Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Daniel »

Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien
NS Hispeed profiteert van naar Duitsland uitwijkende vliegtuigpassagiers

NS Hispeed heeft een goed jaar achter de rug. Over alle bestemmingen gemeten kwam de groei van het aantal internationale treinreizen uit op tien procent. Dat maakte commercieel directeur Jan-Willem Siebers (foto) van NS Hispeed bekend tijdens het traditionele persontbijt voorafgaand aan de opening van de Vakantiebeurs.
Op alle buitenlandse bestemmingen is groei gerealiseerd, maar vooral Londen, Brussel, Parijs, Frankfurt en Düsseldorf lieten sterke groeicijfers zien.

Duitse luchthavens
Voor Frankfurt en Düsseldorf, waar het aantal reizigers met 30 tot 40 procent toenam, is een deel van de groei verklaarbaar doordat Nederlanders vaker dan voorheen met de trein naar buitenlandse luchthavens reizen om daar vandaan naar hun eindbestemming te vliegen.

Londen
Londen - vanuit Brussel eenvoudig met de Eurostar te bereiken- is eveneens een populaire bestemming. Het goedkope Britse pond en de centrale ligging van het nieuwe station St. Pancras maken van de Britse hoofdstad een interessante stedentrip. Dat vertaalde zich in een toename van 28 procent. 'Zonder tunnelbrand was dat waarschijnlijk nog heel wat meer geweest', aldus Siebers.

Thuis uitprinten
NS Hispeed-klanten die via de website http://www.nshispeed.nl boeken kunnen voortaan hun ticket thuis uitprinten. Hierdoor kunnen reizigers 24 uur per dag en 7 dagen per week, tot kort voor vertrek, zelf volledig hun internationale treinreis regelen.

De homeprint-functie is nu beschikbaar voor alle bestemmingen in Duitsland met ICE International, de Intercity Berlijn en de bestemmingen in België van de Intercity Brussel en wordt binnenkort verder uitgebreid met Thalys.

EcoChecker
NS Hispeed lanceerde bovendien de nieuwe internettool EcoChecker. Met het instrument, dat beschikbaar is op http://www.nshispeed.nl, kunnen klanten in de internationale reisplanner onder andere uitrekenen wat de C02 uitstoot is van de door hen gekozen reis.

Economische crisis
Over de economische crisis zei Siebers dat die ook in het voordeel van NS Hispeed kan werken: "Misschien zullen recreatieve en zakelijke boekingen inderdaad gaan afnemen. Maar het omgekeerde is ook goed denkbaar. Veel mensen zullen misschien de grotere reizen naar het verre buitenland inruilen voor kortere reizen binnen Europa: de stedentrips. Dat kan voor ons, gezien ons ghrote aanbod, een grote stimulans zijn'.

Bron: TourPRess Holland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Caspar »

De homeprint-functie is nu beschikbaar voor alle bestemmingen in Duitsland met ICE International, de Intercity Berlijn en de bestemmingen in België van de Intercity Brussel en wordt binnenkort verder uitgebreid met Thalys.
Nu nog uitbreiden naar op zijn minst alle intercity-stations in West Europa, voordat het op wat gaat lijken...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door mb90 »

Ook is het al minimaal anderhalf jaar het geval dat je homeprint-tickets uit kan printen voor de Thalys.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Caspar »

Maar waarom zou het zo ingewikkeld zijn om een ticket naar bijvoorbeeld Bremen, Stuttgart en dat soort belangrijke plaatsen te kunnen boeken en uit printen? Zijn die verkoopsystemen onmogelijk te koppelen ofzo?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Vinny »

Volgens mij is dat de relatieve fraude-gevoeligheid. Als het maar op beperkte schaal gebruikt wordt, loont het niet voor criminelen om te investeren in fraude-apparaatjes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Geert »

Fraude-apparaatjes? Het gaat hier over een website die een PDF genereert die je uit moet printen. Ik zie de link met apparaatjes niet zo... (Wel met fraude, maar dan op een andere manier)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Meltrain »

Naar London is het inderdaad ook niet mogelijk om tickets thuis uit te printen.
Niet dat ik dat erg vond overigens: ik vind het altijd toch meer vakantie-achtig om tickets thuisgestuurd te krijgen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Vinny »

Ben sowieso niet zo gecharmeerd van uitgeprinte pdf-velletjes. Veel vliegmaatschappijen werken er ook mee: Ze kreuken enorm en daarnaast hebben ze een onhandelbaar formaat. Geef mij maar een ticket. Het liefst zou ik trouwens willen reizen met alleen een paspoort: door een ticket te kopen activeer je de computer en dan hoef je alleen je paspoort door een scanner te halen. Ik denk dat dat verre toekomstmuziek is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Geert »

Die uitgeprinte PDF's zijn gewoon op te vouwen, en als je ze in een mapje stopt kreuken ze ook niet. Ik heb al een aantal malen in Duitsland gereisd met zo'n e-ticket en dat gaat prima. :)

Reizen met puur je paspoort zal wel nooit gebeuren, los van het feit dat je niet kunt bewijzen dat je een ticket hebt als de systemen uitvallen zijn er issues m.b.t. privacy, fraude en dergelijke.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Meltrain »

In de Benelux was er toch zo'n proef dat je op internet kon boeken en dan met je mobiele telefoon kon reizien ofzo? :?
Enfin: bij De Lijn is het wel mogelijk om een kaartje te kopen door een SMS te sturen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Daan »

meltrain schreef:met je mobiele telefoon kon reizien
Nieuw vervoersmiddel? :mrgreen:
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Thijs »

Als ik bijvoorbeeld op het station sta, kan ik dan ook op de kaartjesautomaat een kaartje naar Berlijn halen? En hoe duur is dat dan?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door M57 »

Dat kan. Je hebt dan niet de keuze uit actietarieven maar alleen uit enkeltjes en retourtjes die 2 maanden geldig zijn.

Via deze indicator kom ik op 74 euro voor een enkele reis vol tarief Bentheim grens - Berlijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Geert »

Dat kan al een tijdje trouwens. :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Daantje »

Ik zie wel toekomst voor het ticketless reizen wat nu al kan met de Benelux-trein. Je kunt thuis op internet je ticket boeken en betalen via iDeal. Dat ticket wordt op je pasje geladen wat je meeneemt en laat zien in de trein. Geen gedoe met kaartjes uitprinten en papieren velletjes die kreuken, nat worden, etc. Maar wel het gemak van thuis kunnen boeken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Meltrain »

Daan schreef:
meltrain schreef:met je mobiele telefoon kon reizen
Nieuw vervoersmiddel? :mrgreen:
Daantje schreef:Ik zie wel toekomst voor het ticketless reizen wat nu al kan met de Benelux-trein. Je kunt thuis op internet je ticket boeken en betalen via iDeal. Dat ticket wordt op je pasje geladen wat je meeneemt en laat zien in de trein. Geen gedoe met kaartjes uitprinten en papieren velletjes die kreuken, nat worden, etc. Maar wel het gemak van thuis kunnen boeken.
Ik bedoelde dus wat Daantje zegt. :wink:
Ik dacht alleen dat je ter bevestiging een SMS kreeg en dat als vervoerbewijs kon tonen, maar het schijnt dus met een pasje te gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Stefan »

Hier in Duitsland kun je inderdaad met een MMS reizen. ;) Ik heb echter geen idee hoe het helemaal in elkaar steekt. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal treinverkeer blijft sterk groeien

Bericht door Suus »

Die PDF zegt genoeg. Intressante technologie overigens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten