Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

Als passagier ben ik van mening dat met het zelfde budget in vele concesie gebieden een beteren dienstregeling gemaakt kan worden!
In dit forum kunnen jullie ideën bedenken om de huidige dienstregeling te verbeteren!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Ruben »

:arrow: Het idee kan interessant uitpakken, maar een constructieve discussie zou makkelijker op gang komen als je zelf ook al wat ideeën neerspuit en zo een goed begin creëert.. Mocht het topic om die reden geen toegevoegde waarde krijgen, dan gaat hier een hangslotje op.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

In de gemeente Hendrik Ido Ambacht waar ik woon, rijden 4 buslijnen doorheen, lijn 88 & 92 zijn de belangrijkste, deze lijnen doen het overdag goed :), maar in de avond rijden er afgezien van de Donderdag nooit meer dan een paar mensen mee,dit is zeer zonde omdat er bijna altijd een grote bus ingezet wordt!
Wat ook raar is, dat er in de zomervakantie naar Dordrecht de ferqentie nog steeds een kwartier is, terwijl de stadsdienst Dordrecht slechts om de 20 minuten rijdt :o.
Lijn 88 rijdt op Zondag ook met grote bussen terwijl de bus vaak leeg is :shock: .
Waneer er in de avond en op Zondag taxi's ingezet worden en tijdens de zomervakantie de bus naar Dordrecht om het half uur rijdt bespaar je in de kosten zo'n 34 bus uren per week.
Met die 34 uur is het volgende te realisren:

1x per uur naar busstation Heinennoord(nu geen rechtstreekse lijn)
1x per uur naar Station Siedrecht (nu geen rechtstreekse lijn)
1x per uur naar Papendrecht (nu geen rechtstreekse lijn)
4x per uur naar Dordrecht op koopavonden (nu 2x per uur)
3x per uur naar Kralingse zoom(in plaats van 2x per uur tussen 9 en 3 in de middag buiten de spits)

Toelichting
Deze lijnen moeten alleen buiten de vakantie rijden en de bovenste drie tussen 6.30 en 18.30
Laatst gewijzigd door 88122903 op wo 28 jan 2009, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

NS-Reiziger schreef::arrow: Het idee kan interessant uitpakken, maar een constructieve discussie zou makkelijker op gang komen als je zelf ook al wat ideeën neerspuit en zo een goed begin creëert.. Mocht het topic om die reden geen toegevoegde waarde krijgen, dan gaat hier een hangslotje op.
Ik was nog druk bezig met mijn meesterwerk, toch bedankt voor de goede raad :D
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Thijs »

88122903 schreef:Waneer er in de avond en op Zondag taxi's ingezet worden
Alsof je zomaar taxi's kunt inzetten voor avondbussen? Dat lijkt me pas een dure oplossing! Bussen 's avonds zijn onderdeel van het totaalproduct OV. Als ik weet dat ik 's avonds niet meer terug kan, reis ik eerder op de dag (bijv. in de spits) ook niet heen. Ik denk dat concessiebeheerders (en vervoersmaatschappijen helemaal!) hun best doen om overbodige avondritten zoveel mogelijk te saneren, maar je behoudt avondbussen die soms meer leeg dan vol zitten.

Daarnaast is het aanschaffen van kleine bussen ook een investering ansich, denk niet dat je daarmee veel bespaart.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

Thijs schreef:
88122903 schreef:Waneer er in de avond en op Zondag taxi's ingezet worden
Alsof je zomaar taxi's kunt inzetten voor avondbussen? Dat lijkt me pas een dure oplossing! Bussen 's avonds zijn onderdeel van het totaalproduct OV. Als ik weet dat ik 's avonds niet meer terug kan, reis ik eerder op de dag (bijv. in de spits) ook niet heen. Ik denk dat concessiebeheerders (en vervoersmaatschappijen helemaal!) hun best doen om overbodige avondritten zoveel mogelijk te saneren, maar je behoudt avondbussen die soms meer leeg dan vol zitten.

