Directeur Veenman mist 'egobeheersing van topmannen'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Directeur Veenman mist 'egobeheersing van topmannen'

Bericht door Geert »

Veenman mist 'egobeheersing van topmannen'
Geplaatst: 23 december 2008 09:30, laatste wijziging: 23 december 2008 09:37

door Dylan de Gruijl
UTRECHT - NS-topman Aad Veenman gaat dit jaar met pensioen. Onder zijn leiding keerde de rust terug en werd het bedrijf winstgevend. Toch doet hij bescheiden over zijn rol. ,,Ik mis egobeheersing van topmannen.''

'I'm never wrong. I'm the boss', staat op de manchetknopen die zijn zoon hem eens gaf. Aad Veenman (62), vertrekkend topman van de Nederlandse Spoorwegen, heeft ze nooit gedragen. Ja, één keer, als grap, toen hij pas geleden eenmalig hoofdredacteur mocht zijn van het NS-personeelsblad de Koppeling. ,,Maar verder nooit'', benadrukt hij. ,,Het is ook gewoon niet waar dat de baas altijd gelijk heeft.''

Over een paar dagen zwaait Veenman af bij de NS. Na zes jaar bij het spoor gaat hij met pensioen. Aanvankelijk zou hij vier jaar blijven, maar de NS wilde hem houden en hij had het naar zijn zin. Onder zijn leiding gingen de treinen weer op tijd rijden, verstomde het gemor onder het personeel en stroomden de reizigers toe.

Niet dat hij zich er op laat voorstaan. Onbescheidenheid stoort hem. Noem Veenman een techneut, een workaholic, iemand die verdrinkt in details. Hij laat het zich allemaal aanleunen. Maar arrogantie? Dat past niet bij hem, nooit zal hij claimen dat het zíjn verdienste is dat de NS uit een diep dal is geklauterd. Dat succes is van iedereen, zegt hij dan. Van machinist tot topmanager. ,,Ik vind dat er te veel ego's rondlopen in de top van het bedrijfsleven'', vertelt hij. ,,Dat is een van de dingen die ik het meest mis in de samenleving: egobeheersing van topmannen.''

Stork
Veenman kwam in 2002 van machinebouwer Stork. Het concern dat zowel kippenslacht­machines maakte als vliegtuigonderdelen, raakte in zijn periode in een vrije val. Na drie winstwaarschuwingen moest hij het veld ruimen. Kort daarop kon Veenman alweer aan de slag als nieuwe president-directeur van de NS. Wilde hij zich zo snel mogelijk revancheren? Hij schudt het hoofd. ,,Dat gevoel heb ik geen moment gehad. Ik voelde dat ik bij de NS iets kon betekenen. Het bedrijf trok me. Ik vond het triest dat het zo ver was afgegleden.''

De vrede met het personeel over het beruchte rondje om de kerk was toen net getekend, maar onrust lag continu op de loer. Bovendien hadden de wilde stakingen en de chaos het imago van de NS verwoest. Als klap op de vuurpijl kreeg Veenman vlak na zijn aantreden de 'herfst van de vierkante wielen' als vuurdoop. ,,Ik begon vlak na een heel turbulente periode'', blikt hij terug. ,,Veel klanten waren de NS zat, het personeel was terneergeslagen.''

Na investeringen van vele honderden miljoenen euro's in nieuwe treinen, werkplaatsen en personeel volgde het herstel. Het aantal reizigers is inmiddels gestegen van 800.000 naar 1,1 miljoen per dag. Ook maakt de NS forse winst, niet alleen met reizigervervoer, maar steeds meer als restauranthouder, cateraar en projectontwikkelaar. ,,Wij waren diep weggezakt in het peloton. Nu rijden we weer aan kop.''

Smet
Toch blijft er een smet hangen: de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. NS bestelde de supersnelle treinen te laat en ruziede met het ministerie van Verkeer over het haperende veiligheidssysteem ERTMS. Ondertussen moet de eerste hsl-trein nog vertrekken. ,,In 2009 gaat hij rijden'', verzekert Veenman. ,,Maar inderdaad, tot nu toe kan ik helaas nog niet positief zijn over de hsl.''

Het personeel maalt er niet om. Dat draagt Veenman op handen als de topman die hun vakmanschap weer serieus nam. Dat was voorheen anders. ,,Toen ik hier kwam, vond ik een blauwdruk voor het werk van een conducteur. Daar stond van minuut tot minuut in beschreven wat die moest doen.''

Tegenwoordig worden de meeste ideeën volgens Veenman geboren op de werkvloer. Een klein voorbeeld: de suggestie om ­gratis koffie uit te delen bij grote vertragingen kwam van stations­medewerkers. ,,Het zijn vaak kleine dingen die het verschil maken.''

De initiatieven op de werkvloer hebben mogelijk ook te maken met het veranderende personeelsbestand. De conducteur is niet meer de grijze, blanke man. Hij is jonger en veel vaker vrouwelijk en allochtoon. Dat proces voltrekt zich in het hele bedrijf.

Diepe overtuiging
De noodzaak tot diversiteit is als 'diepe overtuiging' geworteld bij Veenman. Het voorkomt de arrogantie waar hij zo'n afkeer van heeft. Topmannen die zich omringen met één slag mensen - of erger: met jaknikkers - zijn volgens hem gedoemd tot mislukken. ,,Als je niet de juiste mensen om je heen verzamelt kun je tot dramatische besluiten komen.''

Bron: Nederlands Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten