NS past nieuwe dienstregeling aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NS past nieuwe dienstregeling aan

Berichtdoor Wubbo » Wo 28 Jan 2009, 21:46

NS past nieuwe dienstregeling aan
dinsdag 27 januari 2009 10:47

(Novum) - De Nederlandse Spoorwegen passen het nieuwe spoorboekje aan. Het dienstrooster werd op 14 december ingevoerd, maar sindsdien zijn er vooral op de stations Schiphol, Amsterdam en Utrecht meer vertragingen. Dat meldt een woordvoerder van de NS dinsdag.

Doordat de overstaptijden in de nieuwe dienstregeling zo krap zijn, moeten reizigers vaak wachten op machinisten en conducteurs die uit andere treinen moeten komen. "Op papier paste het op sommige trajecten net, maar in de praktijk wringt en knarst het", zegt de woordvoerder. Hierdoor is de punctualiteit van de NS met '0,2 à 0,3' procent achteruit gegaan ten opzichte van een jaar eerder. Toen slaagde de NS erin 93 procent van de treinen op tijd te laten rijden.

Met het aanpassen van vertrektijden op een aantal trajecten wil de NS terug naar het kwaliteitsniveau van vorig jaar, aldus de woordvoerder. Dat betekent niet dat er weer een heel nieuw spoorboekje komt. "Een minuutje meer speling hier en daar kan vaak al wonderen doen." De meeste aanpassingen worden momenteel doorgevoerd, de andere vergen wat meer voorbereidingstijd en volgen dit voorjaar.

Met de invoering van het nieuwe spoorboekje in december is ongeveer 99 procent van de dienstregeling gelijk gebleven. Wel zijn er enkele nieuwe stations en is er frequenter treinverkeer, met name in het noordoosten van het land. De NS wil uiteindelijk toe naar een metro-achtig dienstrooster. Vooral op de drukste trajecten moeten veel treinen rijden.

Nederland kent volgens de woordvoerder nu al het drukst bezette spoorwegnet van Europa. "Met het nieuwe spoorboekje ontdekken we dat we de grenzen benaderen." Naast de wijzigingen die op korte termijn voor meer lucht moeten zorgen, zoekt de NS ook naar meer structurele oplossingen. "Hoewel 4,5 miljard euro aan investeringen in de pijplijn zit voor uitbreiding van rails, gaat er wel een aantal jaar overheen voordat dat is gerealiseerd."

Bron: Elsevier

Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten