Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

NS kondigt de 'werkzaamheden' zelf aan met evenement als aangevoerde reden. Om welk evenement het gaat mogen de reizigers zelf uitzoeken, al lijkt het mij gezien de datum en media-aandacht die de Formule 1 krijgt wel evident dat ze samenhangen met het genoemde evenement aan de andere kant van het land.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

PHS schreef: do 03 aug 2023, 10:28 Zucht: het gaat hier om de concessie voor het hoofdrailnet waarbij spoorvervoerdiensten worden aanbesteed, dus uiteraard betekent 'bedienen' hier 'per trein bedienen'. Dat staat niet letterlijk zo in artikel 44 over de minimale bediening omdat het buitengewoon evident is.
Ik vraag me toch af of de SNCF dat met je eens is. (A)
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Alleen heeft de SNCF geen contract met de Ned. overheid tot het rijden van treinen. De Thalys is open acces.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Denken jullie echt dat NS die treinen opheft omdat ze er zin in hadden om het te doen? Als het personeel/materieel er zou zijn om die ritten te rijden, waren ze echt wel in de dienstregeling opgenomen. Een andere interpretatie van een concessieregel kan daar niets aan veranderen. Als het personeel er niet is, is het personeel er niet. Dan kan iedere jurist op z'n kop gaan staan, maar zolang een trein nog niet zichzelf rijdt, komt die er echt niet.

Je moet je wel afvragen of het hele land mag bloeden voor de Grand Prix. Maar je kan niet de helft van de treinen inzetten naar Zandvoort, want dan wordt het gevaarlijk druk. Het is alles of niets.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het is meer irritant dan dat mensen op hun achterste benen moeten staan dat wat stations minder bediend moeten worden. Ik heb meer het idee dat de wrevel zit dat een aantal forummers moeite heeft met het faciliteren van de Grand Prix in Nederland.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

MetroRET schreef: wo 02 aug 2023, 21:51 Zwolle-Groningen ook op de sprinterstations, 8100 vervalt geheel, 700 gaat stopperend naar Gn.
Wat een schande van de NS, Had Arriva maar al gereden tussen Zwolle en Groningen.

Op de NS hoef je niet te rekenen... -0- :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

waldo79 schreef: do 03 aug 2023, 12:43 Alleen heeft de SNCF geen contract met de Ned. overheid tot het rijden van treinen. De Thalys is open acces.
Psst, het was een grapje, puur gebaseerd op het feit dat de SNCF in Frankrijk zo graag bussen inzet op sommige regionale lijnen en dat compleet normaal lijkt te vinden. ;)
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Dit is wel erg Calimero-gedrag..... -0- Wie zegt dat er niet massaal mensen van buiten de Randstad naar Zandvoort reizen?
Ik zie ook liever dat alle treinen rijden, maar gelukkig wordt er wel gekeken naar oplossingen waar zo min mogelijk reizigers last van hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

htm_tram schreef: do 03 aug 2023, 13:28
MetroRET schreef: wo 02 aug 2023, 21:51 Zwolle-Groningen ook op de sprinterstations, 8100 vervalt geheel, 700 gaat stopperend naar Gn.
Wat een schande van de NS, Had Arriva maar al gereden tussen Zwolle en Groningen.

Op de NS hoef je niet te rekenen... -0- :neg:
Zie het positief: alle stations van NS in Groningen en Drenthe krijgen een rechtstreekse IC met Amsterdam Centraal, waarvandaan je met één overstap naar Zandvoort kan. Hoogeveen zeurt al jaren om een IC-stop. Die krijgen ze nu twee dagen. =D
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef: do 03 aug 2023, 13:41 Dit is wel erg Calimero-gedrag..... -0- Wie zegt dat er niet massaal mensen van buiten de Randstad naar Zandvoort reizen?
Ik zie ook liever dat alle treinen rijden, maar gelukkig wordt er wel gekeken naar oplossingen waar zo min mogelijk reizigers last van hebben.
:pos:
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