Daarnaast is het aanschaffen van kleine bussen ook een investering ansich, denk niet dat je daarmee veel bespaart.
De investingskosten zullen wat hoger zijn, maar het veel lagere brandstof verbruik en de lagere personeelskosten (een taxichaufeur is goedkoper dan een buschaufeur)doen dit ruim compenseren.
Bovendien is het bij ons de moeite waard om wat meer te investeren, omdat elk half uur een bus naar Dordrecht en Rotterdam gaat, bovendien rijden de lijnen tot midden nacht toe.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Stefan »

Ze hebben het geprobeerd op de stadsdienst van Dordt, maar dat was in mijn ogen niet echt een succes.. Heb toch regelmatig iemand moeten bellen omdat het laatste taxibusje helemaal vol was.

Maar een rechtstreekse lijn tussen Heinenoord en Hendrik Ido Ambacht, dat lijkt me wat overdreven, dan rijden er nóg meer bussen naar Heinenoord, en dat zit eigenlijk al op z'n maximale capaciteit (Nouja, eigenlijk er al overheen..).
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Suus »

Buschauffeurs zullen niet blij zijn als ze volledig worden vervangen door taxichauffeurs in de avonduren, omdat er dan minder chauffeurs nodig zijn. Daarnaast ontstaan er extra onkosten omdat het taxibedrijf wel wat geld wil overhouden van het rijden met taxibusjes, die zal waarschijnlijk ook wel investeringen moeten doen.

Een ander iets wat ik wel zie verbeteren: De twee buslijnen tussen Gouda en Leiden Centraal: 186 en 187. Beide buslijnen rijden een keer per uur overdag, en vormen samen vanaf de beginpunten een halfuursdienst, maar hebben in Waddinxveen (186 snel, 187 langzaam) en Boskoop (186 langzaam, 187 snel) verschillende routes. In de avonduren rijdt bus 186 niet, en neemt 187 een deel van de route van 186 over in Waddinxveen en Boskoop. Maar wanneer 186 stopt met rijden, verspringen de vertrektijden van 187 een half uur, waardoor die de vertrektijden van lijn 186 overneemt. Ik zou dan al de hele dag de vertrektijden van deze twee lijnen omdraaien, zodat er niet een rare patroonwijziging plaatsvind op de beginhaltes. Bij de tussenhaltes ontstaat dat probleem juist wel, maar in de avonduren stappen er weinig mensen onderweg in, voornamelijk uit (vertrekt met zo'n 20 passagiers, en er stappen er onderweg maar 2 of 3 in)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Daniel »

88122903 schreef:Wat ook raar is, dat er in de zomervakantie naar Dordrecht de ferqentie nog steeds een kwartier is, terwijl de stadsdienst Dordrecht slechts om de 20 minuten rijdt :o.
Dat geldt ook maar voor een beperkt aantal lijnen (3, 4 en 10) overdag :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Karl »

Mijn idee heb ik al meerdere keren geopperd, maar is onuitvoerbaar, omdat er dan twee concessiegebiedhouders samen moeten werken.

Lijnen 97, 98 (SRR), 194, 195, 196 (allen DBLRMH) rijden het eerste stuk gezamelijk, deze zijn in de daluren (overdag èn 's avonds) nog best aardig bezet, vrijwel alle reizigers stappen op het gezamelijke beginpunt (Capelsebrug) over vanuit de metro op de bus; vrijwel het meerendeel van de reizigers moet naar Krimpen aan den IJssel. Dus wat zou dan het beste zijn? Laat die vier buslijnen gespreid rijden, zodat je nog een ongeveer kwartierdienst kan aanbieden, maar neen, de SRR en DBLRMH lijnen rijden achter elkaar. Dan kan er natuurlijk worden aangevoerd dat die lijnen elders ook knopen hebben en dergelijke (punt), maar lijn 97 en 98 hoeven nergens op aan te sluiten (en doen dat dus ook niet).
Voor mij een reden om het OV te mijden 's avonds, ik ga geen twintig minuten op het altijd gezellige Capelsebrug staan wachten. :roll:
Het is een spectrum.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door JeePee »

En dat laatste gaat ook aangepast worden. Binnenkort worden de tijden van de 97 en 98 omgedraaid op momenten dat 2x per uur gereden wordt. Sowieso komen er binnenkort nog een paar wijzigingen rond Rotterdam, maar das een andere discussie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Ronald »

88122903 schreef:Waneer er in de avond en op Zondag taxi's ingezet worden
Wat de inzet van taxibusjes betreft: dit zouden de concessieverleners moeten verbieden :!: . Of dit in ieder geval zeer beperkt toestaan, bijvoorbeeld als de route niet geschikt is voor een grote bus.

Ik ben nogal tegen de inzet van taxibusjes, en vooral als deze van willekeurige taxibedrijven zijn, zoals Arriva (veel te veel) doet:
* De taxibussen zijn vaak slecht herkenbaar als OV
* De taxichauffeurs hebben (vaak) weinig kennis van en feeling met het OV. Taxichauffeur blijft, met alle respect, toch een ander vak als buschauffeur in het OV.
* Het grootste probleem is nog dat een taxibusje gewoon "vol" kan zitten, en de reizigers dus achterblijven. Hier in Amersfoort hebben we in 2002 hier grote problemen mee gehad. Connexxion zette toen op veel stadslijnen taxibusjes in omdat dit volgens tellingen wel kon, maar het werd één groot drama met volle busjes en lang wachten.

Voor de rustige ritten blijf ik toch Frysker-bussen (of iets soortgelijks) het mooiste vinden. Het zijn kleine bussen die toch goed toegankelijk zijn en duidelijk als OV herkenbaar zijn.

Maar ik begrijp best wel dat je deze bussen niet voor alleen 's-avonds en op zondag gaat aanschaffen. Dan is het, uit het oogpunt van de vervoerder gezien, natuurlijk veel efficiënter om busjes bij een taxibedrijf in te huren.
88122903 schreef:1x per uur naar busstation Heinennoord(nu geen rechtstreekse lijn)
1x per uur naar Station Siedrecht (nu geen rechtstreekse lijn)
1x per uur naar Papendrecht (nu geen rechtstreekse lijn)
Het spijt me, maar dit zullen mijns inziens ook niet echt grote publiekstrekkers worden. Een taxibusje zal op deze lijnen dan ook wel voldoende zijn :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Daniel »

De taxibusjes die voor Arriva in DAV rijden zijn, vanwege vele klachten over de herkenbaarheid vanuit met name Dordrecht, tegenwoordig allemaal voorzien van magnetische "stickers" met het Arriva logo waardoor beter zichtbaar is dat ze lijndienst rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door OV Hoekschewaard »

Ik ben in pricipe ook tegenstander van taxibusjes in het OV maar als je ziet hoe goed arriva en TCR het hier in de Hoekschewaard en Goeree Overflakkee geregeld hebben kan ik er wel mee leven. Want hier rijdt TCR alle ritten die met een taxibus worden uitgevoerd. Het voordeel is dat er op die taxibusjes gewoon buschauffeurs zitten die overdag op de scholierenlijnen rijden en dus hebben hun altijd een stempel en kaartjes bij zich. En ook zijn hier de taxibusjes in de arriva kleuren.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

Bedankt voor jullie vele reacties :D .
ik had niet op veel steun betuigingen verwacht op mijn verhaal :wink:.
Maar ik was toch verast over de grote tegenstand tegen taxi bussen, het argument dat een taxi bus te weinig capiciteit heeft begrijp ik, maar ik zou toch aan willen tekenen dat je een stadsdienst niet altijd moet vergelijken met een streekdienst, omdat een stadsdienst in het algemeen toch wat drukker is.
Het argument dat de investeringskosten voor taxibussen niet de moeite waard zijn begrijp ik niet, bij ons rijdt de bus ongeveer tot 1.00 in de nacht, waneer je om 19.00 begint wordt er 6 uur per avond gereden.

Dit betekent het volgende.
6 uur x7 dagen= 42uur +zondag overdag(10uur )=52 uur

Naar mij mening zou een menig bedrijf jaloers zijn om met zijn productie middelen zoveel te kunnen verdienen.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

rhk_amf schreef:
88122903 schreef:1x per uur naar busstation Heinennoord(nu geen rechtstreekse lijn)
1x per uur naar Station Siedrecht (nu geen rechtstreekse lijn)
1x per uur naar Papendrecht (nu geen rechtstreekse lijn)
Het spijt me, maar dit zullen mijns inziens ook niet echt grote publiekstrekkers worden. Een taxibusje zal op deze lijnen dan ook wel voldoende zijn :wink: .
Ik ben niet helemaal met jouw mening eens :wink:.
Hendrik Ido Ambacht heeft in middels 35.000 inwoners en ik kan mij niet voorstellen dat er bijna geen passagiers zijn die naar busstation Heinenoord willen reizen, dit busstation heeft toch minstens een verzorgingsgebied van 50.000 inwoners.
Sliedrecht lijkt een gewoon dorp met 15.000 inwoners maar het heeft meer dan je denkt, het heeft een vrij snelle Interliner, een goede trein verbinding naar Gorinchem, een ziekenhuis en een praktijk school die vrij veel leerlingen uit Ambacht hebben.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Karl »

88122903 schreef:(...)
Het argument dat de investeringskosten voor taxibussen niet de moeite waard zijn begrijp ik niet, (...)
Het gaat erom dat die taxibusjes gekocht/gehuurd moeten worden, terwijl het grote materieel ergens staat weg te rotten en het dan niet gebruikt wordt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Daniel »

88122903 schreef:Sliedrecht lijkt een gewoon dorp met 15.000 inwoners maar het heeft meer dan je denkt, het heeft een vrij snelle Interliner, een goede trein verbinding naar Gorinchem, een ziekenhuis en een praktijk school die vrij veel leerlingen uit Ambacht hebben.
Dordrecht heeft diezelfde Qliner, een net zo goede treinverbinding naar Gorinchem en een nog wat groter ziekenhuis en daar rijdt al een bus heen vanuit H.I. Ambacht. Wat zeg ik, daar rijden zelfs 3 bussen heen.

Ik durf er zelfs om te wedden dat je sneller in Gorinchem bent met de bus van H.I. Ambacht naar Dordt en daar een overstap op de trein, dan met de bus naar Sliedrecht en daar overstappen. Die bus zal immers altijd via Zwijndrecht en Dordrecht moeten rjiden, via de A16 naar Ridderkerk en daar de A15 pakken lijkt me niet de meest logische en al helemaal niet meest snelle verbinding.
Zelfde is het geval met je Qliner, met als extra puntje erbij dat als je in Sliedrecht op de trein aansluit de aansluiting op de Qliner niet al te best zal zijn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door waldo79 »

Hoezo? H.I. Ambacht heeft een eigen oprit aan de A15. Van daaruit is het circa 10 minuten naar Sliedrecht. Of je moet nog halten in Papendrecht willen bedienen 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Daniel »

Owwacht ja, die hebben we ook nog inderdaad :P Maargoed, lijkt me dat er voor een rechtstreekse bus over de snelweg al helemaal niet voldoende reizigersvraag is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door 88122903 »

Bedankt voor de vele reacties op mijn voorstel om het OV in Hendrik Ido Ambacht te verbeteren, maar ik laat hier bij mijn plannen voor de gemeente Hendrik Ido Ambacht varen!
De plannen voor Hendrik Ido Ambacht waren beslist niet slecht, maar als je collectief als gemeentes samen werkt bereik je gewoon veel meer!
Na jaren lang reizen met lijnen vanuit de Drechtsteden zie ik een vaste bezoekers trend voor bussen naar Rotterdam & Dordrecht ontstaan

Spits 30-40 passagiers per bus
Dal uur 12-17 passagiers per bus
Avond 0-5 passagiers per bus

Dat betekent dat er voor de twee onderste eigenlijk een te duur vervoersmiddel wordt ingezet.
Mijn plan is om bussen uit te sparen om een busstation te maken voor de Drechtsteden.

Het idee is om naast de “brug over de Noord” een busstation te maken, waar vervolgens alle passagiers van het DAV gebied moeten overstappen naar bussen die hun naar Rotterdam brengt.
Deze lijnen gaan de passagiers naar het busstation brengen.

Lijn 13 Gorichem, Werkendamsveer, Hardinxsveld Giesendam, Sliedrecht, DAV Busstation

Lijn 14 Dordrecht, Papendrecht Zuid, DAV busstation

Lijn 15 Dordrecht, Papendrecht Noord, DAV Busstion

Lijn 16 Dordrecht, Papendrecht busstation, Alblasserdam Noord, Alblasserdam Zuid, DAV busstation

Lijn 18 Dordrecht, Zwijndrecht Ziekenhuis, H.I. Ambacht West, DAV busstation

Lijn 19 Sliedrecht, Dordrecht, Zwijndrecht Walburg, H.I. Ambacht Oost DAV busstation

Lijn 75 Hoornaar, Noordeloos, Goudriaan, Ottoland, Gijbeland,Graafstroom, Oud Alblas, DAV busstation

Lijn 90 Langerak, Nieuwpoort,Gelkens, Groot Ammes,Streefkerk,Nieuw Lekkerland, Alblasserdam Noord, DAV busstation

Deze lijnen rijden doordeweeks tot 7 uur in de avonds eens in de 20 minuten en de vet gedrukte plaatsen hebben in de spits een 10 minuten dienst.
In de avonden en het weekeind wordt er 2 keer in het uur gereden.

Dit lijkt een onrealistische dienstregeling maar er wordt in de vakantie eens in het halfuur gereden en de gehate taxi busjes worden er op avonden en op zondagen ingezet :oops: ,hierdoor wordt er toch veel kosten bespaart.

(PS sommige lijnen rijden over de brug over de Noord dus er moet afspraken gemaakt worden met Rijkswaterstaat waneer de brug open mag)

Er zijn natuurlijk ook lijnen vanuit het busstation die de passagiers naar Rotterdam en omstreken vervoert, dit zijn de lijnen kort op een rij.

S=Spits D=9.00-15.00 A=vanaf 19.00 uur Z=Zaterdag overdag Zo=Zondag de gehele dag E=Extra rit op dienst wissels van haven arbeiders

( x1) (x3) =Aantal ritten per uur

101 DAV busstation, Botlek, Europoort (S x1) E

102 DAV busstation, Pernis(S x1) E

103 DAV busstation, Heijplaat(S x1) E

104 DAV busstation, H.I. Ambacht noord, Barendrecht,Rhoon, Hoogvliet,Spijkenisse (Sx1) (Dx1)(Zx1)

105* DAV busstation, Zuidplein (Sx6)(Dx3) (Zx2)

106 DAV busstation, busstation Heinennoord (Sx2) (Dx1 )(Ax1)(Zx1)

107 DAV busstation, Albeda College, Station Zuid (Sx3)(Dx3)

109 DAV busstation,Ridderkerk, Rotterdam Lombardijen (Sx3)(Zx2)

110 DAV Busstation, Rotterdam Cappelse brug (Sx6)

111* DAV Busstation, Rotterdam Kralingse Zoom (Sx6) (Dx3)(Ax2)(Zx2)(Zox2)

112 DAV Busstation, Riddderkerk,Rotterdam Lombardijen,Rotterdam Zuidplein (Ax2) (Zox2)

388 DAV Busstation, Sliedrecht station, Utrecht CS(Sx1) (Dx1)(Zx1)

390 DAV Busstation, Gorichem station,Nijmegen CS(Sx1) (Dx1) (Zx1)

* In de spits worden er op deze lijnen een gelede+een normale bus ingezet, tussen 9 & 3 uur wordt er met een Gelede bus gereden

De interlokale lijnen in de spits(behalve104 109) worden door chauffeurs gereden die aan het einde van hun dienst zitten, dus wanneer er file staat op de wegen telt dat niet door op andere ritten.

