Strippenkaarten fors duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Fles »

Ik koop altijd, al jaren, 45-strippenkaarten. De afgelopen jaren stegen die steeds met een bescheiden 1,5 % (19,50 naar 19,80 naar 20,10 naar 20,40) maar nou hoorde ik van de sigarenboer waar ik ze altijd haal dat ze per 1 januari losjes even naar 21,60 gaan. ZES procent erbij maar. :neg:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Karl »

Iets moet de OV-chipkaart bekostigen en de OV-chipkaart moet wel met korting verkrijgbaar zijn en hoe geef je korting, door eerst de 'oude' prijzen te verhogen.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Wubbo »

Zat hier niet een door de Tweede Kamer afgeblazen tariefverhoging van vorig jaar in, en een factor voor de (toendertijd) gestegen benzineprijzen?

In ieder geval heb ik al een paar strippenkaarten ingeslagen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Vinny »

Dit is ook het resultaat van de stakingen geweest. Het extra loon van de heren chauffeurs moet door IEMAND betaald worden... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Dit is ook het resultaat van de stakingen geweest. Het extra loon van de heren chauffeurs moet door IEMAND betaald worden... :roll:
Gaaf. Hoe minder bussen, hoe duurder de tarieven. :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Chauf21 »

-edit: verkeerd begrepen- :oops:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Suus »

De inkomsten van de strippenkaart gaan weer naar de vervoerders, en die hebben extra geld nodig om de hogere lonen te betalen. De vervoerders wilden dit geld van de regering hebben, en dus worden de strippenkaarten duurder.

Inslaan voor 1 januari dan maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Daantje »

Hmm, ik ga ook nog maar een paar strippenkaarten kopen dan alvast. M'n treinabonnement voor januari is ook al binnen tegen oud tarief.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door STF »

Een conducteur keek een keertje heel raar op dat ik zo'n "goedkoop" maandabbonement toonde in februari. Ja ik had alvast een voorraadje aangemaakt in de laatste week van december, tegen het oude tarief. Was ergens zo'n jaar dat de prijs wel erg extreem steeg.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door lausteen »

Is trouwens iemand de enorme prijsstijgingen bij Arriva in DAV (en ook HWGO) opgevallen? Zo is het euro/avondkaartje verdwenen en zijn hiervoor in de plaats dalkaartjes gekomen. Die zijn er in drie soorten:
  • 1,50 voor 1 of 2 zones - 1 uur geldig
    3,- t/m 5 zones - 1,5 uur
    5, voor 6 zones en meer - 2 uur
Bijvoorbeeld een retourtje Rotterdam - Alblasserdam kon dit jaar nog voor 2 euro maar dat is nu 6 :x ! Er is in januari en februari wel een actie dat een enkel dalkaartje geldig is voor een retour.

Wat ik ook niet snap is dat het zelfs nog duurder is dan de strippenkaart. Het voorbeeld hierboven kost voor een enkele reis 5 strippen. Voltarief kosten 5 strippen E 2,43 :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Daniel »

Voor 2 euro kon het ook alleen maar in de vakanties en het weekend hoor, dat waren de enige momenten dat het huidige dalkaartje geldig was. De nieuwe dalkaartjes zijn gewoon altijd geldig na 9.00 uur en in de vakanties en het weekend ook voor 9.00 uur.
De kortere reisjes (bv. Zwijndrecht/Papendrecht - Dordrecht) worden overigens juist goedkoper. Immers is het 1,50-kaartje ook te gebruiken voor een reisje tussen twee steden, terwijl de eurokaartjes alleen binnen de gemeentegrenzen geldig waren.

En over het duurder zijn als de strippenkaart: dat zijn de eurokaartjes nu ook al voor een reis door 1 zone, voor 2 zones scheelt het nu nog vrij aanzienlijk inderdaad.
Eigenlijk zou je wel kunnen stellen dat het juist wenselijk is dat in de stad de strippenkaart weer goedkoper is. Zo'n ding afstempelen kost veel minder tijd waardoor het instappen een stuk sneller gaat, immers heb je nu in de spits serieuze opstoppingen omdat het ook voor forensen voordeliger is een kaartje te kopen in de bus. Veruit het grootste deel van de extra rijtijd op het stuk Oudelandshoek - Station van lijn 3 is er vanwege de kaartverkoop gekomen: in 2009 is de reistijd volgens dienstregeling van mijn halte naar het station 5 minuten langer dan in 2006, op een stukje wat destijds 9 minuten duurde!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door lausteen »

Maar op langere stukken is de prijs juist enorm toegenomen. Met een avondkaartje (dat wel buiten de gemeentegrenzen geldig was) kon je zo ver als je wilde binnen de geldigheid, terwijl je volgend jaar gelijk een veel duurder kaartje moet kopen. Het is misschien als je alles tegen elkaar gaat afwegen misschien wel goedkoper geworden, maar juist de grote voordelen (zoals het avondkaartje) zijn er nu uitgehaald.

En het eurokaartje nu is ook nagenoeg even duur als 2 strippen (1 euro tegenover 92 cent dit jaar), dat vind ik een verwaarloosbaar verschil..
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Stefan »

lausteen schreef:Is trouwens iemand de enorme prijsstijgingen bij Arriva in DAV (en ook HWGO) opgevallen? Zo is het euro/avondkaartje verdwenen en zijn hiervoor in de plaats dalkaartjes gekomen. Die zijn er in drie soorten:
  • 1,50 voor 1 of 2 zones - 1 uur geldig
    3,- t/m 5 zones - 1,5 uur
    5, voor 6 zones en meer - 2 uur
Bijvoorbeeld een retourtje Rotterdam - Alblasserdam kon dit jaar nog voor 2 euro maar dat is nu 6 :x ! Er is in januari en februari wel een actie dat een enkel dalkaartje geldig is voor een retour.

Wat ik ook niet snap is dat het zelfs nog duurder is dan de strippenkaart. Het voorbeeld hierboven kost voor een enkele reis 5 strippen. Voltarief kosten 5 strippen E 2,43 :?
Ik betaal nu €3,- voor een toeslag kaartje in de nachtbus, in HWGO, die de hele nacht geldig is, straks betaal ik €6,- voor een enkele reis! Ik ga voortaan wel fijn op de fiets, of ik blijf wel wat dichter bij huis, €6,- vind ik iets te veel van het goeie.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Meltrain »

IN DAV vind ik het nog wel meevallen (ook omdat ik daar vrijwel nooit kom :P ), maar de afschaffing van het 2-Eurokaartje in HWGO vind ik toch wel zeer vervelend. :x
Ik denk dat mijn tourtjes zich toch meer op Brabant gaan richten tegenwoordig. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door IC3 »

Ik wou net zeggen, door vanaf volgend jaar de bus naar mijn werk te nemen ipv de auto ga ik flink overhouden. Heel mooi tarief dat Brabant gaat introduceren! 's Ochtends in de spits is het 90 cent voor een enkeltje, 's middags terug kost het me 60 cent. Geen geld dus, maar ook dat maandabonnement van 27 euro is wel interessant, ware het niet dat ik weer een studenten week-ov heb vanaf 1 januari, tot het moment dat ik eindelijk eens ga afstuderen.

Kortom, 10 strippen per dag of 1,50 betalen is in mijn geval wel een groot voordeel. 8-) Voor de reizigers die niet in Brabant reizen, is het wel jammer, die tariefsverhoging. Ik vind de bus sowieso nogal duur met de strippenkaart, vooral omdat je met de trein wel 40% korting kunt krijgen met een kortingskaart, voor de bus bestaat zoiets niet.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door waldo79 »

Ik vind de bus sowieso nogal duur met de strippenkaart, vooral omdat je met de trein wel 40% korting kunt krijgen met een kortingskaart, voor de bus bestaat zoiets niet.
Dat is wel jammer 8-)
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door bassie92 »

Ja inderdaad erg jammer dat we dat niet hebben. Hup, gewoon met een bus-ding 40% korting, dus roze strippenkaart. Dan zouden ze ook een 45strippenkaart in het roze moeten hebben :mrgreen:
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Caspar »

Ik vind dat oerwoud aan acties/eurokaartjes/gemakskaartjes sowieso niet echt te behappen voor een incidentele reiziger als ik. Een ritje vanaf mijn huis naar Den Oever is 9 strippen, kom ik bij de chauffeur, laat ie me 2 strippen stempelen, en kan ik in de volgende bus een 2 euro kaartje kopen. Scheelt uiteraard een hoop, maar ik vind het dan weer vaag dat het Connexxion 2 euro kaartje niet geldig is op de stadsbus in Hoorn. En ik met dat kaartje sowieso niet mag overstappen. Koop ik bij Arriva Groningen zo'n kaartje kan dat weer wel. etc etc etc.

Zo heb ik ook wel eens met zo'n kaartje in 1 bus gezeten, vanaf Heiloo naar Beverwijk. Moest ik me in Castricum tot de chauffeur wenden omdat de geldigheid van mijn 2 euro kaartje ging aflopen omdat hij een ander concessie gebied in ging rijden :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Vinny »

Een retourtje Amstelveen Westwijk - Waterlooplein kost 4,80 met de OV chipkaart. Absurd duur voor de sneltram. Mij zien ze voorlopig niet meer in die opgevoerde slak :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Caspar »

Dat is nu 4 strippen?
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door math1985 »

Inderdaad, de huidige warboel van kaartjes is belachelijk. Als je een reis met twee of drie maatschappijen of concessies hebt, is het vrijwel niet meer uit te zoeken wat de goedkoopste optie is. En de chauffeur van de eerste rit zal dat al helemaal niet weten.

En nu gaat de provincie noord-brabant nog met eigen goedkopere strippenkaartken komen ook.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door bassie92 »

Eigen goedkopere strippenkaarten? Nu wordt het inderdaad erg verwarrend. Men weet echt niet meer wat ze moeten kopen. Met als gevolg dat de chauffeur weer alles moet uitleggen en dan weer met vertraging rijdt.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Meltrain »

Zelfs reizen in Brabant wordt voor mij duurder. :cry:
De Met-Elkaartjes worden afgeschafd, de speciale goedkope strippenkaarten zijn niet naar Rotterdam geldig en met een Dagkaartje mag je alleen van/naar Rotterdam reizen als je er twee koopt. :( Ik mag dus tegenwoordig 'gratis'met de Brabantliners, omdat ik sowieso twee Dagkaartjes moet kopen. :P
Maar het positieve punt is dat de dienstregeling wel beter is geworden . :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door IC3 »

Tip @ Meltrain
Als (weliswaar langzamer) alternatief voor lijn 101 kun je ook altijd nog met lijn 169 van Arriva naar Willemstad en daar overstappen op lijn 103. Da's ook een leuke lijn, die veel over dijken rijdt, en brengt je zonder overstap via Fijnaart en Oud Gastel naar Roosendaal NS. Op lijn 103 kun je uiteraard wel met een dagkaartje reizen of gebruik maken van de goedkope, groene strippenkaart. :) Of het echt goedkoper uitpakt, weet ik niet, omdat ik niet op de hoogte bent van evt. goedkope kaartjes van Arriva.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaarten fors duurder

Bericht door Daniel »

Rotterdam Zuidplein - Willemstad kan bij Arriva sinds 1-1-2009 alleen nog met de 5-euro dalkaart voor 6 of meer zones. Dan wordt de reis dus duurder i.p.v. goedkoper
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten