'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'
Geplaatst: zo 16 mar 2008, 22:55
'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'
Door MARK VAN DER WERF
DEN HAAG - De maximumsnelheid van treinen moet op verscheidene plekken snel omhoog naar 160 kilometer per uur. Het onafhankelijke onderzoeksbureau van de Tweede Kamer, het BOR, bekijkt of dit mogelijk is.
Volgens initiatiefnemer CDA’er Ger Koopmans kan het spoor al voor 3 miljoen euro worden aangepast. Het gaat om de trajecten Amsterdam Bijlmer-Utrecht, Boxtel- Eindhoven, Hollandse Brug-Lelystad en Schiphol-Den Haag. Spoorbeheerder Prorail bevestigt dit. Reizigers kunnen dan een minuut eerder op de plek van bestemming zijn.
Verkeersminister Eurlings stelt echter dat de maatregelen veel meer geld kosten: maar liefst 220 miljoen euro. Volgens de bewindsman is het namelijk noodzakelijk om meteen een duur Europees beveiligingssysteem (ERTMS) in te voeren. Tijdelijke aanpassing van nationale systemen, zoals het CDA bepleit, zou niet zijn toegestaan. Eurlings heeft 30 miljoen voor de snelheidsverhogingen op het spoor op zak, en wil die steken in de ‘Flevolijn’ (Hollandse Brug-Lelystad), waar dan pas vanaf 2012 met 160 kilometer per uur kan worden gereden. De Tweede Kamer is daar ontevreden over en zet haar eigen onderzoeksbureau aan het werk. Dat gaat na of deze 30 miljoen euro niet beter kunnen worden besteed. CDA’er Koopmans: ,,Ik heb het idee dat wij roomser zijn dan de paus. Als er een eenvoudige en betaalbare oplossing is moeten we daarvoor kiezen, en niet voor een systeem dat veel te duur is.’’
VVD’ er De Krom noemt het ‘bezopen’ om 30 miljoen euro uit te trekken voor anderhalve minuut reistijdwinst. De PvdA vindt het ook niet nodig om daar veel geld in te steken. Kamerlid Diederik Samsom vindt het belangrijker dat de treinen váák rijden. Tussen Den Haag en Schiphol rijden Thalys-treinen al 160 kilometer per uur. Tussen Utrecht en Amsterdam wordt dit vanaf 2009 mogelijk; het spoor wordt daar al aangepast.
Bron: Algemeen Dagblad
Door MARK VAN DER WERF
DEN HAAG - De maximumsnelheid van treinen moet op verscheidene plekken snel omhoog naar 160 kilometer per uur. Het onafhankelijke onderzoeksbureau van de Tweede Kamer, het BOR, bekijkt of dit mogelijk is.
Volgens initiatiefnemer CDA’er Ger Koopmans kan het spoor al voor 3 miljoen euro worden aangepast. Het gaat om de trajecten Amsterdam Bijlmer-Utrecht, Boxtel- Eindhoven, Hollandse Brug-Lelystad en Schiphol-Den Haag. Spoorbeheerder Prorail bevestigt dit. Reizigers kunnen dan een minuut eerder op de plek van bestemming zijn.
Verkeersminister Eurlings stelt echter dat de maatregelen veel meer geld kosten: maar liefst 220 miljoen euro. Volgens de bewindsman is het namelijk noodzakelijk om meteen een duur Europees beveiligingssysteem (ERTMS) in te voeren. Tijdelijke aanpassing van nationale systemen, zoals het CDA bepleit, zou niet zijn toegestaan. Eurlings heeft 30 miljoen voor de snelheidsverhogingen op het spoor op zak, en wil die steken in de ‘Flevolijn’ (Hollandse Brug-Lelystad), waar dan pas vanaf 2012 met 160 kilometer per uur kan worden gereden. De Tweede Kamer is daar ontevreden over en zet haar eigen onderzoeksbureau aan het werk. Dat gaat na of deze 30 miljoen euro niet beter kunnen worden besteed. CDA’er Koopmans: ,,Ik heb het idee dat wij roomser zijn dan de paus. Als er een eenvoudige en betaalbare oplossing is moeten we daarvoor kiezen, en niet voor een systeem dat veel te duur is.’’
VVD’ er De Krom noemt het ‘bezopen’ om 30 miljoen euro uit te trekken voor anderhalve minuut reistijdwinst. De PvdA vindt het ook niet nodig om daar veel geld in te steken. Kamerlid Diederik Samsom vindt het belangrijker dat de treinen váák rijden. Tussen Den Haag en Schiphol rijden Thalys-treinen al 160 kilometer per uur. Tussen Utrecht en Amsterdam wordt dit vanaf 2009 mogelijk; het spoor wordt daar al aangepast.
Bron: Algemeen Dagblad