In de vakantie rijden de bussen doordeweeks een Zaterdag dienst

Om de aansluitingen met stadsvervoer Dordrecht te verbeteren wordt de frequentie van het stadsvervoer iets aangepast.

Doordeweeks overdag

Lijn 2 eens in de 40 minuten rijden
lijn 7 en 10 gaat naar 3 x in het uur rijden.

Lijn 3,4 en 5 gaat 6x in het uur rijden

In de vakanties rijden de bussen eens in het half uur

In de Avonden en weekeinde verandert de dienstregeling niet.

Ik had twee kaartjes gemaakt waar ik de nieuwe buslijnen had ingetekend, dit waren Paint bestanden maar die kon ik niet naar hier exporteren klopt dat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Geert »

Klopt, sla ze op als PNG bestand en upload ze op een site als www.picoodle.com ofzo. :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Karl »

Heel leuk hoor, zo'n busstation in the middle of nowhere, maar hoeveel reizigers trek je met een extra overstap op een plek waar ook nog eens niet te doen is.
Ook die diversiteit aan materieel, net of 't allemaal maar niets mag kosten, een gelede bus die alleen in de piekuren rijdt staat dus twintig uur per dag weg te rotten ergens op een weiland.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Suus »

Dat verplicht overstappen is natuurlijk echt een no-go area, daar jaag je iedereen maar mee weg. En ga toch eens weg met die taxibusjes, je bespaart er uiteindelijk toch heel weinig mee, en je kan plotselinge extra vraag niet goed afhandelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Bericht door Ronald »

Naast een verplichte overstap op dat busstation in-the-middle-of-nowhere (wil je echt daar alle bussen tegelijk laten aankomen en vertrekken :shock: ) heb ik nog wel wat opmerkingen:
88122903 schreef:Mijn plan is om bussen uit te sparen om een busstation te maken voor de Drechtsteden.
Spaar je hier nou echt bussen mee uit? In ieder geval niet als je een lijn 75 in jouw geval iedere 20 minuten laat rijden! Dit is een typisch 1x-per-uur-met-een-midibus-lijntje (Frysker :idea: , daar is 'ie weer!)
88122903 schreef:Na jaren lang reizen met lijnen vanuit de Drechtsteden zie ik een vaste bezoekers trend voor bussen naar Rotterdam & Dordrecht ontstaan

Spits 30-40 passagiers per bus
Dal uur 12-17 passagiers per bus
Avond 0-5 passagiers per bus
Dat zullen er met de verplichte overstap naar Rotterdam wel een stuk minder worden. Een overstap (en dus ook de kans op het missen van de aansluiting) lijkt me de doodssteek voor een aantrekkelijk (en snel) vervoer in de regio.
88122903 schreef:390 DAV Busstation, Gorichem station,Nijmegen CS(Sx1) (Dx1) (Zx1)
Zou hier nou echt vraag naar zijn?
88122903 schreef:De interlokale lijnen in de spits(behalve104 109) worden door chauffeurs gereden die aan het einde van hun dienst zitten, dus wanneer er file staat op de wegen telt dat niet door op andere ritten.
Wordt voor veel chauffeurs een korte werkdag als ze in de ochtendspits hun laatste rit hebben. Onmogelijk plan dus.
88122903 schreef:Lijn 2 eens in de 40 minuten rijden
Dramafrequentie is dit. Sluit nergens op aan en de vertrektijden zijn niet te onthouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten