Investeringen in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: za 06 jan 2024, 11:57 Wat betreft Helmond vind ik het wel begrijpelijk dat deze niet zoveel visgraat-functie heeft. De grotere kernen liggen toch aan de Eindhovense kant. Richting Boxmeer zijn het toch wel kleine dorpjes.
Ook vanuit Gemert naar Eindhoven CS/Den Bosch kan sneller via Helmond met lijn 26 dan via de N615.
ZO6176 schreef: za 06 jan 2024, 11:57 Helmond zelf heeft niet zo'n belangrijke functie. De scholen, winkels en uitgaansleven is toch wel Eindhoven. Alleen het Elkerliek ziekenhuis is dan van belang. Alleen ziekenhuizen genereren niet zoveel vraag.
Qua onderwijs heeft Helmond wel tegenwoordig iets meer reizigers door de vestiging van een TOA school voor de hele Peelregio inclusief Laarbeek/Gemert. Maar er is op de PABO na alleen een kleiner ROC qua vervolgonderwijs.
ZO6176 schreef: za 06 jan 2024, 11:57 Daarbij is Helmond grotendeels gebouwd langs het spoor. Alleen Helmond Noord en Stiphout zijn wat verder van het station gelegen. Met lijn 51 heeft Helmond Noord een redelijke verbinding al zou die ook wel in het weekend mogen rijden.
Lijn 51 is juist sinds de invoering van Bravoflex verdwenen op zaterdag, maar twijfel of Helmond Noord rustiger is dan bijv. lijn 12 of 17 in Eindhoven.
ZO6176 schreef: za 06 jan 2024, 11:57 De DRU's zijn er niet voor maar zou wel eens nieuwsgierig willen zijn wat een lijn EIndhoven Station - route lijn 321 - Nuenen Centrum - Stiphout - Helmond Noord doet dus niet via het station.
Dan zou ik eerder de oude lijn 22 weer in het leven roepen en die aan laten sluiten op lijn 51, een dwarsverbinding Stiphout-Helmond Noord rijdt teveel langs het centrum van Helmond af.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Investeringen in het OV

Bericht door TffpaA »

Over het belang van investeringen in het OV:

https://nos.nl/artikel/2505744-internat ... uinigingen
🗣
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Investeringen in het OV

Bericht door huibf »

Laten we eerst het ationale ov beter maken. Meer Sprinter en IC.
We vliegen wel naar Wenen of Kopenhagen. *O*
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Dennenboom »

Voor Wenen en Kopenhagen hoef je toch geen gebruik van de lijn naar Schiphol te maken :) ?
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Bemined »

Met 'meer internationale treinen naar Amsterdam' bedoelt men volgens mij vooral 'meer internationale treinen naar Schiphol' om zo intercontinentale reizigers vanaf Schiphol per trein verder Europa in te brengen i.p.v. ze op een continentale vlucht over te laten stappen. Voor meer internationale treinen zodat Nederlanders op treinvakantie in Europa kunnen heb je die Noord/Zuidlijn niet nodig.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Investeringen in het OV

Bericht door DDietzen »

Sowieso zijn er veel goedkopere manieren om capaciteit in de Schipholtunnel vrij te maken dan de aanleg van een nieuwe stinkdure metrolijn.

Eurostar benut hun paden nog maar half: hetzij door niet strak elk halfuur een trein te rijden, hetzij door hun ex-Thalys nog overmatig maar met één stel te rijden. Rijd elk halfuur met een trein van 400 meter en je hebt al dubbel zoveel capaciteit als nu.
Er is meer vervoersvraag ten oosten dan ten westen van Amsterdam Zuid, dus laat een binnenlandse treinserie die nu naar Hoofddorp rijdt keren op Asdz en je hebt weer twee rijpaden per uur vrij.
Of als je toekomstig niet wilt/kunt keren daar: buig dan een IC Utrecht-Schiphol en een IC Almere-Schiphol om tot een IC Utrecht-Bijlmer-Almere via de goederenboog. Dan hoeven huidige in Asdz overstappende reizigers tussen Utrecht en Almere niet meer langs Asdz en vlak je het verschil in reizigersaantallen aan weerszijden van Asdz uit. Voilà: vier rijpaden per uur erbij.

En zo zijn er wellicht nog wel meer opties.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Investeringen in het OV

Bericht door TffpaA »

Perron- en transfercapaciteit zijn ook nog wel een dingetje op Schiphol. Meer treinen door de bestaande buizen jagen zal vast kunnen, maar dan loopt het op het station weer spaak.
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Investeringen in het OV

Bericht door DDietzen »

Daar komt gelukkig een nieuwe perrontoegang voor. En wellicht helpt het ook om regelmatiger te gaan rijden, als in: geen talloze (half)uursdiensten die allemaal iets anders doen, maar strakke kwartier- of tienminutendiensten, zodat reizigers korter op het perron verblijven.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Bemined »

Richting Utrecht vertrekken nu ook niet alle treinen vanaf hetzelfde perron in Schiphol, dat zal ook niet meehelpen. Daar komt vanaf 2025 verandering in, de dienstregeling wordt daarmee iets regelmatiger. Tussen 2030 en 2033 komen er strakke kwartierdiensten, op de buitenste perrons zijn dan 20 treinpaden per uur verdeeld in het volgende kwartierpatroon (treinen liggen telkens zo'n 3 minuten uit elkaar):
INT Asd - Brusz
ICD Lls - Rtd
IC Ht - Ledn
IC(D) Amf - Hfdo/Rtd
IC Ah - Ledn
Verdere doorkoppelingen kunnen wel per kwartier veranderen, genoemde stations zijn niet de eindbestemmingen. Of internationale paden elk kwartier gevuld gaan worden is mij niet bekend, mogelijk pas zodra Zuidasdok gereed is en waarschijnlijk zal het pad een kwartier voor de Eurostar naar Londen niet gevuld kunnen worden omdat er 30 minuten voor vertrek geen andere treinen gebruik mogen maken van het perron van de Eurostar. Of men moet tegen die tijd besluiten om spoor 15 in Amsterdam Centraal toch te behouden en die 4e internationale trein per uur daar te laten vertrekken op moment dat de Eurostar naar Londen uit Amsterdam Zuid vertrekt.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Investeringen in het OV

Bericht door IIVQ »

Alle sprinters tegelijk op de binnensporen? Naast de airportsprinter (6*pu? of 8?) heb je nog 4xpu de Wp-Hfd via Zuid en Zuid. Dat zijn 12 tpu, betekent slechts 5 minuten per spoor, al is dat voor sprinters makkelijker dan 6mn tussen treinen per spoor op de buitensporen.

Tijd voor ERTMS, zodat er een trein aan kan komen terwijl de volkende de kont nog langs het perron heeft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Investeringen in het OV

Bericht door reisthijs »

Als er sprinters over de zuidtak blijven rijden tenminste. Er is een paar jaar terug een dienstregelingsmodel bedacht waarbij er tussen Schiphol en Weesp alleen nog intercity's rijden. Die dan ook de sprinterstations zouden bedienen, voor zover die niet gesloten worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Bemined »

IIVQ schreef: ma 22 jan 2024, 19:31 Alle sprinters tegelijk op de binnensporen? Naast de airportsprinter (6*pu? of 8?) heb je nog 4xpu de Wp-Hfd via Zuid en Zuid. Dat zijn 12 tpu, betekent slechts 5 minuten per spoor, al is dat voor sprinters makkelijker dan 6mn tussen treinen per spoor op de buitensporen.
Sterker nog, er zijn tot 16 treinen per uur via de binnensporen voorzien. Maar tegen die tijd ligt er inderdaad ERTMS en die sprinters gaan ook met eenmensbediening rijden, dus zonder HC bij de vertrekprocedure. Ook de sneltreinen naar Flevoland zouden als het goed is met eenmensbediening gaan rijden.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Roeland »

De capaciteit in de Schipholtunnel wordt volgens mij vooral bepaald door de keuze, hoeveel treinen vanaf de Zuidtak halfleeg doorrijden naar Hoofddorp Opstelterrein.
En die keuze hangt weer af van de mogelijkheden om een deel van de treinen te keren op station Zuid.

Je hebt (modelmatig gezien) een paar toekomstige hoofdassen rond Schiphol:
* HSL - Zuidtak - Weesp (e.v.)
* IC's Leiden - Zuidtak - Utrecht (e.v.)
* Airportsprinter Amsterdam CS - Schiphol - Hoofddorp / Leiden
* treinen vanaf Gooi/Flevolijn die in ieder geval tot Zuid rijden (en wellicht een aantal door naar Hoofddorp Opstel)
Het al dan niet doorrijden van die laatste categorie is m.i. bepalend voor de capaciteit in de Schipholtunnel. En het aanleggen van een parallelle metrolijn tussen de stations Zuid en Hoofddorp is volgens mij een stuk minder bepalend voor die Schipholtunnel.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Investeringen in het OV

Bericht door TffpaA »

Positief verbazend, maar de huidige naar rechts leunende Tweede Kamer wil ook dat de investeringen in het OV - met een hoofdrol voor de Noord/Zuidlijn en de Lelylijn - gewoon doorgaan, aldus de Tee:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1630551 ... kast-halen
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Investeringen in het OV

Bericht door DDietzen »

Die twee hoofdrollen vind ik nog niet zo verbazend voor rechts(leunend)e partijen, want de NZL gaat naar de luchthaven (en vliegen is natuurlijk zo heerlijk vervuilend dus anti-woke :6 ) en de Lelylijn bedient de lokale achterBBBan.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Investeringen in het OV

Bericht door en-es »

Daar is dus over nagedacht. :Y
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Investeringen in het OV

Bericht door SuperGhost »

TffpaA schreef: di 23 jan 2024, 11:11 Positief verbazend, maar de huidige naar rechts leunende Tweede Kamer wil ook dat de investeringen in het OV - met een hoofdrol voor de Noord/Zuidlijn en de Lelylijn - gewoon doorgaan, aldus de Tee:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1630551 ... kast-halen
Daar zitten ook wegprojecten bij, dus zo verrassend is het dus ook weer niet. Bovendien heeft de BBB juist wel oog voor het OV.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Cas »

Roeland schreef:(...)

Je hebt (modelmatig gezien) een paar toekomstige hoofdassen rond Schiphol:
* HSL - Zuidtak - Weesp (e.v.)
* IC's Leiden - Zuidtak - Utrecht (e.v.)
* Airportsprinter Amsterdam CS - Schiphol - Hoofddorp / Leiden
* treinen vanaf Gooi/Flevolijn die in ieder geval tot Zuid rijden (en wellicht een aantal door naar Hoofddorp Opstel)
Het al dan niet doorrijden van die laatste categorie is m.i. bepalend voor de capaciteit in de Schipholtunnel.
Waarom is de laatste categorie bepalend, en niet de een-na-laatste? Het idee van de NZL verlengen is dat er een stuk minder Airportsprinters hoeven te rijden, want ze dienen allebei om de bulkstroom Schiphol<>Amsterdam Centrum af te vangen.
Zelfs als er conform PHS 6 Almeerse sprinters per uur keren op Hoofddorp Opstel, is dat alsnog niks vergeleken met de 16x per uur die er voor de Airportsprinter werd voorgesteld zonder NZL.

Daarnaast zouden juist die sprinters vanuit Weesp juist doorgekoppeld kunnen worden richting Leiden, zoals de 4300 toevallig nu ook doet om ruimte te besparen in de Schipholtunnel.
請勿靠近車門
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Roeland »

Omdat ik alleen maar van nuttige investeringen uitga.
Dus niet van het verlengen van de NZ-lijn naar Schiphol. Want met die € 1,8 miljard kun je veel nuttiger dingen doen.

Daarom probeer ik aan te geven dat de Schipholtunnel geen enorme bottleneck hoeft te zijn, tenzij men "vergeet" om op station Zuid fatsoenlijke keersporen aan te leggen.
Waarom moet iedere Zuidtak-sprinter (half)leeg doorrijden naar Hoofddorp Opstel? En moeten al die lege stoelen die door de Schipholtunnel naar Hoofddorp Opstel worden gesleept, dan als "argument" dienen om die NZ-lijn door te trekken?
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Investeringen in het OV

Bericht door Bemined »

Vier scenario's voor de Lelylijn: https://delelylijn.nl/
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Investeringen in het OV

Bericht door VIRM »

Volgens mij heeft de Lelylijn al een eigen topic. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Investeringen in het OV

Bericht door TffpaA »

🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten