Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door IIVQ »

sneltram schreef: do 03 aug 2023, 20:11 Om die megacapaciteit te bieden, moet er personeel [...] naar toe. Daar is niet één dag opeens een overschot van.
Personeel zou geen probleem hoeven te zijn. Daar kan je op roosteren, het benodigd personeel zie je lang van te voren aankomen.
Sinds wij bij Connexxion (in Alkmaar) met zelfroosteren werken zijn piekdagen als koningsdag- of nacht, of daldagen als de doordeweekse feestdagen of oudjaarsdag geen enkel probleem meer, mits wij als bedrijf maar voor elke dag van het jaar vooruit aangeven hoeveel personeel we nodig hebben (sterker nog, we specificeren het op hoeveel vroeg, dag, laat, gebroken). Alleen ziekte zorgt dan nog voor fluctuaties, maar ook daarvan is het percentage grofweg per seizoen aan te zien komen.
sneltram
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door sneltram »

Alsof NS de Grand Prix niet zag aankomen. Ik praat de kaalslag niet goed, maar het lijkt alsof iedereen zegt dat het niet nodig is om te doen want er zijn legio alternatieven. Ik heb toch echt niet de indruk dat ze in Utrecht met plezier de kaasschaaf over de dienstregeling halen als er geen andere opties zijn. Naar wat ik via via begreep, rijden de treinen naar Zandvoort zelfs met een conducteur minder dan eigenlijk met 12 bakken SLT moet (dus 1 i.p.v. 2). Lijkt me ook geen maatregel die NS graag neemt als je de stakingen en vakbondskritiek ziet die er normaalgesproken al is.
iamthedutchdude
Berichten: 1001
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door iamthedutchdude »

sneltram schreef: do 03 aug 2023, 20:46 In Dordrecht heb je geen tijd voor splitsen/bijplaatsen (en je zit klem tussen de brugopening aan de ene kant en goederentreinen aan de andere kant). Stoppen met de 500 en 700 betekent extra reistijd naar Groningen. Nu heb je vanuit Groningen één keer per uur nog een vlotte reisoptie (en dus ook minder personeelsinzet).
De tijd die je in Ddr extra nodig hebt kan je van de stop op Rsd afsnoepen, wat betekent dat het slechts een verschuiving van het pad is (alsof er sprake is van lichte vertraging). En jij wilt daarnaast zeggen dat 2xIC en 2xSPR op Gn-Zl minder personeel inneemt dan alleen 2xSPR (met IC-materieel)? Heb je voor die 2xSPR (met IC-materieel) dan opeens 5 machinisten nodig ofzo? :s

Eventueel kan het ook door de 500/700 in te korten en de 8100 wel te rijden, als je dat liever hebt (lijkt me alleen dat je liever SNG vrijspeelt voor Zvt-Asd dan ICM) ;)
sneltram
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door sneltram »

Nee, ik zeg dat één snelle IC en één stoppende (zoals nu gepland) minder personeel kost dan twee stoppende IC's, omdat je sneller in Groningen bent en pas later terug hoeft.
iamthedutchdude
Berichten: 1001
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door iamthedutchdude »

Ahh, die had ik niet gezien. Treinposities gaf voor dat weekend geen wijzigingen op 500, 700 en 8100 weer, dus was ervan uitgegaan dat die normaal bleef rijden. Betekent alleen dat er weer een frequentiereductie plaatsvindt op sprinterstations, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van NS en ProRail.

Overigens had dat wel op vrijdag gekund, dan rijdt nog alles ten noorden van Zl. Wellicht had dat elders weer gescheeld (denk aan Wf en Otb).
Bemined
Berichten: 5959
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Bemined »

iamthedutchdude schreef: do 03 aug 2023, 21:07lijkt me alleen dat je liever SNG vrijspeelt voor Zvt-Asd dan ICM)
Ik denk dat vrijspelen van materieel niet het doel is, op vrijdag rijdt de 8100 immers wel gewoon terwijl terwijl er dan ook een 5-minutendienst met SLT12 is naar Zandvoort. Het zal dus puur om personeel gaan.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door cassie127 »

Het is puur personeel gerelateerd. In het weekend zijn er standaard minder diensten, personeel is allemaal roostergebonden en mag dus weigeren als men vraagt of ze een extra dienst willen werken op hun vrije dag of andere tijden dan in rooster opgenomen is. Daarnaast is het aantal diensten gegarandeerd verlof de hele week door hetzelfde en dat houdt dus ook geen rekening met iets zoals evenementen.

En dan hebben we nog de regel dat iedere medewerker gegarandeerd vrij kan zijn (2× per jaar volgens cao) als men 6 weken van te voren aangeeft zo'n dag op te willen nemen. Dat laatste is dus altijd mogelijk, en komt nog bovenop het gegarandeerd verleend verlof, binnen de rode lijn (maximaal aantal diensten dat tegelijk verlof mag hebben).

Enige uitzondering van dit altijd gegarandeerde verlof zijn nationale feestdagen inclusief 31 december (5 mei alleen lustrumjaar). Theoretisch gezien kan een hele standplaats dus allemaal op dezelfde dag zo'n gegarandeerde verlofdag opnemen en als ze dat uiterlijk 6 weken van te voren melden is die dag ook daadwerkelijk gegarandeerd, ook als diensten niet gesteld kunnen worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Suus »

Merk wel dat er toch wat meer mensen geïrriteerd zijn, een klein draadje hierover op X is inmiddels toch behoorlijk geëxplodeerd (181 likes, 31 reposts in 6 uur tijd doe ik niet dagelijks…)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Stijngeluk »

Bemined schreef: do 03 aug 2023, 20:45 Heeft iemand al geopperd om de 31300 door te laten rijden? *O*
3 pagina's, dat duurde nog lang _O-
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door IIVQ »

cassie127 schreef: do 03 aug 2023, 21:42 Het is puur personeel gerelateerd. In het weekend zijn er standaard minder diensten, personeel is allemaal roostergebonden en mag dus weigeren ...
Daar zou je als bedrijf wat aan kunnen doen door een andere manier van roosteren. Wij (Connexxion) zijn ermee bezig. Het draait nu ruim 16 maand in Alkmaar en wordt langzaam verder uitgerold.
* Chauffeurs zijn meer tevreden over hun invloed op het rooster.
* Chauffeurs hebben gemiddeld meer nachtrust.
* Planners hebben meer rust in aantal beschikbare chauffeurs (piekdagen zoals koningsdag of DGP maar ook daldagen als oudjaar en doordeweekse feestdagen en groot verlof zijn vooraf ingerekend)
* Planners zijn meer vrij om aan personeel een bepaalde dienst te geven (om bijv een tandartsafspraak in te plannen)
* Het bedrijf wordt er financieel niet direct beter of slechter van maar hoopt door tevredener personeel een lager ziekteverzuim te hebben en aantrekkelijker werkgever te zijn.

En ja, dit werkt ook bij trein. In feite is dit zoals multimodaal ook werkt.

Kortom: personeelsroosters is geen argument van Me[d|t]en en Per[z|s]en, maar gewoon iets dat je kan veranderen.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door cassie127 »

Tja dan zit je nog altijd met een NS Cao + ATW en vakbonden die dan in de weg zitten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door IIVQ »

Stijngeluk schreef: do 03 aug 2023, 22:38
Bemined schreef: do 03 aug 2023, 20:45 Heeft iemand al geopperd om de 31300 door te laten rijden? *O*
3 pagina's, dat duurde nog lang _O-
Als ze voor Zandvoort extra perrons en onderstations kunnen aanleggen, wat is dan een wisselpaartje ... nee een dive-undertje in Ede? :trein: (Waar je die overige 362 dagen/jaar ook wat aan hebt)
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door dennistd »

Ik kan me trouwens niet herinneren dat er in (o.a.) 2015 veel discussie geweest is toen Hengelo Oost verbust werd tijdens de carnaval in Oldenzaal (er reden 3x Lint die niet langs het perron pasten). Blijkbaar is het nu ineens wel erg omdat het 'milieuvervuilend' evenement zou zijn.

Dat laatste ben ik het trouwens niet mee eens, gezien alle bezoekers die per trein komen. Moet je eens kijken naar een gemiddeld festival, hoeveel auto's daar geparkeerd staan (of komen voor brengen+halen, dubbele uitstoot dus).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Suus »

Als Hengelo Oost is gesloten, kan je daar nog met de stadsbus naar Hengelo. Bovendien is Hengelo Oost ten opzichte van Oldenzaal ook nog wel regionale overlast te noemen. Wolfheze en Oudenbosch liggen nu niet bepaald om de hoek van Zandvoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Commendatore »

En in omvang is dat nu ook niet bepaald vergelijkbaar.
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door en-es »