waldo79 schreef: do 03 aug 2023, 12:54 Het is meer irritant dan dat mensen op hun achterste benen moeten staan dat wat stations minder bediend moeten worden. Ik heb meer het idee dat de wrevel zit dat een aantal forummers moeite heeft met het faciliteren van de Grand Prix in Nederland.
Het gaat mij niet alleen om de vervuiling, maar om het hele idee. Met een marketingcampagne worden mensen verleid zich 'fan' te noemen van een evenement waarin een aantal rijken rondjes gaat rijden, zodat ze zich gewillig blootstellen aan nieuwe reclames en/of overbodige producten kopen en/of grof geld betalen het spektakel te aanschouwen. De baten van het hele gedoe komen terecht bij het grootkapitaal, de lasten in de vorm van vervuiling, overlast en capaciteitstekorten bij de burger. En zolang die naar dit spektakel kijkt, houdt die zich in ieder geval niet bezig met activiteiten die dit verdienmodel ondermijnen.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Ik verwachtte oprecht geen serieus antwoord, het evenement an sich heb ik niks op tegen - maar waarom op de minst geschikte plek van Nederland?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Om Meltrain in de hoek te drukken is ook niet heel erg aardig. NS voldoet het, zij het minimaal, aan de bedieningseisen. Er zijn niet meer treinen, niet meer personeel en er ontstaat een veiligheidsprobleem bij Zandvoort wanneer er geen aan- en afvoer is. En Dutch GP betaalt naar ik aanneem een commerciële prijs om die extra treinen te rijden.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Misschien dat ze gewoon bewust dat veiligheidsprobleem zouden moeten laten ontstaan, met aankondiging van tevoren? Dan dwing je de organisatie van de GP namelijk vooraf al tot handelen en breng je misschien ook een discussie op gang of je dit soort evenementen wel moet gaan organiseren als die door het hele land voor problemen zorgen.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

waldo79 schreef: do 03 aug 2023, 14:53 Ik verwachtte oprecht geen serieus antwoord, het evenement an sich heb ik niks op tegen - maar waarom op de minst geschikte plek van Nederland?
De minst geschikte plek van Nederland? Met een treinstation op loopafstand van het circuit? Wat had je dan gewild? Assen, waarbij er heel erg veel bussen zouden moeten rijden tussen het station en het circuit? Een nieuw circuit bij Emmeloord dan in het geheel niet per spoor bereikbaar is? Een race op Circuit Park Berghem met evenementenhalte Berghem Piekenhoef?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door TffpaA »

dennistd schreef: do 03 aug 2023, 16:18 Een race op Circuit Park Berghem met evenementenhalte Berghem Piekenhoef?
Nou...
🗣
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Bemined »

Een stratencircuit door een grote stad of desnoods een circuit uitzetten over de start- en landingsbanen van Schiphol.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: do 03 aug 2023, 14:53 Ik verwachtte oprecht geen serieus antwoord, het evenement an sich heb ik niks op tegen - maar waarom op de minst geschikte plek van Nederland?
Hoe bedoel je? Het circuit van Zandvoort is op dit moment de meest geschikte plek om een F1 in Nederland te houden. En ik denk zelfs dat Assen het niet beter zou kunnen organiseren als het circuit daar op F1-standaard was gezet. Simpelweg omdat daar geen openbaar vervoer van betekenis is en Zandvoort al twee jaar heeft bewezen dat een groot evenement dat voor bezoekers van veraf vrijwel alleen met OV te bereiken is gewoon werkt.

Als je bedoelt: waarom ligt er in de duinen van Zandvoort een racecircuit? Dan vind ik dat een vraag die in de huidge tijdsgeest niet te beantwoorden is. Het circuit werd in de jaren '40 gebouwd en toen dacht men totaal anders. Over zo'n beetje alles. Dat is hetzelfde als je afvragen waarom men vroeger in hemelsnaam is begonnen met kolen te verbranden.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door DingeZ »

Schiphol (half) blokkeren lijkt me nog wel een leuk idee, maar met een stratencircuit maak je het niet veel beter. Al die faciliteiten die je moet opbouwen om dan een week later weer af te kunnen breken (of permanente gebouwen die 51 weken per jaar ongebruikt erbij staan zoals in Singapore), om nog maar te zwijgen over de sociale implicaties van de vele afgeloten straten.

Vergeet niet dat het overgrote deel van de milieu-impact van een race komt van de logistiek en niet het racen zelf. Het meerendeel daarvan is het vervoer van alle toeschouwers, omdat dat op de meeste circuits die ver buiten de bewoonde wereld liggen nagenoeg allemaal met auto's gaat. In dat opzicht doet de GP in Zandvoort het juist heel erg goed door de toeschouwers te verbieden om met de auto te komen.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Commendatore schreef: do 03 aug 2023, 16:12 Misschien dat ze gewoon bewust dat veiligheidsprobleem zouden moeten laten ontstaan, met aankondiging van tevoren? Dan dwing je de organisatie van de GP namelijk vooraf al tot handelen en breng je misschien ook een discussie op gang of je dit soort evenementen wel moet gaan organiseren als die door het hele land voor problemen zorgen.
Ik heb vorig jaar bij de afvoer van mensen bij de DGP gestaan, heb niet eens tijd gehad om bij de trein te kijken.
Het is ongelofelijk wat een mensenmassa's er afgevoerd worden, zeker als je bedenkt dat dit evenement "autovrij" was. Behalve voor echte heel erg VIP's was Zandvoort gewoon niet te bereiken per auto.
Er reed elke 4 minuten een bus (>150 mensen per bus), elke 5 minuten een trein (1200 mensen per trein) en er stonden zeker 200 touringcars langs de boulevard, met ik weet niet hoeveel nog op parkings elders staan - ik heb horen zeggen dat 1/7 van alle touringcars in Nederland ingezet is bij alleen dit evenement.
Dat is echt wel buitencategorie, er zijn maar weinig evenementen waar >100000 bezoekers binnen 2 uur weggeleid worden, zonder auto. Stel je voor dat ArenA, Afas Live en Ziggo Dome tegelijkertijd uitstromen, waarbij iedereen per OV gaat. En doe er dan nog een Euroborg bij.

Als je dat allemaal per auto (de zeeweg is wel tweestrooks, maar je loopt in Haarlem ramvast) of per reguliere OV-dienstregeling (2 SLTtjes per uur, 2 bussen 81 per uur) zou laten gaan dan heb je pas een veiligheidsprobleem. "Het is buiten de hekken dus niet de verantwoordelijkheid van DGP" werkt niet meer in deze tijd. De veiligheidsregio zou je niet eens een vergunning geven.

En Tjsa. We hadden beter een nieuw cirquit op kunnen bouwen bij station Lelystad Zuid. Maar dat ligt er nou eenmaal niet. Als we Nederland opnieuw, maar dan logisch, op zouden kunnen bouwen ... dan hadden we gezegd: stop maar met heel West-Nederland, dat loopt toch alleen maar onder water.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Commendatore »

Oh, dat was me ook wel duidelijk hoor. Punt is dat je je moet afvragen of je dit soort evenementen wel moet gaan organiseren als je niet de capaciteit hebt om dat op een manier te doen waarbij je niet talloze mensen in de weg gaat zitten die er helemaal niks mee te maken hebben.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door iamthedutchdude »

MaartenD schreef: do 03 aug 2023, 16:41 ...En ik denk zelfs dat Assen het niet beter zou kunnen organiseren als het circuit daar op F1-standaard was gezet. Simpelweg omdat daar geen openbaar vervoer van betekenis is en Zandvoort al twee jaar heeft bewezen dat een groot evenement dat voor bezoekers van veraf vrijwel alleen met OV te bereiken is gewoon werkt.
Om dan maar even de vergelijking te trekken: jaarlijks vindt op het circuit in Assen de TT plaats. Dat trok in de jaren 2016, 2017, 2018 en 2019 ieder jaar weer 105.000 bezoekers (op de zondag) en is daarmee in omvang redelijk vergelijkbaar met de F1. Tuurlijk is dat terug te merken qua drukte op de wegen, maar het grote voordeel is dat het verkeer tot ca. 2 km van het circuit "gewoon" over een rijksweg (de A28) kan rijden. Daarnaast kan het verkeer beter gespreid worden via een noordelijke en een zuidelijke route. En klachten over drukte in het OV heb ik (voor zover ik kan herinneren) nooit gehoord. Qbuzz heeft in de afgelopen weken voor allerlei evenementen (Wielerkoers Gouden Pijl in Emmen, Truckstar Festival op het TT-circuit e.d.) extra bussen kunnen regelen. Dat staat natuurlijk in het niets met een F1, maar het verschil is wel dat de afhankelijkheid van het OV in Assen een stuk kleiner is.

Maar om weer terug te gaan naar de afschalingen in de dienstregeling: in het F1-weekend zijn er een aantal trajecten sowieso al buiten dienst: Leeuwarden-Akkrum (waardoor de 9000 geheel niet rijdt), Zaandam-Hoorn (waardoor je ook daar een Sprinter en een IC uitsparen kan) en Almere Oostvaarders-Dronten (waardoor ook daar Sprintermaterieel van de 4600 uitgespaard kan worden). Het verbaast mij dan ook dat er daarnaast de 5900 (of zijn weekendvervanger) en de 7500 geheel opgeheven moeten worden en er daarnaast allerlei uursdiensten nodig zijn om rond te komen.

Hoe doet NS dat normaal als de 15400 en de 25400 rijden/reden? Volgens mij is/was dat in de rest van Nederland ook niet zo enorm te merken.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten