Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Dienstregeling 2025

Bericht door tjoektjoek »

Wellicht valt dit er niet onder, maar NS en NMBS hebben het voornemen om 32x per dag te gaan rijden tussen Nederland en Brussel. Een snelle en een langzame route:
  • Snelle route: Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Zuid
  • Langzame route: huidige route van/tot Rotterdam Centraal
Bron: https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller ... ar-belgie/

Afbeelding

Hopelijk wordt er op termijn doorgetrokken naar Den Haag HS en/of Centraal zodat Den Haag ook een directe internationale verbinding heeft.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Tussen Rotterdam en Delft zit men met de baanstabiliteit, vandaar het doorrijden van de 5200 voorlopig ook nog onzeker is.
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Korot »

Is dat baanstabiliteit, of het nog niet voltooid zijn van viersporigheid Delft - Rijswijk?
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De viersporigheid zou eind 2024 opgeleverd moeten worden, de ombouw van Den Haag Centraal begin 2025.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door verfmeer »

Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. Op die manier bedien je dan meer dan enkel de Randstad met deze trein. Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door tjoektjoek »

Ja, je zou er maar een uur doen tussen Antwerpen en Eindhoven als het een directe trein was. Of je maakt er een goede aansluiting van, want nu wacht je bijna een half uur. Er komt een 3e en 4e trein naar tussen Eindhoven en Breda, dus dat zal de overstaptijd al flink naar beneden brengen.

Ik ben alleen benieuwd waar de langzame trein vanuit Brussel gaat keren, in Rotterdam Centraal is niet veel keercapaciteit. Zal de trein naar Schiedam Centrum gaan, wat ze nu ook al doen bij werkzaamheden?
PHS

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Er zijn vanaf Antwerpen net zoveel snelle treinen naar Leuven als van Mechelen: de IC Antwerpen - Airport - Leuven - Hasselt en de IC Antwerpen - Aarschot - Leuven. Die laatste komt niet in Mechelen, daar heb je ter compensatie de IC Gent - Leuven (die overigens 4x stopt tussen Mechelen en Leuven).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door rooddolfijn »

De keuze voor het niet stoppen op Brussel Centraal begreep ik ook niet, omdat je vanaf Centraal direct naar de Europese wijk kan per metro en er dan op alle Brusselse metrolijnen kan worden overgestapt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
PHS

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Er is ook een IC-trein Antwerpen - Lier - Heist-odB - Aarschot - Leuven.

Afbeelding
Prima reistijd, slechts 5 minuten trager dan via het vliegveld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

tjoektjoek schreef: ma 14 aug 2023, 19:49Ik ben alleen benieuwd waar de langzame trein vanuit Brussel gaat keren, in Rotterdam Centraal is niet veel keercapaciteit.
Volgens mij Rotterdam Noord Goederen, waar over enkele jaren ook faciliteiten komen voor het opstellen en reinigen van reizigerstreinen.
PHS

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Er is maar een snelle trein per uur, dus het doet er niet toe of er twee of drie treinen per uur zijn. Je kan er toch maar op één perfect aansluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

verfmeer schreef: ma 14 aug 2023, 19:32 Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. Op die manier bedien je dan meer dan enkel de Randstad met deze trein. Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.
Ik ben persoonlijk bezig met een projectje en deze juist aan elkaar doorgekoppeld hiermee:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html

Ter compensatie voor 2x/uur Rtd-Atw, een échte Beneluxtrein:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html

En natuurlijk de snelle IC naar Brussel:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2255321/n ... r-enschede

Lijkt me handiger om die treinen gewoon door te laten rijden en niet de trajecten op te knippen in Deventer.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Cas »

Van/naar Leuven is er nu meestal een goede aansluiting op de IC Gent-Leuven, maar de nieuwe trein krijgt natuurlijk een compleet andere tijdsligging.

Ik hoop ten zeerste dat er een goede aansluiting komt richting Leuven, maar dat mag wat mij betreft ook best de IC via Aarschot zijn, hoe oncomfortabel het materieel daar ook op is.
De IC Antwerpen-Zaventem-Leuven zou al helemaal geen probleem zijn, dat zijn altijd fijne treinen.
請勿靠近車門
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Ik denk niet dat men de luxe heeft om een perfecte aansluiting te creëren, men zal blij zijn dat er überhaupt nog een snel pad gevonden is. Dit lijkt me trouwens ook niet echt de plek voor wensenlijstjes van directe intercityverbindingen en overstapmogelijkheden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Karl »

Los van alle wensen en ideeën qua nog te bedienen stations: dit soort treinen zouden aan de randen van de dag (bijvoorbeeld in een dal na 20:00), misschien wel door kunnen rijden naar een ander station, omdat de regionale treinen dan minder rijden? Zou zoiets überhaupt mogelijk zijn binnen het bedrijfsvoeringsmodel van Ns? Of vereist dat teveel, weliswaar, geplande capaciteit?

En... Zou dit ook zijn om de Willemspoortunnel vol te plannen? Open access treinen moeten immers via die tunnel? Of is die gedachte te cynisch?
Het is een spectrum.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door sirvinniei »

Charleroi zou geen gek idee zijn, dan verbind je de grootste steden van alledrie de Belgische regio's met elkaar.
Nog mooier zou Luxemburg zijn, voor een echte BeNeLux intercity, maar dat wordt erg lastig met keren.
Ik heb geen onderschrift
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door RobertT »

Wat interessant is,de langzamere IC via Breda komt dus later aan in Brussel dan de snellere variant als je uitgaat van een ongeveer 30 minuten ligging bij vertrek uit Rotterdam(verschil is 37 minuten in Brussel Zuid)
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door SuperGhost »

Wie zegt dat ze met een half uur verschil vertrekken vanuit Rotterdam? De genoemde tijden zijn slechts de reistijden en niet de vertrektijden.

Het zou wellicht ook zomaar kunnen dat ze juist direct na elkaar vertrekken/aankomen bij Rotterdam, zodat de langzame trein een overstap vanaf/op de snelle trein van/naar Amsterdam heeft en ook de 'langzame' stops een goede verbinding per Beneluxtreinen naar Amsterdam heeft. Anders is immers het wat vreemd om niet ook die langzame trein naar Amsterdam door te rijden (hetzij geïntegreerd in de ICD Amsterdam-Breda hetzij gekoppeld aan de ICD Amsterdam-Rotterdam).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

De "langzame" trein gaat met Belgisch materieel rijden, en wordt daarom niet geïntegreerd in de binnenlandse dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Overigens wordt er genoemd dat de snelle IC 50 minuten nodig zou hebben tussen Rtd en Atw met 200 km/u.
Dat is voor een traject van zo'n 95 km toch tamelijk langzaam, maarliefst 18 min langzamer dan de Thalys.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Reistijden zijn nog indicatief en zijn inclusief halteertijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten