Pagina 1 van 2

Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 09:38
door TffpaA
Er is vast nog een jaren oud draadje voor, dus tijd voor een nieuwe: investeringen in het OV. Of dat nu is om het lijnennet op orde te krijgen of om nieuwe infrastructuur aan te leggen is om het even.

Het heeft natuurlijk raakvlakken met de politiek, en in het AD vandaag een artikel daarover:

https://www.ad.nl/binnenland/rijk-remt- ... ~ae65d949/

Met daarin misschien wel de meest cynische zin van het jaar:
Beide partijen hopen dat een nieuw kabinet een gedegen plan maakt.
_O-

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 10:26
door VIRM
In andere topics kwamen diverse forumleden al tot de conclusie dat er vooral wordt geïnvesteerd in drukkere assen (denk aan ETMET en HOV-verbindingen). Maar het lijkt mij niet wenselijk als voor lokale/regionale projecten het Rijk ineens een onbetrouwbare geldschiet wordt.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 13:24
door Klaasje
Ik kan mij zo voorstellen dat met de focus van BBB en NSC er minder geld naar projecten rondom de grote steden zal gaan. Het ingewikkelde van spoor is alleen dat het capaciteitsknelpunt op de drukste punten ervoor zorgt dat er geen vrijheidsgraden zijn om elders in het netwerk te verbeteren. De vraag is wat het nut dan is. Je kan heel veel geld tegen 2 minuten sneller van Hengelo naar Deventer rijden gooien maar daar heb je als Twente buiten de beeldvorming erg weinig aan. Het niet oplossen van capaciteitsproblemen op de perrons van Amsterdam Zuid en Schiphol daarentegen kan ervoor zorgen dat intercity's uit het oosten niet meer naar Schiphol kunnen rijden omdat een laagfrequente trein veel meer invloed heeft op de drukte van het perron dan 8x per uur een trein uit Utrecht, Almere, Leiden of Rotterdam. Reizigers van een laagfrequente trein wachten gemiddeld langer en hangen veel langer rond en dat kost capaciteit waarvoor ook voor al die andere treinen een wachtende reiziger op dat plekje had kunnen staan.

Tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook wel andere zaken die in de regio echt wel verbetering behoeven waar je veel meer doelgericht en met grote regionale effecten kunt investeren. Denk bijvoorbeeld aan een Zwolle-Enschede wat steeds meer uit de voegen barst en waar 2x per uur een sneltrein echt wel wenselijk is.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 13:26
door trolly
VIRM schreef: di 02 jan 2024, 10:26 In andere topics kwamen diverse forumleden al tot de conclusie dat er vooral wordt geïnvesteerd in drukkere assen (denk aan ETMET en HOV-verbindingen). Maar het lijkt mij niet wenselijk als voor lokale/regionale projecten het Rijk ineens een onbetrouwbare geldschiet wordt.
Klaasje is me voor, maar gezien de verkiezingsuitslag verwacht ik ook het omgkeerde. Randstedelijke hobby's zoals metrolijnen een basisferequentie van één trein per uur en minstens een bushalte bij elke boerderij.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 13:36
door teun
Het rijk heeft altijd al veel geroepen maar zich in de praktijk nog nooit een greintje bekommerd om decentraal OV, laat staan de invulling ervan. (Zelfs als Den Haag straks met bakken geld voor de provincies over de brug komt zullen die op hun beurt nog steeds vooral in de dikken lijnen investeren.)

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 14:53
door VIRM
trolly schreef: di 02 jan 2024, 13:26
VIRM schreef: di 02 jan 2024, 10:26 In andere topics kwamen diverse forumleden al tot de conclusie dat er vooral wordt geïnvesteerd in drukkere assen (denk aan ETMET en HOV-verbindingen). Maar het lijkt mij niet wenselijk als voor lokale/regionale projecten het Rijk ineens een onbetrouwbare geldschiet wordt.
Klaasje is me voor, maar gezien de verkiezingsuitslag verwacht ik ook het omgkeerde. Randstedelijke hobby's zoals metrolijnen een basisferequentie van één trein per uur en minstens een bushalte bij elke boerderij.
Terwijl volgens mij de tendens is om buslijnen op het platteland juist om dorpen heen te sturen als dat tijdswinst is, met een halte buiten het dorp. En hoe ga je haltes bij elke boerderij eisen, terwijl de provincie er over gaat?

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 15:00
door trolly
Die provincie is toch juist het bolwerk van de "een Bushalte bij elke Boerderij Beweging"?

Of dat ook enige verbetering van het OV op het platteland gaat betekenen valt uiteraard nog te bezien, maar ze kunnen alvast beginnen met het OV in de randstad om zeep te helpen, toch?

(A)

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 15:04
door Bemined
Een deel van de knelpunten in de Randstad wordt veroorzaakt omdat die provincialen zo nodig wél een snelle IC naar Amsterdam Zuid of Schiphol willen. Als elke trein uit het noorden vanaf Almere een stoppert wordt kun je veel meer treinen over het spoor proppen.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 17:34
door Vinny
Ook Randstedelingen willen niet naar Almere-Poort, tenzij ze daar wonen :roll:

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 18:22
door SuperGhost
Bemined schreef: di 02 jan 2024, 15:04 Een deel van de knelpunten in de Randstad wordt veroorzaakt omdat die provincialen zo nodig wél een snelle IC naar Amsterdam Zuid of Schiphol willen. Als elke trein uit het noorden vanaf Almere een stoppert wordt kun je veel meer treinen over het spoor proppen.
Of is dat gewoon omdat het Rijk zoveel gefocust was/is op het vestigingsklimaat in de Randstad (zeker voor hoogopgeleide banen) en daarbij ook te weinig in de woningbouw, dat veel bedrijven vanuit de provincies naar de Randstad gelokt werden, terwijl er niet de huizen beschikbaar zijn voor de werknemers die dan maar steeds meer naar de Randstad moesten forenzen?

De overheid heeft hier dus zelf ook een dikke vinger in de pap. Die hebben geweigerd om én meer op spreiding van werkgelegenheid in te zetten én op meer woningbouw, terwijl dat wel een van de kerntaken van de overheid is. Dan is het natuurlijk niet zo gek dat je dan problemen met het OV gaat krijgen.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 21:12
door Klaasje
Vinny schreef: di 02 jan 2024, 17:34 Ook Randstedelingen willen niet naar Almere-Poort, tenzij ze daar wonen :roll:
Amsterdam Bay Beach :trein:

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 21:22
door Klaasje
SuperGhost schreef: di 02 jan 2024, 18:22
Bemined schreef: di 02 jan 2024, 15:04 Een deel van de knelpunten in de Randstad wordt veroorzaakt omdat die provincialen zo nodig wél een snelle IC naar Amsterdam Zuid of Schiphol willen. Als elke trein uit het noorden vanaf Almere een stoppert wordt kun je veel meer treinen over het spoor proppen.
Of is dat gewoon omdat het Rijk zoveel gefocust was/is op het vestigingsklimaat in de Randstad (zeker voor hoogopgeleide banen) en daarbij ook te weinig in de woningbouw, dat veel bedrijven vanuit de provincies naar de Randstad gelokt werden, terwijl er niet de huizen beschikbaar zijn voor de werknemers die dan maar steeds meer naar de Randstad moesten forenzen?
Als je het over het Mainportbeleid hebt heb je misschien wel gelijk aangezien die toevallig wel allemaal in de Randstad te vinden zijn. De hoofdfocus daarvan was dat een sterk knooppunt goed was voor de Nederlandse economie en dat bereikbaarheid van de Amsterdamse en Rotterdamse Havens en van Schiphol fantastisch moest zijn. Dat maakt die locaties ook aantrekkelijker. Zeker voor Schiphol is het vooral wel of niet, niet dat Airport Twente nou zo'n interessant vestigingsklimaat zou hebben gegeven zonder mainportbeleid. Toch heb ik niet de indruk dat de werkgelegenheid actief naar de Randstad gelokt is.. Het is meer losgelaten tegelijkertijd met het spreidingsbeleid, dat is wat anders dan actief op sturen. Tegelijkertijd zie je ook dat sterke regionale plekken best wel prima ontwikkeld zijn. Denk aan de Eemshaven in Groningen of het industrieel kenniscomplex in de omgeving van Eindhoven.
De overheid heeft hier dus zelf ook een dikke vinger in de pap. Die hebben geweigerd om én meer op spreiding van werkgelegenheid in te zetten én op meer woningbouw, terwijl dat wel een van de kerntaken van de overheid is. Dan is het natuurlijk niet zo gek dat je dan problemen met het OV gaat krijgen.
Dat beleid voor die werkgelegenheid wás er wel. Maar de conclusie was destijds ook wel dat het vooral tegen de stroom inroeien was. Dat de woningbouw een puinhoop is, eens, maar dat is vooral dom VVD-beleid geweest maar dat heeft sec niet zozeer met het waar te maken maar vooral met hoe.. Hoewel.. Een flatje in Delfzijl is best betaalbaar overigens. Ik zou er niet willen wonen overigens.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 23:46
door Suus
Eindhoven is een belangrijke economische pijler van het land geworden, maar het OV in Noord-Brabant is wel in 1950 blijven steken. Helaas zitten we nu opgescheept met tot redelijk recent sub-urbanisatiebeleid met grootse woonwijken en kantoorparken aan de rand van dorpen en steden, waar je nooit een fatsoenlijke OV-verbinding op kan bouwen -0-

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: di 02 jan 2024, 23:50
door teun
Het kan zeker, maar of je het kunt rijmen met het bestaande autogerichte mobiliteitsbeleid? Dat is lastiger.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 06:28
door WillemD
Hallo,

Ik ben het volledig eens met uw beoordeling van de uitdagingen voor het openbaar vervoer in de regio Noord-Brabant. Het is een cruciale kwestie voor de economische groei van Eindhoven. Het zou interessant zijn om innovatieve oplossingen voor het moderniseren van de vervoersinfrastructuur te onderzoeken, misschien door een voorbeeld te nemen aan de effectiviteit van communicatie via Twitter om de publieke opinie voor deze verbeteringen te mobiliseren.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 06:32
door waldo79
Welkom. En wat verstaat u onder innovatieve oplossingen, Willem D?

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 08:04
door huibf
trolly schreef: di 02 jan 2024, 15:00 Die provincie is toch juist het bolwerk van de "een Bushalte bij elke Boerderij Beweging"?

Of dat ook enige verbetering van het OV op het platteland gaat betekenen valt uiteraard nog te bezien, maar ze kunnen alvast beginnen met het OV in de randstad om zeep te helpen, toch?

(A)
Welke provincie is dat dan.
En als dat al zo is is het een flexhalte of hoe je die onzin ook wilt noemen.
Verstrakking wil zeker niet per definitie zeggen dat het ook sneller wordt en meer tevreden reizigers oplevert.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 08:13
door huibf
WillemD schreef: wo 03 jan 2024, 06:28 Hallo,

Ik ben het volledig eens met uw beoordeling van de uitdagingen voor het openbaar vervoer in de regio Noord-Brabant. Het is een cruciale kwestie voor de economische groei van Eindhoven. Het zou interessant zijn om innovatieve oplossingen voor het moderniseren van de vervoersinfrastructuur te onderzoeken, misschien door een voorbeeld te nemen aan de effectiviteit van communicatie via Twitter om de publieke opinie voor deze verbeteringen te mobiliseren.
Innovatieve oplossingen...
Als we daar nu eens mee stoppen en al die kosten die daar mee zijn gemoeid nu eens investeren in echt OV: lees bussen rijden.

Maar het wordt hoogtijd dat de Brainport er eens wat meer geld zou bijkrijgen. De verhouding tussen wat de 4 grootste krijgen in Eindhoven is om te huilen.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 08:50
door Vinny
Er zijn toch een aantal busbanen in Eindhoven? Een metro lijkt me weinig zinvol. Langs de Anthony Fokkerweg loopt nog een oude industrieaftakking, die spoorlijn kun je wellicht reactiveren voor een treinverbinding naar het vliegveld. Als je hier echt nog wat wil.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 09:14
door Suus
Je zou in Eindhoven minstens het dubbele aantal bussen ten opzichte van nu moeten rijden om de huidige reizigersgroei op te kunnen vangen en nog wat restcapaciteit te hebben. Het busstation in Eindhoven is nu al tot laat in de avond overbevolkt.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 09:41
door RnBn
Volgens de concessie eisen zou dat ook zo ongeveer moeten zijn, echter is er geen personeel voor. Dat ligt dus niet zozeer aan het geld maar aan een andere factor (al kun je waarschijnlijk wel meer personeel krijgen met meer geld).

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 14:58
door Vinny
Suus schreef: wo 03 jan 2024, 09:14 Je zou in Eindhoven minstens het dubbele aantal bussen ten opzichte van nu moeten rijden om de huidige reizigersgroei op te kunnen vangen en nog wat restcapaciteit te hebben. Het busstation in Eindhoven is nu al tot laat in de avond overbevolkt.
Maar wat is het probleem dan? Het busstation is te klein? Of zijn gewoon de frequenties (in de avonduren) te laag?

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 16:22
door huibf
Op dit moment is de dienstregeling in de avond en weekend behoorlijk uitgedund.
Vergeet ook niet dat heel wal lijnen al 1.5 jaar een vakantierooster rijden. (2x ipv 4x per uur).
Er wordt zon 20% minder gereden als voor corona.

Busstation is te klein. Maar de plannen voor een dubbel laags lijkt nu toch echt de werkelijkheid te worden.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: za 06 jan 2024, 09:02
door Mr-W
Denk dat Suus het netwerk van voor Covid-19 al aan de magere kant vond?
Suus schreef: di 02 jan 2024, 23:46 Eindhoven is een belangrijke economische pijler van het land geworden, maar het OV in Noord-Brabant is wel in 1950 blijven steken.
Klopt, Brabant is een van de weinige provincies waar er nog 1x per 2uur diensten zijn *bus*
Vinny schreef: wo 03 jan 2024, 14:58
Suus schreef: wo 03 jan 2024, 09:14 Je zou in Eindhoven minstens het dubbele aantal bussen ten opzichte van nu moeten rijden om de huidige reizigersgroei op te kunnen vangen en nog wat restcapaciteit te hebben. Het busstation in Eindhoven is nu al tot laat in de avond overbevolkt.
Maar wat is het probleem dan? Het busstation is te klein? Of zijn gewoon de frequenties (in de avonduren) te laag?
Een combinatie van beide, busstation is te klein.
S avonds wordt er tot klokslag 00:09 gereden, ipv tot 01:00.
Eindhoven Airport is niet continue bereikbaar tijdens zijn openingsuren.
Uursdiensten qua sprinters en sommige stadsbussen in de avonduren en het weekend.
Daarnaast ook HOV lijnen die het precidaat HOV niet zouden moeten dragen omdat ze eigenlijk een te trage route met omwegen hebben zoals lijn 320 voor Someren en Asten.
Lijn 322 vanwege het ommetje via Woensel naar Gemert en eindpunt Uden, Lijn 305/605 zijn de ''echte'' HOV lijnen op het traject Eindhoven-Uden en Lijn 324 vanwege de route via de Burgh.
huibf schreef: wo 03 jan 2024, 08:13
Innovatieve oplossingen...
Als we daar nu eens mee stoppen en al die kosten die daar mee zijn gemoeid nu eens investeren in echt OV: lees bussen rijden.

Maar het wordt hoogtijd dat de Brainport er eens wat meer geld zou bijkrijgen. De verhouding tussen wat de 4 grootste krijgen in Eindhoven is om te huilen.
Mee eens, kan ook het voorzieningenaanbod eens worden opgeschaald naar een netwerk wat past bij deze regio.
Station Helmond is als intercity station nog te weinig visgraat voor de omliggende gemeentes.
teun schreef: di 02 jan 2024, 23:50 Het kan zeker, maar of je het kunt rijmen met het bestaande autogerichte mobiliteitsbeleid? Dat is lastiger.
Mobiliteitsbeleid in de regio Eindhoven is helemaal niet meer autogericht, zie mobiliteitsvisie gemeente Helmond, zelfs zonder P&R bij Helmond CS en waren de A2/A50/A67 allang verbreed naar een 3e rijstrook en de parkeernormen in de gemeente Eindhoven zijn vrij laag tegenwoordig.
RnBn schreef: wo 03 jan 2024, 09:41 Volgens de concessie eisen zou dat ook zo ongeveer moeten zijn, echter is er geen personeel voor. Dat ligt dus niet zozeer aan het geld maar aan een andere factor (al kun je waarschijnlijk wel meer personeel krijgen met meer geld).
Het ontbreken van personeel is volgens mij geen geld kwestie, wordt een hoop werk van gemaakt om voldoende mensen te werven.

Re: Investeringen in het OV

Geplaatst: za 06 jan 2024, 11:57
door ZO6176
Wat betreft Helmond vind ik het wel begrijpelijk dat deze niet zoveel visgraat-functie heeft. De grotere kernen liggen toch aan de Eindhovense kant. Richting Boxmeer zijn het toch wel kleine dorpjes. Helmond zelf heeft niet zo'n belangrijke functie. De scholen, winkels en uitgaansleven is toch wel Eindhoven. Alleen het Elkerliek ziekenhuis is dan van belang. Alleen ziekenhuizen genereren niet zoveel vraag. Daarbij is Helmond grotendeels gebouwd langs het spoor. Alleen Helmond Noord en Stiphout zijn wat verder van het station gelegen. Met lijn 51 heeft Helmond Noord een redelijke verbinding al zou die ook wel in het weekend mogen rijden. De DRU's zijn er niet voor maar zou wel eens nieuwsgierig willen zijn wat een lijn EIndhoven Station - route lijn 321 - Nuenen Centrum - Stiphout - Helmond Noord doet dus niet via het station.