Nederland even centrum snel spoor
Geplaatst: ma 17 mar 2008, 08:15
Nederland even centrum snel spoor
maandag 17 maart 2008 | 07:15 | Laatst bijgewerkt op: maandag 17 maart 2008 | 07:47
Maandag 17 maart 2008 - AMSTERDAM - Het spoortracé HSL-Zuid ligt er vooralsnog ongebruikt bij, maar toch is Nederland de komende dagen hét centrum van het wereldwijde HSL-netwerk. In de RAI in Amsterdam heeft tot en met woensdag het zesde wereldcongres plaats van UIC, waarin alle belangrijke spoorbedrijven ter wereld zijn verenigd.
De vorige editie had in 2005 plaats in Milaan. In Amsterdam gaan de komende dagen topmensen van spoorbedrijven uit landen als Frankrijk, Duitsland, Japan, Italië en Nederland met elkaar en met bestuurders praten over de toekomst van hogesnelheidsvervoer per trein.
Vanmorgen houden Jacques Barrot, de vice-voorzitter van de Europese Commissie, NS-topman Aad Veenman, minister Camiel Eurlings van Verkeer en ProRail-bestuursvoorzitter Bert Klerk toespraken. Het onderwerp van het wereldcongres is 'Snel spoor naar duurzame mobiliteit'.
Het wereldwijde netwerk van hogesnelheidstreinen groeit de komende twee decennia explosief. Dat blijkt uit gegevens van de organisatie van het HSL-congres.
Zo telt Europa op dit moment 5.566 kilometer rails waar treinen met 250 kilometer per uur of sneller overheen kunnen rijden. In 2025 moet er in heel Europa 17.541 kilometer HSL-spoor liggen. Met name Frankrijk, Duitsland, Spanje en Turkije hebben grootschalige plannen. Frankrijk en Duitsland tellen op dit moment verreweg het meeste HSL-spoor. Frankrijk, dat in 1981 het eerste Europese land was met een hogesnelheidstrein (TGV), is koploper met 1840 kilometer snel spoor. Op dit moment werkt Frankrijk aan nieuwe trajecten met een lengte van 299 kilometer, die in 2012 klaar moeten zijn. Tussen 2013 en 2025 wil Frankrijk het netwerk met nog eens 2616 kilometer uitbreiden.
Nederland speelt slechts een bescheiden rol en beschikt met 120 kilometer HSL-Zuid. Vooralsnog rijden er echter alleen testtreinen over deze spoorlijn tussen Amsterdam en de grens met België. De eerste reizigerstreinen zijn pas eind dit jaar ingepland en kenners in de branche sluiten vertraging tot het voorjaar van 2009 niet uit.
De meest spectaculaire ontwikkeling op HSL-gebied heeft plaats in China. Dat land wil in 2010 ruim 8.300 kilometer snel spoor hebben.
Bron: BN/DeStem
maandag 17 maart 2008 | 07:15 | Laatst bijgewerkt op: maandag 17 maart 2008 | 07:47
Maandag 17 maart 2008 - AMSTERDAM - Het spoortracé HSL-Zuid ligt er vooralsnog ongebruikt bij, maar toch is Nederland de komende dagen hét centrum van het wereldwijde HSL-netwerk. In de RAI in Amsterdam heeft tot en met woensdag het zesde wereldcongres plaats van UIC, waarin alle belangrijke spoorbedrijven ter wereld zijn verenigd.
De vorige editie had in 2005 plaats in Milaan. In Amsterdam gaan de komende dagen topmensen van spoorbedrijven uit landen als Frankrijk, Duitsland, Japan, Italië en Nederland met elkaar en met bestuurders praten over de toekomst van hogesnelheidsvervoer per trein.
Vanmorgen houden Jacques Barrot, de vice-voorzitter van de Europese Commissie, NS-topman Aad Veenman, minister Camiel Eurlings van Verkeer en ProRail-bestuursvoorzitter Bert Klerk toespraken. Het onderwerp van het wereldcongres is 'Snel spoor naar duurzame mobiliteit'.
Het wereldwijde netwerk van hogesnelheidstreinen groeit de komende twee decennia explosief. Dat blijkt uit gegevens van de organisatie van het HSL-congres.
Zo telt Europa op dit moment 5.566 kilometer rails waar treinen met 250 kilometer per uur of sneller overheen kunnen rijden. In 2025 moet er in heel Europa 17.541 kilometer HSL-spoor liggen. Met name Frankrijk, Duitsland, Spanje en Turkije hebben grootschalige plannen. Frankrijk en Duitsland tellen op dit moment verreweg het meeste HSL-spoor. Frankrijk, dat in 1981 het eerste Europese land was met een hogesnelheidstrein (TGV), is koploper met 1840 kilometer snel spoor. Op dit moment werkt Frankrijk aan nieuwe trajecten met een lengte van 299 kilometer, die in 2012 klaar moeten zijn. Tussen 2013 en 2025 wil Frankrijk het netwerk met nog eens 2616 kilometer uitbreiden.
Nederland speelt slechts een bescheiden rol en beschikt met 120 kilometer HSL-Zuid. Vooralsnog rijden er echter alleen testtreinen over deze spoorlijn tussen Amsterdam en de grens met België. De eerste reizigerstreinen zijn pas eind dit jaar ingepland en kenners in de branche sluiten vertraging tot het voorjaar van 2009 niet uit.
De meest spectaculaire ontwikkeling op HSL-gebied heeft plaats in China. Dat land wil in 2010 ruim 8.300 kilometer snel spoor hebben.
Bron: BN/DeStem