Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Wellicht valt dit er niet onder, maar NS en NMBS hebben het voornemen om 32x per dag te gaan rijden tussen Nederland en Brussel. Een snelle en een langzame route:
Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. Op die manier bedien je dan meer dan enkel de Randstad met deze trein. Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.
Ja, je zou er maar een uur doen tussen Antwerpen en Eindhoven als het een directe trein was. Of je maakt er een goede aansluiting van, want nu wacht je bijna een half uur. Er komt een 3e en 4e trein naar tussen Eindhoven en Breda, dus dat zal de overstaptijd al flink naar beneden brengen.
Ik ben alleen benieuwd waar de langzame trein vanuit Brussel gaat keren, in Rotterdam Centraal is niet veel keercapaciteit. Zal de trein naar Schiedam Centrum gaan, wat ze nu ook al doen bij werkzaamheden?
Er zijn vanaf Antwerpen net zoveel snelle treinen naar Leuven als van Mechelen: de IC Antwerpen - Airport - Leuven - Hasselt en de IC Antwerpen - Aarschot - Leuven. Die laatste komt niet in Mechelen, daar heb je ter compensatie de IC Gent - Leuven (die overigens 4x stopt tussen Mechelen en Leuven).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De keuze voor het niet stoppen op Brussel Centraal begreep ik ook niet, omdat je vanaf Centraal direct naar de Europese wijk kan per metro en er dan op alle Brusselse metrolijnen kan worden overgestapt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
tjoektjoek schreef: ↑ma 14 aug 2023, 19:49Ik ben alleen benieuwd waar de langzame trein vanuit Brussel gaat keren, in Rotterdam Centraal is niet veel keercapaciteit.
Volgens mij Rotterdam Noord Goederen, waar over enkele jaren ook faciliteiten komen voor het opstellen en reinigen van reizigerstreinen.
verfmeer schreef: ↑ma 14 aug 2023, 19:32
Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. Op die manier bedien je dan meer dan enkel de Randstad met deze trein. Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.
Van/naar Leuven is er nu meestal een goede aansluiting op de IC Gent-Leuven, maar de nieuwe trein krijgt natuurlijk een compleet andere tijdsligging.
Ik hoop ten zeerste dat er een goede aansluiting komt richting Leuven, maar dat mag wat mij betreft ook best de IC via Aarschot zijn, hoe oncomfortabel het materieel daar ook op is.
De IC Antwerpen-Zaventem-Leuven zou al helemaal geen probleem zijn, dat zijn altijd fijne treinen.
Ik denk niet dat men de luxe heeft om een perfecte aansluiting te creëren, men zal blij zijn dat er überhaupt nog een snel pad gevonden is. Dit lijkt me trouwens ook niet echt de plek voor wensenlijstjes van directe intercityverbindingen en overstapmogelijkheden.
Los van alle wensen en ideeën qua nog te bedienen stations: dit soort treinen zouden aan de randen van de dag (bijvoorbeeld in een dal na 20:00), misschien wel door kunnen rijden naar een ander station, omdat de regionale treinen dan minder rijden? Zou zoiets überhaupt mogelijk zijn binnen het bedrijfsvoeringsmodel van Ns? Of vereist dat teveel, weliswaar, geplande capaciteit?
En... Zou dit ook zijn om de Willemspoortunnel vol te plannen? Open access treinen moeten immers via die tunnel? Of is die gedachte te cynisch?
Charleroi zou geen gek idee zijn, dan verbind je de grootste steden van alledrie de Belgische regio's met elkaar.
Nog mooier zou Luxemburg zijn, voor een echte BeNeLux intercity, maar dat wordt erg lastig met keren.
Wat interessant is,de langzamere IC via Breda komt dus later aan in Brussel dan de snellere variant als je uitgaat van een ongeveer 30 minuten ligging bij vertrek uit Rotterdam(verschil is 37 minuten in Brussel Zuid)
Wie zegt dat ze met een half uur verschil vertrekken vanuit Rotterdam? De genoemde tijden zijn slechts de reistijden en niet de vertrektijden.
Het zou wellicht ook zomaar kunnen dat ze juist direct na elkaar vertrekken/aankomen bij Rotterdam, zodat de langzame trein een overstap vanaf/op de snelle trein van/naar Amsterdam heeft en ook de 'langzame' stops een goede verbinding per Beneluxtreinen naar Amsterdam heeft. Anders is immers het wat vreemd om niet ook die langzame trein naar Amsterdam door te rijden (hetzij geïntegreerd in de ICD Amsterdam-Breda hetzij gekoppeld aan de ICD Amsterdam-Rotterdam).
Overigens wordt er genoemd dat de snelle IC 50 minuten nodig zou hebben tussen Rtd en Atw met 200 km/u.
Dat is voor een traject van zo'n 95 km toch tamelijk langzaam, maarliefst 18 min langzamer dan de Thalys.