Stationsnamen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Stationsnamen

Bericht door Geert »

Afgesplitst van OVer je treinreiservaringen van januari 2009.

Iets anders: waarom wordt Lelystad Centrum overal "Lelystad" (zonder Centrum) genoemd op de blauwe stationsbordjes aldaar?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Vinny »

Er is maar één station Lelystad. De toevoeging 'Centrum' is net zo zinloos als het voorvoegsel Bad- bij Bad Nieuweschans dat vanaf volgend jaar de stationsbordjes 'verrijkt' :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

Ja, dat er maar één station in Lelystad is weet ik. Maar op de NS-site en in het spoorboekje spreekt men toch echt over "Lelystad Centrum"... ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Vinny »

Het is een aantal jaar geleden gewijzigd. Tot nu toe vind men het belangrijker om geld uit te geven aan andere zaken. Digitale CTA -borden bijvoorbeeld
(waar we dus ook nog steeds op wachten :roll: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Daan »

Doe ook direct maar digitale stationsnaamborden, veel makkelijker met al die wijzigingen :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Het is een aantal jaar geleden gewijzigd.
Het station heeft toch nooit een andere naam gehad dan "Lelystad Centrum"?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Er is maar één station Lelystad. De toevoeging 'Centrum' is net zo zinloos als het voorvoegsel Bad- bij Bad Nieuweschans dat vanaf volgend jaar de stationsbordjes 'verrijkt' :roll:
Dat het ooit de toevoeging 'centrum' heeft gehad, is nog wel te verklaren: er zijn immers meer stations voor Lelystad gepland (geweest). In hoeverre het zinvol is om die toevoeging (inconsequent) te blijven gebruiken, is dan de vraag :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door playertwo »

Kerkrade heeft ook de toevoeging centrum, alhoewel Kerkrade West sinds 1993 buiten gebruik is genomen door NS.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:Dat het ooit de toevoeging 'centrum' heeft gehad, is nog wel te verklaren: er zijn immers meer stations voor Lelystad gepland (geweest).
Alleen kan ik maar geen verklaring vinden, waarom de logica "als er meerdere stations zijn (gepland), krijgt het station dichtst bij het centrum de toevoeging Centrum" wel bij Lelystad is toegepast, maar bij tientallen andere steden niet?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:voorvoegsel Bad- bij Bad Nieuweschans dat vanaf volgend jaar de stationsbordjes 'verrijkt' :roll:
Heerlijk toch, de verduitsing van dit land. Zo neemt RWE (Duits energiebedrijf) Essent over, is er in steeds meer supermarkten Duits Hefe Weiss/Weizenbier te verkrijgen en is het woord überhaupt een heel normaal Nederlands woord. Ik vind het prima, Bad Nieuweschans, had van mij zelfs Bad Neuschanz mogen zijn overigens.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:
Chauf21 schreef:Dat het ooit de toevoeging 'centrum' heeft gehad, is nog wel te verklaren: er zijn immers meer stations voor Lelystad gepland (geweest).
Alleen kan ik maar geen verklaring vinden, waarom de logica "als er meerdere stations zijn (gepland), krijgt het station dichtst bij het centrum de toevoeging Centrum" wel bij Lelystad is toegepast, maar bij tientallen andere steden niet?
Zelfs per lijn is er geen consistentie:
Maassluis West
Maassluis
Vlaardingen West
Vlaardingen Centrum
Vlaardingen Oost
Schiedam Nieuwland
Schiedam Centrum

Waarom Mss dan niet?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Jurjen »

BR628 schreef:
Vinny schreef:voorvoegsel Bad- bij Bad Nieuweschans dat vanaf volgend jaar de stationsbordjes 'verrijkt' :roll:
Heerlijk toch, de verduitsing van dit land. Zo neemt RWE (Duits energiebedrijf) Essent over, is er in steeds meer supermarkten Duits Hefe Weiss/Weizenbier te verkrijgen en is het woord überhaupt een heel normaal Nederlands woord. Ik vind het prima, Bad Nieuweschans, had van mij zelfs Bad Neuschanz mogen zijn overigens.
Als je het toch over taalinvloeden gaat hebben, kan je eerder stellen dat Nederland verengelst, in plaats van verduitst.

En wat buitenlandse overnames betreft: KLM is in handen van Air France, de HEMA in Engelse handen en gaat een filiaal in Paris openen... Verduitsing, tsja...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
Chauf21 schreef:Dat het ooit de toevoeging 'centrum' heeft gehad, is nog wel te verklaren: er zijn immers meer stations voor Lelystad gepland (geweest).
Alleen kan ik maar geen verklaring vinden, waarom de logica "als er meerdere stations zijn (gepland), krijgt het station dichtst bij het centrum de toevoeging Centrum" wel bij Lelystad is toegepast, maar bij tientallen andere steden niet?
Dat is misschien pas oop een bepaald moment gebeurd, waardoor stations als Hengelo, Groningen en Nijmegen, dia al langer bestonden, de toevoeging 'Centrum' niet hebben gekregen?
(Kerkrade Centrum is dan weer een vage uitzondering, al heeft Kerkrade wel twee stations :P ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Dubbele P »

Nog veel vreemder is dat Kerkrade Centrum mijlenver buiten het centrum ligt... :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door reisthijs »

Kerkrade Centrum ligt wel het dichtst bij het centrum, van alle stations in de gemeente.

In een paar gevallen is "Centrum" wel e verklaren, als het bijvoorbeeld ter onderscheid is van een station aan een andere lijn:
-Barneveld had naast -centrum ook een station aan de lijn Amersfoort-Apeldoorn
-Ede en Veenendaal hebben naast -centrum ook een station aan de lijn Utrecht-Arnhem
-Kerkrade had naast -centrum ook een station aan de lijn Heerlen-Herzogenrath.

Schiedam-Rotterdam West en Almere CS hadden een keer een nieuwe naam nodig, daar lijkt me dat ze het voorbeeld hebben gevolgd van de buursteden (Vlaardingen en Lelystad).

Maar waarom Vlaardingen Centrum en Lelystad Centrum nou zo heten, zou ik echt niet kunnen zeggen, er lijkt geen duidelijke aanleiding voor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door mb90 »

Vlaardingen Centrum lijkt me makkelijk. Je hebt West en Oost en het station er tussen ligt het dichtst bij het centrum, dus daarom vind ik Vlaardingen Centrum heel logisch.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door webguy »

En Ede Centrum ligt wel vlak in het centrum: meer centrum kom je zelfs met de bus niet ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door reisthijs »

mb90 schreef:Vlaardingen Centrum lijkt me makkelijk. Je hebt West en Oost en het station er tussen ligt het dichtst bij het centrum, dus daarom vind ik Vlaardingen Centrum heel logisch.
Dat is het zeker, maar Helmond Centrum of Nijmegen Centrum is net zo logisch. Waarom die niet, maar Vlaardingen wel? :?:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Schiedam-Rotterdam West en Almere CS hadden een keer een nieuwe naam nodig, daar lijkt me dat ze het voorbeeld hebben gevolgd van de buursteden (Vlaardingen en Lelystad).
Waarom had Sdm eigenlijk een nieuwe naam nodig? Voor zover ik weet is zowel Rotterdam als Schiedam als het station niet verschoven van plaats :?:
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door asd »

Schiedam-Rotterdam West heette zo omdat in de tijd van de boottreinen van/naar de Hoek niet in Rotterdam CS kwamen, en Rotterdam toch een stop wilde. Deze treinen (oa naar Moskou!) reden via een boog vlak voor Rotterdam CS direct richting Alexander en verder. Als ik het me goed kan herinneren stopte de boottrein Amsterdam - London op Schiedam RW om kop te maken, en niet op Rotterdam CS (later overigens wel, toen is dacht ik ook de naam veranderd naar Schiedam Centrum).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

Ah ja, de boottreinen naar Hld, die reden inderdaad via de Westelijke Splitsing (de verbindingsboog tussen de Delfshavense Schiebrug en het spoor naar Gouda). Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat die treinen op Rotterdam Noord stopten, als echt Rotterdams station. :)
Volgens Stationsweb heet het sinds 24 mei 1998 overigens Schiedam Centrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Suus »

De reisplanner van de SNCF gebruikt nog de oude naam van Schiedam Centrum zag ik net.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten