Pagina 1 van 1

NS ingenomen met cijfers klanttevredenheid

Geplaatst: vr 16 jan 2009, 18:11
door Geert
NS ingenomen met cijfers klanttevredenheid
vrijdag 16 januari 2009 15:00

(Novum) - De NS put moed uit nieuwe cijfers over de tevredenheid onder treinreizigers. Het bedrijf stelt dat zij beter dan ooit te spreken zijn over de dienstregeling. Zo gaf 76 procent van de klanten vorig jaar minstens een 7 aan de NS. Een jaar eerder was dat zeventig procent.

Vooral de bijval voor op tijd rijden maakte een grote sprong in de waardering, stelt de NS vast, met 54 procent ten opzichte van 45 procent in 2007. Ook met sociale veiligheid en de klantgerichtheid van het personeel zijn steeds meer reizigers in hun sas. Dat geldt ook voor hoe schoon trein en station volgens de reiziger zijn.

Negen op tien treinen reden vorig jaar op tijd of hadden niet meer dan vijf minuten vertraging. Volgens de internationale 'vijf minuten'-norm kwam de punctualiteit over vorig jaar uit op 93 procent. In het laatste kwartaal van 2008 liet de punctualiteit een dip zien die volgens de NS te wijten is aan het ongeluk met een goederentrein bij Amsterdam Muiderpoort in november.

De NS publiceert ieder kwartaal cijfers over de tevredenheid onder klanten. De statistieken volgen uit onafhankelijk onderzoek dat de spoorweggigant in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid laat uitvoeren.

Bron: Elsevier