Pagina 1 van 1

Betuweroute wordt een stuk drukker

Geplaatst: di 09 dec 2008, 13:13
door AppleMoose
Betuweroute wordt een stuk drukker

dinsdag 09 december 2008 | 02:49 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 09 december 2008 | 11:16

Op 16 juni 2007 werd de Betuweroute officieel geopend. Sindsdien lijkt het stil op ’s lands duurste goederenspoor. Maar de schijn bedriegt.

Ja, er rijden treinen op de Betuweroute.

Wie wel eens over de A15 richting Rotterdam gaat, zou tot de conclusie kunnen komen dat hij langs dood spoor rijdt. Niets is minder waar. " Morgen gaat de vijfduizendste trein over de Betuweroute. Een mijlpaal? Nou, nee, eerder een leuke aanleiding om daar even stil bij te staan, want een hoop mensen hebben toch gedacht dat dit niet zou gebeuren", zegt Sjoerd Sjoerdsma. Hij is directeur van Keyrail in Zwijndrecht, de exploitant van de Betuweroute. Vanaf 2009 komt er vaart in dit 4,7 miljard euro kostende high tech goederenspoor tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens. Het aantal treinen – circa 5.300 in 2008 – wordt volgend jaar enorm opgeschroefd. Sjoerdsma: "Vanaf 14 december, als de nieuwe dienstregeling van kracht wordt, gaan er gemiddeld 250 treinen per week over de Betuweroute. Dat wordt in de loop van volgend jaar verder opgevoerd, tot circa 350 treinen per week aan het eind van het jaar. Ik denk dat we over heel 2009 op circa 15.000 treinen uitkomen." Vervoerders, constateert Keyrail, krijgen steeds meer vertrouwen in de Betuweroute.

Met 15.000 treinen zit de Betuweroute absoluut nog niet aan het maximum. " Dat zou ook niet goed zijn", zegt Sjoerdsma. "De Betuweroute moet honderd jaar mee. De Maasvlakte II in Rotterdam komt na 2015 pas goed op stoom. Die goederenstroom moet je ook kunnen verwerken. Over vijf jaar zitten we aan 1.000 treinen per week."

Technische of andere beperkingen zijn er niet meer op de Betuweroute. Bovendien neemt het aantal locomotieven dat voor de Betuweroute geschikt is – ze moeten worden omgebouwd vanwege het geavanceerde beveiligingssysteem ERMTS – snel toe. De Betuweroute ontwikkelt zich tot dé hoofdas voor vervoer van containers, agribulk (graan en soja), vloeistoffen (LPG, voedingsmiddelen) en auto's. Ook spoorondernemingen die kolen en erts vervoeren, hebben belangstelling voor de Betuweroute en zullen, zo verwacht Keyrail, geleidelijk het gemengde net verlaten. Sjoerdsma: "De helft van de goederen heeft Duitsland als eindbestemming. Vooral Noordrijn-Westfalen neemt een belangrijke plaats in. Italië is van oudsher een belangrijke bestemming, Oostenrijk en Zwitserland ook. En je ziet nu ook landen als Polen en Tsjechië opkomen."

DB Schenker (voorheen Railion) is met 85 procent van de treinen de grootste gebruiker van de Betuweroute (het stuk langs de A15), gevolgd door CTL en Veolia. Binnenkort komen daar andere vervoerder als ACTS, ERS, HGK en IRL bij. "Eigenlijk wil iedereen die naar Duitsland rijdt de switch naar de Betuweroute maken. De schroom is er nu wel af."

Dat de economische crisis ook het goederenvervoer via de Betuweroute niet ongemoeid laat, gelooft Sjoerdsma niet. "Rotterdam Haven stelt wel de cijfers van het aantal containers naar beneden bij, maar wij verwachten dat de klap voor ons minder hard aankomt. Wij bieden als Keyrail continuïteit omdat de capaciteit die we bieden altijd beschikbaar is. Er zullen best minder goederentreinen gaan rijden, maar ik denk dat we daar op de Betuweroute niet veel van merken. Het maakt nogal verschil of je moet stoppen onderweg zoals op het gemengde spoor en in vier uur, in plaats van in drie uur naar Duisburg rijdt."

Geluiden dat het voor de Betuweroute belangrijke derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen niet in 2013 klaar is, kent Sjoerdsma ook. "Ik heb er veel vertrouwen in dat Duitsland dat op orde zal brengen. Maar het is een planologische procedure en daar zijn niet altijd garanties voor te krijgen."

Bron: De Gelderlander
Als je op de link klinkt is er ook een videoverslag te vinden over de Betuweroute.