Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Daniel »

Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

'Hand voor je mond!' De meeste mensen weten wel dat het belangrijk is om hun mond af te dekken als ze niezen of hoesten. Maar hoe belangrijk precies, dat is nu pas duidelijk geworden door onderzoek. Eén nies van een forens in het openbaarvervoer kan ervoor zorgen dat 150 medepassagiers binnen vijf minuten ook besmet raken.

Zonder zakdoekje of hand voor de mond verspreiden de bacteriën zich binnen enkele seconden via leuningen op roltrappen of via de zittingen van treinen. Voor het onderzoek werden 1300 forensen ondervraagd. Bijna allemaal gaven ze aan minstens één keer verkouden te zijn geweest vorige winter. Eén nies verspreidt 100.000 minuscule druppeltjes met een snelheid van 145 kilometer per uur. Deze druppeltjes vestigen zich op handvatten, deurknoppen en andere voorwerpen die vaak aangeraakt worden. Volgens de berekeningen van de Britse griepexpert Roger Henderson komt zeker 10 procent van de forensen in contact met zo'n 'besmet' oppervlak.

Ook thuiswerkers werden ondervraagd, slechts 58 procent van hen gaf aan afgelopen winter verkouden te zijn geweest. Dit in vergelijking tot 99 procent van de mensen die per metro reizen, 98 procent van de busreizigers en 96 procent van de treinreizigers. Met name mannen vergeten tijdens het niezen hun mond af te dekken, één op de drie draagt een zakdoekje bij zich tegenover 81 procent van de vrouwen.

Bron: Fok! Nieuws
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Daantje »

Als ik dit lees ben ik altijd blij dat ik altijd als ik thuis kom m'n handen was en een griepprik gehaald heb. Veel meer kan ik niet doen want fietsen is niet echt een optie en aanschuiven op de A13 evenmin :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Justin »

Nou ik wil eigenlijk DOLGRAAG een mondkapje opdoen van oktober tot maart in het OV, maar ik ben bang dat mensen dan je zooooooooooo raar aankijken. Dan kan ik nog wel altijd een voordeel uit halen: ik denk niet dat veel mensen naast met durven te zitten :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Ruben »

In China is een mondkapje dan weer erg normaal. Sommigen lopen er ook hier mee rond, altijd wel een grappig gezicht. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Justin »

Maar ja, probeer maar eens dat soort mentaliteit in te voeren in Nederland. Lukt toch niet, net zoals het beleid van de roltrappen... :neg:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Ruben »

Ik geloof dat we dat hier met boetes proberen. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Linkerspoor »

Reiziger Ddrs schreef:[knip]'Hand voor je mond!' De meeste mensen weten wel dat het belangrijk is om hun mond af te dekken als ze niezen of hoesten. Maar hoe belangrijk precies, dat is nu pas duidelijk geworden door onderzoek. Eén nies van een forens in het openbaarvervoer kan ervoor zorgen dat 150 medepassagiers binnen vijf minuten ook besmet raken.

Zonder zakdoekje of hand voor de mond verspreiden de bacteriën zich binnen enkele seconden via leuningen op roltrappen of via de zittingen van treinen. [knip]Deze druppeltjes vestigen zich op handvatten, deurknoppen en andere voorwerpen die vaak aangeraakt worden. [knip]
Uuhm juist, maar ben ik nou zou gek als ik zeg dat een hand voor de mond ook niet helpt: de volgenieste hand wordt naar mijn verwachting niet tijdens de reis gewassen... Maar met die hand worden wel de handvatten, deurknoppen en andere voorwerpen aangeraakt.

Een zakdoekje voor de mond houden lijkt me toch het beste...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Karl »

Een volgenieste hand wil de reiziger best wassen, maar het NS-toilet-beleid is dat niet echt meer mogelijk in de toekomst.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer: verkoudheid verzekerd

Bericht door Geert »

Hoef je de toiletdeur dan niet open te doen? :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten