Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

DDietzen schreef: vr 01 mar 2024, 11:25 Capaciteit vrijspelen op het overvolle spoor kan naar mijn idee vele malen handiger door niet meer zo gigantisch veel treinen (zowel de hele Haarlem- als de halve Weesp-corridor) te keren in Amsterdam Centraal. Scheelt daar bovendien in de o zo beperkte transfercapaciteit. Maar dat werk ik nog wel eens uit in het ideetjestopic :)
Eens, daarom dat er enige jaren geleden in een toekomstvisie voor 2040 ook op het koppelen van Weesp-Haarlem werd gezinspeeld. En ik zou mezelf niet zijn als ik ook niet met dat idee aan de haal was gegaan.

Maar inderdaad: meer iets voor de sectie Ideeën (A)
🗣
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef: vr 01 mar 2024, 11:28 Vrijspelen van capaciteit gaat vooral om de Schipholtunnel waar nu 6x per uur een lege intercity doorheen rijdt tussen Schiphol en Hoofddorp Opstel.
En er dan wel iedere 7-8 minuten een “airportsprinter” doorheen sturen. Klinkt heel logisch allemaal. :N
Als er veel mensen reizen tussen Schiphol en A’dam C, zet daar dan lange dubbeldekkers in.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Ja inderdaad, al die reizigers met zware koffers moet je in lange dubbeldekkers stoppen, heel logisch :N
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Cas »

Die koffers moeten ze op Schiphol binnenkort ook zelf de trap op slepen, en daar was het blijkbaar geen probleem.
請勿靠近車門
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

Op Schiphol zijn relatief veel mensen met koffers. Maar ik maak me sterk dat minder dan 10% van de uitstappers op Shl een vliegreiziger is, naast trein-overstappers, bus-overstappers, personeel van luchthaven en vliegmaatschappijen en allerlei kantoorpersoneel dat op Schiphol werkt maar niet direct luchthavengerelateerd is (Microsoft heeft er een groot kantoor).
Daarnaast is een deel van de wel-vliegende reizigers zakenreiziger die vaak geen grote bagage hebben.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door tjoektjoek »

Op het HGBTF gaat het gerucht rond dat de IC Brussel wordt omgedoopt naar Eurocity (Direct). De Eurocity is de trage IC tussen Rotterdam en Brussel, de Eurocity Direct de snelle tussen Amsterdam en Brussel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

Een Eurocity had toch aanwezigheid van een restauratie als verplichting?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MaartenD »

Restauratie is niet verplicht, wel eten en drinken. Dat kan dus mobiel of met een automaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/EuroCity
food and beverages available onboard (preferably from a dining car)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Haha, en wie gaat dat handhaven dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door en-es »

IC Brussel had ooit een buffet-afdeling in de treinstellen en een buffetrijtuig in de getrokken treinen. Dat stopte toen in de 80er jaren nieuw materiaal kwam.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Mdk »

Een koffie- en snackautomaat á la Westbahn zou de ICNG-B en D varianten prima staan, maar gezien we het over de NS hebben...
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Vinny »

Met het verplaatsten van de ICd naar Zuid gaat een lang gekoesterde wens van NS in vervulling.
Puur vanuit de tekentafel is Amsterdam Zuid ook een beter station. Heel spijtig is dat station de eerstkomende jaren en waarschijnlijk nooit in staat om zoveel reizigers te verwerken als Centraal en is er behoorlijk beperkte capaciteit om te keren, schoon te maken en dergelijke. Daarnaast is het voor reizigers een weinig populair station: er wordt geklaagd over tocht, geluidsoverlast en bouwwerkzaamheden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door en-es »

Het is ook niet echt het leukste station van Nederland.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ThatPCDude »

tjoektjoek schreef: wo 06 mar 2024, 15:32 Op het HGBTF gaat het gerucht rond dat de IC Brussel wordt omgedoopt naar Eurocity (Direct). De Eurocity is de trage IC tussen Rotterdam en Brussel, de Eurocity Direct de snelle tussen Amsterdam en Brussel.
Gaat dit dan ook gepaard met (extra) toeslagen/prijsverhogingen/etc?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door en-es »

Is toch al het geval? Ik heb onlangs een urly burd naar Antwerpen gekocht die goedkoop was maar ook treinbinding heeft. Vraag me wel af wat voor hoogwaardig materiaal gaat rijden als Eurocity. Maar goed net als op dat forum zullen er op dat Belgisch forum ook wel insiders zitten die meer weten dan ons.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

En naast de nachttrein Amsterdam - Almere vanaf dienstregeling 2025 wil Lelystad nu ook worden aangesloten op het nachtnet op vrijdag- en zaterdagnacht. Zie dit artikel van Omroep Flevoland.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Roeland »

Het Locov heeft advies uitgebracht op de drg 2025: https://locov.nl/
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Dionysusnu »

tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door tjoektjoek »

Als ik het goed begrijp, willen de reizigersorganisaties dat de snelle IC Brussel doorgetrokken wordt naar Charleroi. Ik denk niet dat NS daar echt op zit te wachten. Wel snap ik dat ze de snelle IC meer stops willen geven tussen Antwerpen en Brussel. Dan wordt het een onderscheidender product t.o.v. Eurostar.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door tjoektjoek »

Ook wordt er in het advies verwezen naar het productiemodel 2025-2026, dat hier te vinden is https://www.ns.nl/binaries/_ht_17089558 ... n-2026.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

tjoektjoek schreef: vr 29 mar 2024, 22:41 Als ik het goed begrijp, willen de reizigersorganisaties dat de snelle IC Brussel doorgetrokken wordt naar Charleroi.
Nee, ze begrijpen een overstap in Brussel. Waar ze meer moeite mee hebben is dat de snelle intercity
1.) De langzame intercity inhaalt tijdens de stop in Breda.
2.) De reistijd Rotterdam - Antwerpen erg ruim lijkt
3.) De snelle intercity maar liefst 10 minuten op Antwerpen-Centraal stilstaat
4.) Door het non-stoppad tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid er een van de vier binnenlandse intercity's tussen Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal geschrapt moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De 9500 haalt de 9200 niet pas vlak voor Brussel Noord in, de 9500 gaat een half uur na de 9200 uit Rotterdam weg en komt 5 minuten na voor de 9200 in Brussel aan. Wel haalt de 9300 dus de 9500 in bij Antwerpen. de 9300 vertrekt een kwartier na de 9500 uit Rotterdam en komt komt een kwartier eerder in Brussel aan.
Laatst gewijzigd door Bemined op za 30 mar 2024, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Dionysusnu »

Is het dan niet richting Nederland dat de s9500 de 9200 in gaat halen? Anders snap ik niet waar(om) ik dat verhaal eerder heb gehoord.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

Antwerpen Centraal - Brussel Zuid doe je volgens de NMBS planner 46 minuten over (en dat is nog met stops die de 9500 niet maakt). De 9200 via Brussel Luchthaven doet er 60 minuten over.

Als de 9500 5 minuten na de 9200 op Brussel Zuid aankomt, dan zat hij er gezien het kwartier verschil in reistijd en 10 minuten stilstand in Antwerpen dus precies 30 minuten na de 9200 gezeten hebben.
Dat betekent dus ook dat bij een half uur na de 9200 uit Rotterdam vertrekken de reistijdwinst door het overslaan van Breda en Noorderkempen precies 0 minuten is. Dat stuk doet hij dus inderdaad buitengewoon lang over. Maar een inhaling van de 9200 is er niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Mijn fout, er blijkt toch een inhaling in te zitten, terwijl de 9200 via het vliegveld rijdt gaat de 9500 er voorbij en komt dus 5 minuten eerder in Brussel aan. Inhaling zal net voor Brussel Noord zijn dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten