Pagina 1 van 2

Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 12:42
door math1985
Het weetje van de dag bericht vandaag:
Van alle elektriciteit die in Nederland wordt opgewekt gaat ongeveer
1 procent naar de Nederlandse Spoorwegen.
Zou dit kloppen (even NS verangend door ProRail)?

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 13:10
door reisthijs
NS bevestigd hier (op de oude site nog) 1,4 terrawattuur per jaar te gebruiken = 1,3% van het totale Nederlandse elektriciteitsgebruik.
math1985 schreef:(even NS verangend door ProRail)?
NS koopt zelf elektriciteit in bij Essent (volgens dit bericht van Infrasite), Prorail heeft daar dus niets mee van doen. Maar hoe dat (technisch gezien) kan, als een andere vervoerder onder dezelfde bovenleiding rijdt en ergens anders stroom inkoopt, is mij een raadsel.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 13:15
door Daan
Is hetzelfde als dat je zelf een energieleverancier kan kiezen. Dan komen ze ook niet bij je om een ander kabeltje aan te sluiten, die stroom krijg je ook gewoon over hetzelfde draadje.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 14:15
door Aking
En de NS heeft in elke trein een verbruiksmeter hangen? :P

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 15:00
door Daan
Neuh, vast niet :P

Al zou dat bij VIRM nog wel eens kunnen.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 19:52
door Caspar
Hoe zou men dat dan meten dat een trein al dan niet stroom terug zou geven bij het remmen? Men zegt dat machinisten volgens het nieuwe rijden dat bv bij sprinters doen.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 20:30
door Dubbele P
Wat ze bij het nieuwe rijden doen, is voor zover ik weet de stroomafnemers aflaten op punten waar je je uit kunt laten drijven, bijvoorbeeld bij binnenkomst van een station. Las daar laatst ergens een artikel over, maar weet niet meer precies waar.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 20:33
door Caspar
Ik heb dat eigenlijk nog nooit zien gebeuren als ik op een station sta :roll:

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 21:44
door Vinny
Aking schreef:En de NS heeft in elke trein een verbruiksmeter hangen? :P
Nee, maar dat zal binnenkort wel weer een keer verplicht worden. Op dit moment worden de kosten evenredig verdeeld naar vervoeromvang. Er wordt maar op een zeer beperkt aantal gebieden door de contractsector 'onder de draad' gereden, dus een berekening volstaat nog...

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 22:12
door Geert
Op dit moment wordt per materieeltype een gemiddeld energieverbruik gemeten. Daarin wordt ook de stroom die weer wordt teruggevoerd bij het remmen meegerekend. Op basis van diverse gemiddeldes wordt uiteindelijk een totaal energieverbruik berekend. Dat zal vast niet al te nauwkeurig zijn :P

@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 22:30
door Wubbo
Stroomverbruik is gewoon meegerekend in de infraheffing. Zie de Netverklaring, paragraaf 6.3.2.1.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 23:12
door Dubbele P
Geert schreef:@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)
Ik heb het bericht weer gevonden en staat hier. Mijn bericht over de stroomafnemers laten zakken was dus niet juist, maar ik had wel duidelijk iets gelezen van energie besparen.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 23:18
door reisthijs
Dat klint ook wat logischer, tractie uitschakelen om energie te besparen kan ook best zonder de stroomafnemers neer te laten. Lijkt me ook wat handiger als je reizigers niet in het donker wil laten zitten. :wink:
Geert schreef:@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen.
En er is welgeteld één brug, bij Alphen a/d Rijn, waarbij dat nodig is. Bij de overige bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer (bij Nederlands materieel) gewoon omhoog blijven.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: vr 21 nov 2008, 23:20
door Daniel
Over reizigers in het donker gesproken... op de Vlaardingenbrug gaat in SGMm altijd heel even het licht uit. Kan me zogauw niet herinneren dat dat ook op andere stroomloze bruggen gebeurd.
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 08:27
door Caspar
Bij de brug bij Krommenie hapert het licht in Sgm ook altijd eventjes. Bij Virm valt de airco altijd uit, om een na een paarhonderd meter extra hard er weer in te knallen voor een aantal secondes.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 10:32
door Geert
Reiziger Ddrs schreef:Over reizigers in het donker gesproken... op de Vlaardingenbrug gaat in SGMm altijd heel even het licht uit. Kan me zogauw niet herinneren dat dat ook op andere stroomloze bruggen gebeurd.
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...
In Vlaardingen is de brug bovenleidingloos, de Delfshavense Schiebrug heeft wel bovenleiding boven het beweegbare deel. Daar zal het verschil wel in zitten ;)

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 16:37
door Daan
Caspar schreef:Bij Virm valt de airco altijd uit, om een na een paarhonderd meter extra hard er weer in te knallen voor een aantal secondes.
Is wel te voorkomen las ik laatst ergens, maar blijkbaar weten maar weinig machinisten dat.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 17:38
door Daniel
Geert schreef:In Vlaardingen is de brug bovenleidingloos, de Delfshavense Schiebrug heeft wel bovenleiding boven het beweegbare deel. Daar zal het verschil wel in zitten ;)
Ongetwijfeld ja... ik had nog even gezocht of dat nu wel of geen bovenleidingloze brug was en vond toen juist een melding dat deze brug ook bovenleidingloos zou zijn.
Maargoed, ik kan me niet herinneren dat ik ooit het licht heb zien haperen op de Wantijbrug, Beneden Merwedebrug en de Merwedekanaalbrug die alledrie toch echt "draadloos" zijn :wink:

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:26
door Meltrain
reisthijs schreef: En er is welgeteld één brug, bij Alphen a/d Rijn, waarbij dat nodig is. Bij de overige bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer (bij Nederlands materieel) gewoon omhoog blijven.
Waarom is dat eigenlijk, dat de pantograaf alleen in Alphen a/d Rijn moet worden neergelaten en nergens anders?
Dit had ik al eens eerder gelzen en vroeg ik me eigenlijk al een tijdje af.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:28
door Daan
Waarschijnlijk is de constructie van die brug net iets anders ofzo...

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:30
door Daniel
Als ik me niet vergis: bovenleiding hangt niet aan beide kanten van de brug op dezelfde hoogte. Een trein die de pantograaf omhoog laat staan trekt dan aan de overkant de bovenleiding omlaag omdat 'ie lager hangt :wink:

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:42
door Meltrain
Ja, dat is inderdaad niet de bedoeling... :wink:
Maar bedankt voor het antwoord. :D

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: za 22 nov 2008, 22:56
door Suus
En daardoor is in het verleden de bovenleiding ernstig beschadigd geraakt, en werd het neerhalen van de pantograaf ingesteld, totdat de bovenleiding gerepareerd zou zijn en het probleem opgelost. Maar voorlopig wordt er niets mee gedaan omdat niet zeker is wat er met de brug gaat gebeuren, er zijn zelfs wilde plannen voor een dubbelspoors tunnel geweest in het verleden.

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: zo 23 nov 2008, 00:08
door STF
En bij ICM vallen de lampjes langs de ramen altijd even uit bij een bovenleidingsloze brug. De verlichting aan het plafond blijft wel gewoon aan.
Hoe dat in ICMm is, weet ik niet?

Re: Elektriciteitsverbruik

Geplaatst: zo 23 nov 2008, 10:23
door Daan
Hetzelfde gebleven, geloof ik. Aan de techniek is weinig veranderd bij ICMm.