Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
NS neemt het begrip richting in die minimale bediening vrij letterlijk, van Breda naar Dordrecht ziet men de HSL als rijdend in dezelfde richting waardoor de 6600 slechts eens per uur mag rijden. Dus misschien ziet men de 9200 in dit geval wel als de tweede trein per uur omdat die een paar honderd meter over het spoor richting Roosendaal rijdt?
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Nee, daar is niets over gedefinieerd. Dus ja, de 9200 mag meetellen, alhoewel je dan op het randje van de dag eigenlijk 1 trein mist.
De conclusie is: de huidige concessie is boterzacht qua eisen en zeer ruim te interpreteren (zie ook de kwestie 'bedienen' of 'per trein bedienen'). Omdat NS, in tegenstelling tot Arriva en consorten, in normale situaties nooit voor winstmaximalisatie is gegaan en altijd (veel) ruimer reed dan de concessie vereiste, is het nooit opgevallen. Alleen tijdens zo'n Grand Prix valt het des te meer op. Kortom, is de concessie qua eisen te zacht, was NS altijd te lief, of zijn Arriva en consorten te commercieel waardoor je altijd alles moet dichttimmeren?
En dan nog: stel dat er had gestaan: ieder station in Nederland moet altijd per trein x per uur bediend worden, dan zou het personeel en materieel er nog niet zijn.
De conclusie is: de huidige concessie is boterzacht qua eisen en zeer ruim te interpreteren (zie ook de kwestie 'bedienen' of 'per trein bedienen'). Omdat NS, in tegenstelling tot Arriva en consorten, in normale situaties nooit voor winstmaximalisatie is gegaan en altijd (veel) ruimer reed dan de concessie vereiste, is het nooit opgevallen. Alleen tijdens zo'n Grand Prix valt het des te meer op. Kortom, is de concessie qua eisen te zacht, was NS altijd te lief, of zijn Arriva en consorten te commercieel waardoor je altijd alles moet dichttimmeren?
En dan nog: stel dat er had gestaan: ieder station in Nederland moet altijd per trein x per uur bediend worden, dan zou het personeel en materieel er nog niet zijn.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Ik heb dit gemiep nooit gehoord op Koningsdag, als station RAI niet bediend wordt, zonder enig alternatief.
Of als door de Huishoudbeurs de op Dvd stoppende IC's niet stoppen op Dvd omdat ze op RAI stoppen, waardoor i.c.m. een vanwege redenen niet rijdende spr tussen Wp en Dmnz, ik drie kwartier langer onderweg was en 50% duurder uit was.
Dat laatste is niet waar, daar heb ik over gemiept.
Of als door de Huishoudbeurs de op Dvd stoppende IC's niet stoppen op Dvd omdat ze op RAI stoppen, waardoor i.c.m. een vanwege redenen niet rijdende spr tussen Wp en Dmnz, ik drie kwartier langer onderweg was en 50% duurder uit was.
Dat laatste is niet waar, daar heb ik over gemiept.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Staat wel tegenover dat jouw voorbeeld in dezelfde agglomeratie is, met legio alternatieven. Daar kun je in Wolfheze en Oudenbosch nou niet echt van spreken.
🍉
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Want 4x/uur een bus is slechter dan 1x/uur een trein?
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Concessie-eisen zijn bedoeld om een minimale dienstverlening te garanderen. Over de afsluiting van RAI en Science Park valt van alles te zeggen, maar dat dient om de massa's een beetje in bedwang te houden. Het gebeurt al jaren zo en kennelijk vindt vrijwel iedereen dat prima.IIVQ schreef: ↑do 03 aug 2023, 19:40 Ik heb dit gemiep nooit gehoord op Koningsdag, als station RAI niet bediend wordt, zonder enig alternatief.
Of als door de Huishoudbeurs de op Dvd stoppende IC's niet stoppen op Dvd omdat ze op RAI stoppen, waardoor i.c.m. een vanwege redenen niet rijdende spr tussen Wp en Dmnz, ik drie kwartier langer onderweg was en 50% duurder uit was.
Dat laatste is niet waar, daar heb ik over gemiept.
Bij de huishoudbeurs rijden er nog sprinters, waardoor volgens mij aan de eisen wordt voldaan.
Dit is echt een andere situatie.
-
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Ik denk dat de mate waarin er sprake is van alternatieven daar mede verantwoordelijk voor is. Bij jouw voorbeeld kan je nog de metro naar een ander station nemen, welke elke 8-12 (8 voor Zuid, 12 voor Duivendrecht) minuten komt. Bij Wolfheze is het enige alternatief een buurtbus die 1x/uur rijdt en waarmee je niet eens een ander station kan bereiken.
Dit voorbeeld lijkt op een reguliere verstoring (een niet rijdende sprinter lees ik in elk geval zo, of die moet de hele dag niet gereden hebben), dus die kan je niet meerekenen. Bovendien wordt Duivendrecht op die dagen nog wel bediend, alleen niet met zo veel treinen als je misschien gewend bent. Dat is wel wat anders dan helemaal geen trein, zonder dat er op dat traject daadwerkelijk van een verstoring sprake is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Je zou je kunnen afvragen of het niet een optie geweest was de Intercity te laten stoppen op deze stations (en dan om en om, dus ene halve uur Wolfheze, andere halve uur Oosterbeek). Maar dan zit je vooral met een enorme lengte beperkingiamthedutchdude schreef: ↑wo 02 aug 2023, 22:57 Wel 4 stations: Oudenbosch, Zevenbergen, Wolfheze en Oosterbeek . Of die laatste twee moeten geen stations meer zijn...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Overigens rijden de 1600 en 11600 in datzelfde weekend van/naar Hoofddorp ivm Mysteryland, in plaats van leeg tussen Schiphol en Hoofddorp Opstel. De 3500/3700 stopt er ook extra.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Ik geloof dat het kwartje nog niet bij iedereen is gevallen dat er werkelijk geen keuze is. Als er niet een megacapaciteit naar Zandvoort wordt geboden, heb je een gevaarlijke opstroping van publiek in Amsterdam, Haarlem en/of Zandvoort. Om die megacapaciteit te bieden, moet er personeel en materieel naar toe. Daar is niet één dag opeens een overschot van. Als je bij Zandvoort meer inzet, ontkom je er niet aan om elders minder in te zetten. Misschien dat je vroeger, voor het personeelstekort, minder extreme gevolgen zou hebben gehad, maar simpelweg het houden van de Grand Prix heeft tot gevolg dat de rest van het land op de blaren moet zitten. Dat is iets wat de politiek zich wel mag aantrekken. Maar NS kan volgens mij niets anders dan de Grand Prix bedienen.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Normaalgesproken reis je tussen Amsterdam en Leiden via Haarlem. Met de Grand Prix kan dat niet lijkt mij. Daarom wel fijn dat de route via Schiphol geboden wordt. Als ik het goed zie, gaat de 700 van Den Haag via Schiphol en Amsterdam Centraal naar Amersfoort en dan naar Zwolle en Groningen. Mooie oplossing voor de werkzaamheden in Flevoland en de omleiding van de Grand Prix. Het wordt wel een mijl op zeven.
-
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Ja, er is dan sprake van een lengtebeperking op Ut-Ah. Al moet je je afvragen of er op die dagen uberhaupt materieel moet worden ingezet dat langer is dan 200m. VIRM-6 is vrij normaal op dat traject in het weekend (al komt VIRM-10 ook voor). Zal er voor dat ene weekend niet mee te leven zijn dat VIRM-6 ook direct het maximum is (ivm Wolfheze, Oosterbeek past VIRM-8)? Of dat er uitruil plaatsvindt met een traject waar DDZ op rijdt, zodat DDZ-8 ook kan (materieel wordt dat weekend sowieso al mee geschoven, ga ik van uit)?
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Als je één van de twee stations aandoet (beetje zoals bediening De klomp en Driebergen) zou de kering in Arnhem nog haalbaar moeten zijn.
Op Oosterbeek passen 8 bakken, op Wolfheze slechts 6 bakken virm.
Op Oosterbeek passen 8 bakken, op Wolfheze slechts 6 bakken virm.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Ik denk het niet. Ik zie een aankomst van .11/.41 in de reisplanner van 9292 en een vertrek om .19/.49. Een stop kost ongeveer 2 tot 3 minuten. Je keertijd wordt dan 3 minuten in plaats van 8. Dat kan niet met een intercity.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
De NS moet betrokken zijn geweest bij de toekenning van de milieuvervuiling aan Zandvoort. Zij hebben het echter als een commerciële kans gezien.
-
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Begrijp me niet verkeerd, ik snap zeker dat er sprake is van een personeelstekort en dat extra treinen Zvt-Asd automatisch minder treinen elders betekenen. Ik snap ook dat NS niets anders kan dan de GP bedienen. Vraag is alleen hoe groot NS de blaren laat worden, en wie er op die blaren moeten zitten. NS (en ProRail) hebben er sowieso een handje van om reizigers op sprinterstations op die blaren te laten zitten. De meeste afhandelingsplannen bij verstoringen (even de naam van die dingen kwijt) schrappen immers als eerste de Sprinters.sneltram schreef: ↑do 03 aug 2023, 20:11 Ik geloof dat het kwartje nog niet bij iedereen is gevallen dat er werkelijk geen keuze is. Als er niet een megacapaciteit naar Zandvoort wordt geboden, heb je een gevaarlijke opstroping van publiek in Amsterdam, Haarlem en/of Zandvoort. Om die megacapaciteit te bieden, moet er personeel en materieel naar toe. Daar is niet één dag opeens een overschot van. Als je bij Zandvoort meer inzet, ontkom je er niet aan om elders minder in te zetten. Misschien dat je vroeger, voor het personeelstekort, minder extreme gevolgen zou hebben gehad, maar simpelweg het houden van de Grand Prix heeft tot gevolg dat de rest van het land op de blaren moet zitten. Dat is iets wat de politiek zich wel mag aantrekken. Maar NS kan volgens mij niets anders dan de Grand Prix bedienen.
Wat mij betreft wordt die blaren namelijk beter gespreid. Zo had er bijvoorbeeld voor gekozen kunnen worden de 8100 niet te rijden en de 500/700 overal laten stoppen tussen Gn en Zl (zoals dat 's ochtends vroeg en 's avonds laat al vrij structureel gebeurt). Datzelfde voor de 9000 en de 600/1800 op vrijdag. Daarnaast had de (1)1600 (die dat weekend naar Vlissingen rijdt) de stops op Zvb en Odb over kunnen nemen. Lengtebeperking lijkt me daar niet meer van toepassing, ik ga er niet vanuit dat Zeeland langer dan VIRM-6 nodig heeft. Mocht dat normaal op Rsd gesplitst worden, dan moet dat nu maar noodgedwongen in Ddr.
Precies, een stop kost ongeveer 2 tot 3 minuten. Dat betekent dat je (in het slechtste geval) 8-3=5 minuten overhoudt. We blijven er namelijk op hameren dat er alternerend gestopt kan worden op Wf en Otb.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Het kost 2 tot 3 minuten per richting. Dus je kan (met inachtneming van de lengtebeperking) met de 3900 1x/uur in één richting stoppen op één van beide sprinterstations. De kerende trein kan dan nergens stoppen. De volgende trein kan op de heenweg nergens stoppen, maar op de terugweg op één van beide sprinterstations. Dan zou je dus één van beide station 1x/uur bedienen en het andere station nog steeds niet. Want in de 3000 past echt helemaal niets. Dan lijkt mij 4x/uur een bus met 4x/uur een aansluiting in Ede en Arnhem een stuk prettiger.
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
Heeft iemand al geopperd om de 31300 door te laten rijden?
Re: Afschaling reguliere dienstregeling ivm GP Zandvoort
In Dordrecht heb je geen tijd voor splitsen/bijplaatsen (en je zit klem tussen de brugopening aan de ene kant en goederentreinen aan de andere kant). Stoppen met de 500 en 700 betekent extra reistijd naar Groningen. Nu heb je vanuit Groningen één keer per uur nog een vlotte reisoptie (en dus ook minder personeelsinzet).iamthedutchdude schreef: ↑do 03 aug 2023, 20:37 Zo had er bijvoorbeeld voor gekozen kunnen worden de 8100 niet te rijden en de 500/700 overal laten stoppen tussen Gn en Zl (zoals dat 's ochtends vroeg en 's avonds laat al vrij structureel gebeurt). Datzelfde voor de 9000 en de 600/1800 op vrijdag. Daarnaast had de (1)1600 (die dat weekend naar Vlissingen rijdt) de stops op Zvb en Odb over kunnen nemen. Lengtebeperking lijkt me daar niet meer van toepassing, ik ga er niet vanuit dat Zeeland langer dan VIRM-6 nodig heeft. Mocht dat normaal op Rsd gesplitst worden, dan moet dat nu maar noodgedwongen in Ddr.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 166 gasten