Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Daniel » Zo 23 Nov 2008, 00:42

Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
AnsaldoBreda: wij leveren ons product op tijd af

Lolke van der Heide en Bas Mesters

De nieuwe vertraging voor de hsl zuid verbaast experts niet. Er is vooral kritiek op de aankoop door NS van de treinen van het Italiaanse AnsaldoBreda. „NS heeft de verkeerde keus gemaakt.”

„Amsterdam-Rotterdam in minder dan drie kwartier? Rotterdam-Schiphol in 24 minuten? Met NS Hispeed kan het binnenkort!”

Ronkende woorden op de website van NS Hispeed, de aanbieder van reizen per hogesnelheidstrein vanuit Nederland. Maar ‘binnenkort’ duurt nog even, want de opening van de hsl zuid, tussen Amsterdam en de Belgische grens, is deze week voor de zoveelste keer uitgesteld.

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei in de Tweede Kamer dat problemen met het beveiligingssysteem ERTMS de belangrijkste oorzaak van de vertraging is. De eerste trein zal nu op zijn vroegst medio 2009 rijden, twee jaar later dan gepland. Verder uitstel is niet ondenkbaar.

In de Kamer gaven partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, felle kritiek op de trage gang van zaken rond de hsl-zuid, waarvan de aanleg 6,3 miljard euro heeft gekost. Vooral het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, dat treinen voor de binnenlandse route – onder de naam V250 Albatros – zou leveren moest het ontgelden.

Volgens de onafhankelijke railanalist Harry Hondius is deze kritiek terecht. „NS en de Belgische NMBS hebben voor 16 respectievelijk 3 treinen een Europese aanbesteding gehouden. AnsaldoBreda had de laagste prijs. Het bedrijf is technisch best competent, maar is internationaal berucht om zijn te late leveringen. NS had beter geen treinen bij AnsaldoBreda kunnen bestellen.”

Bij de Deense spoorwegen (DSB) is de vertraging in de levering van 83 intercitytreinen inmiddels opgelopen tot vier jaar. De Denen eisen schadevergoeding als AnsaldoBreda nog later levert. De DSB heeft nog maar vier treinen ontvangen en hiermee traden ook nog eens technische problemen op. „Het is algemeen bekend dat je in treinenland moet kiezen uit een van de grote drie: Alstom, Siemens of Bombardier”, zegt Hondius. „Het was voor NS en NMBS beter geweest een Franse TGV of een Duitse ICE te bestellen.”

Maar Stefano Fanucci, verantwoordelijk projectmanager voor de V250-hogesnelheidstrein bij het Italiaanse Ansaldo Breda bestrijdt de mening over zijn bedrijf: „Wij zijn volgens het contract niet te laat met leveren. Vanaf het moment dat de lijn volledig is gecertificeerd hebben we nog negen maanden om de eerste trein te laten rijden. Bij mijn weten is de lijn nog niet totaal goedgekeurd voor vervoer met 250 kilometer per uur, zoals is afgesproken in het contract.” Fanucci zegt dat AnsaldoBreda twee treinen zo goed als gereed heeft. De eerste zal eind december of begin januari aan Nederland worden geleverd. De tweede is een prototype dat sinds maart rijdt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Ook deze trein zal aan NS worden overgedragen, eind januari of begin februari, zo zegt Fanucci. De productie van de andere treinen is in volle gang, zo verzekert hij.

Een woordvoerder van NS wijst erop dat niet alleen met de treinen van AnsaldoBreda problemen zijn op de hsl zuid, maar ook met de Thalys en de Traxx-treinen van Bombardier. De Thalys moet over de hsl tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden, een verbinding die nu op gewone snelheid over het oude spoor wordt uitgevoerd. En de Trax-treinen zijn tweedehands treinen, die door NS zijn gehuurd om de vertraagde Albatros tijdelijk te vervangen. „Het punt is dat ERTMS veel ingewikkelder is dan eerst werd gedacht. Geen van de drie treinen werkt goed op ERTMS en er is geen alternatief.”

Nederland koos er bij de plannen voor de aanleg van de hsl zuid, begin jaren negentig, voor om alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-up. In Frankrijk, bakermat van de hogesnelheidstreinen, is op nieuwe lijnen het bestaande beveiligingssysteem gehandhaafd en wordt ERTMS geleidelijk ingevoerd. In Zwitserland is deze dubbele procedure inmiddels met succes toegepast.

Bron: NRC Handelsblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor BR628 » Zo 23 Nov 2008, 00:46

Het buitenland heeft zoveel meer kennis blijkt maar weer eens. Wordt toch wel eens tijd dat er koppen gaan rollen zeg, wat een gefaal weer... :roll:

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Daan » Zo 23 Nov 2008, 10:24

AnsaldoBreda: wij leveren ons product op tijd af
Grap van de dag? :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Nov 2008, 11:43

Ik ken het contract niet, maar als er daadwerkelijk in staat: negen maanden ná certificering van de HSL-zuid voor minimaal 200 km/h dan zou het best kunnen dat Ansaldo-Breda op tijd levert.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor deadlock » Zo 23 Nov 2008, 20:01

ATB is niet te gebruiken in combinatie met wisselstroom dus waarom wordt dat überhaupt vermeld :?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor BR628 » Zo 23 Nov 2008, 20:09

Alsof de gemiddelde journalist dat weet..

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor deadlock » Zo 23 Nov 2008, 20:11

Een beetje research lijkt me niet overbodig voor wat voor artikel dan ook ;)

Hij had eventueel met ProRail of HiSpeed kunnen bellen en vragen waarom dat systeem niet ook op de HSL toegepast wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Nov 2008, 20:45

Het Franse beveiligingssysteem had toegepast kunnen worden. Dan had de Thalys waarschijnlijk nu over de HSL zuid kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Vinny op Zo 23 Nov 2008, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor BR628 » Zo 23 Nov 2008, 20:55

Vinny schreef:iig (waarschijnlijk).
Ja wat is het nu :roll:

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor deadlock » Zo 23 Nov 2008, 21:11

BR628 schreef:
Vinny schreef:iig (waarschijnlijk).
Ja wat is het nu :roll:

Als ze er TVM430 of LZB op hadden geïnstalleerd hadden we geen ge-ouwehoer gehad, dat verzeker ik je.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Nov 2008, 22:03

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik was een beetje te stellig met mijn i.i.g.; ik heb mijn post dan ook aangepast.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Wubbo » Zo 23 Nov 2008, 23:12

Enniewee, leuk zwarte-pieten naar Ansaldo zo, maar kennelijk krijgt met ERTMS ook in andere treintypen niet aan de gang. Dan ligt in ieder geval ook een deel van de oorzaak daar. Anders hadden die Prio-treinen allang kunnen rijden op de HSL, volgens dienstregeling en met reizigers.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Nov 2008, 23:14

Daarnaast heb ik onlangs gelezen dat er interferentieproblemen zijn opgedoken. Een trein op volle snelheid stoort het ATB signaal op de naastgelegen sporen (Hoofddorp - Warmond en Dordrecht - Breda) :x
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor deadlock » Zo 23 Nov 2008, 23:20

ATB signaal? Was het niet gewoon de stroomvoorziening? Iets met inductie?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS

Berichtdoor Geert » Zo 23 Nov 2008, 23:24

Het ATB-signaal wordt in ieder geval gestoord, het stond in dit bericht.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten