het dus raar dat de Kiosk nu een soort supermarkt is geworden met horeca prijzen. Dat hoort m.i. helemaal niet. Wel is de kwaliteit van de warme broodjes vooruit gegaan (da's eigenlijk belangrijker 8-) ) Wat ik erg jammer vind is dat je geen 'grote cappuchino' meer kunt kopen. De bekers zijn wel erg klein geworden (en veel goedkoper is het nou ook niet geworden... :cry: )