Maar zijn Wolfheze en Oosterbeek nou stations waar veel reizigers komen? Waarmee ik het niet goed wil praten dat NS beide stations sluit vanwege de race.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door IIVQ »

cassie127 schreef: do 03 aug 2023, 22:58 Tja dan zit je nog altijd met een NS Cao + ATW en vakbonden die dan in de weg zitten.
Dit past gewoon in de OV-CAO en de arbeidstijdenwet (en zelfs het arbeidstijdenbesluit, waar het streekvervoer ook nog mee te maken heeft). Ik ken uiteraard de NS-CAO niet uit mijn hoofd, maar aangezien zowel de OV-CAO als Multimodaal daarop geënt zijn, zie ik niet al te veel problemen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door ArrivaBas »

De vijf stations die NS sluit zijn niet de meest denderende qua gebruikscijfers.
Wolfheze: 600 reizigers per werkdag
Oosterbeek: 478 reizigers per werkdag
Zevenbergen: 959 reizigers per werkdag
Oudenbosch: 1070 reizigers per werkdag
Overveen: 1604 reizigers per werkdag

In totaal zijn er per dag ongeveer 4500 reizigers gedupeerd door de sluiting van stations en het verbussen van de 5900 en 7500. Voor de stations Zevenbergen en Oudenbosch geldt ook nog eens dat de reizigers richting Dordrecht extra moeten overstappen, waardoor een gedeelte van de gedupeerden meer overlast ervaart dan alleen extra reistijd.
Daar staat tegenover dat er rondom Zandvoort tienduizenden reizigers profiteren van de extra capaciteit die de hoogfrequente treindienst oplevert. Daarnaast blijft Zandvoort bereikbaar voor iedereen die een bestemming buiten het circuit heeft zonder dat er een verkeersinfarct ontstaat.

Dat NS er door personeelstekorten voor kiest om verder af te schalen dan vorig jaar om de continuïteit van de dienst op Zandvoort te waarborgen doen ze niet om reizigers te pesten, hoewel het compleet sluiten van stations die hemelsbreed ruim honderd kilometer van het evenement liggen wel verwijtbaar is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sneltram
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door sneltram »

Waarbij dit de cijfers van een gemiddelde werkdag zijn. Een vrijdag zit lager en een weekend nog veel lager.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21379
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: vr 04 aug 2023, 08:40 Dat NS er door personeelstekorten voor kiest om verder af te schalen dan vorig jaar om de continuïteit van de dienst op Zandvoort te waarborgen doen ze niet om reizigers te pesten, hoewel het compleet sluiten van stations die hemelsbreed ruim honderd kilometer van het evenement liggen wel verwijtbaar is.
Waar kun je de uitsnijdingen van vorig jaar vinden? Volgens mij hebben we die wel besproken op dit forum, maar ik kan het niet meer vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

dennistd schreef: do 03 aug 2023, 16:18
waldo79 schreef: do 03 aug 2023, 14:53 Ik verwachtte oprecht geen serieus antwoord, het evenement an sich heb ik niks op tegen - maar waarom op de minst geschikte plek van Nederland?
De minst geschikte plek van Nederland? Met een treinstation op loopafstand van het circuit? Wat had je dan gewild? Assen, waarbij er heel erg veel bussen zouden moeten rijden tussen het station en het circuit? Een nieuw circuit bij Emmeloord dan in het geheel niet per spoor bereikbaar is? Een race op Circuit Park Berghem met evenementenhalte Berghem Piekenhoef?
Qua natuur en overlast voor de omgeving.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door dennistd »

Het circuit ligt er al sinds de jaren '40. De dieren en planten die er nu in de buurt wonen en staan zullen er dus ongetwijfeld wel tegen kunnen, anders waren ze al lang weggeweest daar. En ik kan me niet voorstellen dat er meer dan een handjevol omwonenden al voor de bouw van het circuit daar in de buurt woonden. Misschien is in de buurt van een circuit gaan wonen niet de beste plek als je niet tegen racegeluiden kan. Beetje als naast een spoorlijn gaan wonen en dan gaan klagen over de treinen :')
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door waldo79 »

Philip schreef: do 03 aug 2023, 20:31 De NS moet betrokken zijn geweest bij de toekenning van de milieuvervuiling aan Zandvoort. Zij hebben het echter als een commerciële kans gezien.
Waarom zou de NS dit niet doen? Deze opzet bespaart de milieuverontreiniging en een verkeersinfarct van 100.000 auto's uit. Het lijkt me meer dat morele bezwaren bij jou heel zwaar wegen.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort

Bericht door waldo79 »

@dennistd: ik reageerde nog op een bericht van woensdag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten