Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door waldo79 »

Daantje schreef: Ik betaal al genoeg aan extra treinkaartjes om op zondagavond van m'n ouders weer naar huis te gaan omdat ik het niet red als ik op maandagochtend ga. Dan kan ik niet op tijd op m'n stageplaats zijn.
Heeft de IBG daar geen regeling voor? Vooral omdat je er structureel mee te maken hebt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Daantje »

waldo79 schreef:Heeft de IBG daar geen regeling voor? Vooral omdat je er structureel mee te maken hebt.
Volgens mij is dat alleen als ik nog thuis bij mijn ouders zou wonen. Ik zit nu op kamers en heb dit alleen als ik een weekend naar m'n ouders ga. Dat doe ik nu niet heel vaak meer maar een van de (belangrijkste) redenen is ook wel dat het me nu handen vol met geld kost.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

tsov schreef:Maar hoe controleer je of iets voor de studie is of niet? Dat is enorm omslachtig.
Fictief voorbeeld: Pietje woont in Haarlem, studeert in Amsterdam en loopt stage op Schiphol. Dan heeft hij dus een trajectkaart Haarlem-Amsterdam en Haarlem-Schiphol. Voor een opdracht heeft hij afgesproken bij een studiegenoot thuis, die in Leiden woont. Mag hij dan ook het treinkaartje Haarlem-Leiden declareren, of Schiphol-Leiden als hij 's ochtends bij z'n stageadres moet zijn?
Nog leuker wordt het als z'n grootouders in Rotterdam wonen en hij na de afspraak in Leiden doorreist, hoe doe je dat dan?
Je kunt natuurlijk als vervoerder een studentenprijs vragen voor het opplussen naar een netabbonement (of voor extra geldigheid voor weekend/feestdagen voor studenten die op zondagavond van Zeeland naar de Randstad willen reizen). Tenslotte betaal je in de huidige situatie ook geld voor je OV kaart (is namelijk destijds afgetrokken van de studiefinanciering); en daarom is het onderscheid tussen weekend-OV gebruikers en week-OV gebruikers principieel oneerlijk. Weekend-OV'ers zijn veel goedkoper voor de vervoerder, omdat treinkilometers op zaterdag- en zondag goedkoper zijn, omdat de bezettingsgraad op beide dagen lager ligt dan door de week, omdat de OV-frequentie op beide dagen (vaak aanmerkelijk) lager zijn en omdat het aantal dgl-uren dat de kaart geldig is in het laatste geval ook nog eens fors lager ligt, zelfs als ze persoonlijk goedkoper uit zijn omdat ze door de week niet (of minder) met het OV reizen!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

Voor stages: Een verplichte reiskostendeclaratie invoeren voor stageverleners. Desnoods kom je het Midden- en Kleinbedrijf tegemoet door als overheid een gedeelte van de studiefinanciering direct door te sluizen aan stageaanbieders; die immers ook een gedeelte van de opleiding verzorgen; maar hier vaak wel kosten van ondervinden maar geen opbrengsten: op het moment dat een stagair geld oplevert is deze vaak al vertrokken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Fles »

Op zich zou het een hoop gedonder en gedoe en ergernis besparen als die kaart weer gewoon 24/7 geldig was. Wat Wubbo zegt: dan ben je ook een aantrekkelijk product aan het neerzetten voor studenten. De indruk die ze nu krijgen is "Kijk. Het OV. Dit is hartstikke k*t met peren. Koop een auto zodra je kan!" Misschien een beetje overdreven, okee ;)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door waldo79 »

Kijk. Het OV. Dit is hartstikke k*t met peren. Koop een auto zodra je kan!"
Is toch wel erg kort door de bocht. Als je op een centrum locatie gaat werken dan is het kolder om een auto te kopen :)
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Jeroen »

Fles schreef:Op zich zou het een hoop gedonder en gedoe en ergernis besparen als die kaart weer gewoon 24/7 geldig was. Wat Wubbo zegt: dan ben je ook een aantrekkelijk product aan het neerzetten voor studenten. De indruk die ze nu krijgen is "Kijk. Het OV. Dit is hartstikke k*t met peren. Koop een auto zodra je kan!" Misschien een beetje overdreven, okee ;)
Dat is onzin. Het OV kost met korting ongeveer 8 cent per kilometer, iets wat niet eens in de buurt komt van de totale kosten van een auto. Reiskosten zijn uiteindelijk weinig doorslaggevend bij de modaliteitskeuze.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Voor stages: Een verplichte reiskostendeclaratie invoeren voor stageverleners. Desnoods kom je het Midden- en Kleinbedrijf tegemoet door als overheid een gedeelte van de studiefinanciering direct door te sluizen aan stageaanbieders; die immers ook een gedeelte van de opleiding verzorgen; maar hier vaak wel kosten van ondervinden maar geen opbrengsten: op het moment dat een stagair geld oplevert is deze vaak al vertrokken...
En wat is hier precies het voordeel van boven het huidige systeem? Dit klinkt allemaal wel erg omslachtig en ondoorzichtig, als ik eerlijk ben :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

In de rest van de wereld werkt dat toch ook zo? Ik krijg ook een reiskostenvergoeding van mijn werkgever... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

Er is nu een gemakkelijk systeem waarmee studenten naar studie, stage, ouders en andere studiererelateerde afspraken kunnen reizen en waarbij ze ook nog eens kennis maken met het OV. Jij wilt dat vervangen door een declaratiesysteem bij een stageverlener en een trajectkaart van woonadres naar de studieinstelling, ik zie daar geen voordelen in - eerder extra rompslomp...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

Het is een heel erg oneerlijk systeem; waarbij de kosten niet terecht komen bij degenen die het meeste baat hebben. Ik vind dat principieel verkeerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Daantje »

Het regelen van een stage bevat al genoeg rompslomp en stageverleners zijn vaak erg blij dat studenten een OV-studentenkaart hebben zodat ze zich daar in elk geval niet mee bezig hoeven te houden dus ik zou dat in elk geval niet op de stageplaatsen af gaan schuiven. Je voorkomt dan ook dat voor elke stagiair andere regels gaan gelden door verschillende stageverlenende bedrijven (is nu al het geval met stagevergoedingen, vakantieregelingen, etc) en dat lijkt me niet wenselijk.

Het huidige systeem met een OV-studentenkaart die in heel Nederland geldig is, is wat mij betreft prima maar er mag wel iets veranderen rondom het week/weekend en feestdagen/vakantie beleid wat mij betreft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Het is een heel erg oneerlijk systeem; waarbij de kosten niet terecht komen bij degenen die het meeste baat hebben. Ik vind dat principieel verkeerd.
Leg eens uit? Die begrijp ik niet.

Verder ga je volgens mij met je declaratiesysteem (is altijd een hogere drempel dan je nu met de OV-kaart hebt) voorbij aan een van de doelen van de OV-studentenkaart: mensen kennis laten maken met het OV.
Dat stagebedrijven pas aan de studenten gaan verdienen op het moment dat ze er vast gaan werken klopt volgens mij ook niet: ik hoor heel regelmatig studenten die tegen stagevergoeding (wat nooit erg veel voorstelt) werk doen dat normaal door een 'echte' werknemer zou worden gedaan. Dan is een stagiair echt veel voordeliger.

Of OV in het weekend voordeliger is dan door-de-weeks is trouwens een discussie die ik ook nog wel eens wil voeren: personeel is behoorlijk duurder, zeker op zondagen. Daarnaast zijn de bezettingsgraden, zeker in de randuren en ondanks verlaagde frequenties, ook niet al te best. Het best komt dat op uitdrukking op feestdagen: ga eens op eerste kerstdag rond etenstijd in het OV zitten, en probeer eens reizigers te tellen. Je hebt aan een hand meestal genoeg...
Dat de verhouding tussen de voordelen van de weekkaart en de weekendkaart scheef is ben ik met je eens. Daarom kiezen ook veel meer studenten een weekkaart dan een weekendkaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

ga eens op eerste kerstdag rond etenstijd in het OV zitten, en probeer eens reizigers te tellen
Afgelopen eerste kerstdag deed ik een rondje Amsterdam - Blerick en ik vond het erg druk... (al was ik voor etenstijd thuis :))
personeel is behoorlijk duurder, zeker op zondagen.
Je vergeet afschrijvingen op het materieel en inzetbaarheid. Die is in de spits echt heel veel hoger. Ook een enorme kostenpost voor de vervoerder. Daarnaast is in het weekend minder personeel nodig ;)
mensen kennis laten maken met het OV.
Als dat je doel is moet iedereen een OV kaart krijgen tijdens een periode van zijn leven. Het is dan ook rechtvaardiger dat iedereen daarna belasting betaalt voor deze voorziening. Beter dan dat er een select clubje mensen bestaat dat profiteert van een voorziening waar iedereen aan mee betaalt. Dat klopt zeker niet ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door aswnl »

Eigenlijk zouden ze studenten de vrije keuze moeten geven tussen een vorm van gratis woon-werkverkeer per OV, danwel een verhoging van de beurs met € 27 per maand (is de ƒ60 die er destijds af ging). Wedden dat veel studenten dan hernieuwd kennis gaan maken met de fiets ? Is nog veel beter ook.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door air-bus »

Gratis OV voor iedereen!! :mrgreen: :mrgreen: 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Als dat je doel is moet iedereen een OV kaart krijgen tijdens een periode van zijn leven. Het is dan ook rechtvaardiger dat iedereen daarna belasting betaalt voor deze voorziening. Beter dan dat er een select clubje mensen bestaat dat profiteert van een voorziening waar iedereen aan mee betaalt. Dat klopt zeker niet ;)
Ik ben ook zeker niet tegen het voorstel om MBO-ers ook een OV-kaart te geven. Dan bereik je zo goed als iedereen: je mist een aantal schoolverlaters, maar het is ook een overheidsdoel om schoolverlaters te minimaliseren, dus dat mag het probleem niet zijn.
Voor de OV-studentenkaart betaal je deels zelf als student (er is wat van de studiefinanciering ingehouden, en je hebt een OV-lening). De gebruiker betaalt dus al een deel.
Jouw redenering doortrekkend moeten we ook maar geen fietspaden meer aanleggen: mn opa en oma zitten in een verzorgingstehuis en zullen nooit en te nimmer meer kunnen fietsen. Toch betalen ze daar indirect wel aan mee. Dat klopt dan toch ook niet? ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

aswnl schreef:danwel een verhoging van de beurs met € 27 per maand
Laten we wel indexeren tot het prijspeil met de euro's van nu... :roll: (met een gemiddelde inflatie van 3% per jaar kom je al snel op de 42 euro..., overigens bij lange na niet in de buurt van wat een maandnetabbonnement voor de trein kost: 310 euro...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Jouw redenering doortrekkend moeten we ook maar geen fietspaden meer aanleggen: mn opa en oma zitten in een verzorgingstehuis en zullen nooit en te nimmer meer kunnen fietsen. Toch betalen ze daar indirect wel aan mee. Dat klopt dan toch ook niet?
Een hele vreemde vergelijking. Opa en Oma zijn ooit jong geweest en hebben toen belasting betaalt voor het functioneren van het OV, voor de aanleg van wegen en fietspaden en voor andere nuttige zaken zoals gezondheidszorg en onderwijs. Dit zijn allemaal zaken die de overheid regelt waarvan grosso modo de hele samenleving profiteert (dus ook iedere burger die onderdeel is van de samenleving). Mijn punt is dat het gratis beschikbaar stellen van OV aan een select clubje studenten helemaal niet bijdraagt tot een groter profijt van de samenleving, alleen ''leuk" is voor een klein clubje mensen waarmee dit dus principieel tegen het algemene nutsbeginsel ingaat waaraan in mijn ogen alle overheidsuitgaven moeten voldoen (immers het geld komt van ons allemaal en dus moeten we er ook allemaal van profiteren).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door STF »

Het is waarschijnlijk zowat onuitvoerbaar, zeker zolang de OV chipkaart er nog niet is, maar een OV studentenkaart die vijf dagen per week te gebruiken is, lijkt me het meest ideale. De chipkaart apparatuur moet dan kunnen herkennen dat je bijvoorbeeld deze week 4 dagen hebt gereisd, dus nog 1 dag over hebt, welke dagen je kiest mag je zelf bepalen.
Erg leuk plan, maar veel te technisch, lastig te controleren, etc.

Ik had destijds vijf dagen per week stage, ma, di, wo, za en zo. Dus zowel een week als weekend kaart was geen succes. Maar er zullen ook mensen zijn die voor hun studie en stage meer dan vijf dagen moeten reizen. Kortom, laat het maar bij een idee ;)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:overigens bij lange na niet in de buurt van wat een maandnetabbonnement voor de trein kost: 310 euro...)
Inmiddels al weer 2 maanden geleden verhoogd tot 328,30 euro
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

^^ Ik koop dat geval al weer 2 maanden niet ;) :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Mijn punt is dat het gratis beschikbaar stellen van OV aan een select clubje studenten helemaal niet bijdraagt tot een groter profijt van de samenleving, alleen ''leuk" is voor een klein clubje mensen waarmee dit dus principieel tegen het algemene nutsbeginsel ingaat waaraan in mijn ogen alle overheidsuitgaven moeten voldoen (immers het geld komt van ons allemaal en dus moeten we er ook allemaal van profiteren).
Dat probleem heb je altijd met overheidsuitgaven en subsidies: meestal heeft maar een gedeelte van de bevolking er profijt van. Wat heb ik er bijvoorbeeld aan dat er met veel geld een HSL wordt aangelegd die ik waarschijnlijk toch niet ga gebruiken? En toch is daar belastinggeld voor gebruikt, geld van ons allemaal maar we profiteren daar niet allemaal van. :roll: Hoe wil je dat dan uitleggen?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:[...]
Dat de verhouding tussen de voordelen van de weekkaart en de weekendkaart scheef is ben ik met je eens. Daarom kiezen ook veel meer studenten een weekkaart dan een weekendkaart.
Omdat de verhouding scheef is, kiezen meer studenten voor een weekkaart? Lijkt mij eerder omdat de geldigheid van de weekkaart voor de meeste studenten veel beter uitkomt ;)
aswnl schreef:Eigenlijk zouden ze studenten de vrije keuze moeten geven tussen een vorm van gratis woon-werkverkeer per OV, danwel een verhoging van de beurs met € 27 per maand (is de ƒ60 die er destijds af ging). Wedden dat veel studenten dan hernieuwd kennis gaan maken met de fiets ? Is nog veel beter ook.
Vinny schreef:Laten we wel indexeren tot het prijspeil met de euro's van nu... :roll: (met een gemiddelde inflatie van 3% per jaar kom je al snel op de 42 euro..., overigens bij lange na niet in de buurt van wat een maandnetabbonnement voor de trein kost: 310 euro...)
Het is ook een mogelijkheid om studenten i.p.v. de studentenkaart een verhoging van de studiefinanciering of tegemoetkoming in reiskosten voor te schotelen en de prijs van een vervoerbewijs tegen goedkoper studententarief aan te bieden. Daarmee kom je tegemoet aan de wensen om de kaart 7 dagen per week en ook op feestdagen geldig te laten zijn en alleen in het geval dat een student uitzonderlijk veel reist, zal hij of zij verhoudingsgewijs duurder uit zijn.

Hoe zijn de tegemoetkomingen in reisvoorzieningen in andere landen eigenlijk geregeld? ZIjn daar ook vergelijkbare OV-studentenkaarten uitgegeven?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

Ik denk gewoon dat mijn plan voor het trajectabonnement i.c.m het declareren van stage-vervoersbewijzen het eerlijkst is. Eventueel kan de stufi iets omhoog omdat je natuurlijk de reismogelijkheden iets beperkt; zodat daarvan excursies betaald kunnen worden.

Voor de mensen die zeuren over moeiljk doen: De belastingdienst kijkt eerst naar het aantal kilometers tussen stage(werk) en woonplaats. Ik lees net mijn aangifte terug; en de 'bonnetjes' moet je slechts 'desgevraagd' kunnen tonen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten