De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Afgelopen jaar was er veel aandacht voor een bekend dilemma in het ontwerp van ov-lijnen: hoeveel haltes zorgt voor het optimum voor reizigers? Tim de Ridder, student aan de TU Delft, zocht voor de Haagse vervoerder HTM naar dit optimum. “Met minder haltes kan HTM een betere kwaliteit bieden.”
In landelijk gebied lijken minder haltes (en minder lijnen) vaak verschraling van de bereikbaarheid te betekenen, maar is dat ook zo in stedelijk gebied? Of kunnen minder haltes juist leiden tot beter ov: reizigers bereiken sneller hun bestemming en de frequentie kan met gelijkblijvend budget omhoog.
De Ridder zag dat in discussies vaak alleen naar de nadelen van minder haltes werd gekeken. “We moeten niet alleen naar de omlooptijden kijken, maar de totale reistijd van A naar B moet aantrekkelijk zijn. Dit kan betekenen dat mensen verder moeten lopen (of fietsen), maar met minder stops onderweg toch sneller op hun bestemming zijn.” Ook de kostenkant heeft invloed op reizigers, meent hij. Vervoerders kunnen met evenveel personeel en voertuigen een hogere frequentie bieden als trams sneller rijden.
Lees meer
Afgelopen jaar was er veel aandacht voor een bekend dilemma in het ontwerp van ov-lijnen: hoeveel haltes zorgt voor het optimum voor reizigers? Tim de Ridder, student aan de TU Delft, zocht voor de Haagse vervoerder HTM naar dit optimum. “Met minder haltes kan HTM een betere kwaliteit bieden.”
In landelijk gebied lijken minder haltes (en minder lijnen) vaak verschraling van de bereikbaarheid te betekenen, maar is dat ook zo in stedelijk gebied? Of kunnen minder haltes juist leiden tot beter ov: reizigers bereiken sneller hun bestemming en de frequentie kan met gelijkblijvend budget omhoog.
De Ridder zag dat in discussies vaak alleen naar de nadelen van minder haltes werd gekeken. “We moeten niet alleen naar de omlooptijden kijken, maar de totale reistijd van A naar B moet aantrekkelijk zijn. Dit kan betekenen dat mensen verder moeten lopen (of fietsen), maar met minder stops onderweg toch sneller op hun bestemming zijn.” Ook de kostenkant heeft invloed op reizigers, meent hij. Vervoerders kunnen met evenveel personeel en voertuigen een hogere frequentie bieden als trams sneller rijden.
Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De conclusie klinkt best logisch en vertoont wat parallelliteit met hoe je ziet dat IC/Sneltreindiensten op het hoofdspoor vaak georganiseerd zijn, misschien is differentiatie tussen stoppend en sneller binnenstedelijk vervoer dan ook nog wel een interessant onderzoekje.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Gezien reistijd, reisafstand en frequentie is het onderhouden van stop- en sneldiensten binnen de meeste steden geen haalbare kaart. In grote stedelijke gebieden wordt een metro in de rol van sneldienst meestal wel erg goed gebruikt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Maak van de stadsbussen "stopdiensten" en de streekbussen "sneldiensten", die maar op een paar haltes stoppen. Vaak rijden die stads en streekdiensten parallel zonder een daadwerkelijke hogere frequentie te bieden, omdat ze op dezelfde treinen moeten aansluiten.
Ik heb geen onderschrift
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Dan moet je wel bij iedere bushalte een haltekom aanleggen om inhalen te faciliteren, ook bij vrijliggende busbanen. Dat gaat een hoop ruimte kosten.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Volgens mij worden in steeds meer steden de streekbussen of gestopt aan de rand van de stad (moet je verder per tram of metro) of worden ze binnen de stad als stadsbus gebruikt. Parallel vervoer tussen stad en streek zie je (misschien gelukkig?) steeds minder. De budgetten zijn simpelweg niet ruim genoeg om onnodig dubbel te rijden.sirvinniei schreef: ↑zo 15 okt 2023, 12:33 Maak van de stadsbussen "stopdiensten" en de streekbussen "sneldiensten", die maar op een paar haltes stoppen. Vaak rijden die stads en streekdiensten parallel zonder een daadwerkelijke hogere frequentie te bieden, omdat ze op dezelfde treinen moeten aansluiten.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Je ziet wel verschillende modellen. In Breda is er bijvoorbeeld de Volans-corridor naar Etten-Leur, en bij de laatste halte, Woonboulevard, is daar een overstap naar een stadsbus die een veel omslachtigere route tussen het station en deze halte rijdt.
Leiden heeft zelfs een R-NET lijn tussen het station en het ziekenhuis in Leiderdorp, waar ook een aantal stadsbussen een tragere maar meer ontsluitende route rijden.
Leiden heeft zelfs een R-NET lijn tussen het station en het ziekenhuis in Leiderdorp, waar ook een aantal stadsbussen een tragere maar meer ontsluitende route rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Heeft de metro van New York niet een snel- en stopdienst?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Beide op hun eigen spoor, overigens.
🗣
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De afstand tussen bushaltes is in veel gebieden van 400 naar 800 meter gegaan. Ik denk dat de gemiddelde loopafstand niet te hoog moet worden. Dat is hooguit tien minuten, dus dat komt overeen met zo'n 850 meter. Maar de meeste mensen wonen niet langs een buslijn, maar op enige afstand daarvan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De halteafstand is vooral relevant voor de dienstregelingssnelheid, terwijl de afstand tot de halte mede de reistijd van de OV-gebruiker bepaalt. Als beiden groter worden (zoals vaak gebeurt als een van beide vergroot wordt) dan is dat in het voordeel van de langeafstandsreiziger. Wie één of twee haltes reist heeft nauwelijks reistijdwinst, maat wel een gemiddeld langer voor- en natraject.
In de praktijk betreft die categorie uiteraard mensen die slecht ter been zijn en over weinig andere verplaatsingsmogelijkheden beschikken. Bejaarden — want daar hebben we het dan natuurlijk over — worden met dat efficiëntiedenken dus uit het OV verdreven. Scheelt overigens ook halteringstijd, maar je kunt je natuurlijk ook afvragen of een openbaarvervoersysteem dat ondanks alle lagevloerbussen niet openbaar toegankelijk is zijn doel niet een beetje voorbij schiet.
In de praktijk betreft die categorie uiteraard mensen die slecht ter been zijn en over weinig andere verplaatsingsmogelijkheden beschikken. Bejaarden — want daar hebben we het dan natuurlijk over — worden met dat efficiëntiedenken dus uit het OV verdreven. Scheelt overigens ook halteringstijd, maar je kunt je natuurlijk ook afvragen of een openbaarvervoersysteem dat ondanks alle lagevloerbussen niet openbaar toegankelijk is zijn doel niet een beetje voorbij schiet.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Een gelijksvloerse in-/uitstap bevordert anders ook wel de doorstroming en veiligheid
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Dat spreek ik volgens mij niet tegen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De halteafstanden moeten zeker in de stad niet te groot worden.Reizigers die verder moeten lopen,tellen die looptijd ook mee en als die te lang wordt gaan ze eerder kiezen voor alternatief zoals de fiets.Je zou eerder kunnen kijken naar weinig gebruikte haltes
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Het idee is dat je dan met de fiets naar de halte gaat om vervolgens een snelle rit per openbaar vervoer te hebben.
Vandaar ook de aanbeveling om goede fietsenstallingen bij haltes te hebben als je ze verder uit elkaar gaat leggen.
Dat werkt goed voor mensen die in de buurt van de halte wonen, maar het werkt natuurlijk niet voor mensen die van elders naar een halte reizen en dan veel verder moeten lopen.
Wat je dan weer kunt opvangen door bij elke halte deelfietsen te hebben. Of van die electrische stepjes (waar je hier down-under je nek over breekt, ik weet eigenlijk niet of ze die ook op grote schaal in NL hebben)
Vandaar ook de aanbeveling om goede fietsenstallingen bij haltes te hebben als je ze verder uit elkaar gaat leggen.
Dat werkt goed voor mensen die in de buurt van de halte wonen, maar het werkt natuurlijk niet voor mensen die van elders naar een halte reizen en dan veel verder moeten lopen.
Wat je dan weer kunt opvangen door bij elke halte deelfietsen te hebben. Of van die electrische stepjes (waar je hier down-under je nek over breekt, ik weet eigenlijk niet of ze die ook op grote schaal in NL hebben)
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Die stepjes heb je in Nederland niet aangezien ze (nog) niet officieel toegelaten zijn op de openbare weg. In de rest van Europa breek je er wel je nek over als je door een grotere stad loopt.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
De meeste niet, maar er zijn al stepjes die toegelaten zijn zoals deze en deze, zolang ze maar trapondersteuning hebben.
Ik heb geen onderschrift
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
En dan te bedenken hoeveel van die steps in Köln (en elders) er in de Rijn verdwenen zijn...
https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... e-100.html
In Duitsland zie je vaak mensen de steps mee in het OV nemen, enorm lomp en niet wendbaar. Hoeft er voor zo'n step geen toeslagkaartje gekocht te worden?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Dat gebeurt ook met fietsen.
De meeste vervoerders hebben regels over het formaat van bagage. Of het gehandhaafd wordt is natuurlijk vraag 2. Ik kan het artikel niet vinden, maar er was iemand die zelfs met de metro verhuisd was.
De meeste vervoerders hebben regels over het formaat van bagage. Of het gehandhaafd wordt is natuurlijk vraag 2. Ik kan het artikel niet vinden, maar er was iemand die zelfs met de metro verhuisd was.
Ik heb geen onderschrift
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Ik ben ook met de metro verhuisd. Toegegeven, dat was van een gemeubileerd appartement naar een gemeubileerd appartement, zodat ik alleen eindeloos op en neer moest met twee koffers, maar toch.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Officieel moet je hem inklappen...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Bij Arriva is het in ieder geval zo dat een opgevouwen elektrische step als handbagage word gezien en elektrische steps die niet opvouwbaar zijn mogen alleen mee als daar voldoende ruimte voor is.
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
In België zie ik ze vaak, veel mensen hebben de step in plaats van een fiets. Daar klapt men de step meestal wel netjes in, en zolang ze 'm niet een eigen stoel geven heb ik er eigenlijk geen probleem mee. Meestal nemen ze minder ruimte in dan een vouwfiets.
請勿靠近車門
Re: De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
Volgens mij vallen ze onder dezelfde regels als een vouwfiets (ze dienen immers ook hetzelfde doel). Dus: inklappen voor het instappen, uitklappen na het uitstappen en hij kan alleen mee buiten de spits en als er genoeg plaats voor is (ter beoordeling aan de chauffeur).
https://www.keolisblauwnet.nl/getmedia/ ... r-2019.pdfEen vouwfiets, in opgevouwen toestand, is wel toegestaan buiten de spitsuren. De buschauffeur mag te allen tijde beslissen of uw vouwfiets mee mag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten