Treinpassagiers in levensgevaar
Geplaatst: ma 17 nov 2008, 19:04
Treinpassagiers in levensgevaar
ma 17 nov 2008, 05:30
DEN HAAG - De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) slaat groot alarm omdat machinisten regelmatig stations verlaten, terwijl de veiligheid op het spoor niet is gegarandeerd. Treinpassagiers lopen daarbij dagelijks gevaar op.
De zogeheten STS-procedures, waarbij reizigerstreinen met het sein op geel van een perron vertrekken, blijken enorm risicovol. Dat concludeert de IVW in een onderzoek naar aanleiding van een incident in Sittard op 18 november 2007 waarbij twee volle passagierstreinen rond middernacht op slechts vijf meter van elkaar op hetzelfde spoor tot stilstand kwamen. De inzittenden kropen door het oog van de naald.
Een geel sein betekent volgens de IVW dat een volgend sein op rood kan staan. Een machinist mag dan nog op lagere snelheid verder rijden, zodat hij nog vóór het rode sein kan stoppen. "Dat gebeurt dagelijks, omdat de capaciteit op stations en rangeerterreinen te krap is en aankomende treinen dan te lang moeten wachten", aldus een IVW-woordvoerder.
ProRail
De uitkomsten, waarover verkeersminister Eurlings een brief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, worden vandaag bekendgemaakt. Het gaat om dertig incidenten per jaar. De inspectie heeft de passages tussen 2003 en 2007 geanalyseerd. Vooral spoorwegbeheerder ProRail krijgt ervanlangs en moet de procedures aanscherpen. Ook het aantal gevallen van door rood-sein rijden, afgelopen jaar 270 keer, vindt de inspectie te veel. Het bijna-ongeluk in Sittard was voor de IVW aanleiding voor diepgaand onderzoek. De machinist verklaarde dat hij nooit eerder bij vertrek op geel had hoeven stoppen voor een rood sein. Nu blijkt op basis van het onderzoeksrapport dat er in het hele land regelmatig levensgevaarlijke situaties ontstaan, omdat zowel centralisten van de verkeersleiding als machinisten niet opletten.
In 2006 had het ministerie van Verkeer en Waterstaat ProRail al gesommeerd de veiligheid van de seinen drastisch te verbeteren. Eurlings schrijft nu dat ProRail "op de meest risicovolle locaties de ATB (automatische treinbeïnvloeding) Verbeterde-versie moet aanleggen". Spoorwegbeheerder ProRail zei gisteravond dat er hard gewerkt wordt aan concrete maatregelen om de problemen rond de blunders van gele seinen op te lossen. "Er wordt volop overlegd met de vervoerders, waaronder de Nederlandse Spoorwegen", aldus ProRail-zegsvrouw Monique Matze.
Bron: Telegraaf
Het IVW-rapport
Het IVW-nieuwsbericht
Samenvatting van het IVW-rapport: treinen mogen nooit meer een rood sein tegenkomen, want dat is Gevaarlijk. Nee, daar hebben we wat aan...
ma 17 nov 2008, 05:30
DEN HAAG - De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) slaat groot alarm omdat machinisten regelmatig stations verlaten, terwijl de veiligheid op het spoor niet is gegarandeerd. Treinpassagiers lopen daarbij dagelijks gevaar op.
De zogeheten STS-procedures, waarbij reizigerstreinen met het sein op geel van een perron vertrekken, blijken enorm risicovol. Dat concludeert de IVW in een onderzoek naar aanleiding van een incident in Sittard op 18 november 2007 waarbij twee volle passagierstreinen rond middernacht op slechts vijf meter van elkaar op hetzelfde spoor tot stilstand kwamen. De inzittenden kropen door het oog van de naald.
Een geel sein betekent volgens de IVW dat een volgend sein op rood kan staan. Een machinist mag dan nog op lagere snelheid verder rijden, zodat hij nog vóór het rode sein kan stoppen. "Dat gebeurt dagelijks, omdat de capaciteit op stations en rangeerterreinen te krap is en aankomende treinen dan te lang moeten wachten", aldus een IVW-woordvoerder.
ProRail
De uitkomsten, waarover verkeersminister Eurlings een brief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, worden vandaag bekendgemaakt. Het gaat om dertig incidenten per jaar. De inspectie heeft de passages tussen 2003 en 2007 geanalyseerd. Vooral spoorwegbeheerder ProRail krijgt ervanlangs en moet de procedures aanscherpen. Ook het aantal gevallen van door rood-sein rijden, afgelopen jaar 270 keer, vindt de inspectie te veel. Het bijna-ongeluk in Sittard was voor de IVW aanleiding voor diepgaand onderzoek. De machinist verklaarde dat hij nooit eerder bij vertrek op geel had hoeven stoppen voor een rood sein. Nu blijkt op basis van het onderzoeksrapport dat er in het hele land regelmatig levensgevaarlijke situaties ontstaan, omdat zowel centralisten van de verkeersleiding als machinisten niet opletten.
In 2006 had het ministerie van Verkeer en Waterstaat ProRail al gesommeerd de veiligheid van de seinen drastisch te verbeteren. Eurlings schrijft nu dat ProRail "op de meest risicovolle locaties de ATB (automatische treinbeïnvloeding) Verbeterde-versie moet aanleggen". Spoorwegbeheerder ProRail zei gisteravond dat er hard gewerkt wordt aan concrete maatregelen om de problemen rond de blunders van gele seinen op te lossen. "Er wordt volop overlegd met de vervoerders, waaronder de Nederlandse Spoorwegen", aldus ProRail-zegsvrouw Monique Matze.
Bron: Telegraaf
Het IVW-rapport
Het IVW-nieuwsbericht
Samenvatting van het IVW-rapport: treinen mogen nooit meer een rood sein tegenkomen, want dat is Gevaarlijk. Nee, daar hebben we wat aan...