Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Ik heb meer het idee dat dit een 'tussendienstregeling' is, want het oogt niet niet 'compleet' en 'af'. Heel enthousiast word ik er niet van.

- Vanuit Zwolle gaat de Intercity richting Amsterdam maar tot Schiphol. De rest van de route van de huidige 700/1800 wordt overgenomen door de ETMET-trein serie 3100 (terwijl je vanuit Utrecht sneller over Gouda in Den Haag bent).
- Doorkoppelen van de IC uit Zwolle via Schiphol over de HSL lukt nog niet door onvoldoende ICNG. Dus vervalt een handige rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en Amersfoort per IC. En vanuit Zwolle en verder naar het noorden mogen reizigers naar de drie grote steden in de RAndstad in één IC over de Veluwelijn. Ik mag hopen dat NS die treinen lang genoeg maakt.
- De HSL is best vertragingsgevoelig, dus mogen de treinen van de HSL verder de Flevolijn en Gooilijn op stelten stellen. Zodat reizigers uit Twente, Deventer en Apeldoorn ook geen rechtstreekse IC naar Amsterdam Zuid en SChiphol hebben.

Wat mij nog opviel: een nachttrein in het weekend tussen Amsterdam en Alkmaar. Heel goed. Maar wie heeft er in Zaandam en plekken als Castricum lopen slapen? Ik denk dat er sowieso wel genoeg reizigersaanbod zou zijn voor een nachttrein in de Zaanstreek.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De NS heeft gelukkig ook zelf expliciet over een tijdelijk aangepaste lijnvoering, maar men brengt het wel alsof het tijdelijk voor het hele jaar is, waar eerst nog gesproken werd over tijdelijk gedurende enkele wijzigingsbladen.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MarkNL »

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt, is de 9500 met als eindpunt Lelystad nu ook een tijdelijke maatregel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

ProRail gaf in een eerder deze week verschenen brief dan ook al aan dat de snelheidsbeperkingen minstens tot eind 2025 aanhouden op de HSL. Ben benieuwd of dienstregeling 2026 gehaald wordt. Dat de drukte weer grotendeels terug schuift naar de Veluwelijn wordt wel interessant, ik mag hopen dat die lijn zwaartepunt van de DDZ-inzet in 2025 wordt.

Ik snap verder nog niet zo goed hoe ik dat stukje over 180 km/uur op de Hanzelijn moet plaatsen. Is 180 km/uur noodzakelijk om de doorkoppeling van de 700/800 aan de HSL te realiseren en de overstappen in Zwolle te behouden of is dat een wens?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Nee, 180km/u is puur om de reistijd te verkorten, de 700/800 en 1600/1800 wisselen dan simpelweg van pad tussen Weesp en Schiphol, waarbij de twee laatstgenoemde dan trager worden tussen Amersfoort en Amsterdam Zuid (zie punt 4.3 in de adviesaanvraag). Indien op de HSL met 200km/u gereden kan worden kunnen zowel de 700/800 als 1600/1800 doorgekoppeld worden, het is de combinatie van de twee (zowel niet 180 op de Hanzelijn als niet 200 op de HSL) waardoor nu alleen de 1600/1800 doorgekoppeld konden worden, en het gebrek aan ICNG zorgt ervoor dat de 1600 tijdelijk vervalt en er 2x per uur een 1800 Amersfoort - Breda komt.

Overigens mag de HSL volgens de concessie pas vanaf 2026 naar 6x per uur, dus zowel de 700/800 als 1600/1800 doorkoppelen was voor 2025 nog geen optie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Ik vind het wel jammer dat er vanuit Rotterdam geen treinen "over" Utrecht heen meer zijn.
Is het niet mogelijk om de 1700 altijd naar Rotterdam te laten rijden?

Daarnaast vind ik het wel jammer dat de directe verbinding Delft - Duivendrecht vervalt, maar daarvoor zijn er wel alternatieven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Klaasje »

Suus schreef: do 08 feb 2024, 21:19 Dat de drukte weer grotendeels terug schuift naar de Veluwelijn wordt wel interessant, ik mag hopen dat die lijn zwaartepunt van de DDZ-inzet in 2025 wordt.
De regio Amsterdam, Schiphol en Leiden blijven vanuit het noorden sneller via Flevoland, dat is getalsmatig de grote verschuiving van de Veluwe af geweest per dienstregeling 2013. Den Haag en Rotterdam zijn vanuit Zwolle en verder veel marginalere bestemmingen. Dat is ook goed te zien hoe weinig doorgaande reizigers in een kopmakende doorgaande IC te Utrecht cs te vinden zijn. Voor de drukte op Zwolle-Amersfoort is dit maar amper procentenwerk op de hele bezetting van een trein.
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daelea »

Los van de nieuwe structuur, nog wel een opvallende naar mijn idee: de 3700 (voor wat ik uit de tekst kan afleiden) gaat tot een uur of 23 rijden op Rotterdam - Schiphol - Utrecht - Venlo. In plaats van tot 21 (Utrecht - Venlo) of 22 (Rotterdam - Schiphol) uur. En daarnaast nóg langer door: de 2100 die op vrijdag en zaterdag tot na middernacht een kwartiersdienst Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag biedt.

Zijn er echt zoveel reizigers op die trajecten dat elk half uur niet meer voldoende is? Of in elk geval, dat de inkomsten opwegen tegen de extra kosten? Het lijken me vrij dure treinen zo tegen middernacht aan...
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Commendatore »

Klaasje schreef: do 08 feb 2024, 22:28
Suus schreef: do 08 feb 2024, 21:19 Dat de drukte weer grotendeels terug schuift naar de Veluwelijn wordt wel interessant, ik mag hopen dat die lijn zwaartepunt van de DDZ-inzet in 2025 wordt.
De regio Amsterdam, Schiphol en Leiden blijven vanuit het noorden sneller via Flevoland, dat is getalsmatig de grote verschuiving van de Veluwe af geweest per dienstregeling 2013. Den Haag en Rotterdam zijn vanuit Zwolle en verder veel marginalere bestemmingen. Dat is ook goed te zien hoe weinig doorgaande reizigers in een kopmakende doorgaande IC te Utrecht cs te vinden zijn. Voor de drukte op Zwolle-Amersfoort is dit maar amper procentenwerk op de hele bezetting van een trein.
Is dat laatste echt de hele dag zo of vooral tijdens de spits? Ik reis in Nederland vrijwel altijd eerste klas, dus ik heb niet meer zo goed zicht op wat er in de tweede gebeurt, waar toch de meeste gelegenheidsreizigers zullen zitten.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Dionysusnu »

Nitein-Repart schreef: do 08 feb 2024, 18:44Mooi ook dat de Sprinters op Deurne-Eindhoven-'s Hertogenbosch, Weert-Eindhoven-Tilburg en Utrecht-Baarn op zaterdag en deels ook op zondag ieder half uur gaan rijden, maar was het al niet de bedoeling om halverwege 2024 de halfuursdienst in het weekend deels te herstellen?
Klopt. Die twee paragrafen zijn alleen maar herstellen van de eerdere afschalingen, ten opzichte van pre-corona verbetert er niks. Sterker nog, de 5500 en 6600 (op Ht-Bd) blijven slechter dan pre-corona, met een uursdienst in de late avond, waar die in 2019 nog halfuursdiensten waren tot einde dienst.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door RobertT »

Daelea schreef: do 08 feb 2024, 22:38 Los van de nieuwe structuur, nog wel een opvallende naar mijn idee: de 3700 (voor wat ik uit de tekst kan afleiden) gaat tot een uur of 23 rijden op Rotterdam - Schiphol - Utrecht - Venlo. In plaats van tot 21 (Utrecht - Venlo) of 22 (Rotterdam - Schiphol) uur. En daarnaast nóg langer door: de 2100 die op vrijdag en zaterdag tot na middernacht een kwartiersdienst Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag biedt.

Zijn er echt zoveel reizigers op die trajecten dat elk half uur niet meer voldoende is? Of in elk geval, dat de inkomsten opwegen tegen de extra kosten? Het lijken me vrij dure treinen zo tegen middernacht aan...
Venlo wordt de 3500,maar Eindhoven-Utrecht is in de avond best wel goed bezet
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door RobertT »

BusOV40 schreef: do 08 feb 2024, 19:41 Opmerkelijk dat Brabant, Zeeland en Limburg relatief weinig wijzigingen krijgt. Elk kwartier tussen Den Haag en Eindhoven bijvoorbeeld zit er zo te zien nog niet in.
Er is weinig ruimte ivm goederenverkeer dat door Brabant moet vanwege de werkzaamheden in Duitsland(Emmerich-Oberhausen)
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Montecito08 »

Ik vind het vooral grappig dat Almere Buiten nu een internationale Intercity direct krijgt, en ook nog wel de snelle Benelux. _O-

9500: Brussel-Z - Antwerpen-C - Rotterdam C - Schiphol Airport - Amsterdam Z - Duivendrecht - Almere Buiten - Almere Centrum :')
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Montecito08 »

Overigens vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van de langzame Benelux op het traject Rotterdam - Breda. Afhankelijk van de tijdligging kun je in R'dam altijd beter wachten op de snelle Benelux, die 45 min sneller is.

Tenzij je naar Brussels Airport-Zaventem of Mechelen moet. Maar dat zijn niet zo veel reizigers lijkt me?

Waarom deze niet in Breda beginnen, of doorrijden binnen Brabant?
Of als R'dam blijft, doorrijden naar Den Haag? Dan kun je nog andere reizigers aanboren die bijv. niet willen overstappen.
Of is het idee prijsdifferentiatie toe te passen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ArrivaBas »

Montecito08 schreef: vr 09 feb 2024, 04:23 Ik vind het vooral grappig dat Almere Buiten nu een internationale Intercity direct krijgt, en ook nog wel de snelle Benelux. _O-

9500: Brussel-Z - Antwerpen-C - Rotterdam C - Schiphol Airport - Amsterdam Z - Duivendrecht - Almere Buiten - Almere Centrum :')
Als de ICD tot Almere Centrum gaat rijden komt die niet in dienst langs Almere Buiten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Je haalt twee dingen door elkaar, inkorten tot Almere ging over de 900, de 2400/9590 zouden altijd naar Lelystad doorgaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Hij gaat van/naar Lelystad Centrum en stopt in Almere Centrum en Almere Buiten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door BusOV40 »

Montecito08 schreef: vr 09 feb 2024, 04:30 Overigens vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van de langzame Benelux op het traject Rotterdam - Breda. Afhankelijk van de tijdligging kun je in R'dam altijd beter wachten op de snelle Benelux, die 45 min sneller is.

Tenzij je naar Brussels Airport-Zaventem of Mechelen moet. Maar dat zijn niet zo veel reizigers lijkt me?

Waarom deze niet in Breda beginnen, of doorrijden binnen Brabant?
Of als R'dam blijft, doorrijden naar Den Haag? Dan kun je nog andere reizigers aanboren die bijv. niet willen overstappen.
Of is het idee prijsdifferentiatie toe te passen?
Doortrekken naar Tilburg en Eindhoven lijkt mij ook een goed plan. Ik denk dat dit meer reizigers trekt dan alléén Rotterdam ventraal
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door erwinraasveld »

Is al bekend of (en wanneer) de 7400 weer gaat rijden naar Veenendaal Centrum in de spits?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Roeland »

Twee jaar geleden beloofde NS ook zulke forse verbeteringen, maar die werden al snel uitgekleed wegens personeelstekort.
Heeft NS inmiddels zoveel extra personeel geworven, dat ze deze drg wel volledig kunnen rijden? Of lopen we het risico dat de 10-minutentrein in januari 2025 wederom wordt afgeschaald naar 15'frequentie wegens personeels- of capaciteitstekort?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

Ik verwacht dat de realiteit ook nog wel het nodige roet in het eten komt gooien, met verspitsingen en geschrap tot gevolg.

Opvallende afwezigen vind ik overigens de tienminutenintercity Amersfoort-Utrecht en de derde en vierde sprinter tussen Rotterdam en Gouda. Zelfs niet als spitstreinen.
🗣
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Daelea schreef: do 08 feb 2024, 22:38 Los van de nieuwe structuur, nog wel een opvallende naar mijn idee: de 3700 (voor wat ik uit de tekst kan afleiden) gaat tot een uur of 23 rijden op Rotterdam - Schiphol - Utrecht - Venlo. In plaats van tot 21 (Utrecht - Venlo) of 22 (Rotterdam - Schiphol) uur. En daarnaast nóg langer door: de 2100 die op vrijdag en zaterdag tot na middernacht een kwartiersdienst Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag biedt.

Zijn er echt zoveel reizigers op die trajecten dat elk half uur niet meer voldoende is? Of in elk geval, dat de inkomsten opwegen tegen de extra kosten? Het lijken me vrij dure treinen zo tegen middernacht aan...
Puur vanuit eigen waarnemingen heb ik het idee dat er best wat forenzen vanuit Zwolle en verder vanuit het noorden richting Randstad pendelen, met Utrecht als drukste bestemming. Maar er is volgens mij ook nog aardig wat verkeer richting Den Haag. Het zullen geen duizelingwekkende aantallen zijn, maar wel iets om rekening mee te houden bij de materieelinzet.
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Milco »

Blijven de internationale treinen zoals ICE en Eurostar eigenlijk wel gewoon van/naar Amsterdam Centraal rijden of gaan met name de treinen uit het zuiden ook tot Amsterdam Zuid rijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

Centraal. Op Zuid is gewoon geen ruimte voor deze extra treinen.
🗣
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Michael »

Dionysusnu schreef: vr 09 feb 2024, 02:15
Nitein-Repart schreef: do 08 feb 2024, 18:44Mooi ook dat de Sprinters op Deurne-Eindhoven-'s Hertogenbosch, Weert-Eindhoven-Tilburg en Utrecht-Baarn op zaterdag en deels ook op zondag ieder half uur gaan rijden, maar was het al niet de bedoeling om halverwege 2024 de halfuursdienst in het weekend deels te herstellen?
Klopt. Die twee paragrafen zijn alleen maar herstellen van de eerdere afschalingen, ten opzichte van pre-corona verbetert er niks. Sterker nog, de 5500 en 6600 (op Ht-Bd) blijven slechter dan pre-corona, met een uursdienst in de late avond, waar die in 2019 nog halfuursdiensten waren tot einde dienst.
Sinds de ingang van DRGL 2024 is de 6600 gewoon weer tot einde dienst een halfuursdienst. Bijzonder dat er dan vanaf DRGL 2025 na 22:30 een uursdienst gereden gaat worden. Alhoewel dat niet perse een probleem hoeft te zijn want zo druk is het op dat tijdstip niet meer in de 6600. Je hebt wel uitgaanspubliek dat vaak reist rond dat tijdstip maar zolang er met dubbele stellen word gereden hoeft dat geen problemen op te leveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten