Pagina 1 van 1

ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 23:38
door Wubbo
ChristenUnie: honderd nieuwe stations
woensdag 03 december 2008 16:15 De ChristenUnie wil dat er snel begonnen wordt met de bouw van nieuwe treinstations. Ernst Cramer presenteert vandaag een notitie waarin hij pleit voor versnelde oplevering van regionale stations die in nieuwe woongebieden gepland zijn. Cramer: ,,De trein moet meteen een aantrekkelijke vervoersoptie zijn; bewoners moeten niet wennen aan twee auto's voor de deur omdat er nog geen station is bij hun nieuwe huis."

In veel regio's bestaat behoefte aan nieuwe stations. Realisatie van deze stations is vaak een moeizaam proces omdat de capaciteit op het spoor beperkt is en omdat er veel partijen betrokken zijn bij de besluitvorming en financiering. Daardoor worden stations vaak later dan gewenst geopend.

Op korte termijn wil de ChristenUnie dat de minister een aanlegbesluit neemt over de stations Sassenheim, Bleizo, Groningen Europapark en Assen-Zuid. Verder wil de ChristenUnie een herbezinning op de normen die worden gehanteerd om de rendabiliteit van een nieuwe haltelocatie te beoordelen. In een eigen inventarisatie van de ChristenUnie komen zo'n honderd locaties in beeld waar een nieuw station zou kunnen worden gebouwd. Cramer beseft bij voorbaat dat die er niet allemaal zullen komen: ,,Het gaat ons erom dat de mogelijkheden in kaart worden gebracht, en daarnaast dat er snel begonnen wordt met de bouw van een aantal stations."

Termijn visie regionaal OV
Cramer roept staatssecretaris Huizinga op om met een termijnvisie te komen voor het regionale OV. Met de 1 miljard die voor het regionaal OV beschikbaar is, kunnen de grootste knelpunten nog in deze kabinetsperiode worden aangepakt. Cramer: ,,Goed OV kan juist in de regio bijdragen aan de strijd tegen files. Met name in stedelijke gebieden is de opgave dusdanig groot dat ook op de lange termijn landelijke betrokkenheid gewenst is. We moeten nu al plannen maken voor na 2012."

De ChristenUnie maakt zich verder zorgen over geld dat bij ProRail op de plank blijft liggen door vertraging van nieuwe investeringen. Cramer: ,,Vorig jaar hebben we dat al aangekaart. Nu krijgen we opnieuw signalen dat het aantal uitgezette opdrachten door ProRail ook dit jaar fors achterloopt. De schop moet snel in de grond. We moeten zoeken naar mogelijkheden om de planstudies sneller op te leveren."

Bron: ChristenUnie

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 00:47
door Justin
100?! Wow... 100?! Echt... nog steeds wow

:P.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 11:20
door Karl
En waarom is die trein zo aantrekkelijk? Juist, omdat je niet elke twee minuten stopt.

Als die stations er komen, dan pleit ik voor herinvoering van de sneltrein (of hoe NS Commercie het wil noemen), dat je tenminste ook nog een beetje-opschiet-trein (ah, dit is eigenlijk ook wel een mooie naam) hebt, naast de 'IC'.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 20:47
door Suus
Die man speelt vals, als ik het PDF-bestand bekijk staat er ook stations tussen die al geopend zijn, zoals Almere Oostvaarders en Apeldoorn Osseveld. Daarnaast staan er nog projecten in die niet doorgaan (Dordtrecht Amstelwijck) en stations bij de RijnGouweLijn of RandstadRail horen.

En voor de rest staan er echt een hoop onzinstations in...
Amsterdam Geuzenveld of Amsterdam Roëllstraat. Dat moeten overigens wel dezelfde zijn, aangezien de Burgemeester Roëllstraat ook de toegangsweg van Geuzenveld is, en de route van tram 13 naar Geuzenveld. Reincarnatie van Amsterdam De Vlugtlaan dus eigenlijk.

Ik ben niet echt onder de indruk van de plannen eigenlijk :roll:

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 20:57
door WSM
De Gristenunie heeft een beetje een probleem, omdat haar staatssecretaris een ongewilde sjitkaart erdoor moet zien te drukken. Dat levert niet echt veel stemmen op onder de ov-reizigers, dus moeten ze dat maar eens gaan compenseren met mooie plannetjes.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 21:08
door tsov
Amsterdam Geuzenveld is een al héél lang sluimerend plan voor een station bij de Abraham Kuyperlaan/Australiëhavenweg (aan de lijn naar Hlm), dus zeker niet heropening van De Vlugtlaan :wink:

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 21:15
door deadlock
Laat ze de benodigde financiën eens steken in het opheffen van alle overwegen in de randstad en versnelde spoorverdubbeling op knelpunten zoals Rotterdam - Rijswijk, Utrecht - Woerden, et cetera.

En die flyover bij Amersfoort eens dubbelsporig maken zodat treinen niet meer hoeven te kruisen :p

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 21:20
door Karl
deadlock schreef:(...) Utrecht - Woerden, (...)
Ik denk niet dat daar nog veel aan versneld kan worden, men is inmiddels volop bezig en wanneer zo'n project in haden van een private partij is, dan gaat het meestal wel...

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 22:02
door deadlock
Meer mensen inzetten en minder bestuurslagen (y)

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 22:04
door WSM
Ofwel: meer mensen die werken en minder mensen die praten over werk.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: do 04 dec 2008, 22:15
door deadlock
WSM schreef:Ofwel: meer mensen die werken en minder mensen die praten over werk.
KATCHING!

Ik *haat* bureaucratie.

Ter illustratie; Ik ben bij mijn huidige werkgever ooit begonnen als helpdeskmedewerker voor twee onderwijsinstellingen. Saxion Hogescholen (alhoewel destijds in naam nog Rijkshogeschool IJsselland) en het Etty Hillesum Lyceum dat toen pas net een jaartje bestond. Die tweede betaalt mij. Als een Saxion medewerker geen ruimte meer op zijn homedirectory had moesten er stapels papier ingevuld worden. Als een EHL medewerker geen ruimte meer had, dan hoogden we het simpelweg op. Binnen EHL is de bureaucratie alleen nog maar verder afgenomen (voor wat betreft ICT) door betere inzet van de middelen (wil jij een servertje voor jouw specifieke onderwijsgroep? Prima! VMWare zorgt ervoor dat we geen hardware hoeven aan te schaffen, in principe berekenen we alleen de geheugenkosten door aan de klant, zo'n 2GB per server per 4 jaar. Dat is ongeveer 250 euro omdat we ze alleen in modules van 4GB of meer aanschaffen). Bij Saxion moet hier eerst volgens de ITIL methodiek over vergaderd worden, daarna moet er een project komen, er moeten twee hoofdbeheerders en twee backup beheerders aangewezen worden, en voor je het weet ben je een maand of drie verder. In die tijd is het project bij ons al weer afgelopen en de server weer ontmanteld (opzetten nieuwe server gaat geautomatiseerd en duurt vanaf het moment van aanvraag ongeveer twee uur).

Ik zeg niet dat wat Saxion doet onnodig is, maar het wordt bij dergelijke grote bedrijven gewoon te veel doorgedreven. Het kan allemaal wel veel goedkoper en efficiënter, maar dan verliezen de managers hun werk.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: vr 05 dec 2008, 02:18
door Ruben
deadlock schreef:En die flyover bij Amersfoort eens dubbelsporig maken zodat treinen niet meer hoeven te kruisen :p
Eens over dat kruisen, maar dan heb je een stuk meer aan een fly-over aan de westkant. Dan kan je het aan beide kanten van het station gelijk goed routeren, ipv alles op de oostkant aan te laten komen. Juist aan de westkant ga je die kruisingen eruit willen hebben.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: vr 05 dec 2008, 11:32
door deadlock
NS-Reiziger schreef:Eens over dat kruisen, maar dan heb je een stuk meer aan een fly-over aan de westkant. Dan kan je het aan beide kanten van het station gelijk goed routeren, ipv alles op de oostkant aan te laten komen. Juist aan de westkant ga je die kruisingen eruit willen hebben.
Maar als je het aan de oostkant al hebt geregeld, dan is het aan de westkant toch niet meer nodig? Behalve dan dat die wisselstraten aan de westkant wel eens op de schop mogen.

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: vr 05 dec 2008, 11:43
door Vinny
Zolang je vanaf Amsterdam en Utrecht naar zowel Zwolle als Deventer moet kunnen is een vrije kruising aan de westzijde geen overbodige luxe...

Re: ChristenUnie: honderd nieuwe stations

Geplaatst: vr 05 dec 2008, 12:15
door Wubbo
Daarnaast: als je die stromen pas aan de oostkant gaat kruisen, betekent dat dat je cross-platform overstappen verdwijnen. Immers krijg je dan de situatie dat je het treinverkeer richting Utrecht op 1, 2 en 4 afhandelt, en het treinverkeer richting Hilversum op 5, 6 en 7.