Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Uit een brief aan de gemeenteraad van Schiedam blijkt het volgende plan voor de nieuwe dienstregeling:

3200 gaat niet meer in Schiedam stoppen.
5200 wordt verlengd naar Den Haag.

De reden hiervoor is dat de NS om financiële redenen het niet zag zitten om de tienminutensprinter tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Aangezien de regio het niet acceptabel vond om na het gereedkomen van de spoorverdubbeling in Delft dezelfde dienstregeling te blijven rijden heeft men het compromis bedacht waarin de NS de sprinter toch verlengd in ruil voor een bezuiniging door de 3200 korte te laten keren in Rotterdam i.p.v. leeg via Rotterdam Stadion om te rijden. Dat kan echter alleen door Schiedam over te slaan. De gemeente Schiedam is hier niet blij mee maar lijkt het te accepteren mits het een tijdelijke maatregel is.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door rooddolfijn »

2 vragen hierover:

1. kan de baanstabiliteit tussen Den Haag en Schiedam deze grotere hoeveelheid treinen in 2025 wél aan? Daar waren problemen mee waardoor er niet meer treinen konden rijden, had ik vernomen.

2. (eigenlijk meer een wens dan een vraag) gaan de sprinters tussen Den Haag en Dordrecht in het weekend 4x/uur rijden? Of blijft het een schamele 2x/uur?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door reisthijs »

Volgens ProRail:
Vanwege de baanstabiliteit zal de PHS-dienstregeling vanaf eind 2024 tijdelijk met beperktere snelheid worden gereden. Zodra het werk in project Baanverbetering is uitgevoerd, kan de snelheidsbeperking worden opgeheven.
Die Baanverbetering is gepland voor 2027-2029
https://www.prorail.nl/projecten/baanst ... t-schiedam
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

rooddolfijn schreef: vr 26 jan 2024, 23:112. (eigenlijk meer een wens dan een vraag) gaan de sprinters tussen Den Haag en Dordrecht in het weekend 4x/uur rijden? Of blijft het een schamele 2x/uur?
De weekendbediening is in de concessie vrij gelaten, de NS moet minimaal 8 en maximaal 12 treinen rijden tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, en tussen Rotterdam en Dordrecht is het minimum 6 en maximum 8 treinen. Dus met de 1100, 2200, 3500 en 5100 voldoet men aan de concessie en gezien de financiële situatie verwacht ik niet dat de NS op eigen initiatief vaker gaat rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Wel raar dat er een maximum is. :s
Overigens is er in elk geval op zaterdag voldoende vraag om 4 Sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: za 27 jan 2024, 09:28 Dus met de 1100, 2200, 3500 en 5100 voldoet men aan de concessie en gezien de financiële situatie verwacht ik niet dat de NS op eigen initiatief vaker gaat rijden.
De 1100 meetellen voor de bediening van Rotterdam - Dordrecht is wel wat raar natuurlijk.
Maar praktisch gezien zouden ze ook voor twee ICs en vier Sprinters kunnen kiezen dan. Lijkt me op zich ook geen heel gekke keuze gezien de kwartiersverdichters bij de ICs niet overdreven vol zitten op dat stuk. (Wat ook niet gek is: uitlopers naar de laatste halte zijn altijd wel rustiger)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: za 27 jan 2024, 09:40
Overigens is er in elk geval op zaterdag voldoende vraag om 4 Sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht te laten rijden.
Dat kun je ondervangen door met langere treinen te rijden. Je ziet dat in het weekend ook op de Zaanlijn, waar de 4000 met twee stellen SLT rijdt.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: za 27 jan 2024, 09:52 De 1100 meetellen voor de bediening van Rotterdam - Dordrecht is wel wat raar natuurlijk.
Waarom zou je die mee willen tellen? Alleen tussen Den Haag en Rotterdam is het minimum 8 treinen, tussen Rotterdam en Dordrecht 6 dus volstaan de 2200, 3500 en 5100.
Daniel schreef: za 27 jan 2024, 09:52Maar praktisch gezien zouden ze ook voor twee ICs en vier Sprinters kunnen kiezen dan.
Dan moeten die sprinters echter wel naar Leiden want de minimale bediening tussen Den Haag HS en Leiden is 4 treinen per uur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

NS zou er ook voor kunnen kiezen om de tot Dordrecht rijdende Intercity (2400/3500/3700) in het weekend op elk station tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht te laten stoppen. :idea:

Is het trouwens al definitief dat de 3500 in 2025 de 2400 vervangt tussen Schiphol en Dordrecht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Uitgangspunt is dat de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol van start gaat ja, dus met de 3100 Arnhem - Den Haag Centraal en 3500 Venlo - Dordrecht. Beschikbaarheid ICNG en de extra snelheidsbeperkingen op de HSL kunnen mogelijk nog tot wijzigingen leiden maar ik verwacht niet dat men de hele boel weer een jaar uitstelt op basis hiervan, mochten de nieuwe HSL problemen de huidige plannen onmogelijk maken dan lijkt de simpelste oplossing me om de 900 maar richting Amersfoort/Enschede door te koppelen i.p.v. naar Groningen/Leeuwarden, dan heb je automatisch 6 minuten extra rijtijd op de HSL.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door SuperGhost »

Dan krijgt Arnhem met die 3100 dus eindelijk zijn rechtstreekse verbinding met Den Haag terug, waar ze destijds toen die verdween zo teleurgesteld over waren :mrgreen:
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door waldo79 »

Met een omweg :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door SuperGhost »

Dan hadden ze maar iets specifieker moeten zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: za 27 jan 2024, 12:49 Dan krijgt Arnhem met die 3100 dus eindelijk zijn rechtstreekse verbinding met Den Haag terug, waar ze destijds toen die verdween zo teleurgesteld over waren :mrgreen:
Die hebben ze momenteel al (3200 in de spits) :mrgreen:
Bemined schreef: za 27 jan 2024, 10:14Waarom zou je die mee willen tellen? Alleen tussen Den Haag en Rotterdam is het minimum 8 treinen, tussen Rotterdam en Dordrecht 6 dus volstaan de 2200, 3500 en 5100.
Dat leek je zelf te doen, maar dat las ik verkeerd doordat je maar één reeksje series voor twee trajectdelen noemde.
Bemined schreef: za 27 jan 2024, 10:14 Dan moeten die sprinters echter wel naar Leiden want de minimale bediening tussen Den Haag HS en Leiden is 4 treinen per uur.
Of die 3500 moet ergens vervroegd keren (op Den Haag HS of eventueel in Rotterdam)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

VIRM schreef: za 27 jan 2024, 09:59
Meltrain schreef: za 27 jan 2024, 09:40
Overigens is er in elk geval op zaterdag voldoende vraag om 4 Sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht te laten rijden.
Dat kun je ondervangen door met langere treinen te rijden. Je ziet dat in het weekend ook op de Zaanlijn, waar de 4000 met twee stellen SLT rijdt.
Er rijden Den Haag Centraal en Dordrecht in het weekend al treinen bestaande uit 7 tot 9 bakken SNG, en die treinen zijn echt goed druk. Sinds de pandemie zien we echter versterkt dat het weekend steeds drukker wordt bij NS. Helaas wordt er slechts incidenteel 4x/uur met sprinters gereden in het weekend, terwijl de reizigersvraag voor die treinen er ook voor de pandemie al was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Dat is alleen incidenteel, planmatig rijdt op zondag vrijwel alles met solo SNG in de 5100, op zaterdag rijdt men nu ook nog grotendeels solo maar zou men vanaf februari wel standaard met dubbel SNG moeten gaan rijden volgens mij. Maar ik verwacht niet dat de NS op eigen initiatief hier een kwartierdienst gaat rijden, misschien als de MRDH hiervoor wil betalen?
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Oh, vlak voor Corona had de NS ook in het weekend het plan om de 7400 in het weekend op de Zaanlijn te rijden. Daar is ook best vraag genoeg voor (en ik denk dat je met verhoogde frequenties ook meer reizigers kunt aantrekken). Maar dat is nu natuurlijk van de baan. Boven Zaandam zie je dan ook dat de 3000 en 4000 met dubbele stellen rijden. Bizar dat dat met de 5100 nog niet het geval is.
Beul van de blindegeleidelijn
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door rooddolfijn »

Het plan om de 7400 ook in het weekend te laten rijden werd in dienstregeling 2022 in de praktijk gebracht. De weekendbediening van de 7400 sneuvelde vrij snel weer door het personeelstekort.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Weekendbediening van de 7400 tussen 12:00 en 18:00 is echter wel het uitgangspunt van de concessie. In de volumekaart in de concessievoorwaarden is tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist 8-10 treinen gespecificeerd en tussen Driebergen-Zeist en Maarn 6-8. Hoewel in theorie het zou volstaan als de NS de 3000, 3100, 3200 en 7300 laat rijden (de concessie schrijft geen stoppatronen voor) ligt het voor de hand dat de volumekaart gemaakt is met de 3000, 3100, 7300 en 7400 in gedachte.

De concessie bevat echter ook een bepaling dat de NS tot maximaal 9% mag afwijken van het volume indien de vervoersvraag het volume niet zou rechtvaardigen. Dus het is niet met zekerheid te zeggen dat deze treinen weer gaan rijden in het weekend.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door SuperGhost »

Ging de nieuwe concessie niet juist uit van ETMET op Arnhem-Utrecht op kortere termijn en een 4+4(+4)-systeem op langere termijn?
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

ETMET is alleen doordeweeks soort van voorgeschreven, in het weekend is de NS vrij om kwartierdiensten aan te bieden. Het eindbeeld is inderdaad gebaseerd op 4+4, maar het eindbeeld is vooralsnog alleen voor doordeweekse dagen gespecificeerd, hoe de weekend- en avonduitwerking eruit ziet staat nog open. Maar goed, deze discussie past beter in het draadje over de HRN concessie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Als er straks langere treinseries over de HSL gaan rijden, gaat NS dan ook op meer stations toeslagzuilen plaatsen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

Wanneer wordt de adviesaanvraag hiervoor trouwens gepubliceerd? Op de site van het LOCOV zie ik dat dat voor de afgelopen jaren altijd zo'n beetje in de eerste of tweede week van februari was. Ik vermoed echter dat we met een nieuwe concessie en alle voorgenomen wijzigingen dit jaar wel een stuk langer zullen moeten wachten...?
🗣
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De vele wijzigingen komen voor de NS natuurlijk niet als een verrassing. Sowieo kan de adviesaanvraag niet te lang wachten want dan is het geen adviesaanvraag meer, de capaciteitaanvraag moet voor 8 april ingediend worden bij ProRail dus men moet eventueel advies tijdig binnen krijgen als men er nog iets mee wil doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Ik had hem ook verwacht, maar als het de tweede woensdag van februari is kan volgende week ook nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten