Nieuwe Sprinter in startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door Suus »

Nieuwe Sprinter in startblokken

ZOETERMEER - De Nederlandse Spoorwegen zetten vanaf januari nieuwe Sprinters in tussen Den Haag Centraal en Gouda/Utrecht. De spiksplinternieuwe stoptreinen zouden al vanaf medio december gaan rijden, maar door kinderziektes is de ingebruikneming vertraagd.

De voertuigen hebben een gelijkvloerse instap vanaf het perron, wat het reizen voor mindervaliden aantrekkelijker maakt. De treinen hebben, in tegenstelling tot de oude Sprinters, airconditioning. Aan boord zijn cameratoezicht en informatieschermen met actuele aankomst- en aansluittijden. Glazen wanden, ook achter de machinistencabine, moeten zorgen voor een open en transparante indeling.

De NS zet met de nieuwe Sprinters in op meer comfort. Een minpunt is het ontbreken van toilets, geven ook de Spoorwegen toe. De wc-ruimtes zouden in de trein een bron van vandalisme zijn. „Gelet op de gemiddelde reistijd van de Sprinter is een toilet niet nodig. Vergelijk het met de bus en metro,’’ zegt een NS-woordvoerder.

De nieuwe voertuigen worden de komende maand eerst ingezet op de lijn Den Haag-Gouda/Utrecht, die in onze regio stopt bij de stations Den Haag Centraal, Voorburg, Ypenburg (Den Haag), Zoetermeer en Zoetermeer-Oost. De Spoorwegen hadden in eerste instantie 35 Sprinters besteld bij de fabrikanten Siemens en Bombardier. Daar zijn recent nog 64 nieuwe voertuigen bijgekomen, die later in 2009 worden ingezet. Met de order is in totaal een investering van 647 miljoen euro gemoeid.

De nieuwe Sprinters zijn ook energiezuiniger. Ze verbruiken minder elektriciteit doordat ze bij het remmen elektriciteit terugleveren aan de bovenleiding, waarmee andere treinen in de buurt ‘gevoed’ kunnen worden. Het levert een besparing van CO2-uitstoot op van 18.000 ton per jaar.

De term Sprinter is in de plaats van de stoptrein gekomen en is gericht op snel vervoer tussen kleinere stations en naar grote steden en Intercity-knooppunten. De naam werd ook gebruikt voor de voormalige Zoetermeer Stadslijn. De oude gele ‘Zoetermeerse’ Sprinters zijn omgebouwd tot blauw-witte stoptreinen die nog steeds door Nederland rijden.

Bron: AD.nl


Ik ben benieuwd, dat wordt zeker een ritje binnenkort :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door Caspar »

Heb al een gezinnetje met kinderen gezien die van ellende op Weesp zijn uitgestapt uit 2 gemoderniseerde sprinter 2tjes.
De arme kinderen konden het echt niet meer ophouden, en zijn daar op het station naar een wc gaan zoeken, en dus een kwartier vertraging opgelopen. Nee super dat wc beleid :neg:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door Aking »

Bee schreef: Aan boord zijn cameratoezicht
Bee schreef:De wc-ruimtes zouden in de trein een bron van vandalisme zijn.

Zou dat probleem dan juist niet opgelost moeten zijn? (en ja ik snap dat er in de plee zelf geen camera hangt)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door Caspar »

Zal me niets verbazen als er vrij vaak met late avond ritten gewoon in de trein wordt gepist/braakt en alle andere toestanden die ik vaak meemaak als ik na een late dienst in het weekend naar huis ga, waar mensen nu nog snel de wc voor op rennen. Eigenlijk hoop ik ook dat dat gaat gebeuren. Misschien zijn de kosten/ ergernissen dan groter dan het onderhouden van een wc.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door STF »

Daar heb je alleen de schoonmakers dan maar mee. Zal heel lang duren voordat ze het bij hogerhand doorhebben ;)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door playertwo »

Nouja, ik hoop dat een rangeerder toch geen trein gaat voorzetten die stinkt naar braaksel en uitwerpselen. Ook hoop dat de HC indien dat toch gebeurt dan beslist om 'schone' trein te vragen, en de stinkende trein op te heffen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door Daan »

Zou niet best zijn, vallen er nog meer treinen uit om idiote redenen. Ja, de reden is goed, maar het had voorkomen kunnen worden...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Zal me niets verbazen als er vrij vaak met late avond ritten gewoon in de trein wordt gepist/braakt .
Dat gebeurt juist vooral in de vroege ochtend na het uitgaan. En dat gebeurt nu ook al in de treinen mét wc, dus dat zal het verschil niet maken :lol:
Laatst gewijzigd door M57 op wo 31 dec 2008, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinter in startblokken

Bericht door STF »

Ik zat regelmatig in een ondergekotste trein, HC deed er niks mee hoor. Trein bleef rustig in dienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten