Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Aking »

Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Utrecht - NS en Prorail gaan op een aantal onderdelen veel nauwer samenwerken dan nu het geval is. De ondernemingen willen sommige bedrijfsonderdelen zelfs weer fysiek bij elkaar voegen. De bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.

‘Die splitsing was rigoureus. Nu het steeds drukker wordt op het spoor en storingen een steeds grotere inktvlekwerking hebben, zoeken wij naar samenwerkingsvormen waarbij, met respect voor ieders verantwoordelijkheid, de reizigers in dit soort situaties beter worden bediend’, zegt Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail.

‘We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Kraaijeveld.

Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. ‘De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld.’

Bij de splitsing van de NS is bepaald dat het beheer van het spoor volledig los moet staan van het feitelijke treinvervoer. De NS moet sindsdien zorgen voor treinmaterieel, machinisten en conducteurs, Prorail voor het beheer en onderhoud van het spoor en voor de verdeling van de capaciteit en de verkeersleiding. Prorail is in 2001 van start gegaan.

NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken. De verkeersleiding draagt zorg voor de dagelijkse verdeling van de capaciteit op het spoor. Met ruim een miljoen reizigers per dag is de NS veruit de grootste gebruiker van het Nederlandser spoor.

‘Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch. Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen’, zegt Kraaijeveld. Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.

Ook op andere terreinen wordt de samenwerking geïntensiveerd. Zoals bij omroepberichten en de dienstregeling voor 2010

Bron: De Volkskrant
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Linkerspoor »

Aking schreef:NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken.
Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders. Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders.
Ik ben benieuwder naar wat het Rijk en de EU gaan zeggen.
Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...
Waarom niet?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Daan »

Linkerspoor schreef:
Aking schreef:NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken.
Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders. Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...
Artikel helemaal lezen misschien...

Verder ben ik blij dat men eindelijk wakker wordt... :)
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Linkerspoor »

Daan schreef:
Linkerspoor schreef:Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders. Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...
Artikel helemaal lezen misschien...
Doel je op dit?
Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen
Dat gaat namelijk niet over waar ik op doel... :roll: :wink:

Als er een ns'er op de verkeersleiding zit, maar geen arriva'er, dan krijg ik het vermoeden dat wellicht een ns-trein soms eerder voorrang krijgt dan andersom...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Chauf21 »

In het laatste stukje van de tekst staat het volgende:
Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
Verder vind ik het een goede ontwikkeling. Problemen met betrekking tot de zelfstandigheid van het spoorbeheer zullen er niet zou gauw zijn. NS neemt immers niets over, maar komt op een positie waarin er meer en beter kan worden samengewerkt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door webguy »

Het lijkt me idd dat dat voor bijvoorbeeld Arriva in Groningen en Leeuwarden wel interessante optie is. Maar dat is post Zwolle toch? Een mannetje in Zwolle neer zetten kan geen kwaad lijkt me.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Karl »

webguy schreef:Het lijkt me idd dat dat voor bijvoorbeeld Arriva in Groningen en Leeuwarden wel interessante optie is. Maar dat is post Zwolle toch? Een mannetje in Zwolle neer zetten kan geen kwaad lijkt me.
Maar dat kost wel gelijk weer een bak geld en zo complex zijn de noordelijke nevenlijnen niet, dus ik vraag mij af of dat de moeite waard is.
Het is een spectrum.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Dubbele P »

Hmm ik dacht dat NS en Prorail graag met hun vingertje naar elkaar wezen als er weer eens puinhoop was op het spoor... NS zal de hete adem van 2015 wel al in de nek voelen, waardoor het nu alvast wat zaken veilig wil stellen. :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Daan »

webguy schreef:Het lijkt me idd dat dat voor bijvoorbeeld Arriva in Groningen en Leeuwarden wel interessante optie is. Maar dat is post Zwolle toch? Een mannetje in Zwolle neer zetten kan geen kwaad lijkt me.
De Noordelijke Nevenlijnen vallen onder post Groningen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Daniel »

Een mannetje op de plaatselijke post kost Arriva alleen wel weer extra personeel... als ik het goed herinner zit de treindienstleiding van Arriva zelf op station Leeuwarden en stuurt die alles aan: ook de MerwedeLingeLijn dus. En die lijn valt dan weer onder zowel post Rotterdam als Utrecht, wat het wat minder makkelijk maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Daan »

Tja, en het hoofdkantoor van Arriva zit dan weer in Heerenveen, weet niet wat daar nog geregeld wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Daniel »

Heerenveen heeft de ASL (Arriva Support & Logistiek), dure naam voor de verkeersleiding van de bus :P Een stukje aansturing van de MerwedeLingeLijn zit om het makkelijk te maken dan ook nog op het regiokantoor in Dordrecht (da's ook de standplaats van de machinisten en stewards hier).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Karl »

Reiziger Ddrs schreef:Heerenveen heeft de ASL (Arriva Support & Logistiek),
Zal het niet Support and Logistic zijn?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Vinny »

nou nou 'splitsing terugdraaien' is ronkende taal voor iets dat in feite al bestaat... :roll:
Het is meer zo dat de afdeling Bijsturing (NS) en de Verkeersleiding (ProRail) weer meer bij elkaar betrokken raken, door wat mensen bij elkaar te zetten. Wat het artikel vergeet is dat ook de aannemerij aanschuift. Eerste succesje: Amsterdam Muiderpoort, er is nu een stukje spoor heraangelegd zodat de hinder voor het treinverkeer beperkt blijft tot 2 minuten extra rijtijd voor treinen vanuit Utrecht met bestemming Amsterdam. Daar merkt de reiziger niets van, 1 minuut is de normale speling en de andere minuut kan van het stationnement op Centraal af. De oplossing is door intensief vergaderen tussen NS-reizigers, ProRail en Strukton tot stand gekomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door M57 »

Het lijkt me dat dat ook wel zonder Bijsturing op de Verkeersleiding was gebeurd. Dat heeft meer betrekking op hele acute zaken lijkt me. Bijvoorbeeld: ProRail constateert wissel Y defect, NS heft trein X op maar Z niet en aannemer kan direct zeggen dat het maar een half uur gaat duren. De bypass bij Muiderpoort is in een paar dagen bedacht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug

Bericht door Wubbo »

Het voordeel zit hem inderdaad in het makkelijker beslissen over complexere situaties, en het sneller op de hoogte zijn van de situatie doordat mensen naast elkaar zitten in plaats van dat je eerst veel mensen moet bellen. Dat moet snellere bijsturing en duidelijkere communicatie richting overige partijen (oa reizigers) mogelijk maken. Bij mijn weten gaat het niet over de afhandeling van standaardsituaties: daar gelden nog steeds afspraken over. Ook de standaard versperringsmaatregelen gelden nog, alleen wordt er eerder voor eentje gekozen.
Volgens mij mogen Arriva en Syntus en de rest best aansluiten, maar heeft het voor hun weinig effect door hun veel kleinere grondgebied en minder complexe treindienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten