Reiskosten OV vs. auto

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door verfmeer »

Als ik het zo hoor lijkt het mij het makkelijkst om Dal Voordeel gewoon gratis en standaard te maken. Dan kan de NS die prijzen ook zo in de routeplanner zetten, waardoor reizen met de trein aantrekkelijker wordt. Nu weet ik niet hoeveel dat de NS zou kosten en ik neem aan dat die berekening op het hoofdkantoor ook wel een keer gemaakt is. En blijkbaar heeft men daar de conclusie getrokken dat het te duur zou worden.
Toch zou ik hopen dat er nog een keer naar gekeken zou worden, omdat de toegankelijkheid en de klantvriendelijkheid er wel flink mee omhoog gaat. Nu zie je op sommige tijden 3 prijzen in de NS routeplanner staan: De gewone, de vroegboekprijs en de Dal-Voordeelprijs. Daar wordt het niet eenvoudiger van en dan snap ik dat een incidente reiziger door de bomen het bos niet meer ziet.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Dionysusnu »

Niels schreef: di 06 feb 2024, 15:21 En al helemaal als je dat voor een specifieke trein moet doen.
Even N.B: Dat hoeft niet meer, dat was alleen tijdens de proef ervan. Nu bij de volledige uitrol van de PrijsTijd deal mag je op de datum met elke willekeurige trein in de daluren reizen.
Niels schreef: di 06 feb 2024, 16:55 Maar misschien val ik buiten hun doelgroepen, hoewel ik al meebetaal aan de lege stoelen in de vorm van belastingen.
Voor corona kreeg NS geen subsidie. Tijdens wel, om met de lage reizigersaantallen overeind te blijven, maar sindsdien is die ook weer afgebouwd. Het is nu slechts ~3% van de bedrijfskosten die door de overheid gefinancierd worden. Dat zijn overigens niet die lege stoelen in de IC direct, die zijn wel rendabel. Vooral de sprintertrajecten zijn duur per reizigerskilometer voor NS.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Dank je verfmeer. Klinkt als een prima oplossing. Ik ben niet goed thuis in de tariefstructuur van NS (volgens mij was wel duidelijk dat ik daarin ook geen interesse heb), maar simpeler èn goedkoper is altijd goed voor klanten en in dit geval, burgers. En als het gevolg is dat je meer klanten krijgt, ook voor het bedrijf. En het klimaat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door umbusko »

Ik denk dat veel mensen niet gewend zijn dat ze bij hetzelfde bedrijf moeten zijn om meer korting te krijgen dan in eerste instantie mogelijk lijkt. Bij heel veel producten is de manier om minder dan het standaardbedrag te betalen namelijk om te switchen naar een goedkopere (budget)aanbieder: supermarkt, verzekering, autodealer, vliegmaatschappij, kledingzaak, restaurant, hotel, enzovoorts. Vaak heb je nog wel klantenkaarten en puntensystemen, maar die vereisen meestal meerdere aankopen om echt effectief te zijn en dat is nou net wat de spontane reiziger denkt dat niet van toepassing is. Ten onrechte, in dit geval. Plus: het is gedoe. Even naar de Aldi lopen als de AH te duur lijkt vereist veel minder administratieve rompslomp. ;)

Volgens mij is dat ook een reden waarom veel mensen fan waren van de NS Spoordeelwinkel toen daar nog een uitgebreid aanbod was, ook als dat niet per se de voordeligste uitjes waren. Dat voelt namelijk als “NS budget”: gericht op de doelgroep. Hetzelfde zie je met spaarkaarten in de supermarkt voor een dagje Efteling. Volgens mij zijn die nauwelijks voordeliger dan andere opties, maar ze zijn wel enorm populair.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door MaartenD »

Mikos schreef: di 06 feb 2024, 15:59
Dan is het aan de reiziger om wel of niet verder te kijken naar dat abonnement.
"Hmm, Flex Dal Voordeel voor maar 2,50 per maand? Dus op dat retourtje Rotterdam heb ik dan 16,32 p.p. korting? Dus samen 32,64 korting? Dat is wel interessant! Dan kunnen we misschien ook wel een keer met de trein naar ouders/vrienden/zee in plaats van met de auto."
Wat ik dan niet snap is dat als één treinreis al voldoende is om de prijs van het abonnement eruit te halen, waarom NS niet gewoon dat retourtje voor € 35 - € 16,32 + € 2,50 aanbiedt. Waarom moet ik dan eerst de moeite gaan doen om een abonnement af te sluiten wat ik daarna weer op moet zeggen terwijl je voor een extra prijs van € 2,50 je die moeite kunt besparen.

Dat zou pas marketing zijn! "Koop nu" voor € 2,50 extra of "sluit eerst een abonnement af voor € 2,50 dat je later weer moet opzeggen maar waardoor je de komende maand geen € 2,50 per reis extra betaalt".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Suus »

Als je een treinkaartje een paar dagen van te voren online koopt kan je meer korting krijgen dan met een abonnement. Het abonnement is ook bedoelt voor als je zekerheid wil hebben voor de prijs die je betaald maar toch wat meer flexibel wil zijn.

Rotterdam - Tilburg twee weken van te voren kopen? 49,7% korting.
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door trolly »

MaartenD schreef: wo 07 feb 2024, 08:04 Wat ik dan niet snap is dat als één treinreis al voldoende is om de prijs van het abonnement eruit te halen, waarom NS niet gewoon dat retourtje voor € 35 - € 16,32 + € 2,50 aanbiedt. Waarom moet ik dan eerst de moeite gaan doen om een abonnement af te sluiten wat ik daarna weer op moet zeggen terwijl je voor een extra prijs van € 2,50 je die moeite kunt besparen.

Dat zou pas marketing zijn! "Koop nu" voor € 2,50 extra of "sluit eerst een abonnement af voor € 2,50 dat je later weer moet opzeggen maar waardoor je de komende maand geen € 2,50 per reis extra betaalt".
Misschien omdat het doel van NS niet het aanbieden van de korting an sich is, maar het binden van klanten middels een goedkoop abonnement. Het is dus helegaar niet de bedoeling dat dat abonnement meteen weer wordt opgezegd, ook al is dat dus wel mogelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Ik krijg steeds meer de indruk dat NS deze acties aanbiedt om persoonsgegevens te verzamelen t.b.v. marketing. Je krijgt de hoofdprijs voorgeschoteld, maar kunt "gelukkig, buitenkansje" iets bijkopen waarvoor je alleen maar even je identiteit + bankgegevens hoeft te overleggen. Want ja, je moet ook eerst even een NS-account aanmaken. En daarna mogen ze je gericht benaderen met marketingberichten en je reisgedrag volgen.
Maar NS is monopolist, leverancier van een publieke dienst waarvoor geen alternatief bestaat en semi-overheid. Hun korting is feitelijk mijn boete.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door en-es »

Inderdaad irritant. Maar doet dat elk bedrijf tegenwoordig. Je een vette worst voorhouden, maar wel na overhandiging van persoonlijke gegevens.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Klopt, maar bij NS kan je niet uitwijken naar een concurrent. En dat maakt het toch anders, vind ik.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door waldo79 »

Daar hoef je niet aan te werken, maar dan krijg je geen korting. Maar het lijkt me niet de bedoeling om NS hier te bashen vanwege hun commerciële strategie.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door en-es »

Wel de lusten maar niet de lasten gaat ook niet werken.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Uh, hoezo niet ?
Ze leveren een publieke dienst, zijn monopolist en hun aandelen zijn 100 % eigendom van de Nederlandse Staat (dus de burgers van dit land). Er bestaat ook geen alternatief voor hun dienst, vandaar deze constructie. En ik vind hun commerciële strategie -in elk geval op dit onderwerp- discutabel, onsympathiek en inderdaad, verwerpelijk.
Zou je het ook bashen noemen als NS om commerciële redenen besluit alle kortingen af te schaffen ?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door trolly »

Ik word een beetje moe van propagandisten van de zaligmakende vrije markt die verontwaardigd gaan doen als een bedrijf misbruik maakt van zijn monopoliepositie. Met name omdat elke marktpartij vanzelfsprekend een monopolie naastreeft. Da's namelijk het beste verdienmodel. Maak er anders maar weer een ècht staatsbedrijf van — maar dat was ook al niet conform de heilige marktgedachte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Gebruik je het woord "misbruik" opzettelijk?
John Hill
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door John Hill »

waldo79 schreef: wo 07 feb 2024, 12:45 Maar het lijkt me niet de bedoeling om NS hier te bashen vanwege hun commerciële strategie.
Dit hele topic is toch juist een discussie over de commerciële strategie van NS?

En ik denk dat daar, en voornamelijk het imago van treinvervoer in het algemeen wel degelijk verbetering in mogelijk is. Mensen voelen zich aangemoedigd om met de trein te gaan, maar als ze dan als incidentele reiziger met de trein willen lopen ze tegen complexiteit aan. En misschien nog wel schadelijker, blijven vragen waarom het zo complex is onbeantwoord.

Wordt ooit onderzocht wordt welke behoefte aan verbindingen er bestaat onder mensen die nu geen gebruik maken van ov? Waarom is treinreizen uin het dal zo duur, terwijl de stoel anders leeg blijft? Waarom krijgt niet iedereen standaard dal voordeel als het abonnement zo goedkoop is? Waarom is een kaartje goedkoper als ik hem eerder koop, terwijl de trein toch voor de helft leeg is?

Vragen die we op dit forum prima kunnen beantwoorden, maar dat zien de meeste incidentele reizigers niet. En met snel even googelen krijg je ze vaak ook niet echt duidelijk beantwoord. Misschien vragen die je bij veel andere bedrijven ook niet beantwoord krijgt, maar bij die diensten voelen mensen zich niet door de overheid/maatschappij aangemoedigd om ze te gebruiken. En ja, er zijn genoeg mensen die het antwoord niet willen horen, maar als ik het OV-leken uitleg, krijg ik meestal de reactie “Hmm, ja, makes sense”.

Ik denk dat bijvoorbeeld een goed vindbare website met antwoorden op dit soort vragen echt voor een enorme imagoverbetering voor het treinvervoer zou kunnen zorgen. Misschien zijn deze sites er, maar toen ik net deze vragen googelde kreeg ik geen bevredigende antwoorden. (Overigens zijn er op de vraag “Waarom is treinreizen zo duur?” wel prima antwoorden beschikbaar.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 188 gasten